Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D4 CAN-väylä ongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Mitäs jos tässä omassani on säädetty oletus jännitettä isommaksi, kuten tuossa kuvan tekstissä epäillään? Mistä noita oletusjännitteitä voi muokata?

    https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...84#post1438884
    Viimeksi muokannut Killeri; 10.10.2022, 18:52.

    Comment


      #32
      Tuollahan tuo luki:

      De Activation of Start-Stop

      Select Control unit 19 (can gateway)
      Adaptation
      Start-Stop Voltage Limit>12V (New Value)
      VCDS:llä tarkistamaan ja muokkaamaan arvoa jos siltä tuntuu.

      Comment


      • #33
        Tosiaan omassa kulkineessa ei ollut tollasta kohtaa

        Comment


          #34
          Nyt kun varsinainen vika on ilmeisesti korjattu, eli LIN-väylän ongelma, josta vikakoodikin herjasi, niin nollaa akun latauksen laskurit uudelleen. Vaihda yksi merkki joksikin muuksi akun sarjanumerossa, niin lautausalgoritmit nollautuu ja tulkitsee akun uudeksi. Sen jälkeen vähän ajoa, että lataushallinta taas oppii oikein ja katso palaako start-stop toimintaan. Jos ei, niin takaisin vikakoodien lukuun.

          VCDS:stä löytyy muuten myös battery history tms. toiminto, josta voi analysoida lataushistoriaa. Latauksen valvonta nimittäin tallentaa tietoja koko ajan, joiden perusteella säätää latausalgoritmia.

          Latausjännitteen mittaaminen suoraan laturilta tai ei kerro sinällään mitään, sillä se säätyy koko ajan lennossa latausvalvonnan algoritmin mukaan. Ei siis noudata lainkaan perinteisiä oppeja moottorin kierroksista, tyhjäkäynnistä tms.

          Ja oikea tapa akun napojen irrottamiseen on muuten ensin lataussäätimen anturin liitin irti, sitten napa irti. Takaisin vastaavasti, eli viimeisenä latausvalvonnan liitin. Liittynee jotenkin siihen algoritmiin, mutta en ole kyllä huomannut isoa eroa.

          Comment


          • #35
            Moi, tosiaan ss ei alkanut toimimaan. Vaikka tosiaan muutin sarjanumeroa. Autolle tuli työajoa n.600km. Hauskaa silleen että motaria ja Helsingin keskustassa pyörimistä kulutus tältä matkalta 8.1L/100km ja tankki puolillaan ja range on 680km

            Comment


            • #36
              Tosiaan joku tossa sähköpuolessa mättää koska lisälämmitin herjasi alijännitettä 10.3v sekä edelleen S/S ei toimi. Jos jännite olisi oikeesti alle 11v, nii eihän se edes käynnistyisi? Auto toimii todella hyvin ja tuli paljon käynnistyksiä ja sammutuksia ja missään vaiheessa ei ollut mitään ongelmia tai merkkejä alijännitteestä.

              Eli jos laturi tai jokin auton elektroniikan jännitelähde olisi rikki, nii eikös sillo pitäisi olla ihan tuntuvia ongelmia vaikka heikko käynnistyminen tai himmeät valot tms.?
              Viimeksi muokannut mjkorhonen; 15.10.2022, 21:36.

              Comment


                #37
                Alkuperäinen kirjoittaja mjkorhonen Näytä viesti
                Tuossa on nuo 3 kuvaa akun koodauksesta ja yksi kuva jossa punasella on merkitty jännitteet. Miksi nuo jännitteet on oletuksena noin korkeat?
                Mitä nuo punaisella merkatut jännitteet pitäisi olla? Hyvin on kuvasta leikattu rivien otsikot pois.

                Comment


                • #38

                  Comment


                  • #39
                    Jos vaihdan j533 modulin ja laturin, niin kuinka saan kaikki tallennetut tiedot takaisin tuohon j533 moduliin? Samalla ajattelin uusia tuon jännite/ power supplyn. Onko vaihtamisessa jokin tietty järjestys ja tosiaan taitaa olla iso projekti säätää toi homma?

                    Comment


                    • #40
                      Tuossa kuvassa nuo 6 alinta arvoa ovat maksimiarvoissaan (siis käytännössä näyttävät tyhjää), itsellä näkyy näin vain jos on virrat olleet autosta pois kokonaan n. 20? sekuntia (tällöin ainoastaan voltage terminal 30 näkyy oikein).
                      Jos tuo näkymä on virtojen ollessa päällä, jossakin ei nyt data kulje oikein.

                      Comment


                        #41
                        J533 eli Gateway vaatii parametrisoinnin. Onnistuu VCP:llä tai ODIS + yhteys Audin serverille. Jälkimmäinen on siis Audin oma diagnostiikkaohjelma, joka löytyy merkkikorjaamolta.

                        En lähtisi vaihtamaan ihan ensimmäiseksi. Katsoisin sen vielä uudestaan sen LIN-väylän kunnon ja muutenkin laturilta lähtevät johdot ja liittimet.

                        Oliko niin, että mitään vikakoodeja ei enää tullut? Mitä Battery History Data kertoo (VCDS:stä -> Applications -> History Data)? Nuo kuvassa näkyvät arvot vähän kielisi siitä, että ei nyt latauksen valvonta näe jännitteitä oikein, jos siis akku oli oikein koodattu.
                        Viimeksi muokannut jasso; 17.10.2022, 09:48.

                        Comment


                        • #42
                          Tosiaan tuo j367 siis miinuskaapelissa oleva mötikkä ja pätkä johtoa on uusittu ja sen pikkuliittimen kun irrottaa, niin auto kyllä huomaa sen joten akkun puolella on silloin joku yhteys. Olikos näissä audeissa hiiletön laturi? Vikakoodi lähti pois kun laturin löysällä olleen liittimen puhdisti. Mutta edelleen tuo SS ei toimi ja tosiaan oli myös herjannut lisälämmittimen alijännitettä.
                          Tosiaan voisko olla että tonne j533 adaptaatioihin on tehty jotain omia juttuja. Itse testasin siis lisätä sinne voimansiirron sähköisen mountin josta tuli heti vikakoodi ton module 19 alle!

                          Tässä vielä uusi kuva tuosta. Eli jännitteet on aika staattiset. Ja kyllä se edelleen pukkaa sitä samaa tuttua vikakoodia. Tossa kuva noista jännitteistä vielä.
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut mjkorhonen; 17.10.2022, 12:42.

                          Comment


                          • #43
                            Voisiko se akun virranhallintalaite J367 olla viallinen, väärin koodattu tai väärästä autosta, kun tuo mitattu virta ja jännite on varmaan ylärajalla tapissaan 3000 A / 20 V?

                            Miksi tuo J367 alun perin on vaihdettu (ja missä)?

                            Comment


                            • #44
                              Itse vaihdoin sen j367 ihan tämän vian takia ja ilmeisesti sitä ei koodata millään. Noi kuvassa olevat isot arvot ovat ihan muuttumattomat!

                              Lisätäkseni tähän vielä, että kun liittimen j367 irrottaa, nii tuo monitorointi näyttää laturin virran ja napsahtelu loppuu. Tosiaan tuossa autossa on ollut sellainen pysyvä n.5sek välein kuuluva napsahdus kuskin puolelta ihan takaa sieltä jostain kompuran suunnalta. Nyt kun tuo j367 liitin on irti naksahtelu loppuu.

                              Jos olen rikkonut tuon uuden osan asentaessani sen, nii mitenkä tuo kuuluisi asentaa ja pitääkö se j367 koodata?

                              Eli voisko noista vihjeistä päätellä että tuo j367 on vielä rikki? Tosiaan tuo on verrattain arvokas kokeilu kun viimeeksi makso 250e, nii nyt pitäs kyl keksiä joku toinen vaihtoehto!
                              Viimeksi muokannut mjkorhonen; 18.10.2022, 22:43.

                              Comment


                              • #45
                                J367:ssa ei ilmeisesti ole koodausta eikä parametrejä. Kokeile uudelleenkoodata ohjainlaite 19 (eli J533) uudestaan (samalla rivillä kuin mikä siinä nyt on).

                                Täällä johtui naksahtelu jälkiasennetuista LED-sisävaloista: "paikansin tuon naksahduksen central convenience moduleen, eli samaiseen boksiin, joka ohjaa keskuslukitusta, sisävaloja yms"
                                https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/sisusta-ja-sähköt/107409-a4-b8-recuperation-ja-latausjännitteen-käyttäytyminen?p=1563183#post1563183
                                Viimeksi muokannut Kewo; 19.10.2022, 02:59.

                                Comment


                                • #46
                                  Tosiaan tossa olen takakonttiin ja hanskalokeroon uusinut hehkuplampun tilalle ledlampun.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Tässä naksumiseen (CAN-väylä ei mennyt lepotilaan) ratkaisuna oli akun irroitus, avainten vienti kauaksi autosta, akulle menevät + ja - johdot irti akusta ja johtojen yhdistäminen toisiinsa 30 minuutiksi:
                                    https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/33204/

                                    Comment


                                      #48
                                      Siis 90% tuosta tempusta oli turhaa voodoota ja se ainoa, joka teki jotain oli akun johdon irroitus vaikka 10minuutiksi.

                                      Se ettei auto mene lepotilaan ei kyllä selitä noita vääriä arvoja akun latauksen hallinnassa. Edelleen katsoisin sen Battery Historyn.

                                      Voit tietysti koittaa laittaa sen vanhan J367:kan takaisin, koska siinä ei todennäköisesti ollut vikaa. Kytkithän muuten sen kaikki piuhat takaisin oikein? Yksi piuha taisi mennä J367:lta myös +navalle, jotta se pystyy mittaamaan jännitteen.

                                      Edit: Tarkistin vielä omasta 8:sta ja J367:sta lähtee kaksi piuhaa, keltainen +navalle ja lila/valk LIN väylä. Onhan se keltainen piuha ehjä? Luonnollisesti liittimestä mitattuna keltaisen piuhan pinnin ja maan välillä pitää olla akun jännite.

                                      Nuo 20.002V ja 3000.02A ovat selvästi ohjelmallisia rajoja, kun mittausarvo on jotain väärää.
                                      Viimeksi muokannut jasso; 19.10.2022, 18:36.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Vanhasta j367 on liitin rikki. Uusia johtoja ei voinut kytkeä väärin. Batteryhistoryssa ei ole lainkaan dataa. Hittoko jostain sais tuon vaikka eri mallisen auton j367 testiin.

                                        Mitkä arvot jassoo siulla on noissa vastaavissa kohdissa, mitä tuohon kuvaani on valittu? Ja tarkoitatko niitä johtoja jotka tulevat siihen miinusnavalle, nii tosiaan toisessa on jotain 5v tasoja, ilmeisesti dataa ja toisessa on jännite maata vasten ja + navalle menevä keltainen johto on kytketty ihan kunnolla.
                                        Viimeksi muokannut mjkorhonen; 19.10.2022, 21:17.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Battery current ja voltage pitäisi olla esim. -30A ja 12.2V laturi irti virrat päällä (samoin ilmastointi, valot jne), 30A ja 14.5V auton käydessä. -15A ja 12.5V kun sammuttaa useimmat virtaa syövät laitteet.
                                          Battery charge level pitäisi olla akku täynnä n. 90%
                                          Battery voltage at rest tulisi olla 12.2V - 12.8V.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Nonii eli j367 se on varmasti taas rikki? Koska tosiaan ne j367 pikkujohdot antavat kukin singaalia jolloin eivät ole poikki? Irroittamalla liitin j367 näkyy latausvirta monitoroinnissa!
                                            Viimeksi muokannut mjkorhonen; 20.10.2022, 09:24.

                                            Comment


                                              #52
                                              Tämä oli runkonumerosta päätelleen 2011? Noita J367:koja saa Ebaysta parilla kympillä käytettyjä. Osanumero on 4H0915181F. Ei ne kyllä kovin helposti hajoa mielestäni, mutta onhan se mahdollista.

                                              Tarkista nyt vielä, että mitä tapahtuu arvoille kun otat laturista sen LIN-väylän liittimen irti. Ettei se sotke sitä. Koska en tiedä kuinka tarkkaa itse LIN-väylän vikavalvonta on. Voi ehkä toimia niin, että ei anna vikakoodia mutta data ei mene ehjänä kokonaisuudessa läpi.

                                              Itsellä on J367:kan liittimen runko myös murtunut. Vararengas osui irrotettaessa ja väänsi poikki. Mutta pinnit on kyllä yhä ehjät ja liittimen saa sähköisesti ihan yhtälailla kiinni. Väittäisin, että periaatteessa J367:kan voi kokeilla ihan vain niin, että koskettaa maata kaapelin päällä ja laittaa sen +/LIN-liittimen kiinni. Eli ei tarvitse asentaa paikoilleen asti. Pitäisi antaa ainakin jännitelukeman silloin oikein.

                                              Mittasithan sieltä liittimen pinneistä? Jos se on ottanu kipeää jossain vaiheessa, niin johdot liittimelle asti voi olla ok, mutta pinni ei, jolloin ei yhdistä J367:kaan oikein. Ilmeisesti kuitenkin vika ei siinä?

                                              J367:kassa on muuten SSP:n mukaan päivitettävissä, mutta en usko että sinne normaalisti kirjoitellaan mitään uutenakaan kun asennetaan. On vain huoltopäivitysmahdollisuus. A8:siin näytti olevan kolmella eri osanumerolla tuota J367:kaa. Helmikuussa 2022 tulee kaksi uutta osanumeroa, kun taisi tulla hybridi mallistoon ja samalla myös tuli päivityksi normaaliinkin. Jos uutena ostit Audilta, niin oletettavasti sait kuitenkin oikean osanumeron. Jos liian uudenmallinen, niin voi hyvinkin olla ettei osaa keskustella auton kanssa oikein.
                                              Viimeksi muokannut jasso; 21.10.2022, 10:47.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Mittasin johdon päässä olevasta liittimestä, että molemmissa johdoissa oli eloa ja toisessa oli jännite. Uusittu j367 oli prikulleen sama joka autossa oli paikallaan josta liitin pahasti rikki.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Nonii nyt ostin taas uuden j367 (255e) ja heti alkaa naksuminen ja vcds mittaukset generator current 0.0A. Kun pikkuliittimen ottaa irti, niin tuohon generator current kohtaan tulee arvot! Voisivatko nuo 2 keltasta johtoa olla vaihtaneet paikkaa? Kuinka tai miten ja mistä voisi tarkistaa onko johdot liittimessä oikein?

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                                    Tämä oli runkonumerosta päätelleen 2011? Noita J367:koja saa Ebaysta parilla kympillä käytettyjä. Osanumero on 4H0915181F. Ei ne kyllä kovin helposti hajoa mielestäni, mutta onhan se mahdollista.

                                                    Tarkista nyt vielä, että mitä tapahtuu arvoille kun otat laturista sen LIN-väylän liittimen irti. Ettei se sotke sitä. Koska en tiedä kuinka tarkkaa itse LIN-väylän vikavalvonta on. Voi ehkä toimia niin, että ei anna vikakoodia mutta data ei mene ehjänä kokonaisuudessa läpi.

                                                    Itsellä on J367:kan liittimen runko myös murtunut. Vararengas osui irrotettaessa ja väänsi poikki. Mutta pinnit on kyllä yhä ehjät ja liittimen saa sähköisesti ihan yhtälailla kiinni. Väittäisin, että periaatteessa J367:kan voi kokeilla ihan vain niin, että koskettaa maata kaapelin päällä ja laittaa sen +/LIN-liittimen kiinni. Eli ei tarvitse asentaa paikoilleen asti. Pitäisi antaa ainakin jännitelukeman silloin oikein.

                                                    Mittasithan sieltä liittimen pinneistä? Jos se on ottanu kipeää jossain vaiheessa, niin johdot liittimelle asti voi olla ok, mutta pinni ei, jolloin ei yhdistä J367:kaan oikein. Ilmeisesti kuitenkin vika ei siinä?

                                                    J367:kassa on muuten SSP:n mukaan päivitettävissä, mutta en usko että sinne normaalisti kirjoitellaan mitään uutenakaan kun asennetaan. On vain huoltopäivitysmahdollisuus. A8:siin näytti olevan kolmella eri osanumerolla tuota J367:kaa. Helmikuussa 2022 tulee kaksi uutta osanumeroa, kun taisi tulla hybridi mallistoon ja samalla myös tuli päivityksi normaaliinkin. Jos uutena ostit Audilta, niin oletettavasti sait kuitenkin oikean osanumeron. Jos liian uudenmallinen, niin voi hyvinkin olla ettei osaa keskustella auton kanssa oikein.
                                                    Tässä uusimman osan numerot!

                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Joo jeps elikkä nyt vaihdoin pikkuliittimen johdot toisinpäin. Nyt monitorointi näyttää kaikki tiedot ja naksuminen loppui sekä S/S alkoi toimia hiukka myöhemmin! Eikä enää tule niitä can väylän ja moottorin vikakoodeja. Tosiaan tämä pelittää nyt tolla vanhalla j367!!!. Tämän vian korjaaminen on nyt maksanut pari uutta akkua ja 2kpl j367 (255e) osaa. Eli luultavasti tuo ensimmäinen j367 on myöskin ihan ehjä. No hyvä olla varastossa nyt noita osia!
                                                      Attached Files
                                                      Viimeksi muokannut mjkorhonen; 5.12.2022, 19:47.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Eli oliko syynä siis, että johdot olivat jossain välissä vahingossa asennettu nurin päin liittimeen?

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Jeps, auton mukana olleiden papereiden mukaan tossa oli ollut jonkunverran akkuun ja varaukseen viittaavia ongelmia joita ei oltu saatu kuntoon. Tosiaan liittimessä johdot olivat vaihtaneet paikkaa. Nyt autossa toimii kaikki ja jopa s/s aktivoituu kohtuu herkästi.
                                                          Viimeksi muokannut Killeri; 21.12.2022, 20:24. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Tosiaan jostain syystä akku on mennyt alle 2 vuodessa. Kuinka uusi akku koodataan nimenomaan tuohon a8 d4 malliin.

                                                            Täällä jotain ohjeita, mutta Itselläni on erinlainen. Jos haluaa koodata agm akun niin millä parametrillä tai kuinka se auto sen tajuaa?

                                                            Tässä linkissä on jotain, mutta Itselläni saa syötettyä vain sarjanumeron, koon tai valmistajan mukaan.
                                                            https://www.riihimaa.com/autot-yms/a...-d4-4h/battery

                                                            Kumpi noista pitkistä litannioista tohon autoon syötetään?
                                                            Attached Files

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...%C3%A4-ongelma

                                                              Asiaa on jo puitu tuolla, ja olet sen siellä saanut koodattuakin?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X