A3 8V mallin lämmityslaite lakkasi puhaltamasta lämmintä ilmaa. Joillakin satunnaisilla ajokerroilla lämpöä tulee, mutta lämpimän ilman määrä on luokkaa lehmän henkäys. Lämpö mahdollisesti alkoi vähenemään jo keväällä, mutta kelien lämmetessä ongelma jäi huomaamatta. Lopullisesti ongelma iski päälle allaolevan tapahtumasarjan yhteydessä.
Kesäkuun puolessä välissä kaupan parkkipaikalla ja myöhemmin kotona lämmityslaitteen kennon oletetulta suunnalta kuului "kiehuvaa" ääntä moottorin sammutuksen jälkeen. Seuraavana aamuna auto pyysi lisäämään jäähdytysnestettä; paisuntasäiliö oli täysin kuivilla. Nesteen lisäämisen jälkeen lämmintä ilmaa tuli vielä jonkin verran, melko heikosti kuitenkin. Nestettä hukkui ajossa. Marmorilla todettiin painetestillä vuoto, muttei löydetty vuotokohtaa purkamatta autoa enempää. Parin päivän päästä motarilla halkesi joku jäähdytysnesteletku konetilassa. Tämä korjattiin Audi centerillä ja sen jälkeen ei lämmintä ilmaa ole tullut käytännössä lainkaan. Audi centerin mukaan nestekierto lämppärin kennossa toimii.
Erillisellä huoltokäynnillä vika diagnosoitiin ilmastoinnin ohjauspaneeliin ohjaamossa (J255, 8V0820043A). Diagnoosin mukaan paneeli pyytää ilmastoinnilta kylmää ilmaa, vaikka lämpötila olisi säädetty HI-asentoon. Tilasin käytetyn ohjauspaneelin ebay:stä, mutta ongelma ei korjaantunut. En oikein jaksa uskoa molempien paneelien olevan samalla tavalla viallisia.
Pari havaintoa:
EDIT: Toimii kohdan #2 lailla vaikka ilmastointi on sammutettu. Eli start-stop toiminta riippuu lämpötila pyynnistä.
Olisiko foorumilaisilla vinkkiä miten selvittää vikaa? Marmorilla uusi paneeli maksaa 900eur + työt/koodaus 115eur. Tuo on viimeinen vaihtoehto. Käytettyjä paneeleita saa tilattua vielä muutaman kappaleen lisää ja silti jää marmoria edullisemmaksi :).
Itseltä löytyy VCDS ja tsekkailin erinäisten lämpötila-anturien lukemia huoltokäyntien välissä; lukemat näyttivät järkeviltä.
Kesäkuun puolessä välissä kaupan parkkipaikalla ja myöhemmin kotona lämmityslaitteen kennon oletetulta suunnalta kuului "kiehuvaa" ääntä moottorin sammutuksen jälkeen. Seuraavana aamuna auto pyysi lisäämään jäähdytysnestettä; paisuntasäiliö oli täysin kuivilla. Nesteen lisäämisen jälkeen lämmintä ilmaa tuli vielä jonkin verran, melko heikosti kuitenkin. Nestettä hukkui ajossa. Marmorilla todettiin painetestillä vuoto, muttei löydetty vuotokohtaa purkamatta autoa enempää. Parin päivän päästä motarilla halkesi joku jäähdytysnesteletku konetilassa. Tämä korjattiin Audi centerillä ja sen jälkeen ei lämmintä ilmaa ole tullut käytännössä lainkaan. Audi centerin mukaan nestekierto lämppärin kennossa toimii.
Erillisellä huoltokäynnillä vika diagnosoitiin ilmastoinnin ohjauspaneeliin ohjaamossa (J255, 8V0820043A). Diagnoosin mukaan paneeli pyytää ilmastoinnilta kylmää ilmaa, vaikka lämpötila olisi säädetty HI-asentoon. Tilasin käytetyn ohjauspaneelin ebay:stä, mutta ongelma ei korjaantunut. En oikein jaksa uskoa molempien paneelien olevan samalla tavalla viallisia.
Pari havaintoa:
- Ajotietokoneessa ilmastoinnin polttoaineenkulutuspalkki on korkealla vaikka lämpötilanpyynti = HI. Kun ilmastoinnin kytkee pois päältä, palkki putoaa nollaan. Eli kylmää ilmaa ilmeisesti pyydetään ilmastoinnilta.
- Mikäli lämpimän ilman pyynti on enemmän kuin ohjaamon lämpötila, start-stop disabloituu. Kun lämötilapyyntiä laskee, moottori sammuu. Eli ymmärtääkseni ECU tms. huomaa ettei tavoitelämpötilaa ole saavutettu ja ei salli moottorin sammuttamista.
EDIT: Toimii kohdan #2 lailla vaikka ilmastointi on sammutettu. Eli start-stop toiminta riippuu lämpötila pyynnistä.
Olisiko foorumilaisilla vinkkiä miten selvittää vikaa? Marmorilla uusi paneeli maksaa 900eur + työt/koodaus 115eur. Tuo on viimeinen vaihtoehto. Käytettyjä paneeleita saa tilattua vielä muutaman kappaleen lisää ja silti jää marmoria edullisemmaksi :).
Itseltä löytyy VCDS ja tsekkailin erinäisten lämpötila-anturien lukemia huoltokäyntien välissä; lukemat näyttivät järkeviltä.
Comment