Omassa bitdissä ihmettelin alkuun, kun ei apukuskin ilmansuuttimista tullut hiukan kovemmilla pakkasilla lämmintä ilmaa. Ei seurannut ilmastointin ohjetta ylöspäin noin +20c jälkeen, alaspäin seurasi asetettua lämpötilaa.
Luulin aluksi tätä käyttäjävirheeksi, näin ei ollut. Seuraavaksi epäilin lämpötila-anturia ja säätömoottoria, jolla ilmavirtaa ohjataan. Pyysin tämän selvittämään suuttimen vaihdon yhteydessä merkkarilla Oulussa.
Kylmän ilman puhallukseksi paljastui tukkeutunut lämmittimen kenno. Tukkeutuminen tapahtuu merkkarin mukaan lohkolta irtoavan ja nesteeseen liukenevan materiaalin johdosta. Tämä on myös tehtaalla tiedossa.
Tällaisia kennon tukkeutmistapauksia on tullut Ouluun 1-2kpl vuodessa, joten on ihan tiedossa oleva tapaus.
Ongelman huomaa myös ulkoisesti. Paisuntasäiliö on tummunut ja sen sisältä löytyy "karstaa" tms. ihan kiinteää likaa.
Korjausehdotus on koko jäähdytysjärjestelmän huuhtelu ja lämmittimen kennon vaihto. Hintakin toimenpiteeseen nähden mielestäni suolainen, 1400-1500€.
Omassa CGQB moottorillakoodilla ajetussa autossa tämä ongelma ilmeni 97-98tkm paikkeilla.
Luulin aluksi tätä käyttäjävirheeksi, näin ei ollut. Seuraavaksi epäilin lämpötila-anturia ja säätömoottoria, jolla ilmavirtaa ohjataan. Pyysin tämän selvittämään suuttimen vaihdon yhteydessä merkkarilla Oulussa.
Kylmän ilman puhallukseksi paljastui tukkeutunut lämmittimen kenno. Tukkeutuminen tapahtuu merkkarin mukaan lohkolta irtoavan ja nesteeseen liukenevan materiaalin johdosta. Tämä on myös tehtaalla tiedossa.
Tällaisia kennon tukkeutmistapauksia on tullut Ouluun 1-2kpl vuodessa, joten on ihan tiedossa oleva tapaus.
Ongelman huomaa myös ulkoisesti. Paisuntasäiliö on tummunut ja sen sisältä löytyy "karstaa" tms. ihan kiinteää likaa.
Korjausehdotus on koko jäähdytysjärjestelmän huuhtelu ja lämmittimen kennon vaihto. Hintakin toimenpiteeseen nähden mielestäni suolainen, 1400-1500€.
Omassa CGQB moottorillakoodilla ajetussa autossa tämä ongelma ilmeni 97-98tkm paikkeilla.
Comment