Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 3B jälkijäähdytys - toiminta ja testaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S2 3B jälkijäähdytys - toiminta ja testaus

    Ajattelin tarinoida miten tuon kuuluisi toimia, nyt kun se on selvitetty. Lisäksi ilmeisesti kovin monessa autossa tämä ei tapaa toimia, joten mikäli alatte korjailemaan niin tällä pitäisi päästä jäljille. Pääpiirteittäin homma on samanlainen kaikissa 20v turboissa (ja 10v?!), mutta flektin ohjaus ilmeisesti vaihtelee, joten tämä tässä pätee vain 3B S2:een.

    Systeemi koostuu sähköisestä vesipumpusta, sen ohjusesta, yhdestä flektin releestä ja esivastuksesta, sekä koko hommaa ohjaavasta lämpökytkimestä.

    1) lämpökytkin
    Lämpökytkin sijaitsee vesiharavassa imusarjan alla. Siinä on kaksi nastaa ja sille tulee jännitteellinen punainen johto ja lähtee punainen vihreällä raidalla. Kytkimen lämpöarvo on 110C käyntiin, 97C pois käynnistä. Tommy aikoinaan tarinoi vaihtoehtoisesta kytkimestä joka on FAE 3547 (105C, 95C, 14?). Toimintaa on sinänsä vähän hankala testata, koska ei tiedetä milloin vesi on juuri 110 asteista.

    2) ohjauspurkki
    Tämä on ruskea tuplakorkea rele kojelaudan reletaulussa paikassa 12. Purkki saa syötteen yllä mainitulta kytkimeltä ja bensapumpun releeltä tms ja se syöttää suoraan sähkövesipumppua ja eri nastalla flektin relettä. Palikassa on sisäänrakennettu aikakytkin, joka katkaisee jälkijäähdytyksen 10min kohdalla vaikka lämpökytkin vielä olisikin kiinni. Toiminnan voi testata simuloimalla lämpökytkintä eli syöttämällä 12V relekannan punavihreään johtoon auton virtojen ollessa pois.
    Mikäli kaikki pelaa, sähkövesipumpun tulisi nyt pyöriä ja flektin toimia "lehmän henkäys" -asennossa. Mikäli syötön jättää päälle, 10min päästä flektin ja pumpun pitäisi sammua. Flektin ja pumpun pitäisi myöskin sammua, jos autoon kytkee virrat päälle riippumatta lämpökytkimen syötteestä.

    3) flekti ja flektin rele
    Puhallin on varsinaisesti kaksiasentoinen jäähdyttimen lämpökytkimellä käynnistyessään eli lämpökytkimestä tulee 2 eri syöttöä riippuen haluttavasta nopeudesta. Flekti itsessään ottaa virran sisään kahdesta eri karvasta ja sisäinen toteutus on sellainen ettei se tarvitse etuvastusta normaalitoiminnassa. Normaalitoiminnan releet ovat sulaketaulussa paikoissa 6 ja 11.
    Lisäksi on jälkijäähdytykselle oma rele paikassa 3 ja tämän syöttö kulkee puhaltimen moottorin ykkösasentoon puhaltimen takana olevan 0,9 ohm etuvastuksen (originaali 16?) läpi. Flektin relettä ohjataan jälkijäähdytyksen ohjauspurkilla joka tarjoaa maan ruskea/keltaisella johdolla. Jos flekti ei pyöri, on luultavasti etuvastus pimeä (kuten minulla oli).

    4) vesipumppu
    Vesipumppua ohjataan suoraan kakkoskohdan purnukalla. Itse korvasin vuotavan pumpun Motonetin yleismallilla 38-6750 (75?). Tämä pumppu on alkuperäistä lyhyempi eli ei ylety kuin ensimmäiseen kiinnityspantaan asti. Vaikuttaa silti olevan hyvin kiinni. Pumpussa on suoraan AMP-liitin kuten orkkiksessakin, mutta liittimestä pitää veistellä yksi "haitta" pois, että sopii auton johtosarjaan. Vempele on ruuveilla kasattu ja melkoisesti uskottavamman oloinen kuin alkuperäinen.
    Kun autoon kytkee virrat, pitäisi vesipumpun pyörähtää lyhyesti.

    Siinähän sitä oli. HTH niinkuin lontoolaiset sanoo.

  • #2
    Toimiiko sinun autossasi flektin 1-nopeus normaaliajossa, eli lähteekö flekti pyörimään n. 93C:n paikkeilla? 2-nopeus lie starttailee n 102C:n paikkeilla. Nämä lämmöt siis syylärin pohjassa.

    Omassa värkissä oli semmoinen ongelma/ominaisuus että 1-nopeus ei toiminut tuon jälkijäähdytysreleen paikallaan ollessa, eli lämmöt nousi niin korkealle että 2-nopeus vasta lähti käyntiin. Kun asensin jj-releen tilalle tavallisen releen, alkoi 1-nopeuskin toimia, eikä 2-lähde ikinä enää päälle, kun 1-nopeus riittää jäähdyttämään suomen oloissa. Ok, jälkijäähdytys ei ole pelannut nyt 1.5 vuoteen, kun vielä se pumppukin hajosi. mutta empä ole haikaillut sen perään, ongelmia ei ole ollut.

    Johtuuko tämä rakennetusta autosta, vai onko se ominaisuus, en tiedä? Mitään havaittavaa vikaa ei ole löytynyt, ja releitäkin on kokeiltu vaihtaa. Liekö sittenkin se lämpökytkin ollut viallinen, kun jälkijäähy lähti usein päälle, oli lämmöt mitä tahansa(ei lähelläkään 110)

    Comment


      #3
      Minulla toimii flektin normaali 1-asento ok. Kakkosta en ole vielä kuullut, ehkä kesällä sitten... Tai sitten tämä on 2-asento joka on nyt pörrännyt. Voihan tuon testata jäähdyttimen kytkimen tilalle hyppylankaa tarjoamalla. Nyt toimiva lähtee päälle mittarin mukaan noin sadan asteen paikkeilla, ei mitään hajua paljonko lämpö on silloin kytkimellä (eli jo jäähdytetyllä vedellä!).

      Ja kuten mainittua eri koreissa on eri tavalla tehty nuo flektin ohjaukset. SJM:ssä on hyvin juttua lötkön systeemistä. Myös ABY S2:ssa on erilainen eli ilmeisesti kolme eri etuvastusta ja itse puhallin yksitehoinen.

      Itse otin asiakseni laittaa tuo systeemi kuntoon, kun väläyteltiin mahdollisuutta että toimimaton jälkijäähdytys voisi olla syynä 20v kannen halkeiluun. Kuullostaa jopa liian todennäköiseltä, joten minulle toimiva systeemi kiitos :)

      Comment


      • #4
        voihan se niinkin olla, minä pähkäilin asian niin että turvallisempi(lue halvempi) että lämmöt pysyy alempana aina, ja jos muistais sitten vähän tasoittaa lämpöjä ennen kuin sammuttelee...SJM:n systeemi on erilainen kuin itsellä, minulla on täysin kuvaamaasi vastaava systeemi

        Comment


          #5
          Mistäs arvon raati suosittelee vianhakua 200 20v 3b ympäristössä, flekti toimii normaalisti ilmastointi päällä (ykkös nopeudella) ja kaupungissa saattaa pöräyttää kovemmankin vaihteen päälle jos tilanne niin vaatii. Jälkijäähyä en vielä kuitenkaan ole huomannut toiminnassa.. Anturin vaihdoin huvikseni kun moinen tuossa oli..

          Vikamahdollisuus siis jälkijäähdytyksen releessä vaiko muualla?

          Comment


          • #6
            Omassa S4 oli ainakin tuo ruskea rele ( Jälkijäähdytyksen ohjaus ) palanu. Korvattiin se ohjelmoitavalla logiikaalla..

            Tuolta löytyy hyvin vinkkejä: www.sjmautotechnik.com

            Comment


              #7
              Muistikuvaa releen hinnasta? Josko hankkisi.. (toki ensin tutkin vanhan releen onko rikki..)

              Comment


                #8
                Samaa pähkäilyä täällä jo muutaman ajan...

                Myös ABY S2:ssa on erilainen eli ilmeisesti kolme eri etuvastusta ja itse puhallin yksitehoinen.
                ABY:ssa on todellakin yksitehoinen puhallin - muuten täysin sama 500W, kun oli aikanaan 200 10VT:ssa (KG-kone vm. '85). Mielenkiintoista onkin se, että tuossa vanhassa 200:ssa jälkijäähdytyksessä ongelmia ei ollut - se oli joskus jopa liiankin innokas toimimaan (melkein näin, että heikomman akun kanssa sai kesällä varoa). Kun vertailee sen vanhan 10V turbon jälkijäähysysteemiä, niin huomaa, että jopa lämpökytkin on sama kun 20VT koneissa, mutta juuri 20V koneissa on se jälkijäähyn toimimattomuus jostain syystä yleiseltä kuulostava ongelma.

                ABY-ympäristössä on myös näin, että ilmastoinnin kanssa käynnistyy 1-nopeus (niin kuin myös jälkijäähdytyksen kanssa pitäisi) ja 2- sekä 3-nopeus käy jäähdyttimen lämpökytkimen kautta - eli kun ilmastointi osaa flektin käynnistää, niin ilmeisesti se flektin etuvastus on ainakin kunnossa. Ja on sen pumpunkin kuullut ihan selkeästi käyvän joskus äskettäin matkan jälkeen konepeltiä raottaessa, mutta flekti on pysynyt hiljaa...

                Comment


                  #9
                  Jälkijäähyn rele tarjoaa pumpulle 12v ja puhaltimen releelle maata. Mittaapa tarjoaako se tuota maata, kun oikosuljet lämpökytkimen tai tarjoat releelle siihen kytkimen karvaan 12v.

                  Comment


                  • #10
                    200

                    Kuva 200 20v 3B sähkökaavio
                    Kytkentä

                    Comment


                      #11
                      Kiitos wallu - sitä kuvaa olikin kaivannut...

                      Tämän mukaan olisi sittenkin näin, että J155 ohjausyksikkö tarjoaa maata niin pumpulle kun 1-nopeuden releellekin (J26). Pitääkin kattoa, onko sen J155:n sisällä jalat 87 ja 87a mitenkään toisiinsa yhteydessä (onko esim diodeilla eroteltu tjsp tai onko ihan eri ohjauspiirin päässä) eli onko sen yksikön rakenteen mukaan tarkoitettu flekti ja pumppu käymään ihan rinnakkain vai onko flektin ohjauksessa joku minuuttien pituinen viive (kun paikan päällä yrittää ruuvarilla oikosulkea lämpökytkintä, niin ei kovin viitsisi yrittää tehdä sitä jatkuvasti joku 10 minuuttia). Tämän mukaan saa J155 myös tiedon siitä, onko sytkävirta päällä ja kun käännät virtalukosta virrat päälle, niin pitäisi pumpun käynnistyä 5 s ajaksi - mikä viittaa ilmiselvästi juuri siihen, että flektin ohjaukselle olisi J155:ssa erillinen ohjauspiiri eli flekti ei käy ihan pumpun rinnalla...

                      Pitäisi ilmeisesti tehdä vähän järeämpi yleinen toimintakoe sille järjestelmälle sillä tavalla, että antaa moottorin lämmetä tavallisesta vähän enemmän ennen sammuttamista vetämällä vaikka flektin 2-nopeuden releen irti ja antamalla koneen käydä paikan päällä. Silloin se lämpenee flektin 3-nopeuden käynnistymiseen asti, joka olisi jo jotain öbaut 7...10 °C korkeampi lämpötila (F18 raja-arvot 95 vs. 102 °C) ja silloin nähdään, käynnistyykö yhtään mitään - jos silloin käynnistyykin vain pumppu, niin J155:ssa on ilmeisesti vikaa, jos ei käynnisty yhtään mitään, niin pitääpi ehkä kattoa lämpökytkimen F98 suuntaan. Mutta jos huomaakin että flekti tulee jonkin viiveen jälkeen mukaan, niin silloin se on vaan F98:n korkeasta raja-arvosta kiinni...

                      edit: porkkis ehtii ensin...

                      Comment


                        #12
                        Näköjään tosiaan ainakin 200:ssa tarjoaa maata myös pumpulle, luultavasti muissakin sittenkin näin.

                        Jalat eivät voi olla yhdessä, koska pumppua "koekäytetään", kun rele saa virrat päällä -tiedon, mutta flektiä ei.

                        Comment


                          #13
                          niin ja sekin vielä, että alkupuolella mainittu 105 °C lämpökytkin FAE 3547 löytyy myös merkkiliikkeen hyllystä koodilla 281 919 369 (hinta pitäisi olla sama kun F98 a.k.a. 054 919 369B:lla)

                          OT: Osaa se eri palikoiden hintahaarukka olla kyllä aika ihmeellinen, jos yrittää vertailla hintoja esim. Vv-Autosta ja Tallinnan Reval Autosta (Tallinnan Audi-edustus) - jotkut osat on suunilleen saman hintaiset, kun kruunut laskee euroiksi, mutta toisissa on ero joskus jopa yli 2-kertainen (se samainen 054 919 369B maksaa Tallinnassa jotain 288 eek, kun täällä VV-Auto kysyy jotain 46 eur) - kun vielä ajattelee sitäkin, että osat tulee molempaan liikkeeseen suunilleen samoista paikoista...

                          Comment


                            #14
                            Tässä muuten jäi vähän mietiskelemään vielä yhtä asiaa - nimittäin lämpömittarin anturi ja se lämpökytkin on ihan vierekkäin eli lämpömittarista pitäisi onnistua näkemään, mikä lämpötila on myös sen lämpökytkimen kohdalla. Eli voikin tehdä pienen testin - sammuttaa täysin lämmennyt moottori ja sitten suunilleen 10 minuutin tjsp jälkeen kääntää uudelleen virrat päälle käynnistämättä konetta ja katsoa, mitä lämpömittari silloin näyttää. Kun mittarissa on selkeästi eroteltavissa lukemat 90 ja 120, niin suunilleen keskellä niiden välissä pitäisi olla ilmeisesti 105 °C.

                            Toisin sanoin pitäisi olla käynyt näin, että viisari olisi lähempänä 120 kun 90 lukemaa, että lämpökytkimen kohdalla olisi riittävän lämmintä jälkijäähdytyksen käynnistymiseksi (se 110 °C).

                            Kuitenkin en omassa tapauksessa ole koskaan nähnyt viisarin liikkuvan niin kauas oikealle (ei edes sinne 90 ja 120 väliin keskelle) eli voi todellakin alkaa muodostua epäily, että lämpökytkimen kohdalla ei vaan ole yleensä riittävän kuumaa, että mitään edes tapahtuisi.

                            Sitä teoriaa jatkaen tulee esille mielenkiintoinen asia - nimittäin muistikuvani mukaan olisi 10V koneessa se lämpökytkin myös tuon jäähdyttimen yläletkun liittimen kohdalla, mutta... se samainen liitin tuntuu 10V koneen kannessa olevan korkeammalla paikalla, kun se 20V koneen kannessa olevan vesiharavan alapää, missä se lämpökytkin on. Kun ajattelee sitä, että kuumempi neste siirtyisi ylöspäin, niin olisikin epätodennäköistä odottaa, että se jostain syystä alkaisi itse siirtyä alaspäin sen haravan suuntaan - kun vielä ajattelee, että anturi ja kytkin ovat sen haravan alareunassa ja jäähdyttimeen menevä letku suuntaa taas ylöspäin...

                            Comment


                            • #15
                              Tulipa sellainen mieleen, että kun minulla on tuo turbotimeri autossa niin senhän voisi kytkeä ohjaamaan suoraan tuota jälkijäähdytystä.. ei tarvisi autoa jättää käyntiin. Eikös tämä olisi mahdollista toteuttaa? Timeristä saa muistaakseni maksimissa tuon 10min auton jäämään käyntiin.. Eli sille releelle sitten virran syöttö timeriltä..

                              Comment


                                #16
                                Tottahan toki tuon voi kytkeä noinkin. Mutta öljyä se ei ahtimessa kierrätä, kuten jälkikäynti.

                                Comment


                                • #17
                                  aivan.. kuitenkin on turbon kannalta parempi saada öljy kiertämään ettei pala kiinni..

                                  Comment


                                    #18
                                    sen jälkikäynnin kanssa tulee taas se ongelma, että siinä muodostuu taas sitä samaa lämpöä, mitä paikan päällä käydessä on täysi työ flektillä ja jäähdytysjärjestelmällä viedä moottorista ulos - tietenkin kovemman ajon jälkeen kuumana hehkunut turbo jäähtyy vähän siedettävämpiin lukemiin, mutta sen jälkikäynnin lopulla on meillä taas se sama melkein 100 °C lämpöinen neste seisomassa jäähdytysjärjestelmässä ja kannen sisällä se kuumenee siitä entisestään.

                                    Muuten tämä timerin käyttö olisikin ehkä toimivampi ratkaisu tässä tapauksessa - esim. näin, että kun jäähdytysnesteen lämpötila on moottorin sammutushetkellä vähintään esim. 80 °C, niin käynnistyy jälkijäähdytys timerin määräämäksi ajaksi - sellaisen ratkaisun ero alkuperäiseen ratkaisuun olisi se, että se lämpötilatieto otettaisiin silloin, kun neste vielä kiertää, koska kun se edellinen pohdiskelu 20VT koneen lämpökytkimen sijainnista pitää edes jokseenkin paikkaansa, niin ei moottorin sammutuksen jälkeen tuolla lämpökytkimen tilatiedolla tee paljon mitään...

                                    Comment


                                      #19
                                      Dimitri lienee totuuden jäljillä. 20V kansia ei ole haljennut vallan vähän. Yksi arvelluista syistä on kova lämpökuorma ja sitä syntyy etenkin kuumana sammutettaessa.

                                      Kone jälkikäynnille ja felkti täysille? Karun kuulosta, mutta vois toimia ja säästää konetta.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuohon lisääntyy vielä sellainen pikku juttu, että flektiä huudattamalla jälkikäynnillä ei jäähdytysnesteen lämpötilaa pystyy kovin paljon laskemaan, koska peliin tulee mukaan termostaatti - eli alle 87°C:n se ei edes flektin avulla laske, kun termostaatti on ehjä.

                                        Eli lopulta tullaankin siihen tulokseen, että 20V koneessa on se lämpökytkin vaan väärässä paikassa - kun 10V koneessa se flekti huutaisi vaikka akun tyhjäksi jos saisi joka kerta kun koneen lämpimänä sammuttaa (nimim. Kokemusta On).

                                        Eli tässä ilmeksesti muutaman toimintakokeen jälkeen ainakin yrittäisi myös vaihtaa tuo lämpökytkkin tuohon 105 °C versioon - tai jopa "viileämpäänkin" jos jostain löytyisi - esim. 100 °C voisi kuulostaa jo realistiselta

                                        Comment


                                        • #21
                                          Aftercool

                                          Itsellä sellainen ongelma tuon järjestelmän kanssa että.
                                          Minulla on 2kpl noita ohjainlaitteita,
                                          Toisella ei After cool pumppu ei pyöri lainkaan ja toisella (uusi)pyörii mutta ei katkaise koskaan
                                          (105 °C lämpökytkin FAE 3547)

                                          Ilmeisesti tuo vanhempi ohjain laite on rikki.
                                          Mutta mikäs tuota uutta vaivaa, olisiko tuo lämpöanturi mennyt rikki.

                                          Comment


                                            #22
                                            ohjainlaitteessa pitäisi olla aikakatkaisu juuri tuonsaman lämpökytkimen rikkoontumisen varalle - jotain 10 min se kai oli...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tulipahan omankin auton jälkijäähdytystä tutkiskeltua. Anturin vaihdoin tuohon 105c tarvikeversioon samalla kun vaihdoin termostaatin. -->ei vaikutusta.

                                              Esivastus kunnossa resistanssin perusteella.

                                              Virtojen ollessa pois ohjainpurkille syötettäessä punavihreään johtoon +12v lähtee ainakin flekti pyörimään, myös käsituntumalta pumppu pyörii. -->rele ja ohjainpurkki kunnossa?

                                              Onko uusi anturi oltava siis rikki, vai anturille tuleva syöttö puuttuu?

                                              Comment


                                                #24
                                                Anturin eli lämpökytkimen syöttö on jatkuva 12v, joten esim sen vaihdossa se on saattanut mennä oikosulkuun ja polttaa sulakkeen. Tulee ekana mieleen.
                                                Ahdas paikka, mutta voit koittaa yhdistämällä lämpökytkimen johdot tai kontaktit esim varrestaan suojatulla ruuvarilla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Yritin parhainpani mukaan yhdistellä anturinkin jalkoja ja en saanut esivastuksen kumpaankaan päähän tulemaan jännitettä.

                                                  Sulakkeetkin kävin läpi eikä tuolta rikkinäistä löytynyt. Pitää koittaa vielä mitata tuleeko toiseen anturin jalkaan se +12v. Pirullisen ahdasta kyllä on.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jälkijäähyn ohjauspoksi ohjaa puhaltimen relettä tarjoamalla maita.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Lämpökytkimen syöttö ainakin ABY:ssa sulakkeen 21 takana.

                                                      nimim. "Tänä-aamuna-kyseisen-lämpökytkimen-vaihtanu" :)

                                                      P.S. Pirullisen ahdasta todellakin (lue: uusi palikka putos pohjan suojalevyn päälle yms kivaa)

                                                      P.P.S. Pitäis vissiin alkaa viritellä jotain NE555-pohjaista lisäystä tuohon ohjainpoksiin juuri pumpun jälkikäynnistystä varten, kuten jo aiemmin on tullut mainituksi (tuollainen about 10-15 min pelkkää pumpun käyntiä tuskin akulle mitään tekee)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joo, kyllä sinne tuli jännitettä ja sainkin nyt kytkettyä sen oikoseen niin lähti pelit hyrräämään.

                                                        Eli uusi anturi on nähtävästi sökö, luulisin ainakin tälläkelillä lämpöjä saavan tarpeeksi.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Itsellä on Seatin 5 astetta kylmempi anturi ja ei ole jälkijäähy pyörinyt kuin radalla viime kesänä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Minulla siis sama 105c anturi, eli vika olikin käyttäjässä. Luulin vaan että näillä keleillä haluaisi jäähdytellä itseään normaaliajossakin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X