Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 -06 alhainen latausjännite?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    4F 2009. Vaihdettu reilu vuosi sitten uusi AGM ja koodattu oikein. Tehdaslämmitin ja vajaan puolen tunnin työmatka. Lämmitystä 15-20 min molemmissa päissä. Tämän lisäksi kauppa-ajot jne. Ei mitään ongelmia koskaan.

    Seuraillaan tämä talvi, että mikä ero on kakkosautoon. BMW 120i, Eberi, 95 Ah AGM, 14.6-14.7 V ilman BEM:iä akun navoilla. Auton käyttö lähes samanlaista.

    Comment


    • Päivitys:

      Audin alkuperäiset akut -05 ja -06 valmistettu, ovat edelleen käyttökunnossa. Akkujen ikä käy nyt 13 ja 14 vuotta.

      Joku ilkeämielinen voisi kysyä poliitikoilta, paljonko ympäristöä pelastuu kun autoja kokonaisvaltaisesti pilataan päästövaatimusten takia?

      Nyt pelkästään akkukulutus kymmenkertaistuu ilman todellista kulutussäästöä. Parempi vain laboratoriotestissä.
      Viimeksi muokannut knurmela; 5.12.2018, 09:56. Perustelu: painovirhe

      Comment


      • Vertaiskokemuksena, itsellä oli 4F 2006 (2.7TDi alkup. webastolla).

        - Latausjännite oli maksimissaan 13.9V, monesti se makasi jossain 12,5 - 13,0V välimaastossa (=riittämätön). Nykyisessä A6 4G:ssä latausjännite on noin 14,9V eli ei selity "päästörajoituksilla".
        - Kolme eri akkua oli mun aikana, mutta ei niillä isoa eroa ollut, saatoin vaihtaa esim. ihan toimivan Vartan Silver -akun turhaan pois kun ei riittänyt jännitteet pakkasella. Paras akku oli viimeinen eli Trane, johon sai onnettomillakin latausjännitteillä hiukan varausta sisään pakkasessa.
        - Webaston käyttö rajattiin 15 minuuttiin, ja äärimmäiseen hätään, normaalikäytössä webasto aiheutti ongelmia (= virran vähyyttä) turhan herkästi.
        - Laturin kunto ym. tarkistettiin toki eli auto oli näiltä osin kunnossa, akut oli koodattu jne.
        - Ylläpitolatausta tehtiin ongelmastarttien jälkeen, eli talvella useita kertoja.
        Summa summarum: (IMO) A6 4F BEM susi jo syntyessään - kun problematiikan ymmärtää, sen kanssa pystyy nippa nappa talvesta selviämään:) Kesäkeleissä ei probleemaa, vaikka laturi lepuutteleekin ajossa (= kun vähän polkee:).

        Comment


        • Audi A6 2009 akun lataaminen

          Moi.

          Elikkä auto lataa hyvin omalla laturilla ja sen suhteen ei ole mitään ongelmaa, mutta webasto on käytössä ja ajan lyhyttä matkaa, niin pitäisi välillä ladata kotonakin.


          Mutta, auto ei ota virtaa vastaan konehuoneen latauspisteistä, eikä suoraan akustakaan. Jos haluan ladata akkua, niin joudun ottamaan kaapelin irti.


          Olen asentanut kiinteän defan 1204 laturin ja nyt tämä ongelma on tullut esille. Olen yrittänyt ladata myös defa smartcharge laturilla, mutta sama juttu. Mitään vikakoodeja ei ainakaan obdeleven näytä.

          Kiitos etukäteen.

          Comment


            Asiasta keskusteltu myös tässä: C-Tek akkulaturin asennus A6 4F:ään?

            Comment


            • Ei tuolta linkistä nyt löytynyt vastaavaa tapausta.


              Eli auto ei ota virtaa vastaan noista lataus pisteistä. Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa? Mistä lähteä etsimään vikaa? Autossa on jälkiasenteinen Webasto, liekö sillä mitään vaikutusta asiaan...

              Comment


              • Pienen laturin latausvirta menee auton sähkölaitteille, ei akkuun.

                Jos akkua on ladattava autossa, niin tarvitaan selkeästi isompi virtalähde, mitä ei enää auton sähkölaitteiden kuorma haittaa. 20A tehoreservi ja 14.4 jännite akun napoihin vähintään, > sitten voi onnistua.

                (Korjaamovirtalähde syöttää autoon kokoajan n.20A kun auton virrat on päällä.)
                Autosta ei saa kaikkia purkuja pois, vaikka mitä tekisi.

                Comment


                • Virrat päällä varmasti tarvii tuon 20A latauksen, mutta nyt yritän saada ladattua akkua virrat pois päältä "normaali" laturilla, ilman että tarvitsee irrottaa akun kaapelia. Kyllähän tämä pitäisi onnistua, mutta minun auto ei jostain syystä halua ottaa virtaa vastaan.

                  Comment


                    Olisiko tuosta apua?
                    https://www.motonet.fi/fi/tuote/4555...-StartStop-CT5
                    Tämä ainakin yrittää nostaa voltit tarpeeksi ylös.

                    Tai sitten kannat akun sisään ja lataat sen irrallisena.

                    Comment


                    • Nyt ottaa virtaa vastaan! Oli keskikonsolin tupakansytyttimen sulake palanut, niin se riitti ettei saanut ladattua.

                      Comment


                      • P U I M U R I
                        P = U * I ja U = R * I

                        P teho watti W
                        U jännite voltti V
                        I virta ampeeri A
                        R resistanssi ohmi (tai oomi) ?


                        Perinteiset akkulaturit ja pienet äly(kääpiö)laturit toimivat vakioteho P periaatteella.
                        Kun virta laskee, niin jännite nousee ja akku latautuu täyteen.

                        Auton kuluttaessa virtaa latauksen aikana, laturin virta ei laske, jolloin jännite ei ala nousemaan. Tämän seurauksena akku ei lataudu täyteen.

                        Tämä auto tarvitsee vakiojännitelaturin (virtalähteen), niin lataus voi onnistua autossa paikallaan.

                        Comment


                        • Luin tämän viestiketjun suht nopsaan läpi ja ihmettelen suuresti miten tämän kaltaisia ratkaisuja suunnitellaan 2000 -luvulla. Käsittämätöntä, että joutuu auton akun kanssa painimaan ihan urakalla. Onneksi useista start-stop -automatiikalla varustetuista autoista saa kyseisen ominaisuuden pois päältä ...ja sittenkin perinteinen akku lienee hyvä ratkaisu, "recuperation" -ominaisuus disabloituna auton softasta. Kaiken lisäksi tuo typerä/huonosti toimiva systeemi ei ainakaan vähennä energian kulutusta maapallolla, kun huomioi kokonaisuuden.

                          Comment


                            Korjaan hieman Karin kirjoituksia.

                            Mitään vakiovirtalähdettä ei tarvita vaan laturi, josta tulee riittävästi virtaa. Mikään akkulaturi ei myöskään lataa vakioteholla vaan vakiovirralla (CC) maksimijännitteeseen asti (luokkaa 14.4-14.6 V riippuen laturista), kunnes vaihdetaan vakiojännitetila (CV) käyttöön, eli pidetään tuo maksimijännite. Tällä jatketaan siihen asti, että akkuun menevä virta tippuu määritetyn rajan alle ja siirrytään ylläpitolatauksen jännitteeseen, joka on luokkaa 13.7 V. Kolmen pennin peltilaatikoissa tämä toteutuu vaan sillä tasolla, että sisällä olevan muuntajan lepojännite on liian suuri ja tästä johtuen niillä ei saa ylläpitolatausta tehdä.

                            Auto ei kuluta virtaa latauksen aikana, ellei kulutuslaitteita ole päällä. Sehän tarkoittaisi sitä, että akkua puretaan koko ajan. Auton lepovirta on maksimissaan kymmeniä milliampeereita. Esim. 100 mA:n lepovirralla akku olisi kuukaudessa aivan tyhjä. Eli ei sitä virtaakaan tarvita erityisen paljon. Hyvin on oma auto latautunut 4 A:n laturilla yön aikana.

                            Nyt ottaa virtaa vastaan! Oli keskikonsolin tupakansytyttimen sulake palanut, niin se riitti ettei saanut ladattua.
                            Miten on mahdollista, että tupakansytyttimen sulake estää akun lataamisen suoraan akun navoilta tai konehuoneen virranantopisteestä? Eihän sillä ole mitään tekemistä asian kanssa. :)
                            Viimeksi muokannut pasi_; 23.1.2019, 16:04.

                            Comment


                            • (Viesti: 112)

                              Miten olet varmistunut, että akku on täysi ja onko auto 247 ulkona kylmässä?
                              Viimeksi muokannut Killeri; 26.1.2019, 19:55. Perustelu: linkki viestiin lisätty.

                              Comment


                                Akkuhan on silloin täysi, kun se ei enää ota virtaa jännitteen ollessa riittävän suuri. Tämä siis tietysti ehjän akun tapauksessa. Kylmällä akulla latausvirta on yleensä pienempi, mutta ylläpitolataukseen siirrytään joka tapauksessa silloin, kun virtaa ei ole mennyt riittävän kauan. Tässä CTEK:n latauslogiikka.

                                Comment


                                • Toi nyt ei vastannut kysymykseen millään lailla..

                                  1. Miten olet varmistunut, että akku on täysi ja onko auto 247 ulkona kylmässä?
                                  (Vastaus; laturista katsomalla ei kelpaa)
                                  2. Monesko akku autossa on menossa?

                                  112 viestiin viitaten, tässä on seitsemän vuotta odoteltu, että tulee ensimmäinen,
                                  joka väittää onnistuneensa lataamaan akun älylaturilla täyteen autossa paikallaan.
                                  Mittaus akkuhapon ominaispainosta.

                                  Älylaturit toimivat vain silloin, kun auto ei ole rinnalla kuormana.

                                  Comment


                                    Auto ei ole kuorma. Jos olisi, akku tyhjenisi. Joten sillä ei ole mitään merkitystä. Auton ohjainlaitteet ovat lepotilassa ja eivät kuluta tehoa käytännössä ollenkaan.

                                    Akku on täysi silloin, kun virtaa ei enää mene. Virralla se kuitenkin ladataan. Itse lataan akku riittävän kauan, oli lämmin tai kylmä. Älylaturi lataa akun täyteen kyllä, mutta voihan se ilmoittaa akun olevan täysi hieman aikaisin. Ei se lataus kuitenkaan lopu.

                                    Voisitko Kari selittää, että miksi älylaturi on huono tai miksi sillä ei voisi ladata autossa paikallaan olevaa akkua? Se laturi ei ole kuitenkaan mikään muu kuin toimintatilasta riippuen jännite- tai virtasäädetty teholähde.
                                    Viimeksi muokannut pasi_; 26.1.2019, 22:38.

                                    Comment


                                    • Autossa mitään merkitystä vaikka se hiukan vajaaksi sen jättääkin. Itse lataan ctekillä aina eikä ole ollut ongelmaa. Välissä myös vaunun akkua. Enkä ole huomannut eroa akun kestävyydessä ja vaunussa on oikeastaan aina kuormaa kun sitä lataa.

                                      Comment


                                      • Please, pyydän lukemaan ketjun ensin.
                                        Kaikki tarpeellinen on jo sanottu, muutamaan kertaan. Pasilla on myös pari kysymystä vastaamatta!?

                                        Mutta olkoon..

                                        Tämä auto ei osaa sammuttaa itseään lepotilaan, kun akun lataus on päällä.
                                        Viestin 112 mukaan, itse parhaimmillaan päässyt älylaturilla 50% akun varaustilaan mikä ei riitä.

                                        Matala akun varaustila aiheuttaa mm. seuraavia ongelmia:
                                        Valojen korkeussäädöstä herja kojelautaan. Eka huomattava merkki, että akun varaus vähissä.
                                        DVD temppuilee, ei toimii.
                                        Kaiken huipuksi, akun varaustilan laskiessa alle 50%, auto ei osaa sammuttaa itseään lepotilaan.
                                        Autoon jää 0,5A purkuja päälle. Mikä aiheuttaa kahden päivän paikallaan ololla siihen jäi ilmiön.
                                        Ja ei varoita yhtään..! (Tämä on moneen kertaan mitattu ja testattu, toimintaraja on 50%)

                                        Lisälämmitintä ei voi käyttää ja akku sulfatoituu pilalle.


                                        Nykysellä konstruktiolla auto on toiminut moitteettomasti, ilman ulkopuolista lataamista.
                                        Auto ollut itsellä käytössä reilu 11v.

                                        Comment


                                          Ketju luettu. Ymmärrän kyllä, että 4F:n latausäly ei ole parhaasta päästä. Omassa faceliftissä ei mitään ongelmia ole ja latausjännite on 14.7 V. Mutta se ei liity akun lataamiseen ulkoisella laturilla mitenkään.

                                          Onko varmasti noin, että auto poistuu lepotilasta latauksen aikana tai silloin, kun varaustila on liian alhainen? En nimittäin keksi sellaista insinööriä, jonka mielestä auton akun tyhjentyessä paras idea on lisätä kulutusta. Tuon latauksen aikaisen toiminnan vielä ymmärrän jollain tasolla, mutta eipä siitä yhtään mitään hyötyä ole.

                                          Bentonin älylaturissa on sellainen "hieno" älynväläys, että latausvirtaa tiputetaan napajännitteen funktiona. Eli mitä suurempi jännite, sitä pienempi virta. Näin ohjekirjan mukaan laturi sopii myös pienemmille akuille, kun virta ei ole liian suuri, vaan sitä tiputetaan, kun pienen akun napajännite nousee nopeasti. Tämä siis tapahtuu jo ennen kuin jännite saavuttaa 13.7 V:n ylläpitojännitteen. Tästä seuraa se, että latausaika kasvaa huomattavasti. Esim. virtaa voi mennä akkuun 25 A, mutta 12.8 V:n jälkeen virta tiputetaan 12.5 A:iin. Ja hetken nousun jälkeen 10 A:iin jne. Kylmällä akulla käy niin, että 25 A:n virta nostaa jännitteen heti niin ylös, että virta tippuu 10 A:iin. Sitten jännite tietysti putoaa reilusti alas, mutta virtaa ei nosteta takaisin ylös. Näin lataus jatkuu 10 A:lla, vaikka laturista irtoaisi 25 A ja jännite olisi vasta 13 V. Ostin tällaisen laturin ja palautin parin päivän jälkeen, kun sillä ei tee yhtään mitään. Tilalle tuli 25 A:n CTEK, jossa tuollaista ominaisuutta ei ole. Hyllyssä on vielä 4 A:n Benton, joka tekee tuota myös. CTEK:llä voi pitää latauksen käynnissä ja pitää samalla autossa virtaa ja penkinlämppäriä päällä (penkin pesun jälkeen tehnyt tätä), napajännite pysyy hienosti ylhäällä koko ajan ja akku latautuu sillä ylimääräisellä virralla, mitä yli jää.

                                          Auton kulutuslaitteilla ei kuitenkaan ole väliä, jos älylaturi nostaa napajännitteen latauksen aikana riittävän ylös. Mikä siulla on napajännite, kun laturin mukaan akku on täysi? Se 15.9 V, minkä olet varmaan jollain halvalla peltilaatikolla akkuun saanut, on aivan liikaa. Kirjoitit, että "Auton kuluttaessa virtaa latauksen aikana, laturin virta ei laske, jolloin jännite ei ala nousemaan." Älylaturi on virtalähde, jolloin jännite nousee jatkuvasti virran pysyessä vakiona. Olettaen, että virta on suurempi kuin auton kulutus. Jos autosi kuluttaa 0.5 A niin 1 A riittää siihen, että akku latautuu pikku hiljaa ja jännite nousee. Kun tuota CTEK:n käyrää katsoo, niin siellähän float-tilassa jännite on vakio ja virtaa syötetään maksimissaan 4.3 A.
                                          Viimeksi muokannut pasi_; 27.1.2019, 17:42.

                                          Comment


                                          • Tässä ketjussa kun on kyselty, miksi auto jättää purkuja päälle kun akun varaus laskee alle 50%.

                                            Niin asiaan on tullut tekninen tiedoite Audilta.
                                            Ehdokas ongelman aiheuttajaksi.
                                            https://testing-public.carmd.com/Tsb...101765/A871449

                                            Siellä pidetään ilmastoinnin paineanturia G395 syypäänä vuotoon, virheelliseen arvoon ja syyllisenä vielä
                                            akun purkautumiseen. G395 nyt käytössä oleva malli 4H0959126B.


                                            Vielä kun joku keksisi, miten latausjännitteen saa nostettua, niin asia alkaisi olemaan käsitelty.

                                            Comment


                                            • Jatkoa viestiin 261.

                                              Autoon on yritetty vaihtaa paineanturia (G395). Vanha toimii, mutta uusi ei toimi -06 autossa.
                                              Kahta orginal uutta anturia on yritetty, mutta kumpikaan ei anna lämpötilatietoa oikein. Paine on oikein.

                                              Vaihtoehtoja, molemmat anturit rikki tai anturi syystä/toisesta yhteensopimaton tähän autoon.
                                              Tai uusi anturi tarvitsee myös johdotus tai ohjainlaite päivityksiä?
                                              (Kuuleman mukaan, uusi anturi on toiminut ainakin -13 mallin autossa)

                                              Niin tai näin, niin pakko käyttää vanhaa anturia, koska se on ainoa, millä ilmastointi toimii.

                                              Comment


                                              • Muutamista aiemmista viesteistä olen jotenkin ymmärtänyt, että A6 4F BEM pitäisi päivittää, jotta akku latautuisi paremmin.
                                                Olenkohan ymmärtänyt oikein?
                                                Jos näin on, onko Tampereen seudulla tai ympäristössä joku, joka osaisi sen tehdä sopivaa korvausta vastaan?
                                                Itse en sitä oikein viitsisi tehdä.
                                                Auto on A6 4F allroad 2007.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja knurmela Näytä viesti
                                                  Niin tai näin, niin pakko käyttää vanhaa anturia, koska se on ainoa, millä ilmastointi toimii.
                                                  Entä jos nappaa anturilta johdon irti testimielessä? Ei luulisi enää purkautuvan. Ei sitä talvella kuitenkaan tarvitse.

                                                  Comment


                                                  • Päivitystä:

                                                    Minäkin olen odottanut korjausta latausjännitteen nostamisesta n.12 vuotta. Sitten kun joku löytää oikean korjauksen, miten sen voi tehdä, niin toivottavasti laittaa viestiä tänne.

                                                    Itsellä "kaksiakkujärjestelmä" ja akkujen lämmitys edelleen käytössä. Joilla auto on toiminut hyvin, eikä jätä purkuja päälle. Audin alkuperäiset akut on vuosilta 05 ja 06. Akut toistaiseksi toimineet hyvin, ilman ulkopuolista latausta.

                                                    Minun mielestä purkujen päälle jäännillä on suora syy-yhteys liian matalaan akkujen varaustilaan. Itsellä akkuhaposta mitattuna 50% varaus on ongelmaraja. Kun pitää akut täynnä, niin ongelmia ei ole ollut.

                                                    Comment


                                                      No edelleen: jos on epäilys anturin vaikutuksesta akun tyhjenemiseen, niin helpointa on kai irrottaa testiksi johto anturista. Eikö se nyt kannattaisi testata ennen tappelua yhteensopimattoman anturin kanssa?

                                                      Comment


                                                      • Mikähän mahtaa olla vialla? Illalla ajoin auton pihaan ihan normaalisti. Muutaman tunnin päästä huomasin että kojelaudassa palaa 5 varoitusvaloa, jotka syttyneet itsekseen. Nyt auto ei reagoi mitenkään kun laittaa avaimen virtalukkoon, virrat ei mene päälle tai mitään. Ovet ei aukea lukosta napilla, vaan ainoastaan avaimella, keskuslukkokaan ei tainnut toimia. Voiko akun koittaa ottaa irti, jos korjaantuisi sillä? Potilas on -05 4f 3.2 FSI Q

                                                        Comment


                                                          Vilakoodeista ois hyvä aloittaa, ja akun kunnon tarkastuksella.

                                                          Comment


                                                          • Itsellä ei ole lukijaa. Olisko Tampereella joku, joka voisi tulla lukemaan koodit?

                                                            Comment


                                                              Kuulostaa kyllä ihan siltä että olis akku tyhjä. Ei siitä vikakoodeja kukaan pysty lukemaan ennen kun saa virrat päälle. Akunkengän voi käyttää irti, siinä kun samalla mittaa napajännitteen niin tietää jo aika paljon.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X