Olen yrittänyt raapia päätäni A3:n sähköjen kanssa, kun akulle ei tule mielestäni riittävästi jännitettä. Oireena tästä akku ei tunnu latautuvan täyteen. Lisäksi startissa jännite kyykkää melko alas, luokkaa 7-8V. Webastoa ei luonnollisesti kestä juurikaan käyttää.
Päärasialla on kolme kappaletta terminal 30, merkitty A, M ja L. Mitkähän näiden merkitykset on?
A-terminaaliin tulee jännite suoraan laturilta, tyhjäkäynnillä 14,2-14,3V
M ja L -terminaalien jännite on puolisen volttia alempi 13,8V, mikä on sama jännite kuin akun navoilta takakontista mitattuna
Ajossa tupakansytyttimelle tulee 14,1-14,2V, tyhjäkäynnillä ehkä vähemmän. Moottorin sammutuksen jälkeen jännite tippuu äkkiä 12V pintaa, allekin. Auton ollessa lukittuna ja kaikki virrat pois jännite on luokkaa 12,1-12,2V. Lepotilan virrankulutusta en ole saanut toistaiseksi mitattua. Akku on melko tuore (n. 1v), samat oireet oli jo vanhallakin akulla, joka sekään ei vielä vaihtoiässä varsinaisesti ollut.
Olen nuo kuvan terminaalit ja liitokset puhdistanut, myös moottorin ja akun maajohdot, sekä vasemman etuaisan isommat maapisteet. Näistä ei ollut apua.
Sitä en keksinyt, miten virta jaetaan noiden terminaalien välillä, eli missä kohtaa häviö voisi olla. Lienee joku rele jossain? J317 power supply relay tuli aineistossa vastaan, olisiko tämä?
EDIT: Jos joku voisi omasta vastaavasta (A3 8P/Golf V/yms. takakonttiakulla) mitata jännitteet noista terminaaleista vertailuarvoksi, olisi erittäin kiitollinen.
Päärasialla on kolme kappaletta terminal 30, merkitty A, M ja L. Mitkähän näiden merkitykset on?
A-terminaaliin tulee jännite suoraan laturilta, tyhjäkäynnillä 14,2-14,3V
M ja L -terminaalien jännite on puolisen volttia alempi 13,8V, mikä on sama jännite kuin akun navoilta takakontista mitattuna
Ajossa tupakansytyttimelle tulee 14,1-14,2V, tyhjäkäynnillä ehkä vähemmän. Moottorin sammutuksen jälkeen jännite tippuu äkkiä 12V pintaa, allekin. Auton ollessa lukittuna ja kaikki virrat pois jännite on luokkaa 12,1-12,2V. Lepotilan virrankulutusta en ole saanut toistaiseksi mitattua. Akku on melko tuore (n. 1v), samat oireet oli jo vanhallakin akulla, joka sekään ei vielä vaihtoiässä varsinaisesti ollut.
Olen nuo kuvan terminaalit ja liitokset puhdistanut, myös moottorin ja akun maajohdot, sekä vasemman etuaisan isommat maapisteet. Näistä ei ollut apua.
Sitä en keksinyt, miten virta jaetaan noiden terminaalien välillä, eli missä kohtaa häviö voisi olla. Lienee joku rele jossain? J317 power supply relay tuli aineistossa vastaan, olisiko tämä?
EDIT: Jos joku voisi omasta vastaavasta (A3 8P/Golf V/yms. takakonttiakulla) mitata jännitteet noista terminaaleista vertailuarvoksi, olisi erittäin kiitollinen.
Comment