Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä rele nro. 10 Lötkössä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mikä rele nro. 10 Lötkössä?

    Moro!

    Mikä mahtaa olla tuon paikassa nro.10 olevan releen tehtävä, releen päällä nro 205. Sulkerasian kannessa lukee k-jetronic, relays ja jotain saksaksi...

    Kuuluisko siinä releessä olla sulake paikoillaan?
    Omassa ei ollut, jos sulakkeen laittaa paikoilleen niin tyhjäkäynti putoaa johonki 500 kiekan nurkille..

    #2
    Bensapumpun rele. Olikohan niin että sulake tökätään siihen releeseen, jos se sattuu pettämään. Toimii "hyppyjohtona" hätätapauksissa.

    Comment


    • #3
      Eikö tuo sulake liittynyt jotenkin vikakoodien lukuhommiin sen mahdollisesti mittaristossa olevan vikavalon avulla?

      Comment


      • #4
        Minkähän takia kierrokset sitten putoaa niin alas...

        Miten tuosta muuten luetaan vikakoodit?

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja Späne Näytä viesti
          Miten tuosta muuten luetaan vikakoodit?
          Täällä pitäisi olla ohjeet. Laittaisikohan joku kevyen suomennoksen noista tänne.

          Comment


            #6
            Jotenkin näin se menee:

            (Tämä siis ECUille, joissa ei ole vielä pysyvää muistia)
            1. Aja ~10min testilenkki, jonka aikana kierrokset käy yli 3000rpm ja kaasu pohjassa. Moottorin pitää lämmetä normaaliin käyttölämpötilaan.
            2. Älä sammuta autoa.
            3. Laita sulake neljäksi sekunniksi (4s) releeseen. Vikavalo alkaa vilkkua seuraavasti:
            - yksi pitkä valo ja yksi pitkä tyhjä (molemmat 2,5s)
            - ensimmäinen vikakoodin numero lyhyillä (0,5s) sykäyksillä eli esim. 4: on, off, on, off, on, off, on
            - sitten seuraa yksi pitkä tyhjä ja seuraava numero vilkutetaan vastaavasti kuin edellä
            - neljännen numeron jälkeen eli kun koko vikakoodi on vilkutettu alkaa saman vikakoodin vilkutus alusta ja toistuu kunnes siirrytään seuraavaan vikakoodiin.
            - Seuraavaan vikakoodin siirrytään laittamalla jälleen sulake neljäksi sekunniksi.
            - Kun siirrytään eteenpäin eikä uusia vikakoodeja enää ole toistuu lyhyt valo, pitkä väli, lyhyt valo, pitkä väli... Varsinaista lopetusta ei ole eli virrat vain pois.

            Esim. ensimmäiseksi jos tulisi vikakoodi 4232, tulisi se näin:
            - sulake 4s.
            ooo___0-0-0-0___0-0___0-0-0___0-0___ooo___0-0-0-0___0-0___0-0-0___ jne...
            - sulake 4s.
            ooo___ ...vikakoodi 2... ___ooo___ ...vikakoodi 2... ___ooo___ jne...
            - sulake 4s, mutta ei enää vikakoodeja
            ooo___0___0___0___0___ jne...

            Luultavasti graafisesti selkeä esitys eli ooo=pitkä valo, ___=pitkä väli, 0=lyhyt valo, -=lyhyt väli.

            En tiedä sitten ruleeko tuo ooo___ aina vaihdoissa vai vain kun vikakoodin luku ensimmäisen kerran aloitetaan. Luulisi, sillä muuten on mahdotonta erottaa missä vikakoodi alkaa ja milloin loppuu, kun se toistuu peräkkäin.

            Jos laittaa sulakkeen paikoilleen virrat pois päällä, kääntää virrat päälle ja ottaa sulakkeen 4s päästä irti, käynnistyy output-testi, joka testailee eri laitteiden toimivuutta. Muuten toimii kuten vikakoodien luku, mutta kertoo vikakoodin sijaan output-testin koodin, jota samalla suorittaa.

            Ja todella se releen sulakepaikka yhdistää maan ja ECUn vikavalopinnin. Siihen ei siis tule jättää sulaketta.

            Comment


            • #7
              Kiitoksia ohjeista, täytyy tänään kokeilla lukea nuo koodit jos sieltä selviäis jotakin noihin käyntihäiriöihin.

              Comment


                #8
                No enpä ole moisesta koodin luvusta kuullut,

                Oliskohan ollut sitten jonkun muun merkkisessä autossa tuommoinen rele jossa on tuo hyyppyjohto ominaisuus.

                Comment


                • #9
                  Noniin, yritin lukea vikakoodit mutta eipä se onnistunut...
                  Tuossa audissa ei ole tuota check engine valoa joten tein tuon ledi virityksen ja löysin nuo testipistokkeet. Ledi kyllä syttyy kun tuon hyppyjohdon yhdistää mutta sammuu sitten kun sen 4 sekunnin päästä irroittaa, eikä rupee vilkuttaan mitään...

                  Comment


                  • #10
                    Hahaa.. onnistupahan tuo luku ku älysi kahtoa oikeet ohjeet...

                    Anto koodin 2312= Coolant sensor Open or short circuit, Defective sensor or wiring Symptom

                    Eli lämpötila anturi ilmeisesti...
                    Mikähän anturi se noista on, olikohan siinä ylävesiletkussa peräti kolme anturia...

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Späne Näytä viesti
                      Hahaa.. onnistupahan tuo luku ku älysi kahtoa oikeet ohjeet...
                      Laitahan pika-ohjeet sitten tännekin, jos ne jotenkin poikkesi jasson suomennoksesta.

                      Ja jassolle kiitos vaivannäöstä!

                      Comment


                      • #12
                        Heh.. joo oli nuo jasson ohjeet ihan oikein mutta vain eri moottoriin..=)
                        En sitten ite älynnyt sanoa että tuossa mun audissa on MC kone...

                        Comment


                          #13
                          Veikkaan kannen takapäässä olevaa lt-anturia

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Teppo Kalske Näytä viesti
                            Veikkaan kannen takapäässä olevaa lt-anturia
                            Mihin tuo lt-anturi vaikuttaa?

                            Comment


                              #15
                              SMJ:n sivuilta puhtaasti tuon vedin. Pätee siis malleihin, joissa ei ole erillistä diganostiikkaliitintä.

                              Diagnostiikkaliittimellisissä (2x2-malli) menee muuten samoin, mutta sulakkeen ja mittariston vikavalon sijaan tehdään seuraavaa:

                              Kuvan liittimestä laitoin FAQiin, ettei aina tarvitse etsiä.

                              a) +12 ja L:än väliin laitetaan valo, joka siis korvaa mittariston vikavalon. Virallisesti siihen pitää laittaa ledi, mutta pienellä hehkulankapolttimollakin (sellainen mittariston pikku lasipoltin) voi onnistua. Ehkä mieluummin kuitenkin ledi (vastuksen kera toki!) kuin hehkulankapoltin, niin ei ainakaan kuormitu liikaa ja sytyy/sammuu viiveettä.

                              b) Sulakkeen virkaa hoitaa hyppylanka, jolla yhdistetään L ja maa. Yhdistetään vastaavasti kuin sulakkeellakin eli 4s jne..

                              Tuossa L/K-liittimessä pitäisi näissä tapauksissa olla ainoastaan tuo alempi L-pinni kytkettynä. K:tä ei vielä ole.

                              Comment


                              • #16
                                Laita jasso vielä tuo kuva sinne FAQ osioon
                                http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ic/3term14.jpg

                                Tuommoset liittimet löytyy uudemmista mc koneista, olikohan vm89 ylöspäin..

                                Niin ja tuolta ne näyttää autossa http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ic/diagcon.jpg

                                Comment


                                  #17
                                  Tuossa kuvassa on niin paljon muutakin hilpettä kuin vain pinnit, joten jätetään se vain tänne ketjuun. Pysyy selkeänä tuo FAQ.

                                  Näköjään variaatioita löytyy yhtä sun toista.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X