Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

kierroslukumittari audi coupe -92

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    kierroslukumittari audi coupe -92

    Ongelmana on etten saa kierroslukumittaria toimimaan aftermarket ruiskun kanssa. Vihreä/siniseen piuhaan yritän signaalia tyrkyttää mutta mittaristo ei herää. Täytyykö asetus olla yksi pulssi per kipinä vai jotakin muuta? Autodata neuvoo 40 Hz joutokäynnillä , mutta en motecista löytänyt kohtaa josta saisi valita hertsialuetta saatika jännitteen syöttöä.
    Neuvot tervetulleita.

    Lisäksi Pasi tai joku muu näiden kanssa paininut osaisi varmaan kertoa mitä on kulutustieto? Onko se suuttimen aukioloaikaa ja saako sitä toimimaan muilla kuin orkkis ohjaimilla?

    #2
    Jokaisella kipinällä tulee +12V:n pulssi. Eli 5 pulssia / 2 kierrosta. Tekee n. 40 pulssia / s reilulla 900 r/min.

    Kulutustieto on jännite 0-5 V:iin riippuen kulutuksesta. Moottorinohjain laskee sen suuttimien aukioloajoista ja K-jetronicissa on ilmamäärä"lautaseen" yhdistetty potikka. En ole vielä kuullut, että mikään aftermarket-ruisku tuota osaa, mutta taitaa ainakin olla kehitteillä jossain...?

    Comment


      #3
      Jos kerran K-jetissä on ilmamäärän lautaseen perustuva potikka niin eikös olisi mahdollista kaasuläpän asennosta ottaa resistanssi tietoa ja soveltaa sitä? Ajattelemisen arvoinen asia mielestäni.
      Pitäs jostain saada tarkempia tietoja noista läpän resistanssiarvoista ja yrittää niistä päätellä jotain. Lisäksi olisi kai hyvä jos sen saisi näyttämään oikeinkin =).

      Comment


        #4
        No kaasuläppähän ei kerro mitään. Mietipä itekin, milloin menee enemmän bensaa: tyhjällä autolla ykkösvaihteella alamäkeen puolikaasulla vai asuntovaunu perässä vitosvaihteella puolikaasulla ylämäkeen. :) Imusarjan paineesta ja kaasuläpän asennosta pystyisi päättelemään sitten vähän enemmän bensan määrästä.

        Tai sitten pitää mitata suuttimen ohjauspulssia, josta voi sitten laskea mikrokontrollerilla suuttimien koon perusteella bensan määrän, joka on aukioloajan funktio. Sitten vain mittaa alkuperäisestä moottorinohjauksesta, että mikä on jännite jollain hetkellisellä kulutuksella ja säätää kontrollerin syöttämään sen verran jännitettä mittaristolle.
        Viimeksi muokannut pasi_; 3.1.2008, 18:48.

        Comment


          #5
          Jos mittariston toimintaperiaate muistuttaa yhtään facelift-lötkön vastaavaa, niin olisikohan näistä apua (vaikka Pasihan näistä jo tarinoikin):

          Kierroslukumittari: http://finsquirt.net/forum/viewtopic...102&highlight=
          Siis yksi pulssi/kipinä ja lötkössä yhdistettynä ohjausboksin (MAC-12) liittimestä lähtevään violetti-mustaan johtoon.

          Kulutusnäyttö: http://finsquirt.net/forum/viewtopic...858&highlight=
          Eli suuttimen FETiltä skaalattu "tasa"jännitesignaali kulutusnäytön valkopunaiseen signaalipiuhaan.
          Tasajännitesignaali on lötkössä välillä 0V-5V, eli mitä korkeampi jännite, sitä suurempi kulutusnäytön lukema. Alunperin K-jetissä tuo on toteutettu yksinkertaisesti siten, että ilmamäärämittarin lautasen asento vaikuttaa suoraan kulutuslukemaan.
          Viimeksi muokannut kvande; 3.1.2008, 19:37.

          Comment


            #6
            No niin, juurikin tuota PWM-kulutussignaalia tarkoitan. Jos vain purkista pystyy sitä hienosäätämään, niin sehän on siinä sitten.

            Comment


              #7
              Totta ettei yksin kaasuläpästä pysty suoraan kulutusta laskemaan, tarkempi ajattelu osoittaa sen nopeasti. Mutta jos tosiaan mapilla ja läpän asennolla sais jotakin aikaan. Kiitos linkeistä ja opastuksesta oikeaan suuntaan.

              Comment


                #8
                Säätäminen onnistui varsin näppärästi: Potikasta kiertämällä sai kulutuslukemat säädettyä kohdilleen siten, että ajoin tasaista 100km/h nopeutta ja väänsin potikkaa kunnes hetkellinen kulutus oli luokkaa 9L/100km. Sitten tarkkailin tankillisen keskikulutuksen ja totesin aivan pienen korjauksen olevan tarpeen. - Siispä pieni käännös potikkaa, jonka jälkeen keskikulutus piti paikkansa 0,2L/100km tarkkuudella. Tuo tarkkuus riitti minulle.

                Käytännössä tekemäni PWM (pulssinleveysmoduloituun) -signaaliin kytketty lisälaite (toivottavasti ASCIIsta saa selvän) toimii kai rautalangasta väännettynä jotakuinkin näin:

                FET
                |
                1k vastus
                |
                |-47k säätövastus-Maa
                | |
                | |-Signaali kulutusmittarille
                |
                470uF konkka
                |
                Maa

                1) SuutinFETiltä vastuksen kautta tuleva ohjausjännitepulssi lataa kondensaattoria. - Mitä pidempi pulssi, sitä korkeammalle jännite kondensaattorissa kohoaa. Pulssin päätyttyä kondensaattori alkaa purkautua, kunnes seuraava pulssi alkaa jälleen lataamaan sitä. Mitä taajempaan ja mitä pidempiä pulsseja tulee, sitä korkeampi jännite kondensaattorilla on. (Kondensattori pyrkii siis tasaamaan pulssitetun 0V ja 12V jännitteen vaihtelua).
                2) Säätövastuksella skaalataan (lasketaan) kondensaattorille muodostunut "tasa"jännite vastaamaan todellisen kulutuksen jännitetasoa. (Säätövastuksessa osa jännitteestä menee signaalina kulutusmittarille ja loput "maahan".)

                Sähkömiehet osannevat selittää ylläolevan ihan oikeinkin, tämä oli konemiehen käsitys toiminnasta.

                Comment


                  #9
                  Joopa, tuohan vaikuttaa yksinkertaiselle. Eipä tullut mieleenkään, että suuttimen ohjauspulssistahan sen saa suoraan ilman sen suurempaa älyä. :)

                  Comment

                  Working...
                  X