Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Q5 latauksen vaihtelu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Q5 latauksen vaihtelu

    Ongelmana lataus. Potilas Q5 2.0TDi 2012, manuaali, start-stop malli.
    Vaihdettu uusi laturi sekä akku, akku vaihdettu liikkeessä ja koodattu.
    Autolla ajaessa latausjännite 14,7 v, jossain kohdin lataus jänite tipahtaa 13-13.3v. Tähän ei vaikuta kauanko auto on käynyt, ajoaika tai jälkeen päin lisätyt lisälaitteet. Sattuman varaisesti tipahtaa jännite. Laturin merkkivalo ei missään vaiheessa syty ja kaikki toimii normaalisti. Moottori jarrutuksessa jännite nousee 14,7 ja laskee kun kierroksia antaa.
    Mistä voisi vikaa etsiskellä? Laturin hihna vaihdettu, ei vaikutusta ongelmaan. Vai pitääkö olla tietyn merkkinen hihna? Onko jossain joku rele tai tunnistin minkä vuoksi tipauttaa jännitteen? Uudelleen käynnistyksen yhteydessä jännite voi olla 14,7 ja tippui jossain vaiheessa taas 13-13,3 tai on käynnistäminen jälkeenkin 13-13,3.
    Vika koodin antoi akun vaihdon yhteydessä ajovalojen korkeuden säätimet, onko tälle jossain tunnistin vai mitä osia tarvitsee vaihtaa?

  • #2
    Kuulostaa ihan normaalilta toiminnalta. Ei se laturi koko aikaa täydellä 14,7 V jännittellä lataa, jos akku on lähes täynnä. Moottorijarrutuksessa pyritään ottamaan talteen auton liike-energiaa lataamalla vähän voimakkaammin silloin ja normiajossa vähän vähemmän.

    Ajovalojen korkeussäätö saattaa antaa vikailmoituksen akkujännitteen ollessa matala, joten on saattanut liittyä vain akun vaihtohetkeen.

    Comment


    • #3
      Kannattaa lukea tämä, sillä tuon ikäluokan Q5:ssä hyvin pitkälti samat sähköt, kuin B8:ssa.

      Comment


      • #4
        Jees, eli ihan normaali homma tämä. Seuraillaan tilannetta. Onpahan uusi akku ja laturi niin ei lopu binarilta virta :)

        Kesäloma reissussa rupesin ihmettelemään kun akkukäyttönen kylmälaukku ei puhaltanut täysillä kokoaikaa, moottori jarrutuksessa puhaltimen teho koveni.

        Comment


        • #5
          Itse kyllä vaihtaisin tuon asetuksen pois pikimmiten ja minua harmittaakin, että todennäköisesti tuon asetuksen vuoksi hankkimani iso AGM-akku menetti suhteellisen nopeasti terävimmän kärkensä. Lyijyakku kun olisi hyvä pitää koko ajan mahdollisimman täyteen ladattuna.

          Tässähän on vain kyseessä asetus, jolla valmistaja saa auton virallisista kulutuslukemista muutaman CO2-gramman pois, mutta joka pitkässä juoksussa on auton omistajan rahapussille vain haitallinen. Tällaisesta latausjärjestelystä saatava säästö saa nimittäin olla varsin merkittävä, että se ylittää paskoontuneesta akusta aiheutuvat vaihtokustannukset... Siitä puhumattakaan, jos vajaaksi jätetty akku ei joku talviaamu sitten jaksakaan pyörittää mottia liikkeelle.

          Comment


          • #6


            Itselläni ei ole VCDS ohjelmaa eikä piuhaa, niin onnistuu ilmeisesti tällä ohjeella muuttaa tuo ja kuvan loppu näkymä pitäisi olla?
            "VCDS:llä kiinni CAN Gatewayhin (ja kappas, sielläkin oli myös virheilmo "virransäästötilaan" menemisestä akun vähäisestä jännitteestä johtuen). Muutin koodauksen niin, että akun "recuperation" otettiin pois päältä (Byte 1, Bit 0).

            "


            Mistä kohdalta löytyy tuo takalasin pyyhkijän pois kytkeminen, että toimisi vain vivusta käyttämällä? Jos pyyhkijät päällä ja laittaa pakin päälle pyyhkii takalasin, ärsyttävä täppä päällä ja pois pitää saada, talvikin tulossa.
            Viimeksi muokannut Killeri; 4.9.2019, 21:05. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

            Comment


            • #7
              Kyllä, juuri noin. Eli CAN Gateway -ohjainlaitteen koodauksista löytyy tuo valinta. Kuka tahansa VCDS:n omistava saa tehtyä tuon minuutissa.

              A4 B8 -koodausohjeet löytyy täältä (useimmat toiminee myös tuossa sun Q5:ssä, koska tosiaan pääosin autoissa samat sähköt). Tuolta löytyy esim. takalasin automaattipyyhkäisyn poistaminen, takavalojen laittaminen päälle päiväajovalojen ja kanssa ja oikean sivupeilin kääntäminen alas peruutettaessa (näkee parkkiruudun viivan ja sen missä takarengas menee).

              Comment

              Working...
              X