Olen vetämässä tosta projektiautosta sähköjä uusiksi tässä joulun pyhinä ja nyt kyselisinkin muutamia vinkkejä, kun noi sähköhommat on vähän hakusessa.
Eli vaihdan kaikki alkup. johdot pois, kuten myös alkup. sulakerasian ja releet. Tähän lähinnä syynä se että nykyisistä johtonipuista on 75% ylimääräisiä, jotka lähtevät sulakerasialta ja eivät mene mihinkään. Esim. alkup. moottorinohjaus, kaiutinjohtoa, sisävaloa, ym. Autoon on tarkoitus laittaa vain katsastukseen vaadittavat varusteet, eli valot, vilkut, puhallin, mittarit, ajovalojen merkkivalo. Alkuperäisen mittariston korvaan erillisillä lisämittareilla ja alkuperäisen veneen kokoisen lämmityslaitteen korvaan kompaktilla veneen puhaltimella. Akku siirtyy taakse.
Elikkäs, nyt kun akku siirtyy taakse niin vedän startille paksua johtoa. Mulla on jotain 30mm2 bilteman autohifi virtakaapelia, onko ok?
Tähän väliin ei ilmeisesti tule mitään sulaketta?
Sitte laturilta akulle tulee tätä samaa 30mm2 kaapelia.
Akulta vedän 21mm2 kaapelia kojelaudan alle, johon tulee virranjakobloki, josta lähtee pikkujohtoja sulakerasialle, josta ne lähtee taas eteenpäin sinne missä niitä tarvitaan.
Laitanko ison pääsulakkeen tähän 21mm2 kaapeliin ja jos niin minkä kokoisen? Tähän kaapeliin on myös tarkoitus pistää päävirtakatkaisin.
Mitkä kaikki sähkölaitteen kannattaa laittaa ohjattaviksi releillä?
Ajatuksena oli et laittaisin releohjauksen puhaltimelle, flektille, ajovaloille, vilkuille. Onko muita?
Eli vaihdan kaikki alkup. johdot pois, kuten myös alkup. sulakerasian ja releet. Tähän lähinnä syynä se että nykyisistä johtonipuista on 75% ylimääräisiä, jotka lähtevät sulakerasialta ja eivät mene mihinkään. Esim. alkup. moottorinohjaus, kaiutinjohtoa, sisävaloa, ym. Autoon on tarkoitus laittaa vain katsastukseen vaadittavat varusteet, eli valot, vilkut, puhallin, mittarit, ajovalojen merkkivalo. Alkuperäisen mittariston korvaan erillisillä lisämittareilla ja alkuperäisen veneen kokoisen lämmityslaitteen korvaan kompaktilla veneen puhaltimella. Akku siirtyy taakse.
Elikkäs, nyt kun akku siirtyy taakse niin vedän startille paksua johtoa. Mulla on jotain 30mm2 bilteman autohifi virtakaapelia, onko ok?
Tähän väliin ei ilmeisesti tule mitään sulaketta?
Sitte laturilta akulle tulee tätä samaa 30mm2 kaapelia.
Akulta vedän 21mm2 kaapelia kojelaudan alle, johon tulee virranjakobloki, josta lähtee pikkujohtoja sulakerasialle, josta ne lähtee taas eteenpäin sinne missä niitä tarvitaan.
Laitanko ison pääsulakkeen tähän 21mm2 kaapeliin ja jos niin minkä kokoisen? Tähän kaapeliin on myös tarkoitus pistää päävirtakatkaisin.
Mitkä kaikki sähkölaitteen kannattaa laittaa ohjattaviksi releillä?
Ajatuksena oli et laittaisin releohjauksen puhaltimelle, flektille, ajovaloille, vilkuille. Onko muita?
Comment