Ajattelin tarinoida miten tuon kuuluisi toimia, nyt kun se on selvitetty. Lisäksi ilmeisesti kovin monessa autossa tämä ei tapaa toimia, joten mikäli alatte korjailemaan niin tällä pitäisi päästä jäljille. Pääpiirteittäin homma on samanlainen kaikissa 20v turboissa (ja 10v?!), mutta flektin ohjaus ilmeisesti vaihtelee, joten tämä tässä pätee vain 3B S2:een.
Systeemi koostuu sähköisestä vesipumpusta, sen ohjusesta, yhdestä flektin releestä ja esivastuksesta, sekä koko hommaa ohjaavasta lämpökytkimestä.
1) lämpökytkin
Lämpökytkin sijaitsee vesiharavassa imusarjan alla. Siinä on kaksi nastaa ja sille tulee jännitteellinen punainen johto ja lähtee punainen vihreällä raidalla. Kytkimen lämpöarvo on 110C käyntiin, 97C pois käynnistä. Tommy aikoinaan tarinoi vaihtoehtoisesta kytkimestä joka on FAE 3547 (105C, 95C, 14?). Toimintaa on sinänsä vähän hankala testata, koska ei tiedetä milloin vesi on juuri 110 asteista.
2) ohjauspurkki
Tämä on ruskea tuplakorkea rele kojelaudan reletaulussa paikassa 12. Purkki saa syötteen yllä mainitulta kytkimeltä ja bensapumpun releeltä tms ja se syöttää suoraan sähkövesipumppua ja eri nastalla flektin relettä. Palikassa on sisäänrakennettu aikakytkin, joka katkaisee jälkijäähdytyksen 10min kohdalla vaikka lämpökytkin vielä olisikin kiinni. Toiminnan voi testata simuloimalla lämpökytkintä eli syöttämällä 12V relekannan punavihreään johtoon auton virtojen ollessa pois.
Mikäli kaikki pelaa, sähkövesipumpun tulisi nyt pyöriä ja flektin toimia "lehmän henkäys" -asennossa. Mikäli syötön jättää päälle, 10min päästä flektin ja pumpun pitäisi sammua. Flektin ja pumpun pitäisi myöskin sammua, jos autoon kytkee virrat päälle riippumatta lämpökytkimen syötteestä.
3) flekti ja flektin rele
Puhallin on varsinaisesti kaksiasentoinen jäähdyttimen lämpökytkimellä käynnistyessään eli lämpökytkimestä tulee 2 eri syöttöä riippuen haluttavasta nopeudesta. Flekti itsessään ottaa virran sisään kahdesta eri karvasta ja sisäinen toteutus on sellainen ettei se tarvitse etuvastusta normaalitoiminnassa. Normaalitoiminnan releet ovat sulaketaulussa paikoissa 6 ja 11.
Lisäksi on jälkijäähdytykselle oma rele paikassa 3 ja tämän syöttö kulkee puhaltimen moottorin ykkösasentoon puhaltimen takana olevan 0,9 ohm etuvastuksen (originaali 16?) läpi. Flektin relettä ohjataan jälkijäähdytyksen ohjauspurkilla joka tarjoaa maan ruskea/keltaisella johdolla. Jos flekti ei pyöri, on luultavasti etuvastus pimeä (kuten minulla oli).
4) vesipumppu
Vesipumppua ohjataan suoraan kakkoskohdan purnukalla. Itse korvasin vuotavan pumpun Motonetin yleismallilla 38-6750 (75?). Tämä pumppu on alkuperäistä lyhyempi eli ei ylety kuin ensimmäiseen kiinnityspantaan asti. Vaikuttaa silti olevan hyvin kiinni. Pumpussa on suoraan AMP-liitin kuten orkkiksessakin, mutta liittimestä pitää veistellä yksi "haitta" pois, että sopii auton johtosarjaan. Vempele on ruuveilla kasattu ja melkoisesti uskottavamman oloinen kuin alkuperäinen.
Kun autoon kytkee virrat, pitäisi vesipumpun pyörähtää lyhyesti.
Siinähän sitä oli. HTH niinkuin lontoolaiset sanoo.
Systeemi koostuu sähköisestä vesipumpusta, sen ohjusesta, yhdestä flektin releestä ja esivastuksesta, sekä koko hommaa ohjaavasta lämpökytkimestä.
1) lämpökytkin
Lämpökytkin sijaitsee vesiharavassa imusarjan alla. Siinä on kaksi nastaa ja sille tulee jännitteellinen punainen johto ja lähtee punainen vihreällä raidalla. Kytkimen lämpöarvo on 110C käyntiin, 97C pois käynnistä. Tommy aikoinaan tarinoi vaihtoehtoisesta kytkimestä joka on FAE 3547 (105C, 95C, 14?). Toimintaa on sinänsä vähän hankala testata, koska ei tiedetä milloin vesi on juuri 110 asteista.
2) ohjauspurkki
Tämä on ruskea tuplakorkea rele kojelaudan reletaulussa paikassa 12. Purkki saa syötteen yllä mainitulta kytkimeltä ja bensapumpun releeltä tms ja se syöttää suoraan sähkövesipumppua ja eri nastalla flektin relettä. Palikassa on sisäänrakennettu aikakytkin, joka katkaisee jälkijäähdytyksen 10min kohdalla vaikka lämpökytkin vielä olisikin kiinni. Toiminnan voi testata simuloimalla lämpökytkintä eli syöttämällä 12V relekannan punavihreään johtoon auton virtojen ollessa pois.
Mikäli kaikki pelaa, sähkövesipumpun tulisi nyt pyöriä ja flektin toimia "lehmän henkäys" -asennossa. Mikäli syötön jättää päälle, 10min päästä flektin ja pumpun pitäisi sammua. Flektin ja pumpun pitäisi myöskin sammua, jos autoon kytkee virrat päälle riippumatta lämpökytkimen syötteestä.
3) flekti ja flektin rele
Puhallin on varsinaisesti kaksiasentoinen jäähdyttimen lämpökytkimellä käynnistyessään eli lämpökytkimestä tulee 2 eri syöttöä riippuen haluttavasta nopeudesta. Flekti itsessään ottaa virran sisään kahdesta eri karvasta ja sisäinen toteutus on sellainen ettei se tarvitse etuvastusta normaalitoiminnassa. Normaalitoiminnan releet ovat sulaketaulussa paikoissa 6 ja 11.
Lisäksi on jälkijäähdytykselle oma rele paikassa 3 ja tämän syöttö kulkee puhaltimen moottorin ykkösasentoon puhaltimen takana olevan 0,9 ohm etuvastuksen (originaali 16?) läpi. Flektin relettä ohjataan jälkijäähdytyksen ohjauspurkilla joka tarjoaa maan ruskea/keltaisella johdolla. Jos flekti ei pyöri, on luultavasti etuvastus pimeä (kuten minulla oli).
4) vesipumppu
Vesipumppua ohjataan suoraan kakkoskohdan purnukalla. Itse korvasin vuotavan pumpun Motonetin yleismallilla 38-6750 (75?). Tämä pumppu on alkuperäistä lyhyempi eli ei ylety kuin ensimmäiseen kiinnityspantaan asti. Vaikuttaa silti olevan hyvin kiinni. Pumpussa on suoraan AMP-liitin kuten orkkiksessakin, mutta liittimestä pitää veistellä yksi "haitta" pois, että sopii auton johtosarjaan. Vempele on ruuveilla kasattu ja melkoisesti uskottavamman oloinen kuin alkuperäinen.
Kun autoon kytkee virrat, pitäisi vesipumpun pyörähtää lyhyesti.
Siinähän sitä oli. HTH niinkuin lontoolaiset sanoo.
Comment