Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C7/4G 230kW BiTDI lämmityskennon tukkeutuminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 C7/4G 230kW BiTDI lämmityskennon tukkeutuminen

    Omassa bitdissä ihmettelin alkuun, kun ei apukuskin ilmansuuttimista tullut hiukan kovemmilla pakkasilla lämmintä ilmaa. Ei seurannut ilmastointin ohjetta ylöspäin noin +20c jälkeen, alaspäin seurasi asetettua lämpötilaa.
    Luulin aluksi tätä käyttäjävirheeksi, näin ei ollut. Seuraavaksi epäilin lämpötila-anturia ja säätömoottoria, jolla ilmavirtaa ohjataan. Pyysin tämän selvittämään suuttimen vaihdon yhteydessä merkkarilla Oulussa.

    Kylmän ilman puhallukseksi paljastui tukkeutunut lämmittimen kenno. Tukkeutuminen tapahtuu merkkarin mukaan lohkolta irtoavan ja nesteeseen liukenevan materiaalin johdosta. Tämä on myös tehtaalla tiedossa.
    Tällaisia kennon tukkeutmistapauksia on tullut Ouluun 1-2kpl vuodessa, joten on ihan tiedossa oleva tapaus.
    Ongelman huomaa myös ulkoisesti. Paisuntasäiliö on tummunut ja sen sisältä löytyy "karstaa" tms. ihan kiinteää likaa.

    Korjausehdotus on koko jäähdytysjärjestelmän huuhtelu ja lämmittimen kennon vaihto. Hintakin toimenpiteeseen nähden mielestäni suolainen, 1400-1500€.

    Omassa CGQB moottorillakoodilla ajetussa autossa tämä ongelma ilmeni 97-98tkm paikkeilla.

    Click image for larger version  Name:	paisari.jpg Views:	0 Size:	107,4 Kt ID:	1875727 Click image for larger version  Name:	paisari2.jpg Views:	0 Size:	85,6 Kt ID:	1875728

    #2
    Jatketaan tarinaa. Kennon varaosanumero 4H0 898 037, löytyy useimmista 4G-korisista, moottorikoodilla ei näytä olevan isoa merkitystä. Uuden kennon hinta merkkarilta kohtuullinen 280€.
    Enemmän tässä hintaa nostaa työn osuus, joka voi olla minimissään neljä tuntia tai pahimmillaan 7-8 tuntia.

    Hyvällä tuurilla kennon saa pois purkamalla autoa repsikan puolelta, jolloin työn osuus jää pienemmäksi. Jos kenno ei lähdekkään irti repsikan puolelta, niin kuljettajan puolelta tulee purkaa rattiakselia myöden osaa edestä pois, jotta vaihto onnistuu.
    Tätä irroitusta ei pystytä kertomaan edes merkkarilla varmaksi, ennenkuin purkutyö on aloitettu. En tiedä tarkalleen, mistä moinen tietämättömyys johtuu, ehkä varusteista tai jokin osa on vaihtunut jossain vaiheessa tms. mikä aiheuttaa kennon vaihtoon ongelmia.


    Comment


      #3
      Eikö tuota voisi huuhdella samoilla patenteilla kuin D3 / B5 täällä muistan nähneeni. Eli jollain pumpulla kierrättää lämmintä vettä ja soodaa molempiin suuntiin aikansa? Voihan sen toki korjata uudellakin ja tuon hintaisessa autossa kustannus vs. hyöty prosentuaalisesti on ehkä vielä järkevää mutta...?

      Comment


        #4
        Mitäs sieltä lohkolta irtoaa nesteen sekaan? Sama homma edessä seuraavan 100tkm jälkeen jos itse syytä ei korjata.

        Comment


          #5
          Voi kun tietäisi.
          Itse epäilen jotain metallihiukkasia ja lisäksi sopivan kalkkipitoista vettä lisätty järjestelmään. Tästä tulee kalkki tai kattilakiveä.. Tämä kaikki arvailua.

          Comment


          • #6
            Miten usein noita nesteitä on vaihdettu, 2v välein? Olisko akkuveden käyttö lantrinkina voinut auttaa (sekään ei ole kovin kallista)?

            Comment


              #7
              Olisko akkuveden käyttö lantrinkina voinut auttaa (sekään ei ole kovin kallista)?
              Ei siitä ainakaan haittaa ole. Itsen käytän akkuvettä jäähdytysnesteen seassa, jos se on tarkoitettu vedellä blandattavaksi. Ei tule ainakaan vesijohtomömmöjä nesteen joukkoon.

              Comment


                #8
                Pienemmissä mqb pohjalevyllisissä mm. 8v A3, havaittu samaa ongelmaa. Niissä kennon tukkijaksi ilmennyt paisunta säiliöstä irronnut silikaatti lisäaine. Uusissa autoissa noi sisäkennot on niin tiheät että tukkeutuvat todella helposti. Huuhtelu on todella tärkeässä asemassa ennen ja jälkeen sisäkennon vaihdon. Muuten se on uusikin kenno tukossa nopeasti. Japsi autoissa pääsääntöisesti ja parissa muussakin tämä ongelma on ratkaistu lisäämällä jäähdytin nesteen vaihdot huolto ohjelmaan.

                Comment


                  #9
                  Tuli hommattua tuommonen 3.0 tdi 4g. Apukuskin puolelle ei jaksa puhaltaa lämmintä ilmaa. Ensimmäisenä epäilyksenä tuli tietenki kennon tukkeutuminen mieleen. Mutta jo konehuoneen kaukalossa olevat letkut on haaleita, ei siis normaalin kuumia mitä niiden pitäisi olla, joten vähän jäi nyt epäilemään että onko sittenkään kennossa vikaa. Mistähän tätä lähtisi seuraavaksi purkamaan? Vikakoodeja ei ole.

                  Comment


                    #10
                    Kenno siellä on tukossa.
                    Kirjoittelin siitä omaan topiciin myös, https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...55#post1899355
                    Kennon varaosakoodi 4H0 898 037.
                    Kennon vaihto onkin sitten eri asia. Pahimmassa tapauksessa joudutaan irroittamaan rattiakseli. Minun tapauksessa ei tarvinnut.
                    Työ 4h jos selviää ilman rattiakselin purkua. Työtä 7h, jos rattiakseli puretaan.
                    Viimeksi muokannut Killeri; 23.3.2021, 16:02. Perustelu: Aiheet yhdistetty, kiitos vinkistä!

                    Comment


                      #11
                      No voi prkl, ilmankos oli auto liikkeeseen viety vaihtoon... Noh itellä jonku verran autoliike turvana mutta autoliike.comilla huono systeemi, kun vianhaun joutuu ite maksaa. Yhdessä korjaamossa jo käytin, mutta ei uskaltanu täysin sanoa että missä vika...

                      Comment


                        #12
                        Auto kävi merkkihuollossa tutkimuksissa ja kennotuomiohan sieltä tuli.
                        Auton mittarissa 250tkm

                        Comment

                        Working...
                        X