Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 3B jälkijäähdytys - toiminta ja testaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    P.P.S. Pitäis vissiin alkaa viritellä jotain NE555-pohjaista lisäystä tuohon ohjainpoksiin juuri pumpun jälkikäynnistystä varten, kuten jo aiemmin on tullut mainituksi (tuollainen about 10-15 min pelkkää pumpun käyntiä tuskin akulle mitään tekee)
    viritäppäs siihen vielä kellolaite, niin saa systeemin käyntiin talvella kun lohkolämmitin lämmittää, niin pumppu jakaa lämmön hieman laajemmalle alueelle ja ei tule kova pistelämpökuormaa lohkarin vastukselle ja se ei pala niin äkkiä.

    = "köyhän miehen pienitehoinen sähköllä käyvä webasto"

    Comment


      #32
      Ässässä mulla ei ole kertaakaan alkanut flekti huutaa mutta entisessä 20V vapari Coupessa kyllä huusi jälkijäähy kesäisin monesti. Eikä tarvinnut edes rataa kiertää ensin. Onko näissä systeemeissä jotain eroa coupe --> UrS4:nen. Molemmat autom. ilmastoinnilla. Coupessa vanhempi ja ässässä uudempi kaksi näyttöinen.

      Comment


      • #33
        Jos en ole ihan väärässä, niin vaparissa jälkijäähdytys lähtee päälle konehuoneen lämpötilan mukaan. Ässässä mitataan veden lämpöjä.

        Comment


          #34
          Mistä päin tämä jälkijäähyn rele Urs4:sta löytyy? Pitäiskö ton sähköflektin pyöriä joskus muulloinkin kuin jälkijäähyn aikana. Ilmastoinnin kanssa pyörii kyllä mutta muuten en ole kuullut pyörivän.

          Comment


          • #35
            Alkuperäinen kirjoittaja wallu200tq Näytä viesti
            Itsellä sellainen ongelma tuon järjestelmän kanssa että.
            Minulla on 2kpl noita ohjainlaitteita,
            Toisella ei After cool pumppu ei pyöri lainkaan ja toisella (uusi)pyörii mutta ei katkaise koskaan
            (105 °C lämpökytkin FAE 3547)

            Ilmeisesti tuo vanhempi ohjain laite on rikki.
            Mutta mikäs tuota uutta vaivaa, olisiko tuo lämpöanturi mennyt rikki.
            wallu200tq : Saitko selvitettyä vikaa kun pyöri After cool pumppu koko ajan?

            Itsellä alkoi kanssa pyörimään koko ajan ja ei katkea ollenkaan.

            Comment


            • #36
              Flektikö ei pyöri?

              Comment


              • #37
                Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
                Flektikö ei pyöri?
                Ei pyöri samaan aikaan nyt pumpun kanssa. Lämpöanturilta otettu johdot irti ja ei vaikutusta, joten anturissa ei lienee vika.

                Comment


                • #38
                  Kyllä se sitten varmaan on ohjauspurkki vika.

                  Comment


                    #39
                    Lainataan aihetta. Eli minulla ja monella muullakin on ollut ongelma se että flekti pyörii jatkuvasti. Kelien lämmittyä ja taas viilennettyä olen huomannut seuraavaa:

                    Lämpötila vaikka +20c = flekti toimii normaalisti. Eli jos ilmastointi on kytkettynä, se pyörii koko ajan, ja tarvittaessa kovempaakin jos veden lämpö syylärissä nousee tarpeeksi. Jos ilmastoinnin ottaa pois päältä flekti lakkaa pyörimästä, ja käynnistyy taas tarvittaessa.

                    Sitten kun lämpötila on vaikka +10c = Flekti pyörii koko ajan "ilmastointi" nopeudella. Ilmastoinnin kompuran pois kytkeminen ei vaikuta asiaan.

                    Eli lämpimällä ilmalla toimii niin kuin pitääkin. Eli saako ilmastoinnin yksikkö väärää tietoa, vai onko jälkijäähy päällä viileällä ilmalla? Onko ilmastoinnin ja jälkijäähyn pyörimis nopeus sama?

                    Comment


                      #40
                      Jälkijäähyn ja ilmastointi päällä flektin nopeus on sama ns. ykkösnopeus.

                      Comment


                        #41
                        Näin vähän ounastelinkin. Mistes tuon voi mitata kumpi siellä antaa komentoa viileällä kelillä?

                        Comment


                        • #42
                          Loppuuko flektin pyöriminen, kun katkaisit sisäpuhaltimen kokonaan?

                          Jäljijäähyn ohjaus purkkia irti käyttämällä voisi tehdä pätelmiä. Hieman arvailujen varassa onko sitten tuolle jäkijäähylle ja ilmastoinnille oma flektin rele. Jälkijäähyn aiheuttama flektin pyöriminen ainakin loppuu, kun ottaa paikan 3 releen irti.
                          Siteen tuo ilmastoinnin 1. nopeuden rele olisi paikassa 11.

                          Comment


                            #43
                            Joo loppuu kun sulkee puhaltimen. Releet ilmeisesti kuskin hanskalokeron takana olevassa reletaulussa?

                            Comment


                            • #44
                              Nuo mistä kirjotin tuossa löytyvät päärasiasta konehuoneesta. Jälkijäähyn ohjauspurkki on sitten tuolla ratinalus taulussa.

                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&highlight=aby
                              Tuolta löytyy ohjeet ongelman poistamiseen.
                              Viimeksi muokannut Sleepy2; 10.10.2011, 14:17.

                              Comment


                                #45
                                Lainaan myös viestiketjua: UrS4 ei ole jälkijäähy myöskään koskaan päälle lähtenyt.
                                Kun anturin nastat yhdistää, flekti ja pumppu lähtee päälle.
                                (autom ilmast)

                                Eikö tämä kerro kumminkin sen. että rele toimii, vai olenko ymmärtänyt väärin? Eli ainoa vika voisi siis olla anturissa?

                                Comment


                                  #46
                                  Eipä ole myöskään mulla pyörinyt jälkijäähy ikinä, vaikka laitoin uuden anturinkin oli vielä se mikä lähtis herkemmin päälle. Myöskään en ole flektin ykkös nopeutta saanut ikinä päälle muutoin kuin ilmastointi päällä.

                                  edit. Siis jos anturin navat yhdistää niin silloin pyörii molemmat flekti ja pumppu.

                                  Pitää kokeilla tota waynen releen vaihto kikkaa.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Eikö tämä kerro kumminkin sen. että rele toimii, vai olenko ymmärtänyt väärin? Eli ainoa vika voisi siis olla anturissa?
                                    Kyllä. Anturi sökö tai sitten ei ole päässyt ikinään tarpeeksi lämpimäksi.

                                    Omassa on 100/95 asteinen anturi. Tuntuu toimivan hienosti eli näillä keleillä alkaa jo joskus pyörähtelemään ja sitten kesällä jo pyörittää vähän pitempään.
                                    Tuo anturi löytyy FAE:n numerolla 35810.

                                    Comment


                                      #48
                                      Olikos se jälkijäähyn käyntiinlähtö lämpötila 110c? Harvemmin ihan tuonne asti lämpiää.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kyllä vakioanturi on 110-97.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Manuaalin testausproseduuri urssille;

                                          Koodi:
                                          Run engine until engine coolant temperature gauge indicates more than 100C (212F). Cover radiator if necessary.  
                                                -  Stop engine.  
                                                -  After approx. 5 minutes, electric turbocharger coolant pump and radiator coolant fan must switch on.  
                                           
                                                If electric turbocharger coolant pump and radiator coolant fan do not run: 
                                                -  Disconnect wires to TC thermal switch and connect to each other.  
                                                -  Electric turbocharger coolant pump and radiator coolant fan must run.  
                                           
                                                If turbocharger coolant pump and radiator coolant fan run: 
                                                 -  Replace TC thermal switch - F98 -.  
                                           
                                                If turbocharger coolant pump and radiator coolant fan do not run: 
                                                -  Eliminate malfunction using wiring diagram.
                                          Itseäni ens alkuun toiminnan seuraamisessa hämäs toi viive käynnistyksessä.
                                          Kesäkuumalla kytkeytyy päälle usein kaupunkiajonkin jälkeen, radasta puhumattakaan.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Olikohan mulla anturi vaihdettu kanssa viileämpään.
                                            Sehän kävi jo esim. eilen ihan normiajon jälkeen, lämmöt sammutettaessa 90.
                                            Ja kesällä kävi tosi pitkiäkin aikoja.

                                            Comment


                                              #52
                                              Mistäs sellaisen kylmemmän anturin kävis hakemassa?
                                              "FAE:n numerolla 35810", eli siis?

                                              Comment


                                                #53
                                                Lähes jokaisesta varaosaputkasta saa noita FAE:n antureita.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Kävin tilaamas tuon FAE 35810 anturin, huomenna tulee ja sit vaan testaamaan.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    FAE 3547 (105C, 95C ) . 100 / 95 kuulostaa myös hyvältä vaihtoehdolta originaalille. Viileämpi anturi löytyy FAE:n numerolla 35810
                                                    Aika teki temput vanhalle 3547:lle. Laitoin huonosta kestoiästä huolimatta tilalle edelleen FAE :n, mutta 5 astetta viileämmän (35810), ja awot kun toimii taas. Vanhalla käynnistyi kyllä, mutta sensorin startin ja stopin välinen lämpötilaero oli liian lähellä ja ajon jälkeen flektin ja pumpun käyminen ja sammuminen alkoi olla jatkuvaa arpomista ja releen napsumista. Vanha sensori kesti vain reilun pari vuotta.

                                                    Ahdas paikka vaihdolle 22mm lenkillä. Hytikkapumpulta lähdön banjoa hieman löysälle ja öljytikun putken kiinnityspultti reilusti löysälle/irti, jonka jälkeen hytikkaputket hieman taipuu siirtymään ja jälkijäähyn kytkentäsensorin saa auki/kiinni.

                                                    Kävi mielessä jo sensorin merkin vaihto, mutta laatu ei oletettavasti hirveästi muutu Espanjalaisesta FAE :sta Italialaiseen FACET :iin.

                                                    FACET :n vastaavan sensorin numerot
                                                    7.4115
                                                    Temperature switch 04J
                                                    EAN 8 012 510 070 208

                                                    ELTH 267034
                                                    LUCAS SNB608 (1)
                                                    Renault 7701033384

                                                    FACET sensorin soveltuvuus:
                                                    Renault super 5 1.4 Turbo
                                                    Volvo 440, 460, 480 1.7 Turbo

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Nykyisen auton kanssa on hiukan seuraillut tätä jälkijäähyn toimintaa lämpimillä keleillä ja tullut yhteen tulokseen - jos ulkona on huomattavasti yli 25 asteen hellettä, niin se pukkaa melkolailla aina käyntiin, jos kone on ollut lämpimänä ennen sammuttamista. Jos taas ulkona on alle +25 astetta, niin se ei ole käynnistynyt kertaakaan. Tämän piirin lämpökytkimeen en ole tässä autossa koskenut vielä kertaakaan...

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Tuollaisen laitoin paikoilleen syksyllä samalla kun vaihdoin uuden jäähdyttimen. Konehuone on tosi ahdas joten tuli samalla laitettua mm. uusi termari ettei sen takia tarvitse purkaa. Jälkijäähdytys voisi mielestäni lähteä käyntiin vähän pienemmillä lämmöillä joten päädyin tuollaiseen ovlov anturiin joka kytkee 100C lämmöillä päälle. Nyt toimii ainakin syksykeleissä sopivasti, pari minuuttia pörrää vähän koneen sammuttamisen jälkeen. Saa nähdä tuleeko murheita kesähelteillä jos käy liian pitkään, tuo itsekseen käynnistyvä puhallin on ainakin kiinnostanut ohikulkijoita.

                                                        Click image for larger version

Name:	Modattu jälkijäähdytyksen kytkin.jpg
Views:	1
Size:	125,1 Kt
ID:	1596428
                                                        Viimeksi muokannut sami; 1.2.2010, 10:46. Perustelu: Muistin väärin kytkentälämpötilan (oikea 100C ei 95C)

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Tänään sekin ihme tapahtui sitten. Flektin kolmosnopeus tärähti päälle ekan kerran. Kävi muutaman kerran vain jokusen sekunnin kerrallaan. Parkissa tyhjäkäyntikierrokset0 2500-3000 puolisen tuntia. Piti Forté-käsittely tehdä. Ilmastoinnin näytöllä oli tuolloin 99 astetta lämmöt. Pesuaineelliset öljyt oli kyllä hyvin notkeat tulemaan ulos propun aukosta.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            http://www.s2-audi.co.uk/tech_articles/afterrun.htm Tuolla on kans jotain lontoon kielellä

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Vanhoja juttuja, mutta olisi tätä samaa ongelmaa urssis. Jälkijäähy pumppu mallia motonet pyörii koko ajan vaihdoin releen/ohjain purkin sieltä vänkärin jaloista. Toimi pari viikkoa täysin normaalisti mutta nyt taas rikkoi tuo rele/ohjainpurkin. Onko kellään ollut samanlaista vikaa vai oliko vaihdettu relekkin viimesiä vetelemässä =)

                                                              Niin ja S2 ruskea rele ei näyttäisi olevan vaihtokelpoinen urssin mustan kanssa, vaikka sama osanumero kyljessä? S2 rele paikoillaan flekti pyörii aina.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X