Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D4 CAN-väylä ongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 D4 CAN-väylä ongelma.

    Moikka, tuli pitkästäaikaa palattua foordien ja kaiken maailman bemarin rimpuloista taas 4nollan autoon. Tosiaan laatu, eleettömyys on kyllä Audissa tuntuvaa. Auto pelittää esimerkkillisen hyvin, mutta kun auto on tallissa sammutettuna, nii takaa oikealta kuuluu pieni mapsahtelu n.10 sekunnin välein. Otin akun irti ja napse loppui. Eli tosiaan mikähän siellä noin naksuu ja onko kukaan huomannut vastaavaa. Vikakoodit luettu ja jokin U100800 [039] vikakoodi siellä oli. Vikakoodit poistettu ihan molemmista paikoista ja heti tuli takaisin. Mitään vikaa tai häiriöitä autossa ei ole. Tuo sama vikakoodi näkyy moottorin puolella ja gatewayn puolella joista molemmista poistettu.
    Audi A8 D4 3.0TDI.
    Viimeksi muokannut mjkorhonen; 21.9.2022, 08:10.

  • #2
    Moi, osaako kukaan sanoa mitä vikakoodeja nuo ovat. On nollattu, mutta tulevat aina uudelleen. Auto toimii täydellisesti, paitsi startstop ei toimi mikä on silleen hyvä homma!

    Address 01: Engine Labels: 059-907-401-V2.clb
    Control Module Part Number: 4H0 907 401 HW: 4G0 907 401
    Component and/or Version: 3.0TDI EDC17 H37 0003
    Software Coding: 0A2A401A052601020000
    Work Shop Code: WSC 02311 785 00200
    ASAM Dataset: EV_ECM30TDI0114H0907401 001009 (AU64)
    ROD: EV_ECM30TDI0114H0907401.rod
    VCID: 61C3E7A97027B3852C-8034
    1 Fault Found:

    7144 - Please Check DTC Memory in CAN Gateway (J533)
    U1008 00 [039] - -
    [New feature! Extended UDS fault detail is only supported by current gen. interfaces]
    Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00000001
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 1
    Mileage: 176261 km
    Date: 2022.10.01
    Time: 00:16:40

    Engine RPM: 794.00 /min
    Normed load value: 31.0 %
    Vehicle speed: 0 km/h
    Coolant temperature: 52 °C
    Intake air temperature: 19 °C
    Ambient air pressure: 1000 mbar
    Voltage terminal 30: 13.500 V
    Unlearning counter according OBD: 40
    ACC specified acceleration: 0.000 m/s²
    ACC control module: received status-Bits 0-7: 6


    Readiness: 0 0 0 0 1
    Saturday,01,October,2022,23:48:03:28185
    VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 11 x64
    VCDS Version: 22.9.0.0 (x64)
    Data version: 20220830 DS341.0
    www.Ross-Tech.com


    VIN: WAUZZZ4H2BN008346 License Plate:


    Address 08: Auto HVAC Labels: 4H0-820-043.clb
    Control Module Part Number: 4H0 820 043 D HW: 4H0 820 043 D
    Component and/or Version: Klima 4 Zonen H14 0061
    Software Coding: 361100B80C
    Work Shop Code: WSC 02311 785 00200
    ASAM Dataset: EV_AirCondiFront 001050 (AU64)
    ROD: EV_AirCondiFront_001_AU64.rod
    VCID: 2143A7A930A7F3856C-8074
    1 Fault Found:

    0281 - Blower Output Reduction due to Energy Management
    B10CE 00 [008] - -
    Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00000001
    Fault Priority: 7
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 66
    Mileage: 176261 km
    Date: 2022.10.01
    Time: 00:22:50

    Saturday,01,October,2022,23:49:02:28185
    VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 11 x64
    VCDS Version: 22.9.0.0 (x64)
    Data version: 20220830 DS341.0
    www.Ross-Tech.com


    VIN: WAUZZZ4H2BN008346 License Plate:


    Address 19: CAN Gateway Labels: 4H0-907-468.clb
    Control Module Part Number: 4H0 907 468 F HW: 4H0 907 468 C
    Component and/or Version: J533--Gateway H08 0213
    Software Coding: 00CD077D00
    Work Shop Code: WSC 02313 785 00200
    ASAM Dataset: EV_GatewUDS 001025 (AU64)
    ROD: EV_GatewUDS_AU57.rod
    VCID: 346D5EFD9F55762D97-8060
    2 Faults Found:

    0271 - Local Databus
    U1030 00 [009] - Electrical Malfunction
    Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00000001
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 26
    Mileage: 176261 km
    Date: 2022.10.01
    Time: 00:29:32

    Voltage terminal 30: 14.0 V
    Voltage terminal 15: 13.9 V
    Control Module temperature: 28 °C
    System status: Terminal 15 on
    IN ESP_standstill flag: standstill detected
    Engine running: On
    IN ZAS_Te_X: On
    Terminal 15 status via CAN: On
    Terminal 15 status: On
    Datenfeld: 0

    0272 - Local Databus
    U1030 00 [009] - Electrical Malfunction
    Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00000001
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 26
    Mileage: 176261 km
    Date: 2022.10.01
    Time: 00:29:32

    Voltage terminal 30: 14.0 V
    Voltage terminal 15: 13.9 V
    Control Module temperature: 28 °C
    System status: Terminal 15 on
    IN ESP_standstill flag: standstill detected
    Engine running: On
    IN ZAS_Te_X: On
    Terminal 15 status via CAN: On
    Terminal 15 status: On
    Datenfeld: 0

    Comment


    • #3
      Nyt akku uusittu ja ei vaikutusta. Auto toimii siis täydellisesti, paitsi start/stop ei toimi. Liekkö se ongelmana vai joku muu häiriö joka tuon sitten estää?

      Comment


        #4
        Akku uusittu ja koodattu oikein?

        Comment


        • #5
          Tosiaan tuota äsken mietin, että pitääkö näissä koodata akku? Tosiaan kun valitsen tuosta batteryregulaattorin kohdasta, nii vcds ilmoittaa ettei löydä moduulia? Kyseessä siis 2010 audi a8 d4
          Viimeksi muokannut mjkorhonen; 2.10.2022, 15:01.

          Comment


            #6
            Kyllä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...to#post1933682

            Comment


            • #7
              Kiitosta, mutta Itselläni on exide 105ah akku joka oli merkattu kokonsa puolesta oikein. Mitään akun vaihto kohtaa tms en löytänyt. Onko noissa vikakoodeissa jotka tossa aiemmin laitoin mitään järkeä ja mitä ne tarkoitta?

              Tosiaan en kyllä kässää, että kun akku koodataan, niin mistä nuo koodit löytyvät exide akuista joita tähänkin autoon myydään. Oon pyöritellyt akun ympäriinsä läpi sekä kuuklettanut ja silti ei selviä. Tunnistaako tuo auto itse akun vaihdon jossain vaiheessa vai syöttääkö akku jotain koodia jonka auto tunnistaa itsestään? Noissa akkujen koodausvideoissa tyypit kirjoittaa akusta jonkin numerosarjan ja tätä ei löydy näistä motonetin halpis exideistä. Jos käväsis huomenna ostelee jonkun kalliimman ja laadukkaaman akun, niin mikä olisi paras tämmöiseen audi a8 d4?
              Viimeksi muokannut okkim; 5.10.2022, 22:26. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta perään vaan muokkaa edellistä.

              Comment


                #8
                Se akun koodaus löytyy 19-CAN Gateway kohdasta uudemmissa. Koodauksessa voi käyttää tuota esim. tuota koodia, joka on 105Ah Agm akulle.
                Tuolla ohjeet koodamiseen.

                Comment


                • #9
                  Kiitoksia ja tosiaan edelleen herjaa tuota can gatewayta, eikä start/stop toimi! Miksi tuolla on nuo määrätyt jännitteet noin alhaisia ja silti auto toimii täydellisesti. Tässä A8 ei ole penkkien alla mitään elektroniikkoja. Kaikki tunnetut vag elektroniikat ovat nätisti takakontin väliseinässä.

                  2 Faults Found:

                  0271 - Local Databus
                  U1030 00 [009] - Electrical Malfunction
                  Confirmed - Tested Since Memory Clear
                  Freeze Frame:
                  Fault Status: 00000001
                  Fault Priority: 2
                  Fault Frequency: 1
                  Reset counter: 28
                  Mileage: 176396 km
                  Date: 2022.10.03
                  Time: 00:04:15

                  Voltage terminal 30: 9.0 V
                  Voltage terminal 15: 8.9 V
                  Control Module temperature: 36 °C
                  System status: Terminal 15 on
                  IN ESP_standstill flag: no standstill detected
                  Engine running: OFF
                  IN ZAS_Te_X: OFF
                  Terminal 15 status via CAN: On
                  Terminal 15 status: On
                  Datenfeld: 0

                  0272 - Local Databus
                  U1030 00 [009] - Electrical Malfunction
                  Confirmed - Tested Since Memory Clear
                  Freeze Frame:
                  Fault Status: 00000001
                  Fault Priority: 2
                  Fault Frequency: 1
                  Reset counter: 28
                  Mileage: 176396 km
                  Date: 2022.10.03
                  Time: 00:04:15

                  Voltage terminal 30: 9.0 V
                  Voltage terminal 15: 8.9 V
                  Control Module temperature: 36 °C
                  System status: Terminal 15 on
                  IN ESP_standstill flag: no standstill detected
                  Engine running: OFF
                  IN ZAS_Te_X: OFF
                  Terminal 15 status via CAN: On
                  Terminal 15 status: On
                  Datenfeld: 0

                  Comment


                  • #10
                    Voltage terminal 30: 9.0 V
                    Voltage terminal 15: 8.9 V
                    Miksi nuo terminaalit mainitaan ja miksi juuri noissa on tuo mainittu jännite ja onko tuo nyt vika mitä tuo haluaa kertoa? Loggeri mukaan jännite akussa on jatkuvasti 12,4-14,8v

                    Comment


                      #11
                      Teitkö sen koodauksen VCDS:llä niin kuin neuvottu?

                      Comment


                      • #12
                        Juu sehän oli helppo homma. Eli module 19 gateway jutun alta löytyi ne 3 kohtaa joihin tiedot korjattiin.

                        Tuo litannia engine kohdasta. Liittyykö samaan juttuun noiden aijempien kanssa?

                        Monday,03,October,2022,19:34:30:28185
                        VCDS Version: Release 22.9.0 (x64) Running on Windows 11 x64
                        www.Ross-Tech.com

                        Address 01: Engine Labels: 059-907-401-V2.clb
                        Control Module Part Number: 4H0 907 401 HW: 4G0 907 401
                        Component and/or Version: 3.0TDI EDC17 H37 0003
                        Software Coding: 0A2A401A052601020000
                        Work Shop Code: WSC 02311 785 00200
                        ASAM Dataset: EV_ECM30TDI0114H0907401 001009 (AU64)
                        ROD: EV_ECM30TDI0114H0907401.rod
                        VCID: 61C3E7A97027B3852C-8034
                        1 Fault Found:

                        7144 - Please Check DTC Memory in CAN Gateway (J533)
                        U1008 00 [039] - -
                        [New feature! Extended UDS fault detail is only supported by current gen. interfaces]
                        Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
                        Freeze Frame:
                        Fault Status: 00000001
                        Fault Priority: 2
                        Fault Frequency: 1
                        Mileage: 176396 km
                        Date: 2022.10.03
                        Time: 17:42:38

                        Engine RPM: 811.00 /min
                        Normed load value: 19.6 %
                        Vehicle speed: 0 km/h
                        Coolant temperature: 18 °C
                        Intake air temperature: 13 °C
                        Ambient air pressure: 1000 mbar
                        Voltage terminal 30: 13.900 V
                        Unlearning counter according OBD: 40
                        ACC specified acceleration: 0.000 m/s²
                        ACC control module: received status-Bits 0-7: 6


                        Readiness: N/A

                        Tuossa jälkimmäisessä litanniassa, nii mikä siinä on se varsinainen vika? Jos se vika on tuo can gateway j533, nii tuolla toisessa paikassa herjataan myös tuota samaa moduulia? Tuolla can gatewayn alla on se terminaalien 15 ja 30 jännite, nii onko tuo ailahteleva jännite se vika joka tässä on se vika?

                        Siis tämä merkki tulee kun auton pitäisi sammua! Sillo kun akku oli rikki tuli käynnistettäessä heti herja tekstimuodossa!
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut okkim; 5.10.2022, 22:29. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta viestiä perään vaan muokkaa edellistä.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja mjkorhonen Näytä viesti
                          Juu sehän oli helppo homma. Eli module 19 gateway jutun alta löytyi ne 3 kohtaa joihin tiedot korjattiin.
                          Löytyykö tästä oma battery management control module josta tuo akun koodaus pitäisi tehdä?

                          Comment


                          • #14
                            Ei löydy. Vaan on tehtävä can gatewayn alta löytyvissä jutuissa

                            Comment


                            • #15
                              Tuossa on nuo 3 kuvaa akun koodauksesta ja yksi kuva jossa punasella on merkitty jännitteet. Miksi nuo jännitteet on oletuksena noin korkeat?
                              Attached Files

                              Comment


                              • #16
                                Nyt uusittu rele r6 joka on tekemisissä terminal 15 kanssa. Uusittu myös vartan kallein akku ja koodattu vartan tarran mukaisesti, sekä uusittu battery manager module j367 johtoineen. Edelleen ei auttanut. Marmorilla olivat ihan varmoja tuosta, mutta tottakai tiesin jo ettei auta. Noh ei toi häiriö sinällään haittaa koska sen vaikutus on periaatteessa positiivinen. Ja edelleen itselleni on mysteeri että mikä se vika edes on jota tuossa ekassa litanniassa herjataan?
                                Viimeksi muokannut mjkorhonen; 5.10.2022, 13:47.

                                Comment


                                • #17
                                  Yllättävän vähän näistä vikakoodeista ja yhteyksistä oireisiin on tietoa. Tosiaan sain puhua ihan posch autosähkön ja myöskin merkkikorjaamon henkilön kanssa, nii heillä ei ollut mitään järkevää hajua noista vikakoodeista. Jos tollasta alkais tolta pohjalta korjauttamaan, nii varmasti autoon vaihdettaisiin turhia osia monen tonnin edestä. Tolla menetelmällä jokainen voi korjata, mutta omasta mielestä se on kyllä väärä tyyli.

                                  U1030 00 [009] tosiaan tästä vikakoodista ei ole liiemmin juttua, että liekkö siis edes mikään todellinen vika?
                                  Viimeksi muokannut Killeri; 9.10.2022, 10:18. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                  Comment


                                    #18
                                    Googlaamalla löytyy Ross-techin foorumilta (vois olla muutenkin hyvä paikka kysyä asiasta) juttua MK7 Golfista missä mainitaan, että k.o. vikakoodi viittaa LIN-väylään. A8 D4 LIN-väylässä on J367:n kanssa samassa haarassa laturi sekä J532 jännitteensäädin.

                                    Laturi ja jännitteensäädin ku taitanee olla yksi ja sama osa ja autossa jännitteiden kanssa vikaa, niin voisi tuossa väylässä tai noissa komponenteissa olla vikaa/häiriötä?

                                    VAG SSP 459 – Audi A8 2010 Electrical And Network Systems – PDF Download (procarmanuals.com)

                                    Edit: piirikaaviot 4.2TDI, erwinistä löytyy varmasti oikeat
                                    Viimeksi muokannut andre_; 5.10.2022, 16:53.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä tuo netin mukaan vaikuttaa LIN väylän vialta. Siinä on kiinni jännitteensäädin J532, akun monitorointi J367 ja laturi. Noista tai niiden kytkennöistä lähtisin vikaa etsimään.

                                      Tästä SSP:stä näkee kaaviomuodossa asiaa: https://procarmanuals.com/vag-ssp-45...twork-systems/

                                      Edit. No nyt on sama asia tuplana :D

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitosta, tosiaan tuo j367 akun miinusnavassa oleva juttu. Tää on kyl hyvä kun löytyy näin kattavasti dokumentaatiota. Tosiaan laturista kyllä tulee lähes 15v ja nyt olis hyvä varmistua, että sitä ei tarvitse uusia tai korjata turhaan. Tai itseasiassa kun auton käynnistää ja ei polkaise kaasua, nii jännite laskee. Kun polkaisee kaasua, nii alkaa heti lataamaan joka sitten loppuu jonkin ajan kuluttua ja en ole varma osaako auto itse alkaa lataamaan! Joskus oli skoda jossa oli huono akku, nii tämä alkoi kierrättämään automaattisesti reilua 1000rpm. Tässä Audissa en ole huomannut että huonolla akulla nostaisi kierroksia. Kyllä tää alkaa tästä pikkuhiljaa selviämään.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllä auto osaa itse ladata akkua. BEM (battery energy manager) sitä hoitaa ja tästä syystä akun vaihto pitää koodata.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuolla hieman aiemmin oli noi 3 kuvaa jossa ne kolme kohtaa jotka sinne olen syöttänyt. Onko siis vielä joku juttu mikä on itseltä mennyt ohi?

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja mjkorhonen Näytä viesti
                                              ...en ole varma osaako auto itse alkaa lataamaan!
                                              Edellinen viestini oli vastaus tähän kysymykseen.

                                              BEM tuli audeihin vuonna 2003 D3:seen ja 2004 A6 4F:ään, vanhemmissa audeissa akun vaihto on vanha pois ja uusi tilalle ja latausjärjestelmällä ei ole mitään älyä. Tästä syystä autolle ei tarvitse kertoa että akku on vaihdettu.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Siis tuolla aiemmin kehotettiin ja kysyttiin akun koodaamisesta ja nyt tossa viimesessä viestissä sitten ei tarviikkaan?
                                                Viimeksi muokannut mjkorhonen; 5.10.2022, 20:41.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Siis jos 2003 D3 tuli BEM ja pitää koodata akun vaihto niin silloin varmaankin sun D4:ssa täytyy myös koodata.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Voiko tämmösestä ongelmasta päätellä mitään. Eli tosiaan käynnistin auton, mutta en painanut kaasua lainkaan. Akku jännite loggerissa alkoikin putoamaan. Jännite oli 12.5v ennen kun auto huomasi minut, jolloin jännite tippui heti 12.3v. Auto käyntiin ja jännite 12.1v ja annoin käydä 15min ja tällöin jännite oli tippunut 11.2v ja kierrokset nousi 760rpm 880rpm. Kun polkasin kaasua, niin jännite nousi 14.23v ja kierrokset tippui sinne 760rpm ja jännite pysyi 14.20v sammutukseen saakka.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Pitäisköhän sun yleismittarilla mitata tuon LIN-väylän jatkuvuus ja vaikka resistanssi maata/miinusta/koria vasten? Tuo LIN on vissiinkin niin yksinkertainen ettei siinä ole diagnostiikkaa joten J533 ylemmän tason modulina antaa virheilmoituksen alemman tason väylän häiriöstä?

                                                      Kuulostaa vähän bitti kulkevan huonosti laitteelta toiselle. Tosin pitäis tietää miten toimiva auto toimii vastaavassa tilanteessa että voisi rajata ongelmaa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nonii nyt aloin purkamaan laturia pois että on helpompaa testata ja mittailla. Tosiaan laturin takana on liitin jossa vain 2 ohutta johtoa. Kun katsoin liittimeen huomasin että liitin oli huonosti paikallaan ja aivan kostunut sisältä. Nyt putsasin liittimet ja laitoin suojaksi litiumrasvaa ja liitin tukevasti kiinni. Nyt vikakoodit pysyvät poissa, mutta start/stop ei silti aktivoidu. Enää koko järjestelmässä ei ole ainuttakaan vikakoodit!

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja mjkorhonen Näytä viesti
                                                          Auto toimii täydellisesti, paitsi startstop ei toimi mikä on silleen hyvä homma!
                                                          En tiedä pystyykö koodamaan pois käytöstä D4:ssa jos joku edellinen omistaja olisi tehnyt näin. Mutta hyvä ettei ole vikakoodeja toistaiseksi.

                                                          https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...nd-stop-delete

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Vois olla akun (laskennallinen) varaustila kanssa vähäinen tuon märän liittimen takia ja start/stop tulla käyttöön kun akkuun on kalkuloitu menevän tarpeeksi virtaa. Ehkä, ihan arvauksena vaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X