Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Eberspächer - miten kytketään autom. ilmastointiin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Saatoin keksiä hyvinkin yksinkertaisen ratkaisun tuohon ongelmaan. Voisiko tuollainen toiminta johtua siitä, että olisi kytketty puhaltimelle menevät johdot ilmastointiyksikön ja puhaltimen väliin, jolloin puhaltimelle menee kokoajan 12v riippumatta ilmastointiyksikön toiminnasta. Jos ne taasen kytketään sulakerasian ja ilm.yksikön väliin niin silloinhan yksikkö pystyy säätämään puhaltimelle menevän jännitteen.

    Ratkaisu: http://audiclub.fi/audifinns/showpos...&postcount=161
    Viimeksi muokannut Dieselman; 19.12.2009, 07:49.

    Comment


    • #92
      osaakoha joku sanoa että mihin pinniin pitää vm.09 a6 kytkeä tuo ilmastointi yksikön heräte. D1 pinni oli miusta ainaki jo käytössä. Liittimessä tais olla neljä tyhjää paikkaa joten ei uskalla arpoa ettei mitään hajoa.

      Comment


        #93
        D11. Siihen menee jo musta ohut johto, joka katkaistaan ja suojataan ja eberin puhallinohjaus (punamusta) syötetään tilalle. Sen lisäksi koodaus pitää muuttaa puhallinohjauksessa:
        08 Ilmastointiyksikkö
        10 Adaptation
        Kanava 17 ("Standheizung - Nachrüstung")
        Arvo 0 -> 1
        Save

        Ikävä kyllä virallisen eberiohjeen mukaan lämmöt tulee kääntää täysille ajoneuvosta poistuttaessa. Lisäksi mikäli ei ole plus-ilmastointia (lcd-näytöt), tulee suunta kääntää tuulilasille ja puhallinnopeus asettaa puolivälin tienoille tai mieluisaksi. Oma eberi on vielä laatikossa odottamassa autoon hyppäämistä, joten en tiedä varmaksi tarvitseeko lämmönsäätöjä kääntää pysäköidessä tai saako ohjaukseen rakennettua jonkin kikan.

        Comment


        • #94
          Kiitoksia pikasesta vastauksesta.

          Liikkeessä puheli että pitäs tuo ohjaus laittaa jonkun jiohdon kanssa rinnan ja molempiin johtoihin diodit väliin, kuulosti jotenki hassulta. Saatto olla just tuo pinni 11 mistä ne puhu, en muista enää eilisiä asioita varmaks. Noista lämppärin säädöistä neki puhu että pitäis säätää täysille, muuten joku vesiventtiili pysyy muuten kiinni tai jotai semmosta.

          Tuossa onneks taitaa se plussa ilmastointi olla, molemmille puolille on ne pikku näyötö missä näkyy pyydetyt lämpötilat.
          Viimeksi muokannut okkim; 28.10.2010, 15:13. Perustelu: Poistettu turhat rivitykset ym pientä.

          Comment


          • #95
            Jos rinnan kytkentää ajateltu niin diodeilla saavutetaan se, että ohjaus voi tulla molemmista siten ettei ne sotke toisiaan. Diodi kun päästää virran vain toiseen suuntaan (vrt. ledit on diodeja, joten toimivat vain oikein päin).

            Comment


            • #96
              kytkin tuon viikoloppuna noilla diodeilla ja hyvin toimii. kokeilin ensin ilman ja totesin että vaatii diodit väliin, virrat päällä ja webasto päällä alko virta kiertää vääriin paikkoihin antaen hassuja vikoja. Webasto kyl lämmittää auoa ilman että kääntää lämmöt täysille mutta näköjää ku sisätila saavuttaa halutun lämpötilan vesihana sulkeutuu ja veden kierto taitaa pysähtyä koska webasto sammuu mutta lämppäri jää vielä puhaltelemaan. Täytyy koittaa tänää muistaa kokeilla miten pelittää jos vääntää lämmöt täysille, että saisko koneen lämpösemmäks.

              Comment


                #97
                Mihin väliin siis kytkit diodit? D11 syötetään nyt autosta ja eberistä molemmista? Et ole koodannut ohjeeni mukaan yksikköä?

                Comment


                • #98
                  webaston piuha ja auton oma piuha on eroteltu diodeilla ja ohjaa sitä pinniä D11. Tein myös tuon koodauksen ohjeesi mukaan. Mulla muutes ei menny mustaa johtoa sinne D11 pinniin vaa olikoha harmaa/punainen.

                  Comment


                    #99
                    Joo johdon väri on kateltu eberin ohjeesta. On saattanut muuttua esim faceliftiin 08.

                    Comment


                    • Unohtu kokeilla se lämppärin säätö täysille että poltteleeko pitempään. vaikka lämpimäks se näillä ulkolämmöillä lämmittää kabiinin nytteki, mut moottori ei miusta oo kovin lämmin. 20min se polttelee ja sit sammuu liekki webastossa vaikka 30min on pyydetty kaukosta

                      Comment


                        Noniin omakin eberi löysi tiensä autoon ja niinhän siinä kävi että jos lämpimän auton jättää parkkiin eberi päällä, alkaa sellainen sammuu, starttaa, sammuu, starttaa -sykli. Kylmällä autolla ei ollut muita ongelmia kuin jälkiasennushälyttimen innostuminen :)

                        Ratkaisu tuohon on se, että vesiventtiileitä suljetaan sähköllä. Eli siis niin kauan kun ovat irti sähköistä, ovat myöskin täysin auki. Omassa autossa on nyt rele katkaisemassa vesiventtiilien maajohdon ja se on taas kiinni, kun autossa on virrat päällä. Kytkennän voi tehdä kokonaisuudessaan tuulilasikaukalossa, koska vieressä olevalta ilmanlaatuanturilta löytyy musta tai punaharmaaharmaa johto auton iästä riippuen. Johdossa on 12v virrat päällä. Kannattaa huomioida, että tämä johto on sama kuin ohjausyksikön perästä kuuluu katkaista. Jos on siis tehnyt yksikön herätyksen diodeilla (mielestäni väärin) niin tämä kytkentä ei toimi. Aika näyttää kuinka hienosti pelaa näin.

                        Diodien käyttäminen D11-sähkössä ja ilmastointiyksikön koodaamatta jättäminen aiheuttaa ainakin sen, että esim persgrillit tykittävät myös eberikäytössä, jos ne on päälle jättänyt. Ei oikein hyvä akun keston kannalta. Uskoisin vehkeen käyttävän myös reilumpia puhallinnopeuksia ilman koodausta.
                        Ilman diodeja kytkentä tehdään siis niin että D11 johto katkaistaan ja yksikköön siihen johtoon laitetaan lämmittimen puhallinohjaus. Auton puoli eristetään eikä sitä jätetä käyttöön. Lisäksi tarvitaan ylempänä ohjeistettu koodaus.

                        Tämä höpinä siis koskee A6 4F:ää 2005-2010
                        Viimeksi muokannut porkkis; 16.12.2010, 20:45.

                        Comment


                        • Ilmastointilaiteet koodaus

                          Yritin eilen etsiä alla olevaa kohtaa VCDS:11.X tai 10.x ohjelmalla(nyt kun mietin niin en muista kumpi). en vain löytäny mistään tuota mihin tuo koodaus onnistuisi.Auto on -07 A6 4F. Tai sitte en vaan osannu käyttää ohjelmaa. Mistähän tuota voisi ettiä. siellä oli vain jotain valmiita adaptioneja ja koodauksia.

                          " Sen lisäksi koodaus pitää muuttaa puhallinohjauksessa:
                          08 Ilmastointiyksikkö
                          10 Adaptation
                          Kanava 17 ("Standheizung - Nachrüstung")
                          Arvo 0 -> 1
                          Save"


                          Löysin tälläisen mutta enpä osaa tästä sen enempää kertoa, osaako joku vähän neuvoa miten se sinne koodataan, http://www.audi-portal.com/en/diagno...u_10615.html#1
                          Viimeksi muokannut kapeorama; 30.8.2011, 08:48.

                          Comment


                          • Asentelin nyt viikonlopun aikana eberin b5 1,9tdi:n, ja vielä on kytkemättä tuo sisäpuhaltimen ohjaus. Eberi on alunperin peräisin jostain fordista, ja "sisätilan puhaltimen ohjausjohdosta" johdosta ei ole varmuutta, niin kysymys kuuluu että voinko vetää vaan kellolta menevän herätteen ilmastoinnin paneelin taakse d1-pinniin (releen kautta), vai pitääkö vielä laittaa sitten toisen releen avulla syöttö puhaltimen moottorille (sulakerasialle sulakkeen jälkeen?)? Ei haittaa vaikka lähtisi puhallin päälle samaanaikaan eberin kanssa..kuhan ei tarvisisi joka kerta säätää kuumalle hanaa ja puhallusta pienelle..
                            Nyt menee siis eberille kolme johtoa, kello, päävirta ja maa, releen kautta jonka minikello herättää.

                            Comment


                              Pitäisi ruveta asentelemaan Eeberiä A1:seen ja ohjetta tavatessa heräsi yksi kysymys.
                              Eikö näissä nykyisissä automaagi ilmastoinneissa ole enää D-11 nastaa tai vastaava jolla ilmastointi herätetään henkiin esilämmitysvaiheessa?
                              Ainakin Eberin asennusohjeessa ohjeistetaan kääntämään lämmöt täysille ja suuntaus tuulilasille ennen kun autosta katkaistaan sähköt.

                              Comment


                              • Eberin sisätilan puhallin pätkii?

                                2003 A6 Allroad 4B 2.5TDI koneella. Automaatti-ilmastointi vekottimessa.

                                Eber asennettu ja puskee lämpö ok moottoriin sekä sisälle.

                                Puhaltimen / ilmastoinnin sähköt kytketty Eberin asennusohjeen mukaisesti:
                                Musta paksu (87a) -> puhaltimen johto releeltä 87a sulakerasialle päin
                                Musta/lila paksu (87) -> puhaltimelle päin
                                Musta/punanen ohut (86) -> ilmastoinnin taakse D1 pinniin.

                                Ilmastoinnin ohjauspaneli herää ja puhallin lähtee. Puhallin puhaltaa nähdäkseni "täysillä". Puhaltaa n. 15s ja sitten on sammuksissa n. 5s. Sitten taas puhaltaa 15s jne. Ohjaustaulusta voi muutella puhalluksen suuntausta.

                                Olisiko apuja tuohon puhalluksen pätkimiseen?

                                Comment


                                • Ongelma ratkaistu. Ei pätki enää.

                                  Suomenkielinen Eber asennusohje Audi A6 2.5TDI 2001- Automaatti-ilmastoinnille on kennopuhaltimen kytkennän osalta väärä.

                                  Eber-suomiohjeessa käsketään kytkemään releeltä karvat 87a sw ja 30 sw/vi puhallinmoottoriin katkaisemalla moottorin virransyöttöjohto sw/bl. Sitten D1 ja homma hyvä. Voi olla että toimii joissakin mutta A6 2003 2.5TDI allroadissa jossa on automaatti-ilmastointi, homma ei futaa. A6 4B 2001- kytkentäkaavioiden mukaan kaikissa Climatronic automaatti-ilmastoiduissa malleissa jää tällöin useampikin ilmastoinnin karva vaille jännitettä.

                                  [COLOR="Blue"]Vaihtoreleen karvojen 87a ja 30 KYTKENTÄ PITÄÄ TEHDÄ HETI AUTON OMAN F25 SULAKKEEN JÄLKEEN. [/COLOR]Auton oman sulakkeen F25 takana on pari muutakin ilmastointihärveliin menevää jännitekarvaa, jotka haarautuvat ennen puhallinmoottoria. (ks alta orggisohjeen Webaston kytkentäkaavio)

                                  Alla Audi A6 4B 2001- asennusohjeet Eberille ja orggis Webastolle:
                                  http://www.finnaccuracy.com/A6_stand...%20vm2001-.pdf
                                  http://www.finnaccuracy.com/A6_stand...%20vm2001-.pdf
                                  Vaikka saksa ei taipuskaan niin kuvat on hyvät ja moni kohta fiksummin kuin eberin suomenkielisessä ohjeessa.

                                  Sinänsä jännä huomata, että orggisasennuksessa on muutamakin kohtaa fiksummasta tavasta asentaa Eber ja Webasto vs. Suomi-ohje.

                                  1. vesijohdon vedot ja katkaisun paikka. orggisohjeessa hiukka hankalampi tapa, mutta lopputulos paljon siistimpi.
                                  2. Kaikkien sähköjohtojen läpivienti suoraan sulaketaulun lähistölle on fiksumpi. On paikkoja releelle ja jännitteet / maa löytyy 15cm päästä.
                                  3. Johtojen veto varsinaisesta sähköläpiviennistä on myös fiksumpi paikka. Ei tuu riskiä siitä että kusee tuulilasin vedet rintapellin takaa rikotuista läpivienneistä jalkatilaan... Ja itse asiassa apukuskin jalkatilaan ois tarvinnu mennä ensinkään...
                                  Saksassa suositusaika asennukselle 6-8h...

                                  Comment


                                    Päteeköhän Climatronicin asettaminen lisälämmitystilaan noin yleisemminkin VAGineille? Pitäisi laittaa yhteen -06 Seat Leoniin Webasto, ja Webaston kytkentäohje ]i](liite)[/i] vaikuttaisi siltä, että ohitetaan koko Climatronic ja ohjataan PWM:llä suoraan puhallinta. Ennen sammuttamista pitäisi siis aina säätä namikat kaakkoon ja puhallukset oikeille asennoille, kuten ohjeessakin opastetaan.

                                    En kyseiseen malliin suoraan ETKAsta löytänyt lisälämmitintä, mutta olettaisin Climan olevan ominaisuuksiltaan aikalailla sama laite vähintäänkin muiden merkin mallien välillä ja pitkälti myös ainakin VW:n mallien kanssa. Koodausmahdollisuuksia en ole kyseisestä Leonista vielä vilkuillut VCDS:llä.

                                    Tuntuu vain jotenkin niin typerältä, että tämän ikäisessä täysautomaatti-ilmastoidussa kytkettäisiin noin manuaaliseksi kaikki. Kauko-ohjaukseltakin menee koko idea, sillä ei voi vain laittaa lämpöjä tulille silloin kun tulee mieleen. Pitää ensin käydä kääntelemässä vipuja tai muistaa aina auto sammuttaessa tehdä proseduurit.

                                    Ettei tätä saisi tehtyä järkevämmin? Ideoita, kokemuksia?
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut jasso; 29.8.2012, 19:03.

                                    Comment


                                      Kyllä näin on. Audi on ainoa konsernin tuote, jossa on puhallin valmius lisälämmitintä varten. Joissain uusimmissa Audeissa on jopa erikseen adaptation kanava: Jälkiasennettu lämmitin ei CAN asennettu autoon.
                                      Seat, VW ja Skoda ei syystä tuntemattomasta tue suoraan lisälämmitin puhallin ohjausta. Tehdas asenteisessä webastossa puhallinohjaus tapahtuu CAN-väylää pitkin.

                                      Comment


                                      • Golf V:ssä lienee sama Climatronic kuin Seatissa. Ilmastointi alkaa kyllä puhaltaa vaikka Climatronic olisikin jätetty AUTO-asentoon, mutta tuolloin sisätilojen lämmitys on kyllä aika heikkoa. Jos jättää HI ja huurteenpoistoasentoon niin johan lämpiää kabiinikin.

                                        Jostain syystä Webaston ohje Passat 3C:lle ja Jetta V/Golf V:lle on erilainen vaikka ilmastointi on sama. Jetta / Golf suositellaan PCU-relettä ja Passatiin IPCU-relettä. Itse asensin omani Passatin ohjeen mukaan.

                                        Comment


                                          Eli siis mahdollista, mutta ei suoraan? Webastossa pitää siis olla joko orkkis-lämppärin ohjauspiir tai sitten joku tee-se-itse-piiri, joka hoitaisi saman. Harmi juttu.

                                          Comment


                                            Jetta / Golf suositellaan PCU-relettä ja Passatiin IPCU-relettä.
                                            Jaa-a, kaikissa (2000 luvun) VAG automaatti ilmastoinneissa käytetään samaa IPCU-rele arvoa. Muihin autoihin joutuu ohjelmoimaan testerillä arvot, Webasto IPCU on vakiona (paketissa) VAG arvoilla.

                                            Joihinkin mersuihin löytyy CAN-puhallin ohjainta: http://www.henni-gmbh.de/index.php/can-modul-rechts
                                            Olen esittänyt toivetta vastaavasta tuotteesta Kufatec:lle, mutta eivät noteeranneet :/
                                            Viimeksi muokannut jad; 30.8.2012, 20:36. Perustelu: Lisää tietoa

                                            Comment


                                              Jos laittaisi suoraan vain Climan käyntiin AUTO-asennolla, niin sinänsähän mitään muuta haittaa ei taida jättämisestä olla kuin, että akku saattaa kyykähtää kun veden lämmöt nousevat riittävästi ja puhallin lähtee hönkimään täysillä. Muutenhan se AUTO-asento säätää kyllä kaiken ihan itse eikä lämpeäminen nopeudu, oli lämpösäätönä HI tai vain 22.

                                              Tuo on aika kuppainen systeemi, jos ns. ohittaa vain Climan ja ohjaa suoraan puhallinta. Siinä oletetaan, että Clima pitäisi läpät siinä asennossa, mihin sammutettaessa ne jäivät. Ei välttämättä ihan pidä paikkaansa.

                                              Comment


                                                Siinä oletetaan, että Clima pitäisi läpät siinä asennossa, mihin sammutettaessa ne jäivät
                                                VAGeissa (paitsi ainakin useat Audit) jää läpät siihen asentoon mihin sattuvat sammutettaessa jäämään.
                                                Monissa muissa merkeissä läpät sulkeutuvat jotta etelänmaissa ei tulisi kosteutta sisään ( näin asia minulle BMW maahantuonnin tekniikasta perusteltiin).

                                                Comment


                                                  Bimmerit ainakin rullailevat läppiä vielä tovin auto parkissakin.

                                                  Comment


                                                    Ja Minit, ranskalaiset, Opelit, Mersut...
                                                    Mutta Volkkarit ei.

                                                    Comment


                                                      Olihan sen CAN-käskyttäjän jo joku tehnyt:
                                                      http://www.tec-electronics.ru/en/page.html?p=3&id=362
                                                      http://canbus-alarm.com/?mode=produc...t_id=321298801

                                                      Nyt aletaan olemaan jo aika lähellä onnistumista :) Täytyy vielä tutkia tarkemmin onko tuo tosissaan toimiva myös jälkiasenteiseen Webastoon ilman VAG-piiriä.

                                                      Comment


                                                        Laitoin itsekin viestiä tuonne tec-electronicsiin. Eivät vielä ole vastanneet.
                                                        Sitä jäin epäröimään, että toimiiko tuo fan-control jälkiasennus webastossa myös, vai pelkästään alkuperäisessä lämmittimessä. Tuossa oli ominaisuutena esim. polttoainemäärän tunnistus ja webasto tai eberi ei tiedä niistä mitään.

                                                        Comment


                                                          Noiden tuotteet näyttäisi olevan CAN-väylästä tietoja lukevia bokseja, jotka sitten antavat perinteisen +12V ulostulon niiden tietojen perusteella. Eli ulostuloja kuten ovi auki, vilkut päällä, bensa vähissä, akkujännite vähissä jne., joita voi sitten käyttää haluamiinsa tarkoituksiin. Sama toisinpäin CAN-väylään eli siis tietyntyyppisiä CAN-väylän tulkkeja.

                                                          Webaston ei siis tarvitsekaan tietään itse mitään, vaan tuo boksi voi tarjota yksinkertaisen kytkevän ulostulon, jolla ohjataan webastoa päälle/pois ihan kuin webaston liekkinapista. Webastoa voidaan siten kytkeä CAN-väylästä luettujen tilatietojen mukaan. Vastaavasti voidaan syöttää CAN-väylään viesti, että Clima lisälämppärimodeen.

                                                          CAN-väylähän toimii periaatteellisesti siten, että siellä kulkee aivan kaikki viestit joka paikkaan. Väylässä olevat laitteet sitten valitsevat sieltä vain sen itseään kiinnostavan viestin luettavaksi. Jos laite haluaa lähettää jotain toiselle laitteelle, se vain sylkäisee oman viestinsä sinne väylään. Jokainen väylään liitetty laite näkee siis halutessaan ihan minkä tahansa muun laitteen lähettämät viestit.

                                                          Nuo englannikieliset tekstit kärsivät selvästi vähän huonosta käännöksestä. Luulin, että tuo "Blow off" - feature olisi tarkoittanut huonon englannin taitajan webastomodea, mutta kääntämällä noita venäjänkielisiä pdf:iä, se tarkoittaakin auton jäähdytystä kesäkuumalla. Mutta se siis saadaan aikaan lähettämällä Climalle käsky tehdä noin. Miksei siis onnistuisi myös käskeä mennä webastomodeen - jos sellainen Climasta siis löytyy. En tiedä löytyykö kaikista climan versioista, mutta voisin kuvitella että melkein kaikista löytyy. "Valumuottivalmistus" nimittäin on kustannustehokasta. Jos ei löydy, niin sittenhän asian voi unohtaa.

                                                          Eli ei siis taida ihan suoraan tukea kaivattua ominaisuutta, mutta katsotaan mitä vastaavat.

                                                          Comment


                                                            Kysyin ja sain vastauksen:

                                                            Tuo boksi ei ohjaa Climaa "lämppärimodeen" itsenäisesti. Jos autossa on jo alkuperäinen moottorin lisälämmitin, tuolla boksilla saa sen muutettua täysiveriseksi Webastoksi. Silloin kait Clima osaa mennä lämppärimodeen. Jäi vähän epäselväksi, mutta käsitin etteivät käytännössä edes halua tehdä sellaista, jolla saisi suoraan Climan lämppärimodeen. Toisaalta ilmeisesti joka Climassa ei edes softassa ole tuota mahdollisuutta.

                                                            Mutta Webaston asennussettiin nähden tuo kyllä kääntää Climan täysin päälle. Webaston setti nimittäin ohittaa Climan kokonaan jättäen sen sammuksiin ja ajaen ainoastaan puhallinta pienellä nopeudella. Webaston setin kanssa veden kierron venttiili ja kaikki muutkin läpät ovat kiinteästi siinä asennossa, mihin auto sammuttaessa jäivät. Paskempi homma, jos juuri ennen parkkia automatiikka oli viilentämässä ilmaa. Kun taas Clima kytketään kokonaan päälle, niin automatiikka kyllä säätää Webaston käydessä lämmöt siihen asetettuun sisälämpöön yhtä tehokkaasti riippumatta oliko säätö +22 vai HI.

                                                            En ole vielä perehtynyt miten Clima kytketään päälle, mutta vissiin CANin kautta eikä suoraan herätteellä. Eli sinänsä tuo boksi voisi olla järkevä.

                                                            Comment


                                                              Googleteltuani lisää, on selvinnyt vähän enemmän.

                                                              Ensinnäkin kaikissa Climan ohjaimissa ei ole "webasto-moden" sisältävää koodia. Jos on, CANin kautta voi lähettää viestin, että mene tähän modeen, kuten orkkis-webastokin tekee.

                                                              Paras googletustulos tähän mennessä on CANhack.de:stä, mutta projekti siellä on jäänyt kesken tekijän ehtiessä vaihtaa autonsa välillä toiseen. Lupaavaan suuntaan oltiin kuitenkin menossa. Mielenkiintoista on mm. GolfV:n Climan (~= PQ35-alustan Climat) CAN-käskyjen listaus, mikä pitää jokseenkin oletettavasti paikkansa:
                                                              mStHeizung_1 3E5h 1 Funkfernbedienung 0 SH1_Funk_ein 'Funkbefehl 'Standheizung/-Luefung ein' erhalten'
                                                              mStHeizung_1 3E5h 1 1 SH1_Funk_aus 'Funkbefehl 'Standheizung/-Lueftung aus' erhalten'
                                                              mStHeizung_1 3E5h 1 2 SH1_FunkSH_Ein 'Funkbefehl 'Standheizung ein' erhalten'
                                                              mStHeizung_1 3E5h 1 3 SH1_FunkStLftg 'Funkbefehl 'Standlueftung ein' erhalten'
                                                              mStHeizung_1 3E5h 1 4 SH1_Clima_aus Befehl Klimaanlage abschalten
                                                              mStHeizung_1 3E5h 1 5 SH1_SH_Modus Befehl Standheizungsmodus aktivieren
                                                              mStHeizung_1 3E5h 1 6 SH1_Prog_Modus Programmierung
                                                              mStHeizung_1 3E5h 1 7 SH1_Wake_Up_Komfort Wecken des Komfort-CAN
                                                              mStHeizung_1 3E5h 2 Status_Standheizung 0 SH1_Geblaese Fahrzeuggeblaese ein
                                                              mStHeizung_1 3E5h 2 1 SH1_LED Kontrolllampe Standheizung ein
                                                              mStHeizung_1 3E5h 2 2 SH1_ZusatzHeizung Verbrennungszuheizer ein
                                                              mStHeizung_1 3E5h 2 3 SH1_ein_Wasserpumpe Ansteuerung Wasserpumpe
                                                              mStHeizung_1 3E5h 2 4...6 SH1_Fehlerstatus Fehlerstatus Standheizung
                                                              mStHeizung_1 3E5h 2 7 SH1_KD_Fehler Kundendienstfehler
                                                              mStHeizung_1 3E5h 3...4 Kraftstoffverbrauch 0...13 SH1_K_Verbrauch Kraftstoffsignal
                                                              mStHeizung_1 3E5h 3...4 14 SH1_SH_Verbau Status (Verbau) SH-Steuergeraet
                                                              mStHeizung_1 3E5h 3...4 15 SH1_K_Fehler Kraftstoffverbrauch Fehlerstatus
                                                              mStHeizung_1 3E5h 5 Heizleistung 0...7 SH1_Heizleistung Heizleistung
                                                              mStHeizung_1 3E5h 6 Heizkreistemperatur 0...7 SH1_HeizkreisTemp Heizkreistemperatur
                                                              mStHeizung_1 3E5h 7 Kraftstoff Kuehlwasser 0 SH1_Pumpe_on Kraftstoffpumpe ein
                                                              mStHeizung_1 3E5h 7 1 SH1_KW_Warm Kuehlwasser erwaermt
                                                              mStHeizung_1 3E5h 7 2 SH1_res44 n.n.
                                                              mStHeizung_1 3E5h 7 3 SH1_res45 n.n.
                                                              mStHeizung_1 3E5h 7 4 SH1_res46 n.n.
                                                              mStHeizung_1 3E5h 7 5 SH1_res47 n.n.
                                                              mStHeizung_1 3E5h 7 6 SH1_res48 n.n.
                                                              mStHeizung_1 3E5h 7 7 SH1_res49 n.n.
                                                              mStHeizung_1 3E5h 8 Funktion 0 SH1_Lueften Standlüften aktiv
                                                              mStHeizung_1 3E5h 8 1 SH1_res51 n.n.
                                                              mStHeizung_1 3E5h 8 2 SH1_res52 n.n.
                                                              mStHeizung_1 3E5h 8 3 SH1_res53 n.n.
                                                              mStHeizung_1 3E5h 8 4 SH1_res54 n.n.
                                                              mStHeizung_1 3E5h 8 5 SH1_res55 n.n.
                                                              mStHeizung_1 3E5h 8 6 SH1_res56 n.n.
                                                              mStHeizung_1 3E5h 8 7 SH1_res57 n.n.
                                                              Ei tuo siis niin kaukana olisi. Pitäisi vain hommata sopivaa elektroniikkaa ja tietysti ymmärtää koko CANista enemmän. Yksin tuskin onnistuisin itse tuollaista saamaan valmiiksi asti, mutta joku osaavampi jossain on voinut moisen tehdäkin.

                                                              Tosin, koska kaikissa climoissa ei ole tuota webasto-softaa, mielekkyys on vähän niin ja näin. Paras lähestymistapa olisi varmaan asettaa vain systeemit vain niin, että Clima lähtee täysin päälle eli automatiikka säätää kaiken. Hifistellessä voi sitten laittaa tuulettimen ohjauksen väliin purkki, jolla rajoittaa nopeus pariin pykälään. Clima kun ohjaa tuuletinta ihan vain tyyliin TTL-tason signaalilla pulssisuhteella, mitä tuo Webastonkin oma IPCU-"rele" siis tekee.

                                                              Eri asia on miten Clima ajetaan päälle. CANin kautta olettaisin, mutta vaatiikohan myös monen muun asian herättämisen muutoin kuin "webasto-modella" ajettaessa...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X