Tervehdys,
Eli kysymyksessä siis Audi B8 1,8 TSFI -09.
Miten porukoilla on tuo laturin tuottama jännite? Omassani mittailin tyhjäkäynnillä sen olevan n. 13,9 V konesalin lisävirtalaatikosta. Ei sen kummemmin lisälaitteita päällä ja ulkoilman lämpötila n 5 astetta. Onko ok?
Tuon jälkeen auto seisoi noin vuorokauden Etelä-Suomen yö-ja päivä lämpötilassa eli jotain 0-+5 astetta ja mittasin akun jännitteen ko. lisävirtalaatikosta käynnistämättä autoa ja virrat pois päältä. Akun jännite oli 12,5 V. Autolla ajoimme edellisenä päivänä jotain 5 kilometriä ennen vuorokauden seisomista ja ennen kyseistä mittausta.
Eli ovatko tulokset ok?
Kysymys siksi, että toisessa threadissa ihmettelin, miksi auton näyttö herjaa Weak battery, start the engine....jne, kun auto on seisonut hetken ja virta-avain paikallaan mutta ei virrat päällä. Ovi saattoi olla auki.
Toinen kysymys: miten ja mistä kohdin voi mitata akun kunnon perinteisellä kuormitustesterillä, eli: Toki akku pitää ladata ensiksi täyteen ulkopuolisella laturilla ja sitten mitata, mutta voiko käyttää kuormitustesteriä ja mistä kohtaa mitaten ilman akkukaapeleiden irroittamista? Tokihan voin kaivaa akun esiin takakontista ja irrottaa kaapelit ja testata, mutta tuleeko ongelmia sitten auton muun sähköjärjestelmän kera?
Kiitos etukäteen vastauksista!
Eli kysymyksessä siis Audi B8 1,8 TSFI -09.
Miten porukoilla on tuo laturin tuottama jännite? Omassani mittailin tyhjäkäynnillä sen olevan n. 13,9 V konesalin lisävirtalaatikosta. Ei sen kummemmin lisälaitteita päällä ja ulkoilman lämpötila n 5 astetta. Onko ok?
Tuon jälkeen auto seisoi noin vuorokauden Etelä-Suomen yö-ja päivä lämpötilassa eli jotain 0-+5 astetta ja mittasin akun jännitteen ko. lisävirtalaatikosta käynnistämättä autoa ja virrat pois päältä. Akun jännite oli 12,5 V. Autolla ajoimme edellisenä päivänä jotain 5 kilometriä ennen vuorokauden seisomista ja ennen kyseistä mittausta.
Eli ovatko tulokset ok?
Kysymys siksi, että toisessa threadissa ihmettelin, miksi auton näyttö herjaa Weak battery, start the engine....jne, kun auto on seisonut hetken ja virta-avain paikallaan mutta ei virrat päällä. Ovi saattoi olla auki.
Toinen kysymys: miten ja mistä kohdin voi mitata akun kunnon perinteisellä kuormitustesterillä, eli: Toki akku pitää ladata ensiksi täyteen ulkopuolisella laturilla ja sitten mitata, mutta voiko käyttää kuormitustesteriä ja mistä kohtaa mitaten ilman akkukaapeleiden irroittamista? Tokihan voin kaivaa akun esiin takakontista ja irrottaa kaapelit ja testata, mutta tuleeko ongelmia sitten auton muun sähköjärjestelmän kera?
Kiitos etukäteen vastauksista!
Comment