Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorinohjausyksikön (ECM) rele viallinen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorinohjausyksikön (ECM) rele viallinen?

    Audini (A4 B7 1.8t Multitronic) ei välillä halua käynnistyä, ja ongelma taitaa olla jossain elektroniikassa, kun vian ilmaantuessa jo virta-avainta hieman kääntäessä PRNDS-valot vilkkuvat poikkeavasti. Sitten kun kääntää virta-avainta lisää, starttimoottori pyörii mutta moottori ei yleensä käynnisty. Joskus harvoin moottori käynnistyy PRNDS-valoista huolimatta, mutta käy epämääräisesti, ei reagoi kunnolla kaasupolkimeen, ja vikavaloissa palaa moottorivikavalon lisäksi ABS-jarrut.

    Kuitenkin suurimman osan ajasta virrat menee päälle ihan normaalisti ilman mitään vikavaloja ja auto käynnistyy ja toimii täysin normaalisti.

    Luin vikakoodit OBDElevenillä, ja sinne oli tallentunut seuraavaa:

    01 Engine
    P1517 - Motronic engine control module power supply relay Electrical error in circuit Implausible signal

    02 Transmission
    P1757 - Voltage supply Open circuit
    U0100 - Lost Communication with ECM/PCM

    03 Brakes
    01314 - Engine control module (ECM) Implausible signal

    17 Dashboard
    01314 - Engine control module (ECM) No signal/communication

    25 Immobilizer
    01314 - Engine control module (ECM) No signal/communication

    55 Headlight Regulation
    01314 - Engine control module (ECM) No signal/communication
    Intermittent

    Yhteinen tekijä näyttäisi olevan moottorinohjausyksikkö tai sen rele. Siihen ilmeisesti pääsee käsiksi konepellin alta kun irroittaa tuulilasinpyyhkijät. Ajattelin kokeilla relen vaihtamista, mutta en onnistunut ole selvittämään tarkkaa osanumeroa. Osaako joku auttaa? Tai onko vaihtoehtoisia diagnooseja?

  • #2
    Olisiko tuo Click image for larger version

Name:	41EE388F-AE59-4E0C-A7E3-54C43CA2AFAB.jpeg
Views:	1669
Size:	59,0 Kt
ID:	1920441 Click image for larger version

Name:	73312B00-7DBC-46C2-AFF6-106C5C167B48.jpeg
Views:	1545
Size:	108,8 Kt
ID:	1920442 Click image for larger version

Name:	843B3741-53A1-46E2-AD0E-04D38A352CF3.jpeg
Views:	1507
Size:	39,5 Kt
ID:	1920443

    Comment


      #3
      Kato ensimmäisenä laatikon sähköliitin, ettei ole pinnit olleet uimassa suolavedessä. Saattaa sotkea sitä sun tätä.

      ​​​

      Comment


      • #4
        Itellä oli samanlaisia ongelmia -07 B7 BWE myllyllä olevassa kamppeessa. Vuosi sitten vaihdettiin siirtopumppu ku alkoi ongelmat, pumppu ei aina herännyt muuta kuin koputtelemalla. Vika pysyi poissa melkein vuoden kun tänä keväänä sama rumba. Aluksi ajattelin, että uusi pumppu oli vioittunut. Tuntui kuitenkin nuo muut herjat ja käänteinen väritys vaihdekaaviossa hieman erikoiselta niin ajattelin syventyä amerikan foorumeihin. Sieltä löytyi keskustelua releistä ecuboxin alla, jotka olivat aiheuttaneet samanlaisia vikoja kuin itsellä. Silloin kun auto ei startannut niin PRNDS kaavio paloi käänteisillä väreillä ja samalla herjasi jarruja ja valojen korkeuden säätöä. Siellä boxin alla on 2kpl samanlaisia releitä numeroitu 614 numerolla ja varaosanumero oli omassa tapauksessa 8E0951253. Uusin molemmat kun piti kuitenkin purkaa tavaraa edestä, sen jälkeen ei ole ongelmia ollut.
        Viimeksi muokannut jiipee-; 28.6.2021, 14:54.

        Comment


        • #5
          Vika hävisi itsestään kesän ajaksi, mutta alkoi nyt syksyllä tulla uudestaan, joten vaihdoin vihdoin releen. Boxista löytyi releet 395, 614 ja 373 ja vaihdoin sen 614:n joka ilmeisesti oli oikea, koska vika ei ole ainaan vielä palannut.

          Oli muuten harvinaisen ärsyttävä operaatio, ennen kuin boxin T30 ruuveihin pääsee käsiksi, pitäisi irrottaa tuulilasin pyyhkijät ja tuulilasin alareunaan kiinnitetty muovipaneeli, jotka ainakin minun autossani ovat tiukemmassa kuin faeces Junttilan tuvan seinässä. Vasen pyyhkijä on niin ahtaassa paikassa konepellin saranan vieressä, että useimpia irtivetotyökaluja ei mahdu käyttämään. Bilteman pyyhkijänirroittajalla ja pienellä väkivallalla sain lopulta pyyhkijän irti. Muovipaneeli sen sijaan ei hievahtanutkaan, ja arvelin tuulilasin tai muovin rikkoutuvan enemmästä voimankäytöstä. Lopulta onnistuin gynekologin sormilla ja pitkävartisella räikkävääntimellä avaamaan muovipaneelin alla olevan ruuvin paneelissa olevasta reiästä irroittamatta itse paneelia. Mahdollinen seuraava kerta sujuukin sitten helposti kun tietää miten kannattaa toimia...

          Comment

          Working...
          X