Näin vähän arvelinkin, mutta päätin tarkistaa. Kiitos tiedosta!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Peruutuskamera autoon?
Collapse
X
-
Peruutuskamera A6 C7 asennus?
Onko kukaan asentanut tätä Garminin peruutuskameraa? Onko hankalaa irrottaa peräluukun sisäverhous pois?
https://www.garmin.com/fi-FI/learning-center/bc-30
Comment
-
Tähän en suoraa vastausta osaa antaa, mutta avataan keskustelua sen verran onko kellään DIY-ratkaisua tms? Itsellä asennus myös ajankohtainen.
Edelliseen A4 B8:iin (sedan) asensin carsgadgetin (carsgadget.com) kameran ja sitä voin ainakin suositella. Hinta on kohtuu tyyris, n.300€ mutta laatu ja asennus oli täys 10. Tämä tulee siis auton omaan näyttöön ja asennus onnistuu tumpeloltakin.
Kontin verhous aikakin A4:ssa oli simppeli homma, katselin että ainakin sedan kutosen kontti kohtuu samanlainen. Netistä aika paljon ohjeita/videoita purkuun saatavilla.
Comment
-
Varmasti helpoin ratkaisu juurikin tuo, mutta jos mielenkiinto riittää niin suosittelen tuota carsgadgetin pakettia. Paljon Garmin ratkaisu muuten kustantaa? (jos navia ei lasketa)
Ainakin B8:n kanssa homma vei itseltä n.1,5-2h ulkona auringon paisteessa. Mitään ei tarvinnut kolvata, kaikki toimi liittimillä ja kertaalleen MMI näytön vaihtaneena keskikonsolin purkukin käytti helposti.
Yksinkertaisuudessaan keskikonsoli auki, näytön liittimen väliin paketin mukana tuleva "ryöstökaapeli" (sama homma ilmastoinnin yksikköön, ottaa siitä virran). Sit kameran kaapeli listojen alta vetona peräkontille, peräkontin kahva vaihtuu koska kamera on integroitu siihen.
Vanha kampe kun meni liikkeeseen ihmetteli myyjäkin että ei tiennyt näihin pakkikameraa olevan saatavilla... Tähän hipostelin etukamerankin joka aktivoitui kun pakilta otti vaihteen pois.
Päädyn varmaan uuden kulkineenkin kanssa aikanaan tähän kameraan koska kokemukset niin hyvät.
Toki vaihtoehdot kiinnostaa jos näihin joku kameroita askarrellut?
Comment
-
On varmasti parempi kun MMI:hin asennettavassa mallissa, taitaa jo resoluutio olla vähän eri luokkaa navin näytössä.
MMI:n näytöltä näki kyllä aivan loistavasti, eikä kaapelin veto listan alta ollut iso prosessi. Jäykkä rautalanka vain kaveriksi niin kaapelin vetää keskikonsolilta peräkonttiin joissain kymmenissä minuuteissa. Carsgadgetin ratkaisu enemmän oem, mutta jos navi muutenkin kojetaulussa on niin tämä vaikuttaa vähempitöiseltä ratkaisulta ja on universaali jos kärry vaihtuu lähitulevaisuudessa. Itsellä jäi vähän harmittamaan jopa kun en tuota kameraa purkanut pois ennen kauppaan vientiä...
Jos palataan tuohon Garmin malliin niin asennus näytti kohtuu simppeliltä, ohjeet vain käteen että kytkennät menee oikein. Tuossa pitää ilmeisesti pakkivalolle kytkeä heräte että kamera tietää koska aktivoituu?
Verhoilun purkaminen onnistuu parhaiten kun tutkii purkuvideoita/ohjeita netistä, sit vaan meisseli käteen ja purkamaan. Ootko muuten sedaniin vai farkkuun asentamassa?
Comment
-
Empä muuten pikaisella googlauksella purkuohjeita löytänyt, luulisi että täällä joku on tuon purkanut?
Ylensä kaikki luukut auki mitä löytyy ja jokainen pultti ja ruuvi auki mitä vastaan tulee. Ruuvit taitaa olla kaikki torx kantasia... Muistaakseni farkussa kaikki trimmit on muovisia, joten varovaisuutta vain ettei hajoa. Toki huolellisemmalla etsinnällä ohjeetkin jostain internettien kätköistä varmasti löytyy.
Kun saat asennettua niin pistä raporttia miten toimii, itsellä kaikki langaton tekniikka autoissa vähän arveluttaa.
Comment
-
Moi,
Kaipaan neuvoja ja apuja oheiseen ongelmaan. Viikonloppuna turasin kiinni autooni (A6, my2012, sedan 3.0TDI) peruutuskameran, verhoiluja oli irti takana niin kuin edessäkin. Verhousten takaisinlaiton jälkeen käynnistettäessä jää turvajärjestelmän merkkivalo palamaan. Luultavasti sähköt meni päälle tahattomasti/vahingossa, silloin kun hanskalokero oli irti, MMI kuten myös ilmastoinnin ohjainlaite irtikytkettynä ja matkustajan turvatyynykytkimen liitin avoinna tai sitten tässä tapahtui jotain muuta vakavampaa.
Kun liitin on nyt kiinni häviääkö virhe kompuuttereista jokusen starttisyklin jälkeen vai onko tuon virheen poisto tehtävä VCDS laitteella (olettaen ettei mitään muuta sattunut?
Löytyisikö Hyvinkään seudulta apuja ko. laitteen omistavalta foorumilaiselta virheen metsästyksessä? Tämän lisäksi pyytäisin apua ko. kameran päälle aktivointiin.Viimeksi muokannut okkim; 10.7.2019, 10:40. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se. Kaikilla ei ole saman levyinen näyttö.
Comment
-
Merkkivalo-ongelma on poistettu tänään Hyvinkään K-Caaran ent. Laakkonen toimesta (60€). Olisko kellään intoa tehdä vielä koodaus tälle peruutuskameralle? Setti on hankittu K-Elektronic GmbH:lta ja minulla on asennus ja koodiohjeet siihen -ei pitäisi olla ameriikan temppu tehdä. Pieni korvaus tiedossa ja ajelen 30-50 km päähän paikalle, yv:llä tai 050-3717691 tavoitettavissa.
Okkim; sorry tuota en aavistanut ja tein omalla näytöllä ’nätin’ näköistä asettelua.
EDIT: Homma pulkassa. Hankin tuon VCDS mokkulan ja koodasin ihan itse - luojan kiitos mitään ei hajonnut (mitään kun en ole ennen koodanut tämmöisiin CAN-väylillä varustettuihin autoihin). Kamera toimii ja näyttää takamaisemat hyvin. VCDS kertoo että ko. vekotin on vielä kalibroitava ja sen onkin sitten tuleva projekti. Sain tällä mokkulalla aktivoitua myös jo aiemmin hankkimani aut. himmenevän tauastapeilin, jossa kaukovaloavustin - sekin lähti pelittämään. Kiitos kaikille vastanneille henkisestä tuosta.Viimeksi muokannut KVikstedt; 4.8.2019, 19:50.
Comment
-
Olisit siellä merkkihuollossa ajattanut SVM lisäyksen samalla, niin olisi tullut kuntoon koodaukset ja tehtaalle päivittynyt auton koodaukset samalla mahdollisia tulevia pävityskäyntejä varten. Siihen peruutuskameraan on olemassa ihan virallinen SVM lisäyskoodi, jonka merkkihuolto voi ajaa.
Comment
-
Jaa-a, Hyvinkäällä tuo ei kyllä onnistu; huoltoneuvoja sanoo ettei ryhdy millenkään noiden kirjaamiseksi, 'auto on sellainen kuin se tehtaalta rullatessaan on, eikä siihen mitään lisätä jälkikäteen'. Tällaisen tuomion sain kun hain tänään tuolle peruutuskameralle kalibrointiapuja.Viimeksi muokannut KVikstedt; 28.9.2020, 20:59.
Comment
-
Voi muuten hyvin olla, että ei ole SVMää peruutuskameran retrofitille. Ilman sitä eivät merkkihuollossa lähde tekemään.
"Vain tehtaan linjalla voi lisätä varusyeits" nyt on vain osaamattomuutta. On paljon lisäyksiä, mihin löytyy ihan viralliset tehtaan ohjeetkin.
Comment
-
Asensin Audin uuden OEM-peruutuskameran otsikon autoon ja sehän ei tietenkään ilman perussäätöä ja koodauksia suostu toimimaan. Peruutuskamera kyllä ilmaantui automaattisesti OBD11 näkyviin listattuihin ohjainlaitteisiin, muttei toimi. Ja koska siis oem-kamera niin yleiset tarvikekameroiden koodaukset ei auta.
Mulla on toki paketin mukana tullut aktivointidokumentti jne, muttei tarvittavia työkaluja saati softia säädön suorittamiseksi.
Onko ainoa järkevä keino käyttää tuo merkkarilla vai onko jollain tiedossa paikkaa, jossa tuon saisi tehtyä? Osaisiko joku vinkata…
Auto on A4 avant vm.2016.Viimeksi muokannut Killeri; 18.9.2021, 21:11.
Comment
-
Onkos tuosta kokemusta kenelläkään ?
https://www.autostudio.fi/fi/product...pteri/ADVM-AU6
Eli toimiiko kuin hyvin ja mikä kamera, sekä tuleeko mittaristoon googlemapsin kautta tuo opastenuoli ?
Comment
-
Hiukan viimeisen aiheen vierestä oma kokemus vuoden takaa. Aliexpressin laatikko asennettu A6 C7 vm. 2013 ja RMC-versio MMI:stä; etukamera ja takakamera, mutta ei carplaytä. Eniten töitä tuon kanssa oli verhoilun klipsien ja siistin piuhojen vetämisen kanssa. Itse laitos ei tarvinnut sopeuttamisia tms. vaikka VCDS löytyikin. Maksoi alle 200 € ja ehdottomasti hintansa väärti. Nyt tietysti tulisi jo Androidin kytkennällä varustettu carplay, joskin ovat vielä piuhan varassa. Langatonta ei ole tullut vastaan.
Comment
-
Jeps, tuossa 2013-mallissa on aika eri tuo MMI, mitä 2010 versiossa.
Lie sopiiko samat kilkkeet alkuunkaan. Pitääpä katsella noita kiinan ihmeitä, tosin takuut aina siihen suuntaan on mitä on.
Eikä tuo nyt aivan mahdottomalta tuntunut hinnallisesti tuo autostudion laite..Viimeksi muokannut Tipe72; 26.9.2021, 07:36.
Comment
-
Omaan 2015 C7 ostin purkaamolta kameran ja piuhasarjan kufateciltä. Yks vikakoodi jäi jylläämää jostain terminal 15 ja 30 jutuista. Ei tietoo mikä on syy, ei vaikuta toimintaan. Ja koska kamera oli purkuaudista niin ei tarvinnu kalibroidakaan. Merkkari anto 200€ kalibrointihinnaks, kuulosti suolaselta, varsinki ku osat oli sen n 200€. Sähkö vetokoukun johdoista varastamalla ja kameran kytkentä MMI taakse liittimeen ja can hi ja lo piti kans rosvota MMI takana olevista johdoista. Katselin muistaakseni myös tota autostudion jutskua, mut sit tuli vastaa 2018 30k ajettu purkuaudi ni sai siitä sit napattua.
Toki koska fl ni ei tarvinnu sitä lisäboksia sinne konttiin ni siinä säästi hippasen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja KVikstedt Näytä viestiMinun kokemuksieni mukaan (ainakin täällä Hyvinkäällä) merkiliike ei suostu tekemään mitään näille jälkeenpäin itse asennettuille jälkiasennuslaitteille. Ainoa apu on tämä foorumi ja avuliaat kanssa-audistit.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Plati Näytä viestiYks vikakoodi jäi jylläämää jostain terminal 15 ja 30 jutuista. Ei tietoo mikä on syy, ei vaikuta toimintaan.Sähkö vetokoukun johdoista varastamalla...
Kameran kalibroinnin voi tehdä itsekin. Tarvitsee vain mustavalkoisen kalibrointiplakaatin, jonka asettaa auton eteen tai taakse. Plakaatin voi tulostaa pdf:stä, jollaisia löytyy googlettamalla. Vaatii tosin ison tulostimen, käynnin painopajassa tai sitten paljon A4:sten teippailuja.
Comment
-
Asensin jälkiasennus peruutuskameran Passat B6:een. Otin virran kameralle rekisterikilven valosta. Kamera toimii hyvin kun auto ei ole käynnissä mutta kun käynnistää auton niin kuvaa ei näy joko ollenkaan tai kuvassa on häiriöraitoja vaakatasossa. Löysin netistä että vastaava ongelma on ollut muillakin. Jutussa mainitaan että ongelma korjaantuisi "noise suppressor on the camera power feed to stop the picture from flickering". Osaako joku sanoa mikä tällainen härpäke on ja saako niitä jostain Suomesta?
Comment
Comment