Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 keskuslukitus ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 keskuslukitus ongelma

    Eli on A6 vm.00 ja ongelma on seuraavanlainen.

    Nyt on ruvennu ikkunat aukeamaan itsekseen ja keskuslukitus aukeaa itsestään lisäksi ajon aikana yrittää pistää ovia kiinni ja vilauttelee lukuvaloa.
    Keskus lukitus menee kaukosäätimillä kiinni ja avaimella kiinni kuskin ovesta, mutta ei aukea avaimella kuskin ovesta (nostaa nupin ylös ainoastaan kuskin ovesta, mutta jättää hälyt päälle), mutta aukeaa kaukosäätimellä. Ja kun oven aukaisee niin hälythän siinä menee päälle.

    Mikähän mahtaa olla hajonnu (kuskin oven lukko???) ja paljon mahtaa korjaus maksaa??

  • #2
    Todennäköisesti...

    ...ohjausboxi oikkuilee. Boksi löytyy kuljettajan oven sisuksista.

    Itselläni on samanmoinen Audi, mutta vm. -98. Oireet on aivan samat. Alkoivat n. viikko sitten, kun oli se todella kosteat kelit täällä Itä-Suomessakin. Nyt pakkasten alettua, hävisivät toistaiseksi. Toisinaan ei tarvita kuulemma muuta kuin konepesussa käynti.

    Se on ilmeisesti ihan normaali tyyppivika tämän ikäluokan Audeissa ja VW-konsernin autoissa (esim. Passat). Töineen siihen savottaan saa merkkiliikkeessä menemään ilmeisesti ainakin n. 400 euroa!

    "Tuttavan tutulta" sain vinkin, että kannattaa ensin ottaa itse se boksi irti, avata se, poistaa kosteudet ja käydä läpi kaikki mahdolliset kylmäjuotokset. Tämä tee-se-itse konsti voipi auttaa, ainakin jonkin aikaa.

    Nyt kun vain joku kertoisi, että miten ihmeessä sen verhoilun saa irti. Kokeilen selvittää sitä ihan omassa ketjussa, kun en ole saanut käsiini sitä tuttavan tuttua. Palataan tarvittaessa asiaan.

    Comment


    • #3
      Ei kannata uhrata aikaa sen oviverhoilun kanssa pähkäilyyn, jos boksin meinaat ottaa tarkastelun alle.
      Se ei nimittäin ole siellä oven sisällä, vaan kuskin jakkaran alla (vai oliko maton, mutta ei oven sisällä kuitenkaan).

      Comment


      • #4
        Eli tarina jatkuu

        Keskiviikkona faijan kanssa purettiin ovi ja otettiin se elektroninen lukko laatikko pois (on muuten aika kinkkinen homma kun joutuu koko oven purkamaan, että saa sen lukko boxin sieltä pois).
        No enivei avattin se boxi ja siellä oli vähän kosteutta sisällä (ja yhden sähkömoottorin
        navat oli oikarissa mutta ei sen kummempaa) no koottiin boxi takas kasaan. Pistettin piuha kiinni ja pam ikkunat aukii (testattiin noin kymmenen kertaa ja olikohan noin 8 kertaa kun ikkunat aukes kun piuhan laittoi kiinni). Myös koputtelemalla ruuvimeisselillä boxin koteloa ikkunat aukesivat pari kertaa.
        Nyt on ollu auto kaksi päivää ilman että ikkunat on auennut itsestään (boxi on irti kytketty tällä hetkellä).

        Onko viisat tietäjät diagnoosi oikea?? vai tuliko turhaan ostettua varaosa (huomenna olisi tarkoitus vaihtaa).

        Comment


        • #5
          Verhoilun saa irti aukaisemalla ristipää ruuvit kummassakin oven päädyssä.
          Sitten alhaalta kiinni ja nosto ylös päin (ensin kannattaa ottaa johto irti siitä lasin nostimien ohjaus laatikosta). Sitten sulla on verhoilu irti johtojen varassa ota irti käsikahvan koukku ja loput johdot oven ja verhoilun välistä. Mutta jos sen boxin ottat irti niin sitten joutuu purakamaan vielä sen lasin nostimen metalli kehikon eli melkein koko oven.

          Comment


            #6
            Täätä lötyy lisää vastavista ongelmista

            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32415

            Minulla oli 2004 alussa sama vika ja VAG-COM antoi seuraavan vikailmoituksen

            Control Module Part Number: 4B0 962 258 B
            Component and/or Version: Zentralverrieg.,DWA D30
            Software Coding: 04682
            Work Shop Code: WSC 02325
            2 Faults Found:
            01557 - Contact Switch in Locking Cyl: Driver Side: Open (F241)
            29-10 - Short to Ground - Intermittent
            00956 - Shareware Version. To Decode all DTCs
            09-10 - Please Register/Activate – Intermittent

            Vika oli kuskinpuoleisessa lukkomoottorissa, jossa oli kahden mikrokytkimen folioiden välissä 280 ohmin vuoto ja vika poistui kun raaputin piirilevyltä epäpuhteuden pois.
            Viimeksi muokannut jasso; 25.3.2010, 17:07. Perustelu: linkki

            Comment


            • #7
              Vika on nyt korjattu eli kuskin oven boxi vaihdettiin ja nyt ovien lasit pysyy kiinni.

              Kiitos kaikille vastanneille

              Comment


              • #8
                Oma kokemukseni tee-se-itse menetelmästä

                Sain minäkin vian korjattua. Rahallisesti remontti tuli maksamaan 4 euroa + punaviinipullon. Neljällä eurolla piti ostaa 8mm tähtipäähylsy, jolla saa irti ne lukkosalvan kaksi ruuvia (miksi eivät liene torxilla?). Punkkupullo meni tinurille palkaksi. Vielä tuli säästöä, ainakin Laakkosen hintoihin yli 400 euroa (osa+työt). No, asiaan...

                Otin sen lukkoboxin irti ja avasin sen. Heti näki, että suurin osa juotoksista oli hapettuneita ja toinen pienistä sähkömoottoreista oli kosteassa "möhnässä". Vein kapistuksen naapurin radioamatöörille käsittelyyn (en luottanut omaan viiden euron Tokmannin kolviin). Kaikki juotokset käytiin läpi uudelleen kolvin ja tinausjuoksutteen kanssa. Pölyt ja rasvat putsattiin, ja eikun koppa kiinni.

                Palasin kotiin ja näpsäytin boksin paikoilleen ja verhoilut kiinni. Kaikki toimii, niinkuin ikinä ei olisi mitään vikaa ollutkaan. Jopa se ns. "turha" ikkunoiden avaus- ja sukemistoiminto toimii. Toivotaan, että mennään taas mahdollisimman pitkään ilman ongelmia.

                Ihmettelen kyllä, miksi piirilevyä ei ole jo aluperin suojattu paremmin. Monissa sähkölaitteissa esim. radiopuhelimet yms., piirilevy ja tinaukset on suojattu lakalla hapettumisen estämiseksi. Muutoinkin ovikotelo tuntuu hölmöltä paikalta sähkölaitteelle, ainakin täällä pohjolan olosuhteissa.

                Comment


                • #9
                  Laitetaan nyt tähän samaan ketjuun ettei tule montaa samasta aiheesta. Eli itselläni tuota keskuslukkomurhetta ollut tässä pitkin talvea. Oli jo pitkään kaikki ok, mutta tossa viikonloppuna pesin auton ja eikös taas ongelmat palanneet. Pitäisi tuossa viikonloppuna avata oviverhoilu ja tutkailla tilannetta tarkemmin. Vettähän tuonne oven sisään pääsee, mutta onkos kukaan perehtynyt siihen mistä sitä vettä sinne pahiten pääsee? Ei huvittais korjata tuota boxia, jos tietää että vettä tulee pääsemään oven sisään myös jatkossa ja kenties ongelma tulee uusimaan. Vai onko tuo veden pääsy oven sisään aivan korjaamaton ongelma?

                  P.S. Kuittailin faijalle viime talvena kun sen Citroen C5:ssa oli vähän samanlaisia sähköongelmia ja sanoin, että mitäs osti sitikan. Nyt sitten häntä koipien välissä kysymään faijalta josko pääsis sen autotalliin korjailemaan samoja sähkövikoja Audista..

                  Comment


                  • #10
                    Onko kellään käynyt näin?

                    Myös "trediä" lainaten...

                    Minäkin tein omaani tuon lukkomekanismin räjäytyksen ja putsauksen toisinaan jumittavan kuskin oven nupin (ei nouse aina kakella) sekä itsestään syttyvien sisävalojen takia. Tinailin myös joitain johteita uusiksi (vedin langalla).

                    Anyway, kaikki hyvin niin kauan kunnes sain homman pakettiin taas ja totesin, että kuskin ovi ei enää lukitu ollenkaan, ei edes avaimella käännettäessä! Lisäksi nyt nuppi ei nouse ollenkaan. Kakella tai avaimella avatessa nuppi värähtää pari kertaa, kuin yrittäen nousta, mutta ei nouse. Ja ovi siis auki, oli kakella tai avaimella tehty mitä hyvänsä.

                    Kuinka sain moisen aikaan? Menikö joku mekaanisella puolella vikaan kasaamisvaiheessa? Itse asiassa en irroittanut mitään mekaanisia salpoja tai jousia, vaan ainostaan irroitin mekaanisen puolen sähköisestä ja avasin siis sähköisen puolen atomeiksi. Voiko tässä uudelleen liittämisessä jokin mennä vikaan vai tapoinko vaan jotain sähköpuolella asioidessa?

                    Comment

                    Working...
                    X