Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mystinen sähkövika A4 2013-vikakoodeja paljon eikä lähde pois

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mystinen sähkövika A4 2013-vikakoodeja paljon eikä lähde pois

    Ou boi.2013 A4 3.0 TDI Quattro.
    Hommasin auton Saksasta Audi liikkeestä reilu 5 vuotta sitten, kilometrejä silloin 120 000 nyt 375 000.
    Auto on toiminut todella hienosti tähän asti, ollut hyvällä pidolla.
    Mutta nyt iski hikka. Auto seisoi mulla pari viikkoa ja kun starttasin niin muutamia vikavaloja paloi, nopeusmittari ei toiminut, ohjaus jäykkä jne. Ajattelin että alkuperäinen akku on kärsinyt seisonnassa,irrotin miinuskaapelin ja latasin sitä muutaman tunnin ja vika poistui. Ou jees, nou hätä. Mutta seuraavina päivinä vika ilmeni ajaessa yhtä-äkkiä, mutta poistui sitten itsekseen. Sitten oli muutama viaton päivä kunnes torstaina 12.5 auto seisoi kaverin pihalla lukitsematta ja jätin epähuomiossa avaimen virtalukkoon noin 7 tunniksi (vain siihen suulle, virta ei päällä).Kun starttasin niin vika oli päällä eikä ole sen jälkeen lähtenyt pois. Viime päivät olen ladannut akkua, uusinutkin sen ja poistanut vikakoodeja VCDS:llä varmaan 20 kertaa. VCDS kyllä ilmoittaa poistavansa koodit mutta ne tulevat heti takaisin. Noin 20 koodia.
    ABS, seisontajarru,nopeusmittari eivät toimi.Ilmoittaa myös että rengaspaineet eivät ole tasaiset mutta niitäkään ei pysty resetoimaan. Myös ohjaus on jäykkä, kyllä siellä jonkin verran on tehostusta ei kai sitä muuten kääntäisi.

    Mittaristoon tulee ABS-systeemin viasta kertova varoitus.
    Onkohan kyse siitä vai jostain muusta sähköjutusta joka vaikuttaa sitten moneen paikkaan ?

  • #2
    Ajattelin että alkuperäinen akku on kärsinyt seisonnassa,irrotin miinuskaapelin ja latasin sitä muutaman tunnin ja vika poistui.
    2008 alkaen B8ssa ollut latauksen-/virranhallintajärjestelmä, joka haistelee akun kuntoa ja säätää latausta sen mukaan. Latauksenhallintajärjestelmän ohi ei akkua pitäisi ladata, eli oikeaoppinen lataus konehuoneen virranantopisteestä. Samaten uuden akun vaihto pitää kertoa autolle vcdsllä, jotta se latauksenhallintajärjestelmä osaa sitä akkua ladata oikein.
    https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-a4-b8-2-0-tdi

    E. Eli todennäköisesti auto nyt kuvittelee akun olevan heikossa kunnossa ja jännitteen alhainen, kun et ole sitä akunvaihtoa kertonut autolle ja ladannut ns. väärin.
    Viimeksi muokannut vV8m5; 8.5.2022, 19:49.

    Comment


    • #3
      Kiitos vastauksesta !
      Akku nyt koodattu mutta vika ei poistunut. Pitää vielä huomenna ladata akkua oikein, mutta eräs VAG ammattilainen epäili että ABS:ssa olisi vikaa, tätä herjaa kun käynnistää.

      Comment


      • #4
        Mulla kävi omassa uudemman A4:n vetonivelen suojakumin vaihdon yhteydessä siten että abs-anturin liitin oli jäänyt painumatta perille pohjaan asti. Vikakoodeja tuli heti useampia. Siellä oli ABS-boxi vikaa, pysäköintijarrusta, renkaspainevalvonnasta, jotain moottorin moduulivikaa, kaikkea en tässä muista. Kuitaamalla ei lähtenyt, tai tuli heti takaisin. Oli siellä tietenkin mukana myös se absianturi, jota en ensin huomannut. Liitin paikoilleen ja kaikki viat kuittaantuivat pois.

        Comment


        • #5
          Onkohan latausjännite mitattu?

          Comment


          • #6
            Voiko abs-poksi tykätä kyttyrää pitkään jatkuneesta alijännitteestä?
            Kun on pitempään ollut samaa häiriötä ja vikakoodia niin joskus voi vaatia useamman 'puhtaan' startin ilman alijännitettä ja aktiivisena olevia vikakoodeja, että joku tietty taustalla kummitteleva vikakoodi poistuu.

            Comment


            • #7
              Voiskos tähän liittyä Airbagin ohjausyksikön vikaantuminen? Minulla muistaakseni A5:ssä laukaisi koko mittariston täyteen valoja ja vikakoodeja aika kasan.
              Jos vikakoodien joukosta löytyy 65535 "Internal Control Module Memory Error" ni ottaisin tämän mukaan laskuihin.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Calikka Näytä viesti
                Mulla kävi omassa uudemman A4:n vetonivelen suojakumin vaihdon yhteydessä siten että abs-anturin liitin oli jäänyt painumatta perille pohjaan asti. Vikakoodeja tuli heti useampia. Siellä oli ABS-boxi vikaa, pysäköintijarrusta, renkaspainevalvonnasta, jotain moottorin moduulivikaa, kaikkea en tässä muista. Kuitaamalla ei lähtenyt, tai tuli heti takaisin. Oli siellä tietenkin mukana myös se absianturi, jota en ensin huomannut. Liitin paikoilleen ja kaikki viat kuittaantuivat pois.
                No hitto,täähän kuullostaa ihan samalta kun mun autossa. Pitääpä kattoo kaikki liittimet ja abs-johdot !

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                  Onkohan latausjännite mitattu?
                  Joo.Antaa 14,7 V ja myös akun kuormitusmittaus näytti vihreää.

                  Comment


                  • #10
                    No niin selvittely jatkuu. Otin pyörät irti ja tarkastin kaikki ABS-anturien liittimet. Etummainen repsikan liitin oli hieman löysällä,se klipsu ei ollut napsahtanut kiinni.Putsasin ja kunnolla kiinni.Tarkastin kaikki tasasin kaikki ilmanpaineet, uudet KUMHO kesärenkaat ei näköjään pidä paineita kovin hyvin.Kaikki sulakkeet kunnossa. Ajoin VCDS:llä vikakoodit, niitä oli edelleen noin 20. Aika monessa viitattiin ABS:ään. Koodit poistuu klyllä mutta tulee aina takaisin.Koeajo ja muutama starttaus. Ei mitään vaikutusta. Edelleen samat viat :Ohjaus jäykkä, nopeusmittari ei toimi, seisontajarru ei toimi,Käy tyhjää 1000,ABS ei toimi. Auto kyllä toimii ajossa ihan ok, tehot tallella ja laatikko vaihtaa ym.
                    Auto oli paikallisessa ei VAG korjaamossa ( mielestäni asiantunteva paikka) ja siellä nostettiin lopulta kädet pystyyn...veikattiin jotain isoa juttua kuten salama iskenyt tms.

                    Nyt tarvii vissiin löytää ihan oikeasti joku paikka jossa osataan auttaa. Onko suosituksia ?

                    Comment


                    • #11
                      Moottorin maadoituskaapelin ja startin kaapeleiden kunnon (myös liitinten sisältä) voisi tarkistaa. Laturit aiheuttaa joskus outoja juttuja.

                      Comment


                      • #12
                        Ja laitappa se VCDS vikaloki tähän liitteenä niin ihmetellään.

                        Comment


                        • #13
                          Mikä on ABS-ohjainlaitteen (käytännössä siis sen pumpun osanumero)? Mulla on yksi A4 B8 3.0 TDI:stä (vm. 2010) ehjänä irroitettu pumppu (8K0907379AL) autotallin hyllyssä täällä L-Uudellamaalla. Pumpun saa noutaa, vaihtaa ja kokeilla, että korjaantuuko mikään. Eroina pumpun eri malleissa on esim. tuki auto hill holdille. Tuo hyllyssä oleva pumppu ei AHH:ia tue, mutta vaikka pumpun laittaisi AHH:lla varustettuun autoon, niin tuo ei aiheuta korkeintaan kuin jotain koodauserroreita, eli ainakin sillä voi testata, että onko ongelma siellä pumpun piirilevyllä ennen kuin investoi isompaa summaa uuteen pumppuun.

                          Tässä ketjussa tarina, miksi minulla on ylimääräinen pumppu hyllyssä.

                          Comment


                          • #14
                            A4 2013 3.0 TDI Q vikakoodit 18.5.2022.pdf Tässäpä päävalikon vikakoodit.

                            Comment


                            • #15
                              Tuo dokkari kertoo vain, että mistä ohjainlaitteista vikakoodeja löytyy, mutta ei yhtään tarkemmin, että mistä viasta on kyse. Tarvitaan siis se Full scan -raportti.

                              Toisaalta... tuonne ABS-ohjainlaitteen/pumpun suuntaanhan tuo selvästi viittaa, koska koko ohjainlaitetta ei tavoiteta.

                              Comment


                              • #17
                                Vielä sen verran että autossa on Lisää Tehoa -firman ohjelmointi ( on muuten erinomainen ohjelma, dynossa 320 hv ja 750 Nm). Herjaa myös perävaunun sähköjä, siinä on ollut koukun sähköissä kaapelivikaa jo monta vuotta eikä ole haitannut..kärry irtosi kotipihassa siirtäessä ja repi johtoja.

                                Comment


                                • #18
                                  En sano etteikö tuo Boschin testerikin olisi ihan kelpo laite yleiskäyttöön, mutta tässä tapauksessa suosittelisin hakeutumaan sellasen pajan/harrastajan pakeille, jolla on oikea VCDS. Saisi tarkemman vikakoodilistauksen ja pääsisi ehkä vähän syvemmälle. Ja jos on ihan tiedossa oleva sähkövika autossa niin sieltä sitä lähtisi kaikkien häiriöiden syypäätäkin kaivelemaan. Noissa uudemmissa (ehkä tässäkin tapauksessa) ajonvakautus/esp tunnistaa onko kärry perässä ja ajonvakautus&abs mukautuu sen mukaan.

                                  Vaikuttaa juurikin absiin, ohjaustehostukseen ym.
                                  https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-asennus-a4-b8
                                  Viimeksi muokannut vV8m5; 18.5.2022, 14:03.

                                  Comment


                                  • #19
                                    Kuten Villet sanoi niin Full Scan VCDS:llä ja liitteenä tänne. VCDS näyttää kuitenkin löytyvän kun on saatu tuo Gateway Installation List aikaiseksi.

                                    Comment


                                    • #20
                                      Ööö..mikähän versio tää mun VCDS on..ostin käytettynä muutama vuosi sitten.Olen käyttänyt vain huoltovälinollaukseen ja vikakoodien poistoon.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • #21
                                        Etsivä löytää kun paneutuu..tässä olis full scan. Vikakoodit full 18.5.2022.pdf
                                        Vetokoukku on muuten tehdasasenteinen,se johtovika minkä siihen aiheutin on ollut siinä jo 3-4 vuotta eikä ole haitannut muuten kuin kärryä vetäessä kaikki valot ei ole palanut.

                                        Iso kiitos jo tässä vaiheessa kaikille topikkiin osallistuneille ! Eiköhän tää vielä tästä selviä. Olen tykännyt autosta tosi paljon ja toivon ettei siitä tarvi tämän takia luopua. Aivan mahtava ajettavuudeltaan ( tehtaan madallussatsi) ja suorituskykykin siviiliautolle kohdallaan, varttimaili 13,4 sek / 167 kmh, 0-100 noin 5 sekkaa ja huiputkin noin 265 kmh :)
                                        Attached Files
                                        Viimeksi muokannut Mattipoika; 18.5.2022, 15:24.

                                        Comment


                                        • #22
                                          Perisyy näyttäisi olevan se, että ABS-ohjainyksikköön ei saada yhteyttä: suurin osa ohjainlaitteiden vikakoodeista on ABS-yksikköön liittyviä herjoja. Joko väylässä on oikeasti vikaa, ABS-yksikkö on rikki tai sen sulake on palanut tms. Alijännite on särkenyt ainakin noista noin 2006-vuotisista VAG-vehkeistä juurikin ABS-yksikköjä. Luulisi, että tämän ikäisiin se "ominaisuus" olisi korjattu jo? Ja se kyllä hajosi kerrasta "lopullisesti". Joku tietänee paremmin.

                                          Comment


                                          • #23
                                            Katsoisin sen vetokoukun sähköt ojennukseen. Jos autolle on koodattu koukku, kuten tehdasasenteisessa sopisi olettaa, myös ajonvakautus tietää kärryn olevan kytketty. Nyt jos sinne on eksynyt sopiva oikonen, se saattaa hyvinkin vetää noita järjestelmiä kyykkyyn.

                                            Comment


                                            • #24
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Mattipoika Näytä viesti
                                              Vetokoukku on muuten tehdasasenteinen,se johtovika minkä siihen aiheutin on ollut siinä jo 3-4 vuotta eikä ole haitannut muuten kuin kärryä vetäessä kaikki valot ei ole palanut.
                                              Ne vetokoukun sähköt on kuitenkin CAN-väylässä niin ei tarvii isoa oikosulkua kun sotkee koko sähköjärjestelmän.

                                              Comment


                                              • #25
                                                Pitääpä kattoa ne vetokoukun sähköt!

                                                Comment


                                                • #26
                                                  No niin. Peräkoukun sähköt tarkastettu eikä siellä ollut mitään mekaanista vikaa. Purin koko peräkoukun sähköliitinsysteemin ja kaivoin peräluukun kotelosta johdot esiin. Kaikki ehjää ja piuhat sekä liitin ovat ainakin noin metrin pituudelta liittimestä eteenpäin ehjät, vastusmittarilla tarkastettu. Lisäksi perävaunun valotesterillä testattu liitin kun se oli takaisin koossa. Perkeleesti vikaa, jos peräkoukun sähköt ovat kunnossa niin testerin kaikki ledit pitäisi palaa, jos vilkkuvat tai eivät pala niin vikaa löytyy. No yksikään ei palanut, 2 kokonaan pimeenä ja loput vilkutti harvaan.
                                                  En kyllä ole ollenkaan vakuuttunut että nää peräkärryn sähköt olis tähän hässäkkään syynä koska peräkärryn valot on ollut rikki ja monta vuotta eikä se ole koskaan aiheuttanut muuta kuin sen että perävaunun valot ei toimi kunnolla, tästähän tulee valoja kyllä silloin mittaristoon kun kärry on perässä.
                                                  Yksikään muu valo ei ole koskaan tämän 5,5 vuoden aikana jonka auto on mulla ollut,syttynyt ennen kuin nyt.No kerralla sitten enemmän..

                                                  Kaikki sulakkeet taas kerran tarkastettu vastusmittarilla ja kaikki ehjät. Taas testilenkki ja VCDS-vikakoodiajo, ei mitään muutosta edelliseen. Koodit tosiaan herjaa useammastakin paikasta että ABS-moduulin ei ole yhteyttä.
                                                  Viimeksi muokannut Mattipoika; 20.5.2022, 17:40.

                                                  Comment


                                                  • #27
                                                    Hyvähän se on kuitenkin poissulkea kaikki mahdolliset vikakohteet. Taitaa ainoaksi vaihtoehdoksi jäädä nyt sen abs-poksin vikaantuminen, mahdollisesti alijännitteen takia.
                                                    Sen abs-poksin pystynee ainakin tarkastamaan ja ehkä jopa korjaamaankin, Sercap noita sähköpokseja on korjannut ja foorumilla nimimerkki amalin (eleworks).

                                                    Comment


                                                    • #28
                                                      Vika löyty! Abs-boxin liittimen yksi johto oli poikki ja sen liittimen naaraspuolinen osa oli aivan hitusen vääntynyt niin että kontakti oli huono.Kumma juttu sinänsä miten yksi johto voi nipussa olla poikki.Kiitos tuesta Aki / Eleworks :)

                                                      Comment


                                                      • #29
                                                        Miten se pinni voi vääntyä itsekseen jos kukaan ei ole irroitellut liitintä? Laita muuten nuo vikakoodit tänne tekstinä, koska nyt jos joku etsii vastaavaa ongelmaa haulla, niitä ei löydy.

                                                        Comment


                                                        • #30
                                                          Juurisyy lienee tuo johdon katkeaminen johtosarjan sisällä n. 15cm liittimestä. Tärinä ja/tai tehtaalta asti jäänyt huonosti varmaankin.
                                                          Pinnin löystyminen lienee jälkiseurausta useamman kerran liittimen availusta ja mittailusta.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X