Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6:n lämppärin puhallin vinkuu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6:n lämppärin puhallin vinkuu

    Kyseessä on -03 malli. Puhallin vinkuu inhottavasti normaalilla pyörimisnopeudella kun se on automaatilla. Yritin selailla topiceja mutta en löytänyt vastaavaa aihetta. Onko kellään tullut vastaavaa tapausta eteen? Joutuukohan vaihtamaan puhaltimen?

    #2
    Ruvennut nyt kylmemmillä äänteleen?
    Laakerit siellä voi olla kuivana, jotkut on saanut niitä voideltua.

    Katoaako jos laittaa hiljasemmalle tai kovemmalle puhalluksen?

    Comment


    • #3
      Se on vissiin aika monen A6:n ominaisuus.
      Olis puhdistusta ja rasvausta vailla.
      Meilläkin se vinkuu kun ilmat oikeen kylmenee.

      Ensiapu vois olla sellainen, että nyppää raitisilmasuodattimen pois ja yrittää siitä ruikkia voiteluainetta.

      Comment


        #4
        En tiedä näistä kylmästöidyistä malleista, kun ei ole vielä tarvinnut kajota tuohon uudempaan, mutta vanhassa 80:ssä ja <-tuossa bensa-A4:ssa puhallin irtoaa aika helposti käteen. Puhaltimessa on kotelo muutamalla kumikynnellä kiinni, sen irrotuksen jälkeen pääsi rasvaamaan takapään laakerin. Siiven päästä sprayrasvaa sai laakerille mielestäni sillä sparypullon mukana tulevalla putkella, tai sitten laitoin niitä putkia 2 peräkkäin...? Pari vuotta se kuitenkin tuntuu vähintään olevan käsittelyn jälkeen hiljaa.

        Comment


        • #5
          Nyt syksyllä se on ruennet ääntämään, vinkuminen poistuu kokonaan kun laittaa puhaltimen pyörimään kovemmalle tai vastaavasti hiljaiselle. Inhottava kitinä kuuluu juuri normaalilla käyttöalueella.

          Comment


          • #6
            Herättelen tällaista vanhaa ketjua, jos tarvetta sattuu olemaan. Hyvät ohjeet oli tällä videolla: https://youtu.be/Ko1y-egaQaI

            Eli hanskalokeron 5 ruuvia irti, nippusiteet poikki, 3 torxia ja virtaliitin irti ja tuuletin jää käteen.

            Moottori on kiinni kahdella torxilla päästä. Jos moottorin haluaa irti kotelosta, pitää virtaliittimen sähköjohdot irrottaa. Sellaisella kaksikyntisellä johdonirrotustyökalulla ainakin onnistui helposti. Tuuletin lähtee irti, kun ottaa klipsin pois päästä ja vasaralla hakkaa akselia. Käytin jotain tuurnaa siinä välissä.

            Tässä hakkaamisessa on riskinä, että akseli liikkuu ja sitten tulee ongelmia, eli omalla riskillä. Koko laitos oli aivan täynnä jotain kiiltävää hiilipölyä tms. Putsasin moottorin ja tuulettimen, laitoin laakereiden päälle jotain öljyä, joka toivottavasti pääsee laakeriin asti. Laitoin kasaan ja ei ainakaan äkkiseltään tuntunut enää ääntävän, pitää seurailla.

            Moottorin laakerit varmaan saisi avattua ja vaikka vaihdettua, jos osaisi. En tiedä näistä sen enempää, joten tyydyin tuollaiseen pintapuoliseen toimenpiteeseen. Pelkkiä moottoreita ei taida saada varaosana mistään, ainakaan halvemmalla kuin koko pakettia.

            Comment


              #7
              Voitelin Allun lämppärin puhaltimen. Samalla kun hansikaslokero oli valmiiksi irti, niin innostuin katsomaan maton allekin, kun diagnostiikkalinja on jostain jonkin verran maissa. Pettymyksekseni kaikki modulit (vaihteisto, esp ja telematiikka) olivat kuivia, mutta otin telematiikkamodulin tarkempaan syyniin. Sen liitin oli joskus saanut vettä ja ilmeisesti edellinenkin moduli oli joskus saanut vettä niskaansa, kun nykyisen kyljessä luki jotain AustauschScheißea. Maton alla oli ylimääräisiä suojamuoveja, joiden alkuperää voi vain arvailla.

              Nyt sitten diagnostiikkaan pääsikin käsiksi ilman toisen linjan ylösvetovastusta ja innostuin jatkamaan virittelemistä: Poistin telematiikkaboxin kokonaan tarpeettomina käytöstä ja koodailin mittariton + navin + ratin vastaamaan konfiguraatiota. Sitten piti lisätä vielä halpa kiinalainen GPS-antenni kojelaudan alle, kun navin antennisignaali on ketjutettu telematiikan kautta.
              Viimeksi muokannut pta; 29.9.2019, 19:45.

              Comment


                #8
                Minulla vinkuu Allun puhallin tietyissä tilanteissa joka ärsyttää vähän. Minkälainen tuo voiteluoperaatio oli?

                Comment


                • #9
                  Hanskalokero irti muutamalla ruuvilla, niin puhallin on siinä kolmella ruuvilla irti. Muistaakseni kannattaa olla sähköliittimien irroitustyökalut, jotta moottorin virtaliittimen saa irti ja moottorin ujutettua pois muovikuorestaan. Itse laitoin jotain ketjurasvaa moottorin akselille, kun en muutakaan keksinyt. Etenkin talvisin mutkissa tuuletin piti ääntä, nyt on ollut jo yli vuoden hiljaa... C5 korinen A6 kyseessä, mutta kai C5 alussa on sama ratkaisu. Jos jaksaa niin moottorin hiilet voi vaihtaa samalla. En muista niiden kokoa. Ja hiilipölyt pestä pois. Joku kiinamoottori varaosana oli satkun, en jaksanut sitten koko moottoria vielä vaihtaa kun näemmä kestää vanhakin vähä roplaamalla.

                  Comment


                    #10
                    Eli samanlainen rakenne kuin B5:ssä. Onko se moottori liukulaakereilla?

                    Comment


                    • #11
                      En osaa sanoa, en tunne tekniikkaa enkä perusasioita riittävän hyvin :( Päällepäin ei selvästi kuulalaakerin näköistä ollut näkyvillä.

                      Comment


                        #12
                        Tämä kiinnostaisi kyllä itseäkin kun aika usein vikisee nuo moottorit. Mulla olis C5 puhallinmoottoreita purkuautoista parikin irtonaista varastossa. Saat okkim postikulujen hinnalla jos haluat irtonaiseen harjoitella että saa vaan valmiiksi rasvatun vaihtaa paikalle.

                        Comment


                          #13
                          On liukulaakereilla.

                          Johdon läpivientikumi lähtee vetämällä pois.
                          Takakannesta kun irrottaa 2 ruuvia, niin moottorin (Bosch 3 137 220 274) saa vedettyä ulos kuorestaan ja silloin pääsee hyvin takapäähän käsiksi sekä näkee myös hiilien kunnon.
                          Propeli on tukevasti akselissa kiinni, joten etummaiseen laakeriin on vähän vaikeampi päästä käsiksi. Purin ensin yhden malliksi ja toiseen porasin sitten propeliin 2 voitelureikää 180 asteen välein.

                          Minäkään en katsonut mitkä hiilet sinne sopii.

                          Noissa lienee kestovoidellut laakerit. Kaveri laittoi laakerin tyhjiökaappiin synteettiseen öljyyn likoamaan ja imeytti öljyn laakeriin. Tämä on kuitenkin sen verran suuritöinen operaatio, että vaatii aika paljon harrastamista.

                          Orkkisnumero 4B1820021C / 4B1820021B (=Bosch 0 130 111 202) marmorilla noin 500€.
                          eBaysta postikuluineen näitä löytyy:
                          Nissens 87221 75€
                          Hella 8EW 351 149-734 120€

                          Comment


                          • #14
                            Itse tein niin, että laitoin propellin lepäämään penkkiin, eli moottori roikkui ilmassa. Vähän juminirroittajaa akselille, ja oottelin. Vasaralla naputtelin metallista akselin päätä ja kyllä se propelli lähti lopulta irti. Muistaakseni oli jollain sokalla kiinni joka piti ottaa ensin irti. Pesin kokeeksi propellin astianpesukoneessa, mutta lika ei lähtenyt mihinkään. Mekaanisesti se piti hangata irti. Ehkä ultraäänipesulla saisi puhdasta, tai kunnon aineilla?

                            Uusi olisi uusi, mutta ajattelin että kokeillaan nyt kauanko tää kestää, kun ei ole paha vaihtaa. D2 S8:ssa jo vittumaisempi, kun puhallin on ilmanottoboksin pohjalla konehuoneessa ja kaikki ruuvit mätiä ja eisss. D2:n laitoin kyllä myös kasaan vanhalla osalla, että ehkä sen joutuu kiroilemaan joskus uudestaan. Loppujen lopuksi äänivika ei ees ollut S8:n puhaltimessa, vaan kylmästöinnin letkuston kuristimesta (tms) lähti virtausääni, joka kuulosti hämäävästi amatöörin korvaan samanlaiselta kuin kuiva puhaltimen moottori.

                            Comment


                              #15
                              Kaveri laittoi laakerin tyhjiökaappiin synteettiseen öljyyn likoamaan ja imeytti öljyn laakeriin
                              No nyt on kyllä harrastettu ihan kunnolla :)

                              Mulla olis C5 puhallinmoottoreita purkuautoista parikin irtonaista varastossa. Saat okkim postikulujen hinnalla jos haluat irtonaiseen harjoitella että saa vaan valmiiksi rasvatun vaihtaa paikalle.
                              Minulla on toinen varaosa-Allu josta saan puhaltimen kunhan joutaisi purkamaan. Kokeilen ensin sitä että vikiseekö se vai ei.

                              Comment

                              Working...
                              X