Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S8 D2 mankka heitti henkensä, sen sähköistyskysymys

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• S8 D2 mankka heitti henkensä, sen sähköistyskysymys

Mankka/navigaattori RNS plus kuoli yhtäkkisesti. Autosta ei löydy yhtään rikkinäistä sulaketta niin apukuskin jalkatilasta, peräkontista kuin mankasta itsestään. Luulen että 24 vuotta tekivät tehtävänsä. Mankan takana on oheisen kuvan mukainen johdotus josta olen ympyröinyt olettamani 12VDC ja maajohdot. Koska mankan sai päälle vaikka ilman virtoja, pystynkö testaamaan noista kahdesta yleismittarilla suoraan että tuleeko mankalle virtaa? Jos tulee, mankka kuollut, jos ei tule, vika muualla?

Joo, noihin pitää tulla jatkuva jännite.

Comment

Jahas, punaisen ja sinisen välinen jännite on kokonaista 0,7 volttia. Onko ideoita, mistä vikaq voisi lähteä etsimään?

Comment

Ja vika löytyi. Takakontissa oleva 5A sulake oli palanut siten, etten nähnyt sitä, vaikka se sulake oli kädessäkin. Yleismittari kertoi, ettei virta kulje lävitse ja uudella sulakkeella kaikki tokeni. Mitä tästä opimme? Sulake voi olla palanut vaikka se näyttää näennäisesti ehjältä.

Comment

Tämä on syy miksi en ikinä usko, kun asiakas sanoo autoa vikadoagnoosiin tuodessaan, että "kaikki sulakkeet on katsottu" :)
          Itse mittaan aina kaikki sulakkeet yleismittarilla.

Comment

Äläs nyt, Aki. Tässäkin tapauksessa sulakkeet oli nimenomaan KATSOTTU, ei mitattu. =)

Taisi muuten olla toka sulake mikä itsellä on palanut.

Comment

Working...
            X