Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 -06 alhainen latausjännite?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F akun ohjainlaitteen toiminta? Lataus ei pelitä.

    Kyseinen auto latailee tyhjäkäynnillä n 13volttia akusta mitattuna ja vcds näyttämänä.

    Osanumero 4f0915181A / 4 F0910181E akun ohjainlaite on kyseisessä autossa takapaksissa.

    Kyseisestä boxista tulee vikakoodi 02255 Voltage measuring lead from vbat 009 open or short to ground.

    Vaikuttaako tuo latauksen määrään?

    Laturi ja akku pitäisi olla kunnossa mutta pitänee niitäkin vielä tutkia.

    Comment


    • Onko virta loppunut auton seistessä pidempään vai miten tuo lataamattomuus on ilmennyt?

      Comment


      • Matalalla jännitteellä mennään ja näyttelee battery valoa kojetaulussa.

        Itse ajatellut että tuossa autossa on laturi jossa jännitteensäädin. Sen lisäksi on ylijännite suojaus moottorin kupeessa.

        Akun vieressä paksissa akun säädin joka tiputtelee laitteita jännitteen tippuessa.

        Mutta vaikuttaako tuo itse lataukseen sitä tässä yritän selvittää?

        Auto kyllä starttaa nätisti nyt ja startannut ennenkin.

        Comment


          Katso johdot ja liittimet akun ympäristössä. Joskus näissä on vesi päässyt tekemään tuhojaan.

          Comment


          • Jep. Osaako kukaan sanoa vielä tuon takakontin boxin vaikutusta lataukseen?

            Comment


              Lue SSP287 joka tosin käsittelee A8 mutta järjestelmä lienee aika sama.

              Comment


              • Kannattaa varmaan ladata akku akkulaturilla ja murehtia sitten vasta muita "vikoja"... Oma 4F alkoi viime syksynä ilmoittelemaan heikosta jännitteestä esim. sillä, että ovien avauksen jälkeen sisävalot eivät syttyneet jne... akku oli tässä kohtaa noin vuoden ikäinen. Latasin akun kertaalleen ylläpitolaturilla täyteen ja johan taas vuosi mentiin ilman mitään ongelmaa ja mennään siis edelleen....

                Comment


                • Tuosta A8 ketjusta saa hyvää infoa boxin toiminnasta. Pitää tutkailla aihetta ja ilmoitella lisää.

                  Comment


                  • Latauksen ohjain boxi takapaksissa oli risa

                    Comment


                    • Mikäs voi sekoittaa auton toiminnan täysin, kun tutulla on 4f -05 jossa on ihmeellistä ongelmaa. Eli auto alkoi sekoilemaan sillain että sammui vauhdissa ja luonnollisesti mittaristo loisti kuin joulukuusi.
                      Esim. Keskuslukitus ei toiminut enään ja auto lähtee käyntiin, mutta sammuu hetkenpäästä.
                      Käytti sitten autoa vianorilla jossa kuulemma koodasivat akun kun oli väärälle akulle koodattu. (akku vaihdettu viime talvena tarvikkeeseen jota ei ole koodattu silloin)

                      Auto pelasi taas pari päivää ja sitten alkoi temppuilemaan sillain että parkkivalot vilkkui samaan tahtiin hälyttimen valon kans, eikä taaskaan auto pysy käynnissä.
                      Onko mahdollista että pelkkä akku tekee nämä oireet, vai olisiko vikaa lähdettävä etsimään esim. Virranhallinta yksiköstä? Auto on vaan niin kaukana itseltä että ei pääse tutkimaan. (Kuusamossa )

                      Comment


                        Maadoitukset tarkastaisin. Aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä oireita jos jossain on hapanta.

                        Comment


                        • Tämä on niin "hyvä" keskustelu, että tuli kiusaus laittaa tänne pieni päivitys:)

                          Kesäaikahan meni taas kivasti, Audi toimii kuin ihmisen mieli. Mutta nyt lokakuussa ensimmäiset -10C yöt ja sitä kautta Webaston käytön alku sai sitten taas vanhat oireet esille. (Battery level 10%, ei sentään vielä kaapeleita tarvinnut, mutta oire selvä).

                          Oikeastaan vain yksi kysymys: Eikö nyt oikeasti kannattaisi tehdä joukkoadressi tuonne Ingolstadtin suuntaan? Tehtaalle ei varmasti ole mieleen jos alkaa levitä tieto ettei rinkulanokat toimi pakkasessa?
                          Tämän on pakko olla heidänkin intresseissä ratkaista?

                          Onko kukaan muuten päässyt tutkimaan tätä uusinta 2011- A6:ta, onko systeemi yhtä hölmö siinä, vai ovatko onnistuneet rakentamaan paremman? Ei muuten, mutta jos siitä saisi jotain ajatusta parannustavoista.

                          Ja vielä, knurmelan "dual accu" (r) on varmasti yksi toimiva ratkaisu, mutta se ei voi olla ratkaisu joka skaalautuu oikeasti kaikille meille (kymmenille? ...sadoille?) joilla on tämä sama ongelma. Ennemmin näen että tehtaan pitäisi tehdä BEM jne. päivitys, tai muita parannuksia.

                          Comment


                          • Minä voin allekirjoittaa.

                            Pyydetään Clubin puheenjohtajaa, pyytämään kommenttia maahantuojalta.
                            Vastaamattomuuskin on kannanotto.

                            Tästä viesti varmaankin välittyy eteenpäin... +29000 lukukertaa.


                            Valmistajan kannalta latausjännitteen nostossa on yksi paha haittapuoli.
                            Vajaan akun lataus on iso kuorma laturille > moottorille, mikä näkyy polttoaineen kulutuksessa. Ja sitä kautta päästö arvossa.
                            (Täysi akku ei ei nykytilannetta enempää tehoa ota)
                            Latausjännitteen lasku on ollut helppo ja tehokas tapa laskea päästöarvoja.

                            Lataustavasta on uusi menetelmä- ja laitepatentti olemassa.
                            Jos joku tietää hyödyntamismahdollisuuksia, niin voi laittaa viestiä, Kiitos.
                            Viimeksi muokannut TeroPee; 30.10.2014, 12:07. Perustelu: poistettu yhteystiedot tarpeettomana / Tero

                            Comment


                              Kerho ei toimi jäsentensä, eikä varsinkaan jäsenistöön kuulumattomien, edunvalvontaelimenä auton vikoihin tai ominaisuuksiin liittyen eikä siten ole tässä asiassa yhteydessä maahantuojaan.

                              Comment


                              • Ymmärrän, kiitos tuon selvennyksestä. Täytyy viedä asiaa eteenpäin yksityishenkilönä / kuluttajana.

                                Ensinnä hypoteesi eli väittämä:
                                - Audi A6 C6 latausjärjestelmä ei ole riittävä Suomen sääolosuhteisiin*

                                Perustelut yo. väittämälle:
                                1) latausjännite on lähtökohtaisesti alhainen (omat mittaukset 13.1 - 13.8V (kikkailemalla hetkellisesti 14.0-14.1V)
                                2) päästösyistä laturia "lepuutetaan" eli latausta ei aina tapahdu lainkaan (vrt. 1. käynnistys)
                                3) akku on kylmässä tilassa, jossa se ei ajossakaan lämpene = jos ulkona -25C on akkukin -25C (ajaessa).
                                4) akku on kaukana laturista, mikä on paha asia ajatellen tasavirran jännitehäviöitä(?)
                                5) Monimutkaisesta BEM akkukontrollista johtuen(?) akun saaminen täyteen edes 230V laturilla on vaikeata.
                                6) autoon jää purkuja _etenkin_ silloin jos akkujännite on jo madaltunut(!) Tämä tekee sitten selvää lopustakin akussa jäljellä olevasta varauksesta.

                                No niin, jos nyt menen Audi Centeriin tuon yo. listan kanssa, niin mitäpä tapahtuu, arvauksia?
                                - Auto lyödään testeriin ja tulos on taas sama kuin viime talvena: "systeemi kunnossa" (works as specified... heh:)
                                - Varmuuden vuoksi autoon asennetaan alkuperäisakku, mitähän se nykyään on - 2 hunttia?
                                - Muusta valohoidosta laskutetaan pari tuntia, ja pientarvikelisät päälle.

                                No, sen orggis akun kanssa ehkä menisi eka talvi vähän paremmin, jos se sietää alhaisia jännitteitä ja on 100% tikissä pitimään varausta kylmälläkin. Mutta luultavasti kun akku hiukan vanhenee, alkavat samat oireet taas uudelleen.

                                Tämä on noidankehä. Ellei sitten sieltä Audi Centteristä tulisi oikeasti jotain "Suomi special" softapäivitystä tuon käynnin ohella. Onko tietoa tuollaisen olemassaolosta edes - vai onko ihan toiveajattelua...

                                * Suomessa terminen talvi tarkoittaa lämpötiloja 0...-30C noin tyypillisesti.

                                Comment


                                  3) akku on kylmässä tilassa, jossa se ei ajossakaan lämpene = jos ulkona -25C on akkukin -25C (ajaessa).
                                  4) akku on kaukana laturista, mikä on paha asia ajatellen tasavirran jännitehäviöitä(?)
                                  Näin on muissakin autoissa, ei ongelmia.

                                  Comment


                                  • 7) Akkuvalmistajien, (spekit, datasheet) kuinka lyijyakkua kuuluisi ladata eri lämpötiloissa. Saatua tietoa sitten yksinkertaisesti verrataan Audin tapaan ladata akkua. Ristiriita olemassa.

                                    Comment


                                      Voin kertoa heti miten käy. Ei mitenkään. Tehdasta ei voisi vähempää kiinnostaa parin hassun 8v vanhan auton latauskäyttäytyminen, etenkin kun malli on poistunut tuotannosta. Ja etenkin kun valitus tulee markkinalta, jonka olemassaololla ei ole tehtaan talouteen mitään vaikutusta. Halvemmaksi tulisi lopettaa myynti kokonaan Suomessa.

                                      Edit: En siis vastusta asian eteenpäin viemistä ja odota mielenkiinnolla vastausta. Mutta varoitan jo alkuun ettei ihmeitä kannata odottaa.
                                      Viimeksi muokannut pulla; 1.11.2014, 11:57.

                                      Comment


                                      • Itselle tätä ketjua lueskellessa tulee mieleen, että kun yksinkertainen ihminen tulkitsee monimutkaista järjestelmää, saattaa esiin tulevat ongelmat sijaita myös tutkijan päässä. (Ja tällä ei ole tarkoitus loukata ketään. Satun vain työkseni tekemään teollisuuslaitteiden softaa ja pääsääntöisesti uuden tekniikan ongelmat johtuvat siitä, että niitä yritetään käyttää kuten vanhaa tekniikkaa.)

                                        Asiaa voisi verrata siihen, ettei kaasarikoneen säätämistä voida suoraan verrata ruiskukoneen säätämiseen. Toki jotkin perusasiat ovat samoja, mutta monilta osin käytännön toimenpiteet ovat hyvin erilaisia. Tuossa on listattu, että yleimittarilla mittaamalla latausjännite on tietyissä tilanteissa alhainen, vaikka vällillä käykin korkaemmalla. Tätähän se BEM siellä juuri tekeenkin. Vaihtelee lataustilaa keräämiensä tietojen mukaan. Tämän vuoksi järjestelmää tarkasti tuntematta yleismittarilla tehty diagnoosi on käytännössä lähes merkityksetön.

                                        Itsellä on ollut ajossa nyt kaksi 4F ja lähipiiristä löytyy monia muitakin. Yhdessäkään ei ole ollut ongelmia latausjärjestelmän tai akkujen kanssa. Toki mainittakoon, että tuo järjestelmä usein tuntuu olevan melko kranttu akusta, mutta itse olen siirtänyt aina tarpeen vaatiessa vanhan akun muuhun hyötykäyttöön.

                                        Tärkee näiden laitteiden kanssa on tuo akun oikeaoppinen koodaus, koska kyseessä on closed loop virranhallinta. Latausjännitteen keinotekoinen nostaminen tällaisessa järjestelmässä aiheuttaa vain haittoja, ellei järjestelmää opeteta (tarkoittaa siis että ohjainlaitteen ohjelmaa muutetaan).

                                        Lisäksi tuosta MMI:n varausnäytöstä on ihan virallisestikkin sanottu, että siinä on ollut ongelmia. Jossain MMI ohjelmistopäivityksessä tuo kytkettiinkin pois, koska oli aiheuttanut liikaa hämminkiä.
                                        Viimeksi muokannut elexter; 1.11.2014, 12:22.

                                        Comment


                                          Samoja latausjännitteitä omassa Kasissa myös, akku takakontissa/kylmässä. Mutta webaston vanhana käyttäjänä, asensin tähänkin autoon ylläpitolaturin. Sillä pysyy akut kunnossa ahkeran webaston käytön yhteydessä, jos vaan saa auton tolppaan.

                                          Duuniauto (ei VAG konsernin) söi akun aina reilussa vuodessa, laturin jälkeen ei syönyt enää. Webastoa käytetään siis ahkerasti ja pakkasella auto ei ehdi latautua, kun ei ota vastaan hyvin.

                                          Ylläpitolaturit vedetty defa/calix osilla.
                                          Viimeksi muokannut vayne; 1.11.2014, 12:41.

                                          Comment


                                          • Tuolta J367 ja J644 energy managementistä varmaan näkee latauksen tapahtumia, en tiedä näkyykö VCDS:llä samat:
                                            http://www.audi-portal.com/en/diagnostic/ecu_12876.html

                                            Comment


                                              Tosiaan siihen varaustilan näytön poisottoon oli ihan syy, siksi se poistettiin. Sen perusteella ei pidä tehdä mitään johtopäätöksiä latauksesta tai akun kunnosta.

                                              Comment


                                              • Voin kertoa heti miten käy. Ei mitenkään.
                                                Ikävä kyllä näin on. Hetken painineena saman lataus ongelman kanssa,sympatiat on kyllä auton omistajien puolella.
                                                Olet ostanut vähän kalliimman/laadukkaaman auton, ja SAATANAn akku on koko ajan tyhjä, niin hermot se menis itelläkin.

                                                Comment


                                                • Täytynee sekoittaa omakin lusikka soppaan. Ilmeisesti luin tätä kirjoitusta liian paljon jotta sain siirrettyä akkuongelmat omaankin A6 276tkm ajettuun 4F:ään. Vaihdoin akun alkuperäiseen pari viikkoa sitten ku auto hälyytteli alhaisesta jännitteestä startatessa. 2v sitten oli jo ensimmäisiä ongelmia ja olen käyttäny ahkerasti CTEC:iä talvikeleillä. No, uuden akun jälkeen toimi viikon ja taas sama juttu. Akku siis vaihdettu alkuperäiseen ja koodattu ok. Huomasin akkuongelman yhteydessä ettei mene enää CTEC ladatessa ylläpitomoodiin ollenkaan. Auto syö siis virtaa jonnekin. Mutta minne? Satunnainen vika autossa on oven lukossa joka ei satunnaisesti avaudu keskuslukkoon. Mutta voiko ko. rikkinäinen lukko syödä virtaa auton seistessä? Muita ehdotuksia. Auto menee takaisin pajalle muutaman päivän päästä ja ekaksi vaihdetaan toi lukko. Saas nähdä oliko virtasyöppö sitten siinä.
                                                  Viimeksi muokannut petris; 4.11.2014, 22:04.

                                                  Comment


                                                  • Hitetääs tähän nyt taas foorumin vakio lausahdus: "Vikakoodit lukuun!"

                                                    Kyllä hyvinkin rikkinäinen/temppuileva lukko voi estää järjestelmän siirtymisen lepotilaan. Kannattaa tosiaan ihan ajatuksen kanssa tsekata mitä vikakoodeja eri ohjainlaitteilta löytyy. Virransyöjä saattaa hyvinkin löytyä muualta kuin BEMistä.

                                                    PS. Onhan lataus suoritettu latausliittimen katta eikä suoraan akkuun?

                                                    Comment


                                                    • Vakiokommentti on aina yhtä asiallinen. En pysty ite lukemaan koodeja joten saavat lukon vaihtamisen yhteydessä tarkistaa. Olen aina ladannu akkua vain konepellin alta olevista latausliittimistä. Todellakin keväällä ilmestyi toi lukkohäly ja mahtaako kuluttanu virtaa koko kesän jota en ole vaan huomannu. Nyt ilman kylmetessä tuli esille. Ja tilanne on kyllä aika paha ku uusikin akku alkoi herjaamaan ku auto seisoi 2 vrk.

                                                      Comment


                                                      • Omaa listaani jatkaen:
                                                        8) Näyttää että ainakin Webasto-käytön myötä akuista tulee "valmista" noin kahdessa vuodessa. Mikä on huomaattavan lyhyt aika, ref. yksi kaveri juuri kertoi että vaihtoi Nissaniin "varmuuden vuoksi" akun kun alkuperäiselle tuli ikää 14 vuotta. No, bensakone ja akku aina täydessä latingissä.

                                                        Audi-huollosta sain vähän osviittaa, että mitä se akun uusinta tarkoittaa:
                                                        "
                                                        Akun vaihtotyö on aina kiinteä hinta sisältäen koodauksen, tässä korimallissa akun vaihto maksaa 104,4€

                                                        Akku vaihtoehdot tälle autolle on 95AH 231€, 110AH 267€ ja AGM 92Ah 364€. Hinnat ei sisällä vaihtotyötä.

                                                        Katselin tuossa päivityksiä ja löysin yhden päivityksen joka liittyy tuohon virranhallintajärjestelmään. Voimme sitä koittaa tehdä jos sitä ei ole vielä tehty, veloitus on 85€ onnistui se päivitys tai ei.
                                                        "
                                                        Menipä karkeasti alaviistoon se aiempi "pari hunttia" arvio. Akun vaihto voi hyvin maksaa 500€ (AGM, töineen).

                                                        Kommentti BEM:in päivitykseen ihmetytti - eikö sitä todellakaan "näe" mistään mikä versio siellä on sisällä. Ja päivitys on vain "koittamista", ilman että on takeita lopputuloksesta. Uhhuh...
                                                        Sinällään toivon kipinä että _ehkä_ siellä on jotain parannusta.

                                                        Aiemmissa thredeissä on kyllä ollut paljonkin juttua mikä akku kannattaa valita, että en nyt ala noista jaarittelemaan. Boschit on kuraa jne. Mutta ei se Vartan Silver-akkukaan (ei-AGM) kahta vuotta pitempään kestänyt tässä värkissä.

                                                        PS. ennen kuin alan taas akkua vaihtamaan, varailen minäkin aikaa vikakoodien lukuun (ei ole omaa VCDS:ää).
                                                        PPS. Webasto ei startannut -5C yön jälkeen -> palautui kuitenkin ajossa kun kokeilin 5A Einhellillä ladata niin alun 3.5A:sta putosi pian nollaan.

                                                        Comment


                                                          Tuohon lisätäkseni, menee ne akut muillakin merkeillä helposti 1-2 vuodessa webasto käytössä ilman ylläpitolatausta.

                                                          Kokemusta firman 25 kpl sekaisesta joukosta autoja. Ja niissä jossa ei webastoa ole, pysyy akut myös ehjinä pitkään.

                                                          Comment


                                                          • Foordissa kesti 1.5v ja nykyisessä foordissa 2vk käyttöönoton jälkeen akku loppu, siis tyhjänä. Näissä on vieläkin viisaampi latausjärjestelmä. Kun akku oli tyhjä ja työnsimme auton käyntiin niin 30km ajon jälkeen mittasin latausjännitteen niin 12.2v akun navoissa auto käynnissä. Foordin mielestä toimii oikein.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X