Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B9 akkuongelma(ko)?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B9 akkuongelma(ko)?

    A4 B9 -17 oireili edeltävänä päivänä seuraavasti. Autoon mentäessä eivät ovet auenneet kauko-ohjaimella, mutta kontti aukesi avaimesta (sähköinen luukun avaus/sulku). Toisella avaimella joka ei ole ollut itsellä käytössä lainkaan aiemmin, avautuivat ovet mutta saattovalot eivät toimineet. Tähän "ykkös" avaimeen on vaihdettu patteri muutama kuukausi sitten, ja tämän patterin vaihdon auto myös ilmoitti olevan tuolloin ajankohtainen. Kokeilin vielä myöhemmin molempia avaimia, ja tällöin myös "ykkös" avain toimi muutaman kerran sekä saattovalot toimivat pari avausta. Ei vikakoodeja ja kylmän akun jännite oli n. 11,40V ja käynnistäessä jännite laski alle 10,00V. Onko järjestelmä niin fiksu, että pääsääntöisesti käytössä oleva avain lakkaa toimimasta kokonaan kun akun jännite alkaa olemaan riittävän alhainen, jotta se herättelee käyttäjää jonkin olevan pielessä? Tuo saattovalojen toimimattomuus vaikuttaa kyllä loogiselta. Ovien aukeamattomuutta olen havainnut muutaman kerran aiemminkin syksyllä, mutta en siihen ole sen enempää käestänyt koska ovet ovat auenneet muutamalla ylimääräisellä klikkauksella. Myös takaluukun sulkunappula ei ole toiminut aina ensimmäisellä painalluksella. Olisiko tässä siis nyt vain kyse huonosta akusta?

    #2
    Jos ei ole varmaa tietoa, koska akku on viimeksi vaihdettu, niin akun uusinnassa rahat ei mene koskaan hukkaan. Todennäköisesti siellä on alkuperäinen akku vielä, joten aivan hyvin voi neljä vuotta käytössä ollut, olla jo ehtoo puolella teholtaan.

    Comment


      #3
      Lepojännitteen pitäisi olla luokkaa 12,5V hyväkuntoisessa akussa. Voi tuota akkua yrittää varmaan elvyttää esim jollain älylaturilla. Onko käytössä webasto ja tuleeko paljon pätkäajoa?

      Comment


      • #4
        Juu lepojännite on melko matala ja käynnistäessä jännite kyykkäsi melko alas. OE akku näytti olevan paikallaan, todennäköisesti alkuperäinen. Samoilla linjoilla olen että 3-4v akku voi hyvinkin olla ehtoo puolella. Kerran akun latasin aiemmin syksyllä ja nyt uudelleen mutta tämä kerta ei auttanut olemassa olevaan ongelmaan. Ei ole polttoainelämmitintä mutta pätkäajoa tulee lähes päivittäin. Täytyy kurvata akkukauppaan. Uuden akun koodauksesta tuntuu olevan eriäviä näkemyksiä, omasta mielestä se on oleellinen akun toiminnan kannalta. Mutta mitäs tästä ollaan mieltä?

        Comment


          #5
          Autolle pitää kertoa että akku vaihdettu muuten BEM ei toimi kunnolla.
          Akun vaihdosta/koodauksesta keskustelua tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...4g-akun-vaihto

          Comment


          • #6
            Akku vaihdettu audiin ja edellä olevat ongelmat poistuneet, ainakin toistaiseksi. Myös lepojännite on nyt ok.

            Comment


            • #7
              Onko B9 bensa-audeissa joku erikoinen akku, kun akun vaihto marmorin nettivarauksessa maksaa 650e? Kannattaako odottaa kunnes ei vain käynnisty ja sitten tiepalvelu vaihtaa reilun 100e Varta-akun?

              Comment


              • #8
                Ei varmaan kannata kumpikaan, vaan vaihtaa itse sen satasen akun jos vanha alkaa oireilemaan. Turha sairastaa etukäteen jos auto toimii.

                Comment


                  #9
                  Marmorin korkea hinta selittyy sillä että alkuperäinen akku on yleensä tuplahintainen kuin sama akku tarvikkeena ja B9:ssa pitää aina koodata uusi akku oikein, muuten BEM ei toimi oikein.

                  Comment

                  Working...
                  X