Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton uudelleensähköistys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Auton uudelleensähköistys

    Olen vetämässä tosta projektiautosta sähköjä uusiksi tässä joulun pyhinä ja nyt kyselisinkin muutamia vinkkejä, kun noi sähköhommat on vähän hakusessa.

    Eli vaihdan kaikki alkup. johdot pois, kuten myös alkup. sulakerasian ja releet. Tähän lähinnä syynä se että nykyisistä johtonipuista on 75% ylimääräisiä, jotka lähtevät sulakerasialta ja eivät mene mihinkään. Esim. alkup. moottorinohjaus, kaiutinjohtoa, sisävaloa, ym. Autoon on tarkoitus laittaa vain katsastukseen vaadittavat varusteet, eli valot, vilkut, puhallin, mittarit, ajovalojen merkkivalo. Alkuperäisen mittariston korvaan erillisillä lisämittareilla ja alkuperäisen veneen kokoisen lämmityslaitteen korvaan kompaktilla veneen puhaltimella. Akku siirtyy taakse.

    Elikkäs, nyt kun akku siirtyy taakse niin vedän startille paksua johtoa. Mulla on jotain 30mm2 bilteman autohifi virtakaapelia, onko ok?
    Tähän väliin ei ilmeisesti tule mitään sulaketta?
    Sitte laturilta akulle tulee tätä samaa 30mm2 kaapelia.

    Akulta vedän 21mm2 kaapelia kojelaudan alle, johon tulee virranjakobloki, josta lähtee pikkujohtoja sulakerasialle, josta ne lähtee taas eteenpäin sinne missä niitä tarvitaan.
    Laitanko ison pääsulakkeen tähän 21mm2 kaapeliin ja jos niin minkä kokoisen? Tähän kaapeliin on myös tarkoitus pistää päävirtakatkaisin.

    Mitkä kaikki sähkölaitteen kannattaa laittaa ohjattaviksi releillä?

    Ajatuksena oli et laittaisin releohjauksen puhaltimelle, flektille, ajovaloille, vilkuille. Onko muita?

  • #2
    Alkuperäinen kirjoittaja Teemu M Näytä viesti
    Tähän kaapeliin on myös tarkoitus pistää päävirtakatkaisin.

    Mitkä kaikki sähkölaitteen kannattaa laittaa ohjattaviksi releillä?
    Suunnitelmat kuulostaa hurjille, mutta niihin sen enempää puuttumatta, niin päävirtakatkaisin kannattaa laittaa katkomaan maata.

    Releitä käyttäisin ohjaamaan yli 15A virtoja.

    Comment


    • #3
      päävirtakatkaisin kannattaa laittaa katkomaan maata.
      Ok, eli laitetaan päävirtakatkaisin katkomaan maata.

      Suunnitelmat kuulostaa hurjille, mutta niihin sen enempää puuttumatta
      Puutu vaan, eli onko noissa suunnitelmissa jotain pahasti pielessä?

      Comment


      • #4
        Miettisin ainakin vakavasti vanhojen johtosarjojen yksinkertaistamista, kun uusien vetäminen on jumalaton homma, jos sen tekee kunnolla.
        Kunnolla tarkoittaa mm. sitä, että siellä ei ole mitään vaaraa aiheuttavia heikkoja lenkkejä, esim. yhden pääsulakkeen takana olevat ajovalot.

        Myös ajovalo-piirien vääntäminen kaikkine alkuperäisine ominaisuuksineen ei ole ihan helppo homma.

        Itse vaihdoin traktoriin uudet sähköt ja piuhaa varasin hommaan sata metriä. Ylihän sitä jäi, mutta ihmeen paljon sitä sai menemään, kun kyseessä oli kuitenkin vain 70-luvun työkone, jossa ei montaa johtoa ole.

        Mutta teet miten teet, tämä oli vain minun mielipiteeni asiasta ko. ajoneuvoa ja sen käyttötarkoitusta sen enempää tuntematta.

        Comment


        • #5
          30mm2 on varmasti riittävä startille, pienempikin riittää hyvin (painoa, painoa...). Laturilta et vedä akulle johtoa, vaan startille, eikä missään nimessä tarvitse olla 30mm2 vaan about 10mm2 riittää siihen väliin hyvin.

          21mm2 pääsulakeboksille on myös totaalista overkilliä mikäli autoon ei tule miljoonia lisävaloja tai bassoja kilowattien vahvistimilla tuota kautta. Käsittääkseni tähän autoon tulee vain "lakisääteiset" ja välttämättömät sähköt?

          Suosittelen ihan lämpimästi piirtelemään paperille noita sähköjä ensin, ja laskemaan tarvittavat johtokoot. Hyvänä esimerkkinä kevensin yhtä Mini 1000sarjan rata-autoa muistaakseni 6kiloa kun tein siihen sähköjohdot uusiksi, ja siinä oli jo entisen omistajan täysin custom johdotukset. Saa täysin ilmaista suorituskyvyn lisää kun tekee heti alussa kunnolla.

          Päävirtakytkin akun plussalta startille menevään johtoon jos on tarkoitus asentaa se sisälle, taas painonsäästöä kun ei tarvitse akun miinusta sitten tuoda montaa turhaa metriä.

          Comment


            #6
            Kyllähän on myös hommaa lähteä alkuperäistä johtosarjaa repimään ja saada siitä vielä siisti. Toisaalta johtosarjojen uusiminen vaatii todella perusteellista ja pikkutarkkaa suunnittelua. Pitää olla kyllä ehdottomasti paperilla kaikki kytkennät ja vetopaikat valmiiksi suunniteltuina, ennen kuin mitään lähtee varsinaisesti rakentamaan. Muuten ei luultavasti pysy ns. langat käsissä.

            Koska ilmeisesti lähes kaikki autossa muuttuu alkuperäiseen nähden, kokonaan uusi johdotus kyllä vikasiedon ja selkeyden kannalta olisi hieno juttu, mutta vaatii kyllä sen verta kurinalaista ja osaavaa perusteellista suunnittelua, että kannattaa pitäytyä alkuperäisessä johtosarjassa ja muokkailla sitä. Pitää siis toimia paperilla alusta loppuun asti täysin, ennen kuin lähtee sitä autoon asentamaan.

            Loppujenlopuksi, kun kaikki sisusta ja muu hilpe on poissa tieltä, alkuperäisiin johtosarjoihin pääsee ihan hyvin käsiksi. Ylimääräisiä vetoja ei tarvitse kokonaisina saada irti, joten niitä voi lähteä irroittelemaan johtosarjasta ja kylmästi pistää poikki solmukohdista. Yleensä nimittäin kiertävät vähintään yhdestä kohdasta muiden piuhojen ympäri siten, ettei niitä kokonaisina kykene johtosarjasta irroittamaan.

            Tosin kannattaa jonkin verran yrittää saada pitkiä pätkiä. Niistä saa erittäin hyvää riittävän monen väristä johtoa esim. niihin mittaristojen vetoihin.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
              Kyllähän on myös hommaa lähteä alkuperäistä johtosarjaa repimään ja saada siitä vielä siisti. Toisaalta johtosarjojen uusiminen vaatii todella perusteellista ja pikkutarkkaa suunnittelua.
              Niin kyllä tuo ehdottamani vanhan hyödyntäminen vaatii johtosarjan purkamisen, mutta pointti on siinä, että suunnittelussa säästää aika paljon. Se alkuperäinen on kuitenkin yleensä suht järkevästi rakennettu.

              Toki se pitää taas uudelleen niputtaa sähköteipillä tai vastaavalla, mutta niinhän sen kokonaan itsetehdynkin joutuu.

              Comment


                #8
                Jep, minä lähtisin repimään siitä alkuperäisestä sarjasta ylimääräisiä irti ja lisäisin tarvittavat.

                Comment


                  #9
                  Laturilta et vedä akulle johtoa, vaan startille
                  Kyllä se akulle pitää vetää, jos haluaa että auto sammuu pääkatkaisjasta.

                  Comment


                    #10
                    Endurance-autosta poistettiin paljon ylimääräistä, mutta alkuperäisestä johtosarjasta sen silti tein. Kun oli sisustan purkanut, oli melko helppoa tarttua ylimääräisiin johtoihin ja niputtaa takaisin. Liittimet valoviiksiin jne. säilyy eikä tarvitse tehdä turhia jatkoksia.

                    Päävirta ei olekaan ihan yksinkertainen kysymys, kun on kyse laturillisesta autosta. Oikeasti päävirrasta pitäisi katketa kaikki sähkö akun ulkopuolelta ja siksi laturin johtoakaan ei pitäisi kytkeä suoraan akkuun. Sen voi toteuttaa kaksi kärkisellä päävirtakatkaisijalla (laturi + ja startti +) tai kytkemällä laturin johdon releellä starttiin, ohjaus päävirrasta. 70A rele kestää, kun ei normaalisti sammuteta ladattaessa päävirrasta.
                    Viimeksi muokannut Jarkko Kalsi; 22.12.2007, 18:33.

                    Comment


                      #11
                      Ja ei se paksu kaapeli (35-50mm) haitaksi ole. Itellä oli Risaan laitettu kyyvirtapätkin plussaan.
                      Onkohan alkuperäinen varuste, kun niin orkkiksen näköinen kerran on?

                      Comment


                      • #12
                        Tuleeko sitä johtoa muka sitten niin paljon. Eli jos unohtaa kokonaan moottorin vaatimat sähköt, kun ne tulee Hestecin johtonipusta.

                        Eli tarvitsen vain:
                        Ajovalot pitkät/lyhyet
                        Valojen merkkivalo
                        Parkit
                        Jarruvalot
                        Vilkut
                        Startti
                        Laturi
                        Laturin merkkivalo
                        Lisämittarit
                        Flekti
                        Puhallin
                        Pyyhkijät

                        Onko jotain muuta mitä katsastukseen tarvitsee?

                        Alunperin ajattelin lähteä muokkaamaan alkup. johtosarjaa, mutta siellä tosiaan on niin paljon karsittavaa että pitäisin helpompana lähteä tekemään kokonaan uutta. Lisäksi sulakeboksin paikka vaihtuu, joten johtojen pituudet ei enää välttämättä ole kohdallaan. Ja johtonipuilla on jo 20v ikää, niin sinne on edelliset omistajat jättäneet jälkensä ja siellä on paljon epämääräisiä liitäntöjä jotka pitäisi kuitenkin uusia.
                        Viimeksi muokannut Teemu M; 22.12.2007, 18:53.

                        Comment


                        • #13
                          Peruutusvalo/t näyttäisi ainakin puuttuvan.

                          Itselläni meni noin 20m johtoa, kun releytin valot ja asensin lisäkaukovalot.
                          Tuo 20m meni lähes kokonaisuudessaan poikittaiseen johdotukseen ajovalolta toiselle ja releytykset väliin.
                          Sitten jos olisi pitänyt tehdä ohjaamon kautta mutka, niin yksi lenkki olisi ollut aina 7-8 metriä johto lisää.
                          Tuon perusteella varaisin vähintään pari sataa metriä johtoa, jos tyhjästä aloittaa.

                          Mulla on kanssa johtosarjojen veto edessä jossain vaiheessa uuteen projektiin. Niitä alkuperäisiä tuossa muutamana iltana ihmetellyt ja tulin siihen tulokseen, ettei mitään mahdollisuutta alkaa tekemään johtosarjoja uudestaan.
                          Täytyy vain irroittaa kaikki vanhat ja muuttaa tarvittavat liittimet.
                          Jotain johtoja täytyy myös karsia pois, eli lähtökohtaisesti aika samanlainen homma suunnitteilla.

                          Comment


                          • #14
                            Kunnolla tarkoittaa mm. sitä, että siellä ei ole mitään vaaraa aiheuttavia heikkoja lenkkejä, esim. yhden pääsulakkeen takana olevat ajovalot.

                            Myös ajovalo-piirien vääntäminen kaikkine alkuperäisine ominaisuuksineen ei ole ihan helppo homma.
                            Miten noi ajovalot tulisi kytkeä?
                            Eli tulee kolmiasentoinen kytkin, off-parkki-ajovalot, viiksestä pitkät. Ajovaloille ja parkeille merkkivalo, sekä pitkille oma. Ajovaloille rele-ohjaus, parkit voi ilmeisesti olla ilman? Miten menee kytkentä? Entä sulakkeet?

                            Peruutusvalo/t näyttäisi ainakin puuttuvan.
                            Tosiaan se unohtui. Lisää tyhmiä kysymyksiä, mistä löytyy parkkivalon "katkaisija"? Onko se vaihdevivussa?

                            Auto on tosiaan taas kokonaan purettu viime syksyn kokoamisen jäljiltä ja johtosarjat yhdessä nipussa jätesäkissä. Sulakerasia ja releet tulee originaalin lämmityslaitteen paikalle, kuten myös Hestec. Koko komeus vuorataan lasikuituisella kojetaululla, johon tulee irroitettava osuus josta pääsee käsiksi tähän sähköhässäkkään.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Teemu M Näytä viesti
                              Miten noi ajovalot tulisi kytkeä?
                              Eli tulee kolmiasentoinen kytkin, off-parkki-ajovalot, viiksestä pitkät. Ajovaloille ja parkeille merkkivalo, sekä pitkille oma. Ajovaloille rele-ohjaus, parkit voi ilmeisesti olla ilman? Miten menee kytkentä? Entä sulakkeet?
                              Helppoja kysyt... :) On minulla jossain piirtämäni kaaviot ajovaloille, mutta löysin äsken kirjan, jossa on myös ihan suht selkeät kaaviot.

                              Ajovalot löytyi, erikseen vilkut/hätävilkut, taka-sumuvalo ja pyyhkimetkin on varmasti jossain. Ja se lämmityslaite.
                              Kirja on moottorialan sähköoppi ja tämä painos (kuudes painos) vuodelta -97:n.
                              Mielestäni noita on useampi eri kirja samalla nimellä, mutta kai niissä muissakin samat kaaviot on.
                              Kannattaa kirjastosta kysellä tai ihan ostaa omaksi.
                              Kyllähän tuostakin varmaan saa kopiot SP:llä lähetettyä, mutta tuntuu että olet aika vaativan tehtävän edessä, niin voisi tehdä ihan hyvää perehtyä asiaan laajemmaltikin.

                              Kysymykseesi vielä palatakseni, niin sulakkeita tuo ajovalo-kytkentä vie jo viisi viiva kuusi. Jokaisella ajovalolangalle (lyhyet x2/pitkät x2) ja parkeille yksi tai kaksi. Aika kova homma alkaa tyhjästä vääntämään, mutta minun mielipide on nyt tiedossasi, niin eipä siitä enempää. Autellaan, mitä voidaan.

                              Alkuperäinen kirjoittaja Teemu M Näytä viesti
                              Tosiaan se unohtui. Lisää tyhmiä kysymyksiä, mistä löytyy parkkivalon "katkaisija"? Onko se vaihdevivussa?
                              Minulle jäi vielä arvoitukseksi, mikä auto on kyseessä, mutta yleensä se löytyy vaihdelaatikosta, on kaksi-nastainen ja maata ohjaava.

                              Comment


                              • #16
                                En nyt itse näkisi järkeä tälläiseen laitteeseen lähteä laittamaan esim modernia ajovalojen kytkentää, perinteinen "yhdellä sulakkeella kaikki" ajaa hyvin asiansa. Mutta jokainen tekee miten näkee parhaaksi. Hyvin Minin orginaaleillakin sulakkeilla pärjää, niitä on jopa kolme koko autoon :) Itsellä tuollaisen modernin ajovalokytkennän ongelmana olisi myös sen tuoma lisäpaino, kun aina tulee yritettyä rakentaa järkevyyden rajoila mahdollisimman kevyt paketti mistä tahansa. Käyttöautoissa sitten moisesta ei tarvitse onneksi välittää pätkääkään.

                                Tosiaan jos haluaa auton sammumaan päävirrasta niin silloin pitää laturin piuha viedä päävirtakytkimen akun puolelle, tai käyttää monikärkistä päävirtaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Ajovalot kyllä kannattaa kytkeä siten, että jos jokin sulake poksahtaa, vielä jää lyhyitä taa pitkiä valoja toimintaan. Koska yksinkertaisuutta haetaan, niin varmaan kolmella sulakkeella olisi hyvä; parkit, lyhyt/pitkä oikea, lyhyt/pitkä vasen. Silloin releitä menee neljä; vasen syöttö, oikea syöttö ja lyhyt/pitkä vaihto molemmille. Kolmella releellä pääsee, jos vetää pitkät erikseen yhdellä sulakkeella ja releellä. Kuitenkin niin, että lyhyiden oikea ja vasen piiri eivät ole toisistaan riippuvaisia kuin valokytkimen kautta.

                                  Tai sitten vain kylmästi kolme sulaketta (parkit, lyhet, pitkät) ja kaksi relettä (lyhyet, pitkät), kun ei tuo varmasti kovinkaan aktiiviseen jokapäiväiseen liikenneajoon ole tulossa. Tuolla jää silti vielä pieni varmuus, sillä jos vaikka lyhyet sanoo poks, pitkät on yhä käytössä.

                                  Tiedä sitten miten kaikki sähköt on järkevät vetää, kun ei ole kokemusta moisesta. Kerran sulakerasiankin paikka muuttuu, melko kokonaan uusiksihan sen alkuperäisen sarjankin joutuu repimään. Jos tekisi ns. kokonaan uudeen, mutta käyttäisi entisen sarjan johtoja niin paljon kuin pystyy. Tulisi jotkut vedot valmiina nippuina.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Purin johtosarjat tossa aamulla ja melko hyvin niistä sai eroteltua ylimääräiset ja tarpeelliset. Eli ajatuksena oli jos nyt laitan kuitenkin ajovalojen, vilkkujen, takavalojen, peruutusvalon ja jarruvalojen johdot orkkis sulakerasian kautta ja heivaan kaikki muut pois. Sitte pistin hanttarinpuolelle toisen sulakerasian minkä kautta kulkee sitte kaikki muut sähköt. Johtoa sai jo nyt karsittua muovikassillisen verran ja vieläkin siellä on karsittavaa.

                                    Minulle jäi vielä arvoitukseksi, mikä auto on kyseessä, mutta yleensä se löytyy vaihdelaatikosta, on kaksi-nastainen ja maata ohjaava.
                                    Tosiaan siinähän se oli vaihteensiirtäjän kupeessa. Auto on mk2 Golf ja se tulee olemaan pelkässä kesäkäytössä. Ajatuksena on tehdä sähköistyksistä niin yksinkertaiset mitä mahdollista, kun tuossa ei tarvitse olla mitään ylimääräistä. Puhaltimelle ja pyyhkijöille tulee vain yksi asento, kaikki merkkivalot mitä katsastusmies ei vaadi jätetään pois, mittaristo pois, ei sisävaloja.

                                    Comment


                                      #19
                                      http://www.hotrodwires.com/
                                      http://www.ezwiring.com/
                                      http://www.painlessperformance.com/

                                      Tuolta kattelisin ennemmin kun ite tekisin johto kerrallaan...

                                      Comment


                                        #20
                                        Tonin linkit laittoivat vakavasti harkitsemaan josko rapeestakin laittais johdot uusiks. Ehkä sitten joskus, jos jaksaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Päätin nyt sitte kuitenkin mennä vaikeamman kautta ja tein kaikki johdot yksitellen uusiksi. Tähän mennessä johtoa menny n. 150m ja aikaa reilu 30t. Ja vielä on homma vähän kesken, et loppusaldo taitaa lähennellä 200/40. Ihan uskomattoman kova homma tollasessa on vaikka aluks aattelin että vedänpä tosta vaan muutaman piuhan ja se on siinä.

                                          Tossa on kyllä menny aika paljon aikaa "turhaan" hifistelyyn, kun piilotin kaikki johdot kulkemaan putkissa palkkien ja lokasuojien sisällä, niin että nyt ei enää tulipellin läpi mene kuin muutama pakollinen koneen johtonippu.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jotenkin se johdon vedon aikaavievyys aina yllättää. Töitähän sitä joutuu tekemään jo yhden piuhankin viemiseksi vaikkapa konetilasta takakonttiin, että siitä saa varman ja ennen kaikkea siistin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Yks kysymys noista valoista. Kytketäänkö ajovalot niin et pitkillä palaa pelkästään pitkät vai kummatkin?

                                              Katoin TT:stä, niin siinä palaa kummatkin, mut onko se sitte erilailla normaaleissa valoissa, kun tossa on lyhyillä Xenonit.

                                              Comment


                                                #24
                                                Minä laittaisin niin paljon valoa kuin vain saa. Samassa polttimessa ei kuitenkaan varmaan kuulu polttaa kuin jompaa kumpaa lankaa kerrallaan?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Juu, yksi lanka kerrallaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ok no sit noi meni oikein.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Käsittääkseni noissa nelivalojärjestelmissä, joissa on esim. H1/H7 sekä lähi- että kaukovaloille erikseen, palaa lyhyen lanka yleensä yhtaikaa pitkien kanssa. Mitään varsinaista hyötyä lähialueen valaisusta ei maantienopeuksilla ole, mutta erottuvat vastaantulijoille ainakin auton ääriviivat paremmin. Polttimot ovat eri heijastimissa, joten lämpö ei ole ongelma.

                                                      G2:n H4- polttimossa, jossa on lähi- ja kaukovalolanka on yhden kuvun sisällä, ei molempia saa polttaa samanaikaisesti, muuten tulee lämmön kanssa isoja ongelmia.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X