Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4G C7 vm 2012 käynnistyy tai sitten ei. Sähkövika...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 4G C7 vm 2012 käynnistyy tai sitten ei. Sähkövika...

    Tämän A6 4G C7 vm 2012 kanssa on "pieniä" käynnistysongelmia. Välillä starttinappi on mykkä, eikä siitä tapahdu mitään ja kun vika ei ole päällä, niin lähtee kuin palmun alta. Jarruvalokytkin ainakin oli rikottu, mutta sen vaihtaminen näiden koodien luvun jälkeen OEM-osaan ei ainakaan kokonaan ratkaissut ongelmaa. Vikakoodejakin on niin, että muille riittää...

    Eli koodeja tai muita ongelmia on. Nämä ovat pysyviä:
    - sisäkosteusanturista - varaosaa odotellaan
    - ilmanlaatuanturista ei ole koodia, mutta näyttää yli 30 asteen pakkasta ja 0,5% suhteellista kosteutta - varaosaa odotellaan
    - airbagikin tuossa listalla on, mutta hansilaslokero on repsikan penkillä, joten on/off kytkin on irti liittimestä
    - parkkitutkan anturi edessä korjataan, kun auto saadaan ensin luotettavasti käynnistymään joka kerta
    - lisäksi on hämäriä "Function Restriction due to Faults in Other Modules" -koodeja esimerkiksi moottorilla. Miten näitä pitäisi lähteä ratkomaan?

    Tuulilasin edessä oleva kaukalo on varmaankin tulvinut joskus ja sen pohjalla on "kiva" kerros isänmaata. Lattialla sisällä oli pari senttiä vettä ja nyt potilasta kuivatellaan sisällä... Aika kosteana paikat ovat olleet, kun vararengassyvennyksen PR-kooditarrakin on homepilkkuja täynnä.

    Liitteenä pari listausta vikakoodeista. Ensimmäisessä on ne koodit, jotka ovat pysyviä. Toinen listaus on otettu pari tuntia myöhemmin. Auto seisoi sisällä ja itse googlailin vikakoodien merkitystä. Autolle palattuani se ei suostunut (taaskaan) käynnistymään. Luin vikakoodit, joita oli tullut roppakaupalla lisää. Vikakoodien lukemisen jälkeen (en nollannut niitä) auto käynnistyi kuin palmun alta.

    Nollauksen jälkeen: Scan-WAUZZZ4G3CN135790-20221006-2137-302334km-187861mi.txt
    Pari tuntia myöhemmin: Scan-WAUZZZ4G3CN135790-20221006-2350-302334km-187861mi.txt

    Kaveria koitan jeesata. Harmittaa hänen puolesta, ettei heti oireiden alettua vaivata palauttanut autoa liikkeeseen vaan piti suunsa liian pitkään kiinni.
    Tämä oli käynyt jo jollain korjaamolla, missä joku "markan Marko" oli vaihtanut tuon jarruvalokytkimen tarvikeosaan. En ymmärrä miksi se uusikin oli kappaleina siellä, mutta sen vaihtaminen ehjään ei ratkaissut tätä starttiongelmaa.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut pta; 14.10.2022, 13:53. Perustelu: Pieniä tarkennuksia.

    #2
    4224 - No Communication with Engine Control Module (SAE ECM/PCM)
    0004 - Brake Switch (F)
    Näihin kahteen keskittyisin ja kävisin kytkentäkaavioita seuraten läpi kaikki liittimet jotka on potentiaalisesti kastuneet.

    Nuo missing message ja restriction due to faults in other module on todennäköisimmin seurausa noista.

    Comment


    • #3
      Jep, vesi ja sähkö vaan sopivat huonosti yhteen :-/
      Suosittelisin auton perusteellista (ja pitkällistä) kuivatusta myös... voi viatkin vähentyä sähkölaitteissa.

      Nuo... "lisäksi on hämäriä "Function Restriction due to Faults in Other Modules" -koodeja" eivät ole kovin kummallisia,
      jos vaikka moduuli A tarvii sensorin B lukemaa, mutta sitä ei tule, niin tuollainen herja tulee silloin nimenomaan sieltä moduulilta A (missä ei siis luultavasti ole mitään vikaa!)

      Comment


        #4
        Audi on ollut sisällä kuivamassa matot ylhäällä. Viikonloppuna piti alkaa urakalla paikallistamaan noita kommunikaatio-ongelmia, mutta nyt ei tullut vikakoodeja kuin kosteusanturista G355. Sen tilalle kokeiltiin purkuosaa, mutta sama vikakoodi. Pitää käydä ainakin nuo piuhat läpi ja mittailla signaalit.
        Koodi:
        Address 08: Auto HVAC (J255) Labels:| 4G0-820-043-4Z.clb
        Part No SW: 4G0 820 043 K HW: 4G0 820 043 K
        Component: KLIMA 4 ZONEN H12 0064
        1 Fault Found:
        0315 - Function Restricted due to Missing Message(s)
        U1111 00 [009] - -
        [Sensor für Luftfeuchte innen: kein Signal / Kommunikation]
        
        Address 46: Central Conv. (J393) Labels:. 4H0-907-064-46.clb
        Part No SW: 4H0 907 064 BN HW: 4H0 907 064 BN
        1 Fault Found:
        00218 - Humidity Sensor (G355)
        004 - No Signal/Communication
        Freeze Frame:
        Fault Status: 01100100
        Fault Priority: 2
        Fault Frequency: 1
        Kai tuo pakkanen viittaa tähän vikakoodiin. Ilmanlaatuanturin lämpötila lienee ok, kun autoa käytettiin tallissa.
        Click image for larger version

Name:	Näyttökuva 2022-10-29 164355.jpg
Views:	531
Size:	50,3 Kt
ID:	1948828

        Comment


        • #5
          Kuulostaa siltä kuivattelu alkaa auttamaan...

          Tuohon sensoriin, mulla oli kahdesti vikaa tuossa ekassa eli Outside temperature sensorissa.
          Vika siinä aiheutti sen että koko auto oli "sekaisin kuin seinäkello". Vaihtamalla ko. kympin anturi, kaikki viat korjaantuivat.
          Toisella kertaa tuli sama vika, tuolle menevä johto oli hiertynyt poikki! (Liekö ekalla kertaa jäänyt sitten jotenkin huonoon asemaan..)

          --> tuon yo. vian alkuperä voisi olla nyt tämä jälkimmäinen (koska purkuosallakin sama tulos)? Missä tuo ko. anturi muuten sijaitsi?

          Comment


            #6
            Auto kun seisoo pidempään ja menee nukkumaan, niin ei käynnisty - napista ei tapahdu mitään. Jarruvalot ei silloin syty. Kun lukee vikakoodit (niitä pomppaa taas miljoona Function Restriction... silmille, kun eri modult eivät ilmeisesti herää henkiin niin kuin pitäisi) tai tekee jotain muita voodoo-juttuja, niin toimii sen jälkeen kuin ihmisen mieli.

            G355 anturi on peilin varressa. Sen pitäisi jutella LIN-bus väylällä J393 mukavuusboxin (ronkissa oikeassa reunassa) kanssa, mutta nyt pitää selvittää miksei G355 anturille tule sähköä. Noita releitä ja sulakkeitakin on kivasti ripoteltu ympäri autoa, mutta kyllä tämä tästä ajan kanssa selviää. Kai.

            Comment


            • #7
              Selvisikö tuo viallinen komponetti tässä tutkinnassa pta ?

              Comment


                #8
                Vielä vaiheessa. Vuorokaudessa on liian vähän tunteja, kun oikeita töitäkin pitää välillä tehdä ja omat autotkin kaipaavat välillä korjausta (VP44 vaihto, hytikoiden ja laaahareiden vaihto, jarrutehostimen vaihto, takajarruremppa, umpioiden muovien kiillotus, Eberin kasaus ja asennus, hehkujen vaihto, parkkitutkan antureiden vaihto, vähän pitäisi hitsatakin Volvoa, jne... nämä siis kuuteen omaan autoon...)

                Comment


                  #9
                  Auto on ajossa. Käy ja kukkuu, eikä yhtään vikakoodia.
                  Järjestelmällinen vianetsintä unohtui jossain vaiheessa, kun keksittiin luovuttaja-auto, josta purkki poikineen löysi tiensä tähän ongelmatapaukseen. Lisäksi käytiin lukuisia maapisteitä läpi ja kyllähän auto alkoi olla kuivakin, kun seisoi riisuttuna sisällä kuukausikaupalla.

                  Toi peilin jalassa oleva kosteus-/lämpöanturi on aika hieno. Se mittaa sisäilman lämpötilan ja kosteuden. Näistä lasketaan kastepiste, jota verrataan tuulilasin lämpötilaan ja jos tuulilasiin voi kondensoitua vettä, niin tehostetaan puhallusta lasille. Tuulilasin lämpötiöan mittaus perustuu infrapunasäteilyn mittaamiseen. Ja sen lisäksi, että anturi oli rikki, niin joku oli ilmeisesti yrittänyt korjata sitä jo aikaisemminkin, kun oli laittanut sen sulakkeen takapenkin entetainment systeemin sulakkeen paikalle eli viereiseen slotiin. Siellä väärässä paikassa ei ollut edes kontakteja, joten sulake pysyi hyvin ehjänä tallessa. Oli ihan voittajafiilis, kun tuon viimeisenkin vian sai pois. Ihan mieletön määrä tunteja tuli hukattua tuohon.

                  Akateemisesta mielenkiinnosta pitäisi vielä selvittää mihin tuossa autossa käytetään 400 W DC-DC konvertteria. Pitää selata jossain vaiheessa kytkentäkaavaa ja SSP:tä.
                  Viimeksi muokannut pta; 30.1.2023, 13:58. Perustelu: Korjattu typoja

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viesti
                    Akateemisesta mielenkiinnosta pitäisi vielä selvittää mihin tuossa autossa käytetään 400 W DC-DC konvertteria. Pitää selata jossain vaiheessa kytkentäkaavaa ja SSP:tä.
                    Jännitteen tasausta start-stopin käynnistysten ajaksi. SSP426.

                    Comment

                    Working...
                    X