Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8P jännitehäviö laturilta akulle (takakontissa)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 8P jännitehäviö laturilta akulle (takakontissa)

    Olen yrittänyt raapia päätäni A3:n sähköjen kanssa, kun akulle ei tule mielestäni riittävästi jännitettä. Oireena tästä akku ei tunnu latautuvan täyteen. Lisäksi startissa jännite kyykkää melko alas, luokkaa 7-8V. Webastoa ei luonnollisesti kestä juurikaan käyttää.

    Päärasialla on kolme kappaletta terminal 30, merkitty A, M ja L. Mitkähän näiden merkitykset on?

    A-terminaaliin tulee jännite suoraan laturilta, tyhjäkäynnillä 14,2-14,3V
    M ja L -terminaalien jännite on puolisen volttia alempi 13,8V, mikä on sama jännite kuin akun navoilta takakontista mitattuna

    Ajossa tupakansytyttimelle tulee 14,1-14,2V, tyhjäkäynnillä ehkä vähemmän. Moottorin sammutuksen jälkeen jännite tippuu äkkiä 12V pintaa, allekin. Auton ollessa lukittuna ja kaikki virrat pois jännite on luokkaa 12,1-12,2V. Lepotilan virrankulutusta en ole saanut toistaiseksi mitattua. Akku on melko tuore (n. 1v), samat oireet oli jo vanhallakin akulla, joka sekään ei vielä vaihtoiässä varsinaisesti ollut.

    Olen nuo kuvan terminaalit ja liitokset puhdistanut, myös moottorin ja akun maajohdot, sekä vasemman etuaisan isommat maapisteet. Näistä ei ollut apua.

    Sitä en keksinyt, miten virta jaetaan noiden terminaalien välillä, eli missä kohtaa häviö voisi olla. Lienee joku rele jossain? J317 power supply relay tuli aineistossa vastaan, olisiko tämä?


    EDIT: Jos joku voisi omasta vastaavasta (A3 8P/Golf V/yms. takakonttiakulla) mitata jännitteet noista terminaaleista vertailuarvoksi, olisi erittäin kiitollinen.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut alpi; 14.1.2021, 10:58.

  • #2
    Oletko tarkastanut laturin kuntoa? Hiilet alkaa loppua neljännesmiljoonan km jälkeen. Tuotto voi riittää käynnissä ollessa auton tarpeisiin mutta ei enää akun lataukseen.

    Comment


    • #3
      Kävi mielessä, autollahan on yli 300 tkm ajettu. Täytyy vielä katsoa mihin jännite tippuu, kun kaikki sähköhimmelit lyö päälle. Muistaakseni tup.syt. jännite ei kyllä notkahda esim. penkin- ja takalasinlämppäreistä.

      Toisaalta tuo terminaalien välinen jännite-ero ei mielestäni sovi laturin oireeksi.

      Comment


      • #4
        Tuleeko M- ja L-terminaalit akun kautta ja laturilta menee erillinen syöttö akulle ja suora piuha A-teminaaliin? Eikös se kierto selittäisi tuon terminaalien välisen eron? ECU:lle täytynee tulla oma suora syöttö akulta, starttaamisen aiheuttaman jännitteen pudotuksen poistamiseksi. Akuille menevissä johdoissa on muistaakseni yksi tai kaksi boksia matkan varrella takakonttiin, siellä on jotain sulakkeita, releitä tai muuta vastaavaa.

        Comment


        • #5
          Noin se voisi ehkä mennä, kun katselee Etkan kuvia johtosarjoista. Jännite on kuitenkin akultakin mitattuna alempi, eli tuo jännitteen droppi tapahtuu jossain siinä matkalla laturilta akulle. Vai voiko korin resistanssi aiheuttaa tuollaisen eron, kun maapisteet on eri päissä autoa? Moottorin ja akun maakaapelien liitokset harjasin kiiltäviksi, niin ne pitäisi olla kunnossa.

          Takakontissa olevaa boksia en saanut esiin, kun en väkivalloin uskaltanut repiä apukuskin puolesta styroksia irti. Siellä lienee yhtyy tuo laturilta tuleva johtosarja akun +kaapeliin.

          Comment

          Working...
          X