Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Automaattinen sammutus pysähdyttäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Automaattinen sammutus pysähdyttäessä

    Uusi A4 -topicissa todetaan:

    Ensi vuonna on Audiinkin tulossa lehden mukaan "moottorin automaattinen sammutus pysäytettäessä"
    Tällainen ominaisuus oli lyhyen aikaa eräiden Passat-mallien (liekö ollut Audinkin?) varustevaihtoehtona joskus -70-80-luvulla. Silloin jo hymyilytti tuo "liikennevalosammutus"-toiminto. Liekö nyt kehitetty jotain älykkäämpää.

    Kertokaapa ymmärtämättömälle, miten tuo toimii? Miten moottorin sammuttaminen vaikuttaa lisävarusteiden toimintaan: valot, lämmityslaite, jäähdytin, turbon ja startin kestävyys jne.?

    Itselle tuottaa vaikeuksia ymmärtää, että tuollainen toiminto voisi mitenkään säästää ainakaan autoa, tuskin polttainettakaan, koska jokainen startti kuluttaa ylimääräisen pa-annoksen.

    Jos tästä aiheesta on jo aiempaa keskustelua, pistättekö linkkiä, kiitos.

    #2
    No tietysti tuo vaikuttaa startin kestävyyteen, mutta sepä ei autotehdasta kiinnosta. Uusia saa kaupasta. Ainakin bemarin kohdalla olin lukevinani, että järjestelmä ei toimi, jos on alle +3 astetta tms. Eiköhän tuossa ole järkevä akun jännitemittaus, joka estää moottori sammutettuna akun tyhjenemisen.

    Itse moottorin käynnistyspolttoaineannos lienee jo nykymoottoreissa sen verran hyvin hallussa, että lämpimän moottorin käynnistäminen ei varmasti vie ylimääräistä annosta bensaa.

    Sittenhän on vielä näitä järjestelmiä, jossa startti ja generaattori on integroitu vauhtipyörän tilalle, jolloin starttia ja hammaskehää ei enää tarvita ja mitään mekaanisesti kuluvaa osaa ei ole.

    Comment


      #3
      Luultavasti Audissa (kuten Bemarissakaan) toimintoa ei ole pakko käyttää. Saa koko homman laitettua pois käytöstä, ja muutenkin kone sammuu vasta kun vaihteen laittaa vapaalle ja käynnistyy heti kun kytkintä taas painetaan. Luulisi että tuo systeemi olisi rakennettu sen verran järkevästi, ettei suurempaa ylimääräistä rasitusta moottoriin kohdistu. Ja "lisälaitteisiinhan" tuo ei vaikuta mitenkään, eihän noissa malleissa moottori juuri muuta pyöritä kuin laturia (eikös joissain ole jo vesipumppukin sähköinen?) - eli kaikki toimii niin kauan kuin akussa on virtaa ja jännitteen valvonta estää sitä tyhjenemästä. Tosiaan alle 3C lämmöissä (ja kone kylmänä?) toiminto on aina joka tapauksessa pois käytöstä.

      Aika pienillä kulutuksilla menevät tuolla järjestelmällä, älykkäällä latauksella (ladataan lähinnä moottorijarrutuksessa eikä ikinä kiihdyttäessä) ja esim. "Air Vent controlilla" varustetut biimerit, varsinkin jos start-stop toimintoa käyttää.

      Esimerkiksi tuo lataustoiminto toisaalta laskee hieman kulutusta ja toisaalta myös antaa lisää potkua kiihdytykseen, kun osa tehosta ei kulu laturin pyörittämiseen. Saa nähdä mitä kaikkea Audi keksii - päästöjä on joka tapauksessa vähennettävä EU:n tavoitteiden mukaisesti (mitä ne nyt sitten ovatkaan) ja tuollaisilla keinoilla toteutettuna ei oikein kukaan voi valittaakaan kun ei suorituskykykään laske.
      Viimeksi muokannut dumo; 14.1.2008, 21:14. Perustelu: typo

      Comment


      • #4
        Miten on, lähteekö näissä vanhemmissa audeissa ilmastointi pois päältä reilummassa kiihdytyksessä?
        Vai mikä se napsahdus on mikä kuuluu kun laittaa kaasun pohjaan, samanlainen ääni kuin jos ottaa ilmastoinnin pois päältä.

        Comment


          #5
          Lähtee ilmastointi pois päältä, kun pistää tallan pohjaan.

          Comment


            #6
            Kaasupoljin napsahtaa lattiaan :)

            Ei kai ainakaan vanhemmissa ole ilmastointi mitenkään yhteydessä kaasupolkimen asentoon.

            Comment


              #7
              Mikä lasketaan vanhemmaksi? :)

              Ainakin 90-luvun 1-alueilmastoinnissa kompuran päällä oloon vaikuttaa monen muun ohella myös kickdown. Mutta onko manuaalissa tuo katkaisin vain ilmastoinnin takia? Jos on, aivan liikkeen lopussa pitäis tuntua pieni pykälä. Erottuu helpommin kun painaa polkimen hitaasti pohjaan. Nopeassa polkaisussa voi jäädä huomaamatta.

              Comment


                #8
                Ei oo nappulaa, vaan moottorinohjaus ilmottaa ilmastoinnille täyskaasukiihdytyksestä.

                Comment


                  #9
                  Sähkökaasullisissa ei ole mitään erillistä kytkintä, vaan ECU sammuttaa kompuran kun huomaa että täyskaasu on päällä. Näin ainakin ässässä.

                  Comment

                  Working...
                  X