Meni lopulta hermo kun orkkissubi on aivan onneton ja ponneton. Asennus tehty niin että monikäyttöisyys autossa säilyy. Koska vetokoukun käyttönuppi on vasemmalla, asennus tehtiin oikean puoleiseen sivukoteloon. Asennus ei ole minkään opin mukainen, se on free air ja reflex sekoitusta.
Vaimennukseksi koteloon on työnnetty untuvatyyny, sen jälkeen kaksi imuriletkua tuomaan ohjaamon poistoilma poistoventtiilille ja sen päälle 30mm äänieriste vaimentamaan ilmaiskuja. Tässä varmaan on vieläkin säätämistä. Elementin keloille tehty tuuletusreikä äänieristelevyyn.
Elementti asennettu 18mm lastulevyyn jonka liitospinnat on muotoiltu vaimennusmatskulla ennen verhoilua. 12" elementti (2x4ohm) kiinnitetty M5 lyöntimuttereilla. Lastulevy on kiinnitetty kulmarautaan jonka toinen sivu kiinnitetty auton koriin (näkyy kuvassa) missä M8 kierre ja toinen reuna kylmästi auton teräskoriin takimmaiseen pilariin M8 täkkipultilla (tämän kiristys tunteella jotta ei korkkaa). Alareuna istuu hyvin alumiinikiskon viereen ja painuu sitä vasten joten alareuna on irti.
Mono vahvistin (2ohm 450W RMS) asennettu orkkissubin paikalle vararenkaan viereen. Ohjaus otettu orkkissubin kaiutinlinjasta mulikkaan josta muutetaan linjatasoksi vahvarille. Tässä myös automaattinen heräte vahvarille, ja toki myös tuulettimelle. Tuuletin kytketty releen kautta. 200mm tuuletin kun poterossa ei paljon ilma vaihdu. Jäähdytys pelannut ainakin +22 ympäristössä ja tunnin kovalla soitolla. Poteron sivuilta menee pienet käytävät sivukoteloille ja niitä avarrettu hiukan. Lyöhän se kartio hiukan ilmaa myös tuonne poteroon.
Soundi: Elementiksi voisi valita paremmankin (lue kalliimman) mutta tässä menty tuolla. Ensi töiksi piti käyttää sivuverhous irti ja laittaa ikkunatiivistettä tuuletusaukon ja sivuikkunan väliseen liitoskohtaan. Muovi pärräsi reunapeltiä vasten oikein kunnolla. Basso ulottuu oikein alas mutta ei niin voimakkaana kuin ref.kotelossa ja on pehmeä. Myös painetta lähtee mutta varauksin, jotkin taajuudet voimakkaalla soitettaessa saa jostain vaimeaa tärinää aikaiseksi. Mutta normaali voimakkuudella (15-20) soitettaessa oikein hyvä, orkkikseen verrattuna loistava. Auton ulkopuolelta kuulee kun poistoventtiilin läpät käy taistelua ilmavirtaa vastaan takapuskurin sisällä mutta tämä ei kuulu sisälle. Jatkossa teen muutoksia vaimennukseen jotta kaiken tärinän pois, jos saa, olen kuitenkin tähän jo nyt tyytyväinen.
Vaimennukseksi koteloon on työnnetty untuvatyyny, sen jälkeen kaksi imuriletkua tuomaan ohjaamon poistoilma poistoventtiilille ja sen päälle 30mm äänieriste vaimentamaan ilmaiskuja. Tässä varmaan on vieläkin säätämistä. Elementin keloille tehty tuuletusreikä äänieristelevyyn.
Elementti asennettu 18mm lastulevyyn jonka liitospinnat on muotoiltu vaimennusmatskulla ennen verhoilua. 12" elementti (2x4ohm) kiinnitetty M5 lyöntimuttereilla. Lastulevy on kiinnitetty kulmarautaan jonka toinen sivu kiinnitetty auton koriin (näkyy kuvassa) missä M8 kierre ja toinen reuna kylmästi auton teräskoriin takimmaiseen pilariin M8 täkkipultilla (tämän kiristys tunteella jotta ei korkkaa). Alareuna istuu hyvin alumiinikiskon viereen ja painuu sitä vasten joten alareuna on irti.
Mono vahvistin (2ohm 450W RMS) asennettu orkkissubin paikalle vararenkaan viereen. Ohjaus otettu orkkissubin kaiutinlinjasta mulikkaan josta muutetaan linjatasoksi vahvarille. Tässä myös automaattinen heräte vahvarille, ja toki myös tuulettimelle. Tuuletin kytketty releen kautta. 200mm tuuletin kun poterossa ei paljon ilma vaihdu. Jäähdytys pelannut ainakin +22 ympäristössä ja tunnin kovalla soitolla. Poteron sivuilta menee pienet käytävät sivukoteloille ja niitä avarrettu hiukan. Lyöhän se kartio hiukan ilmaa myös tuonne poteroon.
Soundi: Elementiksi voisi valita paremmankin (lue kalliimman) mutta tässä menty tuolla. Ensi töiksi piti käyttää sivuverhous irti ja laittaa ikkunatiivistettä tuuletusaukon ja sivuikkunan väliseen liitoskohtaan. Muovi pärräsi reunapeltiä vasten oikein kunnolla. Basso ulottuu oikein alas mutta ei niin voimakkaana kuin ref.kotelossa ja on pehmeä. Myös painetta lähtee mutta varauksin, jotkin taajuudet voimakkaalla soitettaessa saa jostain vaimeaa tärinää aikaiseksi. Mutta normaali voimakkuudella (15-20) soitettaessa oikein hyvä, orkkikseen verrattuna loistava. Auton ulkopuolelta kuulee kun poistoventtiilin läpät käy taistelua ilmavirtaa vastaan takapuskurin sisällä mutta tämä ei kuulu sisälle. Jatkossa teen muutoksia vaimennukseen jotta kaiken tärinän pois, jos saa, olen kuitenkin tähän jo nyt tyytyväinen.
Comment