Kytkentä sulakerasialle mihin johtoon, ennen vai jälkeen sulakkeen ?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Eberspächer - miten kytketään autom. ilmastointiin?
Collapse
X
-
Ja kuten aiemmin jo sanoin:
Mikäli vika ei muuten selviä niin kokeile muuttaa tuo kytkentä pelkästään siihen paksuun johtoon, siinä se ainakin mulla toimii.
Sulakkeen jälkeen.
Comment
-
Minun asennustiedot rajoittuu sitten pelkkään C4-koppaan. Luulen silti että sen ilmastoinnin ohjauspaneelin liittimet on merkitty. Eli A,B,C ja D töpselit löytyi omasta autosta ja D-liittimessä oli ihan selvästi tyhjä paikka nurkassa ensimmäisen johdon paikalla. Jonkun vanhan volkkarin puretusta johtosarjasta nykäisin sopivan liittimen ja tökkäsin siihen auton oman johtonipun kaveriksi.
Kokeilemalla selviää tuo releohjauksen tarve. Tuossa vanhuksessa ainakin temppuili ja toimi miten sattui ennen releohjauksen kytkentää oikein.
Comment
-
Koitinpa kytkeä Webastoa B4:ään tuolla ylempänä olevalla C4:n ohjeella. Toiminta on vain hieman mielenkiintoista.
Jos kytken pelkän D1-johdon, ohjainyksikkö herää ja jää humppaamaan eestaas puhallinnopeutta 0-4 ja säätää puhalluksen tuulilasille. Tämä siis normaalia.
Jos kytken lisäksi vaihtoreleellä sulakkeen jälkeen sähköä, ohjainyksikkö käynnistyy samalla tavalla kuin kääntäisi virrat päälle, eikä tajua enää D1-pinnistä mitään.
Jos kytken sähköt suoraan puhallinmoottoriin, yksikkö humppaa taas eestaas, mutta puhallin pyörii täysiä koko ajan.
Sanokaas, että mihin väliin tuo rele pitäisi kytkeä? Kytkentäkaavioita (C4 ja B4) verrattaessa eroja ei johdoilla ole, joten miksi tuo ei toimi? Ja mistä tuo tietää, että nyt on oikeasti virrat päällä, kun tuon yhden sulakkeen takaa tulee ainoa "virrat päällä" -sähkö? Vai käyttääkö se siihen RPM-tietoa moottorista? Itsellä voi olla se nimittäin irti, voisiko yksikkö luulla moottorin olevan käynnissä? Vai hä?Viimeksi muokannut pasi_; 21.1.2009, 00:40.
Comment
-
Jos kytken lisäksi vaihtoreleellä sulakkeen jälkeen sähköä, ohjainyksikkö käynnistyy samalla tavalla kuin kääntäisi virrat päälle,
eikä tajua enää D1-pinnistä mitään.
Jos kytken sähköt suoraan puhallinmoottoriin, yksikkö humppaa taas eestaas, mutta puhallin pyörii täysiä koko ajan.
Comment
-
Tarkoitus olisi siis saavuttaa toiminto, jossa yksikkö kytkee puhalluksen tuulilasille ja käyttää alhaisempaa puhallusnopeutta riippumatta siitä, mikä on autolla ajaessa ollut käytössä.
Esittämistäsi vaihtoehdoista tämä lienee toivotuin toiminta.eikä tajua enää D1-pinnistä mitään.
Tämä sama tilanne käy myös, jos käytetään pelkkää vaihtorelettä ilman D1-pinniä. Eli D1-pinnillä ei enää ole mitään toiminnallisuutta, kun vaihtorele vetää.
Olisiko nyt niin että B4:ssä yksikkö ohjaa puhaltimen plussaa ja C4:ssa miinusta ?
Kyselin paikallisesta autosähköstä ja ns. osaava kaveri kovasti (hieman kiireessä) ehdotti, että ohjainyksikkö ei tue lisälämmitintilassa puhallinohjausta, mutta läppien ohjausta tukee. Kuulemma on ollut tilanteita, jossa on pitänyt laittaa PWM-"rele" puhallukselle, mutta ohjainlaite osasi läppiä kyllä ohjata ihan hyvin. En ehtinyt kovin kauaa asiaa selittää, mutta omasta mielestäni tuo ei oikein kuulosta järkevältä, koska yksikkö kuitenkin yrittää säätää myös puhallusnopeutta pelkkä D1-pinni kytkettynä, mutta se ei onnistu ilman vaihtorelettä. Toisaalta taas ohjainyksiköt ovat ETKAn mukaan korvautuneet A -> G monen välivaiheen kautta ja oma yksikköni on muistaakseni A. Mutta en silti jaksa uskoa tuota yhteensopimattomuutta. :)
Mutta jatketaan harjoituksia. Nyt on autokin ajossa, tuo B4:n automaattilaite tuli siis t89:ään nuppisäätöisen tilalle. Autossa oli jo aiemmista asennuksista valmiiksi ABY:n kojelaudan johtosarja, joten ilmastoinnin asennus oli melko lailla plug&play. Muutama anturi ja johto vain tilalle ja se oli suurinpiirtein siinä. Ilmastoidun hanskalokeroa vielä uupuu...
Edit: olisikohan potentiaalinen vika löytynyt. Katselin 97-vuosimallin lisälämmittimellisen A6:n kytkentäkaaviota, ja siinä ohjainyksikön kahdesta virtalukon/X-releen syöttämistä pinneistä vain toinen saa sähköä lisälämmitintilassa puhallinmoottorin lisäksi. Jos kytken omassa vaihtoreleen suoraan sulakkeen jälkeen, molemmat pinnit saavat sähköä. Myös 97-vuosimallin A6:ssa ilman lisälämmitintä nuo kaksi johtoa ovat kytkettynä samalla tavalla kuin omassa. Joten tuo voisi olla se yksi johto, mikä kertoo yksikölle, että nyt on oikeasti virta päällä.Viimeksi muokannut pasi_; 22.1.2009, 10:25.
Comment
-
Epäilys oli oikea, tuossa D9-pinnissä se vika piili. Nyt Webasto ohjaa yksikön käyntiin ja se säätää puhalluksen lasille ja käyttää neljän palkin puhallusnopeutta. Kun virrat kääntää päälle, yksikkö ottaa käyttöön ajossa olleet asetukset.
Ohjainlaitteessa saattaa kyllä olla jokin piilevä vika, sillä välillä tuo virtojen päälle laitto Webasto päällä tekee niin, että näyttöön tulee 22 astetta ja AUTO, vaikka aiemmin olisi ollut säädettynä manuaali. Tämä tapahtuu välillä, välillä toimii hyvin. Välillä myös auton sammutus Webasto päällä aiheuttaa sen, että yksikkö ei menekään Webasto-tilaan, vaan jää siihen, mikä oli ajossa. Webaston käynnistys ja sammutus auttaa tässä tilanteessa. Pitää nyt hyvässä valossa tutkia tuo boksi, että onko siellä jotain vikaa. Nopeasti ei katsottuna ei mitään näkynyt ja hajukin oli normaali. :)
Comment
-
Purin tuossa boksin ja tutkin mikroskoopilla, mitään vikaa ei ollut. Yhden vähän huononnäköisen juotoksen korjasin, mutta en usko siinä vikaa olevan. Työkaverin kanssa ajateltiin, että vois vaihtaa kaikki elkot (10 kpl) joka tapauksessa.
Mutta menin sitten autoon ja totesin, että valoa se tais raukka vaan kaivata; kaikki toimii. :) Yhden kerran vielä sain sen siihen tilaan, että Webasto päällä virtojen päällelaitto aiheuttaa asetusten nollautumisen. Mutta. Kun asetukset nollautuivat, laitoin Webaston pois päältä ja asetin manuaalille. Sitten virrat pois ja päälle, taas nollautui. Vaikka Webasto oli sammutettuna. Tätä koitin varmaan viisi kertaa, joka kerta nollautui. Sitten yhden kerran asetin manuaalille, sammutin virrat ja annoin olla muutaman sekunnin pois ja sitten takas ja kappas: asetukset säilyivät. Tämän jälkeen virtoja sai taas rampata miten vaan, aina pysyi asetukset. Katsellaan ja kuulostellaan ja vaihdellaan konkkia, jos tarvitsee.
Mutta lopuksi vinkiksi B4/C4-asentajille: pelkkä vaihtorele sulakkeen jälkeen ei ole oikea kytkentä. Toisaalta en myös keksi, että miksi tämä Eberin ja Webaston mukana oleva ohje sanoo mitä sanoo, koska se on eri mitä tehdaslämmittimen kytkentä ja aiheuttaa ainakin omassa sen (teoriassa kytkentäkaavionkin mukaan), että lämmitin luulee virtojen olevan päällä ja käyttää suurta puhallusnopeutta. Tai sitten pitää ennen auton sammutusta kytkeä manuaalisesti jokin nopeus käyttöön.
Helpoin konsti matkia tehdasta on tämä. Boksin pinni D9 tulee katkaista ja liittää vaihtoreleen 87A-nastaan eli siihen, johon tulee auton sulakkeelta sähkö. Tällöin D9-pinni jää vaihtoreleen "taakse" lämmitinkäytössä ja se saa sähkönsä vasta virrat päällä. ELSAn kytkentäkaavion mukaan C4:ssä (B4:n lisälämmitinkytkistä ei ole) myöskään lämpöanturin imuri ei pyöri lämmityskäytössä, mutta jos D9-pinnin kytkee tuohon releeseen kuten sanoin, imuri pyörii. En usko siitä olevan haittaa.
Tällä kytkennällä laite toimii näin:
1. lämmitin päälle, kun virrat on pois: puhallus lasille ja 4-nopeus
2. lämmitin päällä, virrat kytketään päälle: kuljettajan asettamat asetukset, "normaalitila"
3. lämmitin päällä, virrat kytketään pois: kuljettajan asettamat asetukset, 4-nopeus. Jos tämän jälkeen sammutetaan lämmitin ja käynnistetään uudestaan, mennään tilaan 1.
Comment
-
Kyllä mulla ohjeiden mukaan tehdyllä asennuksella nostaa puhallinnopeuden hiljakseen vaikka täysille kunhan nesteet lämpiää. Mielessä kyllä kävi modata se niin ettei nosta puhallinta seisontalämmitin asennossa liian kovaksi mutta ostinkin sitten Optiman akun niin saa puhallin hosottaa ihan rauhassa vaikka tunnin, kauempaahan se ei edes käy kerralla.
Comment
-
Täytyykö se rele kytkeä heti sulakkeen jälkeen? aika keljussa paikassa =/ .. ei tunnu toimivan jos sen kytkee puhaltimen päähän, soutaa ja huopaa vaikka kikkailin sen D9 liittimenkin kanssa..
Comment
-
Tai kysytäänpäs niinpäin että minne kaikkiin liittimiin tars tulla sähkö kun eberi on päällä? autodatan sähkökuvien mukaan silloin kun virrat on päällä tulee tuon puhaltimen sulakkeen kautta virta muunmuassa D9, C14 liittimiin, ymmärsinkö oikein että D9 ei saa tulla kun eberi päällä, entäs tuo C14, ja se D1?
Comment
-
Lue ja sisäistä miun kirjoittamat edelliset viestit. Vaihtorelettä ei kytketä puhaltimen moottorille! Ei toimi, koska ohjainlaite ei saa sähköä.
En muista tarkkaan, että lähteekö sulakerasialta kaksi johtoa, ohut ja paksu. Eli jos kytket sen vaihtoreleen keskikonsolin takana olevaan kolminapaiseen vaaleanruskean liittimet paksun musta-sinisen (vai sini-mustan) johdon väliin, jää ohuempi johto ilman sähköä lämmitinkäytössä.
C14:sta pitää syöttää lämmitinkäytössä, D9:ää ei. D1 on "lämmitin-info", se pitää tietysti olla kytkettynä.
Comment
-
ELSAn kytkentäkaavion mukaan C4:ssä (B4:n lisälämmitinkytkistä ei ole) myöskään lämpöanturin imuri ei pyöri lämmityskäytössä, mutta jos D9-pinnin kytkee tuohon releeseen kuten sanoin, imuri pyörii. En usko siitä olevan haittaa.
Juu ja kiitoksia vaan ohjeista!! :)
Comment
-
Tänään sain auton (A6 C5 -00) eberin asennuksesta, mutta ilmastointiin kytkemisessä on pieni probleema. Eli puhallin lähtee puhaltamaan täysillä kierroksilla, ilmastoinnin näytössä näkyy asteet (jätin 24c ajon aikana ja saman näytti eberin ollessa käynnissä), mutta ei pyörimisnopeusasteikon viivoja.
Onko jotain kytkemättä vai onko jotain kytketty väärin?
Comment
-
Testailin nyt aamulla kylmällä autolla. Jätin asteet 22:een kuten ne normaalistikin ovat ja sama peli, puhallus pamahtaa heti täysille, puhaltaa lasille. Asteikon viivat tosin ovat näytössä, taisin katsoa väärin eilen. Näyttöön tulee ensin 1 viiva, toinen ja kolmas, eli toimii periaatteessa normaalisti, mutta puhaltimeen se ei vaikuta mitenkään, vaan huutaa kokoajan täysillä. Kokeilin säätää käsin nopeutta eikä vaikuttanut sekään, jalkatilanpuhalluksen nappia taas totteli oikein.
Nyt ei oikein passaa eberiä edes käyttää, kun akkuhan tuossa tyhjenee melko nopeasti.
Voisiko joku, joka on C5:seen asentanut niin lähettää vaikka kytkentäkaavion, tai edes kertoa, että mitä pitää kytkeä ja mihin.
Comment
-
Asentajalle olisin sen kytkentäkaavion näyttänytkin, myönsi että ei ole ihan selvillä audin kytkennöistä.
Eli näin kuuluisi kytkeä?:
Musta paksu -> puhaltimen johtoon sulakerasialle päin
Musta/lila paksu -> puhaltimelle päin
Musta/punanen ohut -> ilmastoinnin taakse D1 pinniin.
Nämäkö tulevat siis releeltä? (en ole nähnyt että mitä johtoja lähtee eberiltä, että mitä selkeämmät ohjeet, niin sitä helpompi välittää ne asentajalle...)
Comment
Comment