Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A2 nörttikaman lisäys :)

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• A2 nörttikaman lisäys :)

Hei.

Sain juuri tuollaisen soman pienen A2:n hankittua perheelleni. Juu, tiiän, ei kovin suosittu malli noin yleisesti ottaen, mutta meidän tarpeisiin sopii lähes täydellisesti.

Pikkuinen on ominaisuuksiltaan lähes karvalakki-mallia, ainoa ero on automaattinen ilmastointi. Eli ei ajotietokonetta, eikä muutakaan "herkkuja". Alkuperäinen radio on vaihdettu johonkin 20€ after-market blaupunktiin.

Mä olen sen verran nörtti, että haluaisin mahdollisimman paljon kaikkia (enemmän tai vähemmän) tarpeellista elektroniikkaa tohon. Lähinnä kiinnostaa keinot, miten saisin tuohon Applen CarPlay tuen. Koska kyseessä on se 1-din radioslotilla varustettu, niin sen muuttaminen 2-din versioksi on varmaan vähän isompi urakka? (Ainakin -98 A4:ssa olis ollut, miksi en siihen koskaan ryhtynyt muutama vuosi sitten). Joten vaihtoehtoina on joko 1-din soittimen ostaminen (tuskikn, koska vaihtoehtoja oli tyyliin yksi, ja sekin maksaa aivan peevelisti.)

Toinen vaihtoehto: asentaa joku teline/systeemi, millä kiinnittää iPhonen/iPadin autoon. iPhone menis varmaan mukitelineen paikalle, ja iPadin sais rakennettua sinne ilmastoinnin alle olevaan laatikkoon niin, että sen vois vetää ulos ja nostaa pystyyn. (Tosin ikävästi tässä vaihtoehdossa ei sais tohon ympättyä samaan peruutuskameraa, koska iPadiin ei see video in). Tekeekö joku valmiita/puolvalmiita virityksiä, joita voisi käyttää tossa kohtaa? (Eli mukitelineen tilalle puhelin, tai tabletti sinne lokeroon).

Jos tää menee liian hankalaks, niin muitakin vaihtoehtoja kuunnellaan. Ei se CarPlay mikään pakko ole saada, olis vaan tosi kiva. Mut joku soitin, mihin saa peruutuskameran kuvan, tukee Spotifyä (Saan Wifin muulla kikkulalla, ei tarvi olla suoraa nettitukea, tosin ei se haittaakkaan.) sekä mahtuu 1-din slottiin.

Jos vehjas tukis samalla BT-yhteyttä OBD:n kanssa niin olis mahtavaa. Koska ajotietokoneen asentaminen tohon menee hiukan yli mun taitojen (jos on yhtään samaa luokkaa kun A4:n kanssa. pitää vaihtaa puolet osista heti kättelyssä, siihen mä en pysty.)

Olis tarkotus myös saada takaluukkuun tupakansytytinpistoke tai kaks. Esimerkiksi 12V kylmälaukulle ja USB laturille.
    Saan kyllä fyysisen asennuksen ihan helposti itse aikaiseksi ja hankittua tarvikkeet, mutta mistä mä otan tuolta sähköt? Pitäs olla sellanen, että sähköt pysyy, vaikka autosta on virta pois. (Joo joo, akkuhan siinä on suoraan vieressä, mut en mä sentään niin härski ole, että vedän suoraan akusta johdot... :D )

Sillä ei niin oo väliä *mihin* se sinne tulee, että sen paikan voi päättää sen perusteella, mistä saa helpoiten sähköt. Jompaan kumpaan sivuun olis varmaan kivointa se saada, mut ihan sama. Saa se olla vaikka siellä "välipohjan" allakin, ei sekään huono paikka ole.
    Viimeksi muokannut Killeri; 14.8.2021, 11:39. Perustelu: Viestit yhdistetty.

Jos se akku on takakontissa niin siitähän se on helpoin ottaa. Sulake vain väliin ja valkkaa sellasen pistorasian missä ei ole valoja niin ei tyhjene akku.Tai sit katkaisija väliin.

Comment

Tuollainen aikaviiverelekin saattaisi ratkaista jotain.

https://www.adita.fi/tuote/1100-0305...min-saadettava

Comment

Olisiko esim. Pioneerin 1din runkoinen mankka, jossa sisään taittuva iso näyttö? Peruutuskameran saa suoraa kiinni.

https://www.autostudio.fi/fi/product...in/AVH-A7100BT

Ja tuosta mittaristoon vähän rankempaa modia: https://a2-freun.de/forum/forums/top...is-ganz-gross/
        Viimeksi muokannut jasso; 21.7.2021, 19:55.

Comment

Hinta kun on 20% auton hinnasta, niin en viitsi kyllä ihan noin paljoa pistää, edes vaikka olis varaa. Kun sen virallisen CarPlaynkin saa jo suurinpiirtein tuohon hintaan. (Pioneer AVH-3500NEX).

Comment

Muutama sulakepesä tilattu, kaipa mä uskallan sen sitten suoraan tuosta akustakin vetää, jos sulakkeet on mukana. Ja pistokkeisiin ei tuu valoa, niin ei luulis kuluttavan akkuakaan kun eivät ole käytössä. Mietin vielä, pitäiskö siltikin vielä pistää kytkin siihen johonkin. Ei siitä nyt ainakaan haittaakaan olisi.

Comment

Voihan sinne asentaa esim. tuollaisen tai vastaavan akkuvahdin, jos haluaa varmistaa ettei esim. kylmälaukku tyhjennä akkua kokonaan.

Comment

Ooh tää oli hyvä idea, kiitos!

Comment

Sain synttärilahjaksi tuollaisen Pioneerin SPH-10BT autosoittimen, mihin saa ostettua lisähärpäkkeenä peruutustutkan. Ajattelin jossain vaiheessa kun budjetti sen sallii (ehkä keväällä/ens kesänä) ostaa sen sarjan ja asennella sen tuohon.
                  Mutta, mistä sähköt? En tiiä pitääkö siihen pistää sähköt takavaloista, kuten peruutuskameraan, vai pitääkö ne olla "kokoajan" päällä?

Oletan, että peruutusvalosta otetaan. Mutta, mistä mä saan sen helposti A2:ssa? Tuolla sisällä on takaluukussa molemmin puolin nurkissa ne muovit (jonka takana toisessa on ilmeisesti takaluukun hätä-avaus?) Pääseekö sieltä helposti ryöstäjillä kiinni takavalon johtoihin? (ja miten hiivatissa se muovi avataan? Kun luin ohjekirjasta että sen saa irti ja siellä se takaluukun avaus on, koitin avata sitä sormilla. Mutta ainoo mikä lähti irti, oli tekokynnet :D)

Plus, jos mä saan sen muovi auki, ja siellä on helppo pääsy niihin valojen johtoihin, onko siellä joku sellanen johto, mistä vois napsia "virrat päällä ollessa" 12V? Asentaisin takaluukkuun tupakansytyttimen, mihin saa USB-laturin kiinni. (nettiä ja kameran latureita varten, ei mitään kovin paljon sähköä vievää.)

Comment

Working...
                  X