Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S5 käynnistysongelmat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S5 käynnistysongelmat

    S5 3,0 2010 sähköongelmia tai muita, eli kun avaa kaukosäädöllä ovet niin autoon menee virrat päälle vaikka normaalisti vain päivä valot syttyvät. Tämän jälkeen starttinapista kun painaa niin takaluukun suunnasta kuuluu vai vaimea naks naks ja auto ei starttaa eikä virrat häviä eikä ovet lukkiudu kun kaukosäädöllä yrittää auton lukita. Kun ottaa vaihteen pois P asennosta ja painaa starttinappia niin virrat katkeaa ajotietokoneen luonnollisesti ilmoittaen että valitse P jne. Saman kun toistaa muutamia kertoja (eli painaa starttinappia vaihteenvalitsimen ollessa muualla kuin P:ssä ja katkaisee näin virrat) niin auto suostuu menemään lukkoon ja katkaisemaan kaikki virrat. Tämän jälkeen kun aukaisee auton niin tilanne on muuttunut normaaliksi ja auto käynnistyy. Olisiko jotain vinkkiä mikä on vialla? PS. Akku juuri vaihdettu ja koodattu.
    Kiitos jo etukäteen!

  • #2
    Onko siellä vikakoodeja?
    B8:ssa virtalukko-ongelmat eivät liene ennenkuulumattomia.

    Comment


    • #3
      03041 Energy Management Active, tuollainen koodi löytyi ennen akun vaihtoa mutta kilometreistä päätellen tuo koodi oli ilmestynyt jo ennen ensimmäistä kertaa jolloin tuo kuvaamani käynnistysongelma ilmeni.

      Comment


      • #4
        Onko akku koodattu oikein kun vaihdettu?

        Comment


        • #5
          Tuosta en ole aivan varma, kun Vartan Silver agm Dynamic G14 95ah akkuun ei tullut BEM koodia mukaan (ostettu akku liikkeestä, ei Audilta) vaan ainoastaan Vartan koodi. Koodauksessa käytettiin netistä löydettyä koodia VO: 000915105DK BEM: VA0301029T0VY. ja tämän auton järjestelmä ainakin hyväksyi.
          Tämä starttiongelma tuli jo kahdesti ennen akun vaihtoa.

          Comment


          • #6
            Meillä saman ikäisestä S5:sesta kun pääsi akku aivan tyhjäksi niin ei myöskään startannut. Latasin autoa muutaman päivän konehuoneen nastoista mutta ei auttanut.
            Sitten irrotin akulta miinuksen ja latasin suoraan akkuun noin vuorokauden. Sen jälkeen lähti ihan normaalisti käyntiin.

            Comment


            • #7
              Mutta kun nyt kyseessä on uusi akku ja akku liike vielä mittasi sen todeten sen käyttövalmiiksi.

              Comment


              • #8
                Vikakoodien nollaus ja uusi luku.

                Comment


                • #9
                  Tänään VCDS:n kanssa tehty koko auton kattava luku. Vikakoodeja löytyi yhteensä neljään "paikkaan", eli

                  Oviin:
                  0193 Rear Right Door Handle Touch Sensor (G418)
                  011-Open Circuit
                  Date 2019.07.08

                  ja

                  03285 - Sensor for Contact with Door Handle, Front Left
                  011-Open Circuit
                  Date 2020.04.06

                  Keyless Entry ei ole toiminut eli tämä oli jotenkin tiedossa, mutta voiko tämä nämä vaikuttaa tuohon käynnistysongelmaan?
                  Nämä vikakoodit nyt nollattu.

                  Lisäksi herjasi Aux. Heat. (J364) eli bensalämppäriin

                  02245 - Connection, RF Remote Control
                  004 - No Signal/Communication
                  Date 2019.05.14

                  Tämäkin oli kyllä tiedossa kun benslämppäri ei kaukosäätimestä ole suostunut käynnistymään.
                  Tämä vikakoodi nyt nollattu.

                  Sitten vielä

                  7814 - Coolant Pump for Intercooler
                  P190C 00 (037) - No Signal

                  Tämä vikakoodi ei nollaannu/poistu ja kaikkein ihmeellisintä on että
                  auton kilometrit ovat samat kun luku hetkellä mutta päivämäärä
                  2009.07.20 eli kaiketi jotain sitä aikaa kun auto on eka kerran herätetty henkiin.
                  Auton vm. siis 2010

                  Tuo käynnistysongelma on alkanut toistaa suht useasti itseään, ja tuntuu että auto
                  olisi välillä aivan sekaisin, ajotietokonekin näyttää välillä noita 2009 päivämääriä jne.
                  Auto on käynnistynyt jonkun ajan kuluttua kun lukitsee ja sulkee ovet, ottaa esim AC:n pois
                  jne. mutta mitään logiikkaa ei asiaan kyllä löydy.

                  Itse olen ulkona kuin lumiukko ja kaikki mahdollinen tieto olisi enemmän kuin tervetullutta.



                  Comment


                  • #10
                    Olisikohan helponta ladata sitä akkua nyt vaikka yön yli suoraan navoista. Jos ei jostain syystä osaa sitä auto täyttää ja on jännite matala?

                    Comment


                    • #11
                      Ahtimen jäähdyttimen pumpun vikakoodi voi johtua siitä, että pumpun signaalijohto on irroitettu/katkaistu. Tunnettu modi jolla pumppu saadaan pyörimään koko ajan.

                      Comment


                      • #12
                        Nuo nollautuvat kellot jne. viittaavat kyllä virran saantiongelmiin. Akun lataus virranhallinnan läpi on ihan ensimmäinen temppu, joka kannattaa kokeilla. Patterin latauksen voi tehdä erikseenkin ja kokeilla sillä. Jos näillä ei tokene, kannattaa akun kunto tarkistuttaa ja mikäli se on kunnossa, voi yrittää uudelleen koodausta. On periaatteessa mahdollista, että virranhallinta kuvittelee akunbolevan vanha ja valmis. Uudelleen koodaus nollaa virranhallinnan ja se kuvitteelee patterin olevan uusi. Nollausta ei tietenkään kannata tehdä, jos patteri on huonokuntoinen.

                        Tässä tapauksessa, kun akku on vaihdettu, lataus ja koodaus on hyvä tehdä. Vika voi olla myös akkukaapeleiden kiinnityksissä, maadoituksissa tms..

                        Comment


                        • #13
                          Kiitoksia vastauksista. Akku oli LATAUKSESSA (suoraan navoista) viime yön CTEK Multia XS 4003 laturin nokassa. Kolmas starttauskerta laturin irrotuksen jälkeen feilasi, eli sama vika toistui.
                          Lataus virranhallinnan läpi, anteeksi tyhmyyteni mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Apukäynnistysnavoista vai?
                          Kuten edellä kerroin akku on koodattu netistä löydetyn koodin kanssa kun akun mukana oli vain Vartan koodi, ei BEM koodia laisinkaan. Pitäisikö nyt koittaa koodausta samoilla koodeilla kuin aikaisemminkin vai olisiko jotain muuta tehtävissä?

                          Comment


                          • #14
                            Apukäynnistysnavoista, kyllä. Jos akku on samanlainen kuin edellinen (koko/valmistaja), riittää sarjanumeron viimeisen merkin vaihto.

                            Jos nuo edellä mainitut asiat ovat kunnossa, katsoisin vielä akun napojen kiinnitykset ja maadoitusten kireydet. Omalle kohdalle on sattunut tapaus, jossa auton totaalisen virtojen häviämisen syynä oli akun kengän huono kiinnitys. Ennen sen löytymistä vaihdoin mm. virtalukon pohjan. Laite pelasi hyvin ja vei aina maaliin asti, jos lähti käymään. Seuraavalla käynnistyksellä saattoi olla sitten aivan kuollut.

                            Aivan tavatonta ei tosiaan ole ollut myöskään virtalukon hajoaminen B8-korisissa. Sitä en osaa sanoa, jättääkö sellainen miten vikakoodeja vai ei.

                            Comment


                            • #15
                              Eilen illalla akku ladattu myös virranhallinnan läpi, mutta aamulla ei suostunut käynnistymään. Uusimpana oikkuna virtoja päälle/pois laittaessa alkaa kuskin penkki säätymään, eli mahtaisikohan vika olla ohjausboxissa tai miksi tuota älyboxia nyt kutsutaankaan? Ja mitähän tuollainen mahtaa maksaa?
                              Toki tarkistan vielä nuo akun kengien kiinnitykset sekä maadoituksen, vaikka en usko kyllä tämän olevan niistä kiinni.

                              Comment


                              • #16
                                Penkkien haahuilu ei kyllä pitäisi liittyä mitenkään patteriin. Oisko joku ohjainlaite saanut vettä?

                                Comment


                                • #17
                                  Auto viety eilen LMS Servicelle. Kunhan selviää mikä on vikana niin kerron sen sitten. Kiitos kaikille avusta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    LMS Servicen diagnoosi oli että startti on rikki.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Akun lataus? Eivät suosittele lataamaan peräkontissa vaan konehuoneen navoissa? Mikä voi mennä pieleen peräkonttilataamisessa (olisi mulle helpompi)?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jos lataat akkua suoraan akun navoista, ei auton virranhallintasysteemi pysy perassa, siksi se pitaisi ladata konehuoneen navoista, niin se lataus menee virranhallinnan lapi ja auto ymmartaa akkua ladatun. Sama syy siis kuin se, jos vaihdetaan uusi akku autoon, pitaa se koodata autoon, eli kertoa autolle, etta nyt on uusi akku, jota voit kuormittaa enemman kuin vanhaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kiitos Risu. Enpä lataa peräkontista vaan konepellin nastoista kuten ohjekirja opastaa.
                                          Viimeksi muokannut Killeri; 6.11.2021, 14:38. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja KIL69 Näytä viesti
                                            LMS Servicen diagnoosi oli että startti on rikki.
                                            Joko tämä selvisi?
                                            Mielenkiintoinen diagnoosi, jos nämä tässä kerrotut oireet on edelleen olemassa. Autoon menee siis virrat päälle, kun ovet avaa kaukkarilla?
                                            Mitä tapahtuu, jos avaimen laittaa virtalukkoon ja yrittää siitä käynnistää? Vai ootko käyttänyt vaan starttinappia?

                                            Comment

                                            Working...