TM:n testin kakkonen Banner Power Bull on toiminut ainakin 90:ssä moitteetta. A4:ään ostin testivoittaja Tranen. Molemmat halvempia kuin ns. merkkiakut Bosch ja Varta.
Jossain TM testissä todettiin, että Optima(en muista mallia) ei sovellu oikein auto käyttöön. Virranvastaanottokyky oli varsin huono verrattuna normi akkuihin.
Saman suuntaisia kokemuksia itsellä Red Topin kanssa. Virtaa kyllä tulee hyvin, kun akku on täynnä.
Rullakennoakuista (AGM) Exiden Maxxima oli ainakin aiemmin huomattavasti Optimoita halvempi. Urssiin ei mene kylläkään sekään heittämällä, kun on liian korkea. Ite oli kuitenkin "pakko" laittaa menemään, kun halusin siirtää vanhasta autosta loistavaksi osoittautuneen akun seuraavaan.
Hyytelöakusta taas ei kuulemma ole mitään hyötyä märkään akkuun verrattuna autokäytössä. Näin minulle Akkusalossa joskus väittivät, ja uskoin kyllä täysin.
Hyytelöakusta taas ei kuulemma ole mitään hyötyä märkään akkuun verrattuna autokäytössä.
Onko kuitenkin niin, että hyytelöakku ei tyhjetessään jäädy yhtä helposti kuin perinteinen? Sikäli kuin täällä eteläisessä Suomessa enää pakkastalvia nähdään ...
Tuollainen "normaali" korkeudella varustettu akku on ihan kiva urssissa niin kauan kun kukaan ei istu pelkääjän takana... Itselläni on hanska tällä hetkellä akun +navan päällä, että ei ota penkin runkoon ja polta koko autoa. Toki muitakin tapoja suojata +napa löytyy, mutta siellä ei tosiaankaan ole mitään suurensuurta tilaa takapenkin istuimen alla akulle.
Itse olen ajanut huoletta harmaalla Exidellä, jotka taitavat jo olla poistuvia malleja. Eilen hain 60Ah Exiden, jossa luvattu 610A käynnistysvirta ylittyi mittauksessa reilulla sadalla.
Missäs pakkasessa Jarkko on saanut -18asteessa akkua mittailtua? Eikös tuo EN-normin mukainen kylmäkäynnistysvirta mitata ko. pakkaslukemassa? Pystyykö tuota käynnistysvirtaa mittaamaan normipulliaisen välineillä kohtuuluotettavasti? Nimim. uusi Banner 55Ah bensa-A4:ssa kiinni.
Eilen kyykähti Oldsista Boschin Silver. Heitin Saabista jonkun "halpiksen" tilalle, taisi olla Banner.
Heti tuntui olevan ihan eri amppeerit käytössä, kuin missään noissa Boschin akuissa, mitä kuitenkin useampi nurkista löytyy.
Delphin halpis toiminut Audissa jo vuoden. Saa aika nopeasti hajota, että vielä menisin noita puolet kalliimpia Boscheja ostamaan.
Optiman Yellowtop on on hyvä vaihto ehto.Ainakin käyttökertomusten mukaan kestänyt pitempään..mene ja tiedä.. Ja kun ei pystyyn mahdu, niin laittaa kyljelleen. Voi joutua johtoja ja kiinnitystä muokkaamaan. Mitat (p.245 l.172 k.245mm.)
Optiman Yellowtop on on hyvä vaihto ehto.Ainakin käyttökertomusten mukaan kestänyt pitempään..mene ja tiedä..
Optiman kestosta on huonoja kokemuksia ja keltaisen käyttö starttiakkuna on hieman kyseenalaista, joskin kyykkyyn ne ovat menneet isojen (7l+) ja korkeapuristeisten auto- ja venemoottorien kanssa. Optiman oranssi "halpismalli" oli hinta/laatu -suhteeltaan aika OK muttei enää tuotannossa. Akut ovat kuitenkin sen verran kulutustavaraa että panostaminen kohtuulliseen laatuun ja edulliseen hintaan lienee järkevintä, muutaman kympin perustasoinen akku tarvikeliikkeestä on osoittautunut ?/käyttöaikayksikkö paremmaksi vedoksi kuin kolme-neljä kertaa kalliimpi Optima.
Ellei sitten puhuta venekäytöstä tmv., missa akun hiipuminen väärällä hetkellä aiheuttaa paljon enemmän päänsärkyä kuin hintaeroa markettiakulla ja sinisellä Optimalla on.
Syväpurkausakkua harkitsevan kannattaa oikeasti harkita noita Ground zeron akkuja, ne kestää oikeasti kovempaakin rääkkiä.. esim Webastot ja järeämmät hifisysteemit.
Omassa pakussa on noita isompia malleja 4kpl ja niitä on välillä rääkätty ihan tappiin asti ja tuntuu et mitä enämpi niitä kiusaa sen paremmin ne toimii.
Samoiten Suomeen jaettuun määrään nähden takuuvaihtoprosentti on alle 2%, joka on akuissa todella vähän.
Kumpikin akkumalli on kasattu yleismalliseen kuoreen, joten ne sopii kivuttomasti todella monen auton alkuperäispaikalle.
Exide tuli ässään ostettua ja samalla vaihdoin laturiin uuden säätimen, niin johan alko moottori pyöriin ja latauskin nousi sinne reiluun 14 volttiin. Säätimestä en tiedä että kauan kestää, kun myivät varaosaliikkeestä jonkun pilipali (Unibet?) merkkisen säätimen.
Comment