Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ89 kytkennät (puhallin ja penkinlämmitin)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • typ89 kytkennät (puhallin ja penkinlämmitin)

    Moro!

    Asensin Webaston ja kytkin sisätilan puhaltimen syötön virtajohtoon joka tulee sulakkeelta 7. Käytössäni on tämä Audi 80 "So wird's gemacht" vuodelta '87 jossa on asialliset kytkentäkaaviot mutta penkinlämmittimiä ei vissiin ollut silloin vielä keksitty koska ne puuttuvat kaaviosta.

    Havaitsin, että puhaltimen sinimustaan johtoon virtaa syötettäessä ainakin pers'grillien katkaisijoiden valot syttyvät, samaten ne voi myös kytkeä päälle. Tästä seuraa, että päälle unohdettu lämmitin tyhjentää akkua pikavauhtia kun Webasto menee tulille. Samassa piirissä saattaa olla muutakin mitä en ole huomannut. Tottahan tuonne voisi diodin laittaa ainakin periaatteessa, mutta turhauttavalta tuntuu tässä vaiheessa, virrankestokin pitäisi olla melkoinen.

    Olisiko joku täydellisen kytkentäkaavion haltija ystävällinen ja katsoisi, mihin kaikkialle menee syöttö sulakkeelta 7 jotta pääsisin debuggauksen alkuun? Outoa on, että penkinlämmittimille on erikseen 30A sulake numero 25 mutta tätäkin kautta näyttäisi voivan saada ne toimintaan. Toki kuunnellaan myös muita ehdotuksia jolla kytkentä saadaan pelittämään normaalisti. Tänks!

    #2
    Ainakin itse katkaisin Webastoasennuksessa puhaltimen katkaisijalle tulevan virtajohdon siitä kaasupolkimen vieressä olevalta vaaleanruskealta pyöreältä liittimeltä ja laitoin siihen väliin vaihtoreleen. Tässä on t89:n kytkentäkaavio.

    Comment


    • #3
      Tuon kytkentäkaavion logiikka on hiukan erilainen mihin on tottunut, vaatii vähän aikaa ihmettelyä ennen kuin alkaa aueta.

      Comment


        #4
        Joo, tuo on aika huono, mutta kyllä siitä hyvin kaikki selviää, kunhan vain oppii katsomaan. :)

        Comment


        • #5
          Oli tosiaan eka kerta kun tuli tuollainen "kaavio" eteen. Kyllähän siitäkin useimmat asiat selviää, mutta sivuja joutuu kääntelemään vähän enemmän.
          Toistaiseksi paras eteen tullut asiaa käsittelevä teos on Saab OG900 tehtaan manuaali "sähköjärjestelmä, kytkentäkaaviot". Siinä on selitetty koko auton sähköt juurta jaksaen ja osiin jaotellen noin 300 sivulla. Saisivat autotehtaat myydä sellaisen alennuksella jokaiselle joka joutuu/saa peuhata yli 20-vuotiaan auton kanssa edelleen :)

          Comment

          Working...
          X