Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sisävaloajastin lötkössä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Sisävaloajastin lötkössä?

    Olen huomannut, että nykyisin sisävalo sammuu sekunnin pari oven sulkemisen jälkeen, kun aiemmin se sammui kutakuinkin välittömästi. Onko vehkeessä siis jonkinlainen sisävaloajastin? Mitään varsinaista nappulaa sille en ole löytänyt.

    Sellaisenkin olen huomannut, että kun sammuttaa auton, ikkunat ja kattoluukun voi vielä sulkea, vaikka avaimet olisivat jo kourassa. Tuolloin myös ovien katkaisimissa palaa vielä valot. Lysti loppuu kun kuskin oven aukaisee.

  • #2
    Juu siinä on semmonen viivesysteemirele, vaihdoin kerran ko. kapineen.
    Löytyi rattiputken alta (vm-87)

    Noin niiden ikkunoiden kuuluukin toimia.

    Comment


      #3
      Pystyykö sitä säätämään mitenkään? Olis enempi hyötyä siitä jos valot palais vähän paria sekuntia pidempään..

      Comment


        #4
        Jos elektroniikka on hallussa, niin releen sisällä olevia vastuksia tai kondensaattoreita muuttamalla tuo onnistunee.

        Comment


          #5
          Ei taida niin hyvin olla elektroniikka hallussa että tämäntasoisia modauksia voisi tehdä.. Edukas osaaja voisi toimittaa kaavion, jonka avulla homman voi tehdä tällainenkin mies, jonka sähkötekniikan tietämys rajoittuu siihen tietoon, että plus-sähköä käytetään helloissa, uuneissa, leivänpaahtimissa yms, ja miinus-sähköä pakastimissa ja jääkaapeissa.

          Comment


            #6
            Melkein kyllä kuvittelin, että sisävaloajastimen viiveen säätö onnistuu jotenkin tyyliin että pidetään kuskin oven lukkonuppia yläasennossa samalla kun painetaan takalasinlämmittimen nappia ja lauletaan säkeistö ukkonooaa per ajastimeen haluttu lisäsekunti..

            Comment


              #7
              Omaan lötköön meinasin rakennella vastaavanlaisen opelin valosta, jossa on viive itsessään ja vieläpä himmentimen kera. Pitäs vaan löytää ekana jostain toimivat katkaisimet oviin :P

              Opelin ja lötkön valossa on koossa eroa, mutta kaikka se piirilevy sinne jotenkin menee.

              ot: tuleeko takaroikuntakahvoihin johtosarjaa vakiona kaikissa lötköissä? Valot kahvoihin on alkuperäisen manuaalin mukaan vaan lisävaruste.

              Comment


                #8
                Tuli muuten mieleen, että joskus oli markkinoilla sellaisia tarvike-viivepurkkeja hulvattoman halvalla. Ne oli muistaakseni helppo kytkeä tavanomaiseen sisävalosysteemiin, mutta mitenkähän sitte tähän elektroniikkahirviöön..

                Mistäköhän niitä viivepurkkeja sais, jos on edes markkinoilla enää?

                Olis kyllä hyvä, jos joku joka on jo tehnyt sen modauksen sinne alkuperäiseen purkkiin, ja tarjoisi vaikkapa valokuva malliksi ja jonkunlaisen kevyen ohjeen..

                Comment


                • #9
                  Biltemasta löytyy ainakin sisävalon viivekytkin, maksaa ruhtinaallisen vitosen. Tarkotettu tosiaan tavanomaiseen valosysteemiin, veikkailisin ettei välttämättä toimi sun autossa kun valo on jo valmiiks ajastettu.

                  Comment


                    #10
                    Täytyy ehkä sittenkin ekana tutkia sen oven johdotukset, tuntuu meinaan kaikki johtolangat viittaavan siihen ettei siellä ole kaikki kunnossa;
                    - Keskuslukko ei pelaa(ei pihise, joten sähkövika luultavasti)
                    - Alkuperäinen avaimella toimiva hälytin ei pelaa, joskus kyllä huutaa tarpeettomasti, ja välillä vingahtelee.
                    Jostakin toisesta topicista nimittäin luin, että tässä saattaisi olla sellainenkin systeemi, että sisävalot palaa kunnes ovet laittaa lukkoon, syttyy kun auton sammuttaa jne..

                    Comment


                      #11
                      Pitäsikö sen alunperin toimia kuten B4:ssä? Sisävalo jää palamaan n sekunnin ajaksi, tai kunnes a) lukitaan tai b) laitetaan virrat päälle.

                      Comment


                        #12
                        Kun en tiedä varmaksi.. Sisävalo palaa tällä hetkellä sekunnin-kaksi oven sulkemisen jälkeen. Muuta se sisävalo ei siis tee, eikä se vaikuta järkevältä ratkaisulta pelkästään..

                        Auto on jenkkilästä tuotu, ja poikkeaa ilmeisesti monellakin tapaa euroversioista, ehkäpä tässäkin on joku omituisuus..

                        Comment


                        • #13
                          Mun avantissa sisävalo palaa noin 20 sekunttia oven kiinnilaiton jälkeen jos ei laita ovea lukkoon tai virtoja päälle..
                          Sisävalo myös syttyy itestään kun auton sammuttaa...

                          Comment


                            #14
                            Juu, nyt on kyllä tyhmä olo..

                            Pari viikkoa sitten pimeni valot sähköikkunoiden napeista ja ikkunat lakkasi liikkumasta. Arvelin sulaketta mutta näillä keleillä ei juuri tarvi ikkunoita aukoa, ja muiden kiireiden sekaan on sitten unohtunut se asia.

                            Sitten toissapäivänä paloi jarruvalopolttimo, ja autocheck vie hermot aika äkkiä, joten eilen pysähdyin autotarvikeliikkeeseen ja hain uudet polttimot.
                            Kun olin vaihtanut polttimot, muistin sen sulakeasian ja takaluukussa kun oli sulakkeita, menin etsimään sähköikkunoiden sulaketta tarkistaakseni sen. En löytänyt sitä millään(en vieläkään tiedä mikä se on), mutta siinä pisti silmään että se kohta missä piti olla keskuslukon sulake, oli TYHJÄ! Laitoin siihen sydän pamppaillen sulakkeen, ja kas keskuslukko alkoi toimia, ja samoin tuo sisävaloajastin aivan kuten pitääkin, eli sammuu vasta kun oven lukitsee tai laittaa virrat päälle =)

                            Kun kävin autoa ostaessani sitä ekan kerran katsomassa, keskuslukko yritti pelata jollain lailla - en tosin kauheasti kiinnittänyt siihen huomiota kun auto ei lähtenyt käyntiin.. Omistaja yritti sen jälkeen rassata auton käyntiin siinä kuitenkaan onnistumatta. Ostin sen aiemmin näkemäni perusteella puhelimessa kuitenkin. Ilmeisesti se edellinen omistaja oli jostain syystä autoa rassatessaan irrottanut sulakkeen siinä välissä, enkä ole älynnyt sitä tarkistaa sitten enää - P***le! Se oli kuitenkin jo melkein vuosi sitten.. ;(

                            No nyt se toimii siis kuitenkin..

                            Onko kellään muuten tarkempaa sulakekaaviota josta selviäisi mikä sulake on sähköikkunoille? Täytyy varmaan käydä ne kaikki nyt sitten läpi - tyhjätkin kolot..

                            Comment


                            • #15
                              Eikös siinä sulakerasian kannessa lue?

                              Comment


                                #16
                                En löytäny vaikka kuinka sitä tavasin.. Amerikaksi jopa oli, joten luulisin että olisin sen älynnyt..

                                Comment


                                  #17
                                  Tarkistin, eikä sulakerasian kannessa puhuta sähkölaseista mitään. Kaikki rasiassa olevat sulakkeet oli ehjiä, mutta niitä oli numeroituna vain 21kpl, ja kannen lista ulottuu paljon pidemmälle.

                                  Onko niitä sulakkeita muuallakin, vai eikö sähköikkunoita vain ole merkitty listaan?

                                  Korjauskäsikirja(haynes) ei auta, ei löydy tietoa/kaaviota. Sähkökaaviot kyllä, mutta niistä on erittäin vaikea löytää tätä tietoa, jos ei peräti käytännössä mahdotonta.

                                  Olisko kellään kattavaa listaa lötkön sulakkeista?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pikaisesti vilaistuna vm-87 5000:n kaaviosta näyttäisi, että sulake nro2 ruokkisi niinkin hienon kuuloista laitetta, kuin power window control unit.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Tomi Hautakangas
                                      Pari viikkoa sitten pimeni valot sähköikkunoiden napeista ja ikkunat lakkasi liikkumasta.
                                      Eri mallin laitteesta kyse mutta jos vaan tuo yllä mainittu control unit löytyy niin sen tinaukset kannattanee kattoa läpi:
                                      http://www.audiclub.fi/phpBB2/showthread.php?t=46227

                                      Comment


                                        #20
                                        Kuulosti lupaavalta tuo controll unit-homma, ensimmäiseksi kannattanee varmaan vielä tarkistaa toimiiko kattoluukku, jos ei, niin sinne purkkiin viittais..

                                        Jos kellään on varmaa tietoa missä tämä purkki Lötkössä sijaitsee, se ehkä helpottaisi hommaani..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tekniikan Maailmassa oli aikanaan elektroniikkapalstalla sisävalon viiveen rakennusohje. Osat maksoivat muutaman silloisen markan ja laite toimi kuin buikki: viive oli riittävän pitkä ja valo himmeni hiljalleen eikä yhtäkkiä. Caravellen kattovalossa oleva viivesysteemi on onnettoman lyhyella paloajalla (ei liene vaikea ropata pidemmäksi) ja hieman hölmösti takaosaston kaksi muuta valoa on ilman viivettä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Minulla oli Derbyssä tarvike "viive". Sellainen löytyy varmaan joka autotarvikkeesta tai ainakin ennen löytyi, eikö maksa kuin muutaman euron.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ja onhan niitä mitä yksinkertaisimmin toteutettavia netti pullollaan.
                                              Siitä vaikka samalla ajovaloihin saattovalot:
                                              klik

                                              Comment

                                              Working...
                                              X