Vaihtorele tulee asentaa niin, että se syöttää koko paneelia, ei pelkästään moottoria. Sitten lisäksi tuohon D1-pinniin johto. Helpointa on katkaista sulakerasian takaa puhaltimen sulakkeelta lähtevä musta-sininen johto ja laittaa rele siihen väliin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Eberspächer - miten kytketään autom. ilmastointiin?
Collapse
X
-
Eli jos käännät virrat päälle Webaston ollessa käynnissä, niin puhallusnopeus on silti maksimissaan kolmosella, vai alkaako se muuttua? Tuon lisälämmitin-moodin pitäisi kytkeytyä pois, kun virrat kytkee päälle. Tästä on pari kk aikaa, kun kaverin facelift-B5:een asennettiin Eberi ja se kyllä toimii vaihtoreleellä ja D1-johdolla aivan oikein.
Päättelinkö moottorista oikein, että sinulla on B5?
Comment
-
B5-korinen on kyseessä, valmistenumeron mukaan -01 vuosimalli.
Kun virrat laittaa päälle webaston ollessa päällä niin puhallin käy ensin pysähdyksissä ja lähtee sitten nostamaan puhallusnopeutta, asetukset pysyy paneelissa muuten samoina.
Kytkittekö eberin vaihtoreleen sulakeraian taakse? Eikö eberin ohje käske kytkeä suoraan puhallinmoottorin taakse jos on automaatti-ilmastointi, webaston ohje käskee laittaa sulakerasian taakse.
Comment
-
Kytkentä muutettu takaisin sulakerasian taakse + kokeiltu vaihtaa 15-virta d1 eli lämmittimen nastaan->virrat päälle ja puhallin puhaltaa täysin kylmää kolmosnopeudella. Vag-com:lla näyttää myös että lämmitin pyytää paneelia päälle ja paneeli herää mutta lämmönsäätöläppä menee täysin kylmälle.
Comment
-
Mielenkiintoista. Olisikohan tuossa jokin vakkomilla mahdollisesti kytkettävä toiminto päällä, jolloin tuo D1-pinnin signaali tarkoittaakin ilmastoinnin mielestä "haluan kesätuuletuksen"? Jota näköjään jo epäilitkin.
Edit: yritin etsiä vakkomin label-tiedostoista, mutta en mitään löytänyt. Itse asiassa en löytänyt mistään tiedostoa 8D0-820-043-1D.lbl (1 display) tai 8D0-820-043-2D.lbl (2 displays), joissa kerrottaisiin jotain ilmastoinnista. Ainakaan B6:ssa ei mitää tuollaista ollut.
Edit2: Katselin kaikki ilmastointifilet läpi, mitään tuohon viittaavaa ei löytynyt. Ainoa mitä löysin, oli A8:n ilmastoinnista:
;
; coding
;
;---------------------------------------------------
;
;
C00,Heating/Air Conditioning (J255) Coding
C01,00?xx: Country
C02,0 = Rest of World (RoW)
C03,1 = Nort American Region (NAR)
C04,2 = Japan (JP)
Voisiko jokin North America -juttu olla jokin tuollainen? Toisaalta taas, jos autossa on kuuma niin se tuulettaa sitä joka tapauksessa. Hieman outo juttu. Ja vikakoodeja ei taida mitään olla?Viimeksi muokannut pasi_; 27.11.2008, 21:19.
Comment
-
Sinänsä jännä, jos paneelissa oikeasti on jokin vika eikä vain bitti vinossa. Kuitenkin tuolla on mikrokontrolleri, joka noita ohjaa ja jos kaikki muut toiminnot toimivat ja diagnostiikkakin osaa kertoa, että nyt siirryttiin lisälämppärimoodiin, niin väkisinkin haiskahtaa jollekin koodausongelmalle. Mutta vaihtoehdot taitaa olla melko vähissä, jos sieltä ei mitään järkevää koodattavaa löydy.
Comment
-
Uusi käytetty paneeli tulossa, saa nähdä auttaako. Ohjelmaviallehan tuo vahvasti haisee, mutta tosiaa ainakaan vag-comilla tuohon ei saanut apuja. Lisäksi Pörhöllä eivät osanneet sanoa voiko panelin ohjelmoida uudella ohjelmalla vai ei :)
Onko kukaan tutkinut vag-comin kanssa panelin antamia tietoja kun webasto/eberi sen on käynnistänyt? Eräs mielenkiintoinen huomio oli ettei paneelille tule lämmitystilassa tietoa jäähdytysnesteen lämmöstä.
Comment
-
Asiaan tullut sen verran lisävalaistusta että ilmeisesti kyseessä ominaisuus noissa viimeisissä B5-korisissa. Ongelma johtuu mitä suurimmalla todennäisyydellä mittariston ja ilmastoinnin paneelin yhteyden puuttumisesta kun webasto käyttää ilmastointia. Ilmastoinnin paneeli luulee jäähdytysnesteen lämmöksi -60C ja sen takia ei anna lämmintä.
Voisiko joku vielä varmistaa vm.99-00 B5-korisesta A4:sta ilmastoinnin paneelista kanavalta 49 mitä tietoa se näyttää kun webasto/eberi ohjaa paneelia. Pitäisi olla longlife huoltoohjelmalla kaiken muun hyvän lisäksi tuo vekotin mistä tiedot katsoo (Mittaristo vaihtuu ilmeisesti erillaiseen -00 syyskuussa).Viimeksi muokannut pkh; 10.12.2008, 20:46.
Comment
-
Jatketaas aiheesta. Omaan autoon asensin tänään kanssa webaston. Päivästä vaan loppui tunnit kesken ja ilmastoinnin ja puhaltimen ohjaus jäi huomiselle.
Eli tällä hetkellä weba on asennettuna konehuoneessa. Kellokytkimestä painamalla lähtee käyntiin ja pelaa hyvin. Ihan varmistukseksi, puhaltimelle menevän ohjausvirran voi ilmeisesti kytkeä sulakerasian taakse (S6+ C4 Avant sulake 11) jolloin puhallin pelittää ja saman johdon haaroittaa D1-nastaan ohjausboksille?
Vai tarvitaanko vielä vaihtorele väliin ja jos, niin miksi? Onko jotain syytä miksi D1-nastan johto pitäisi vetää webaston releen vetovirrasta? Tuon nro 11 sulakkeen takana ei ole mitään muuta kuin puhallin ja ilmeisesti ilmastoinnin ohjaus.
P.S. Johtosarjassa killuu vielä irtonaisena violetti, ruskea ja keltainen johto. Keltaisessa on pieni suojattu naarasliitin päässä. Violetti ja ruskea vissiin jotain taukoviilennys yms. liittyviä mut mikäs se pieni keltainen on?
Comment
-
Ihan varmistukseksi, puhaltimelle menevän ohjausvirran voi ilmeisesti kytkeä sulakerasian taakse
Vai tarvitaanko vielä vaihtorele väliin ja jos, niin miksi?
Comment
-
P.S. Johtosarjassa killuu vielä irtonaisena violetti, ruskea ja keltainen johto. Keltaisessa on pieni suojattu naarasliitin päässä. Violetti ja ruskea vissiin jotain taukoviilennys yms. liittyviä mut mikäs se pieni keltainen on?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jani Forss Näytä viestiMiksi pitäisi mennä sulakerasialle asti kun voi kytkeä suoraan puhaltimelle, samaan johtoon se tulee kuitenkin ?
Siksi kun webaston ohjausvirtapiiri kestää muistaakseni 0,5A (löytyy asennusohjeesta) ja tuo puhallin ottaa hiukan enemmän.
Sulakerasian taakse kytkentä oli mielessä ihan sen takia, että ohjaus D1-pinniin täytyy kuitenkin vetää konehuoneesta sisälle, minun mielestäni mukavampi tehdä haaroitukset ja liitokset auton sisälle jossa yleensä vähemmän kosteutta yms. Tämä siis jos D1-pinnin johdon saa vetää samasta paksusta johdosta jossa kulkee puhaltimen virrat. Eihän se toki iso työ vieläkään ole vaikka vetäisi releen vetokarvasta.
Comment
-
Eli aina kun autossa on puhallin päällä, luulee lämmönsäätöyksikkösi että halutaan seisontalämmitystä? Näin käy mikäli puhaltimen syötön vain haaroitat d1:een.
Vaihtoreleen tarve taisi olla selvä, mutta kerrataan vielä että sillä ehkäistään ettei auton muut laitteet saa virtaa, kun seisontalämmitys käytössä. Rinnakkaissyöttö puhaltimelle aiheuttaisi sen, että kaikki auton X-releen takana olevat virtapiirit saisivat "vastasuuntaan" syöttönsä puhallinsulakkeen kautta.
Comment
-
Porkkis sen tuossa jo vastasikin miksi se rele tarvitaan. Mikäli joku kaivaisi hyvän kuvan tuosta kytkennästä niin minä voin tehdä FAQ:n.
C4 + ACC kytkentä lyhyesti:
- ohjausvirta D1 napaan lämmittimeltä tulevasta ohuesta johdosta suoraan (tai releellä jos pelaa varmanpäälle)
- puhaltimen päävirtasyöttö sulakkeen ja puhaltimen väliin vaihtoreleellä (johto poikki ja rele väliin) kytkentäkohdalla ei suurempaa merkitystä
Comment
-
Eli kytkin kaiken juuri niinkuin neuvottiin. Ainoa pähkinä tuli puhallinmoottorin virtojen kanssa. Liittimeen kun tulee plussaan ja miinukseen molempiin kaksi johtoa, paksumpi ja toinen ohut. En sit jaksanut enää selvittää toimintaperiaatetta vaan pätkäisin molemmat ja tinasin piuhat weban releeltä väliin.
Kaikki toimii laakista muuten niinkuin pitääkin paitsi puhallinnopeuden säätö. Eli kun webaston käynnistää niin puhallin pöhisee muutaman sekunnin ja sammuu. Pari sekuntia sammuksissa ja taas alkaa puhaltamaan, jonka jälkeen taas parin sekunnin päästä sammuu.
Säädin sit ajastimen huomisaamuksi 20min ennen töihinlähtöä. Pitää öögata aamulla notta miten puhallin pelaa kun on saanut olla käynnissä vähän kauemmin ja ehtinyt lämmittään kennossakin nesteen.
Comment
-
Mitä ihmettä sie oot kytkenyt? Rele kytketään syöttösähköjohtoon (musta/sininen oletettavasti) niin, että releen nasta 30 menee moottorille/ohjainyksikölle menevään johtoon, 87A:han tulee auton sulakkeelta johto ja 87:ään Webaston sulakerasialta tuleva puhaltimen syöttöjohto. Releen nastaan 85 tulee maa ja nastaan 86 ohjausjohto, joka haaroitetaan myös ohjausyksikölle D-liittimeen. Auton ruskeaan eli miinusjohtoon älä koske.
Comment
-
Tuolta löytyvä kytkentäkaavio oli vieressä auki: http://www.audi4ever.at/faq/pdf/d4wsc_a6_c4.pdf
Eli juuri kuten tuossa edellä selitit.
Kun kääntää avaimesta virrat päälle niin kaikki kuitenkin pelaa aivan normaalisti, oli weba päällä tai ei. Itelleni tuli mieleen lähinnä vika kennon vedenlämpöanturissa tai vaihtoehtoisesti sisäilman lämpötila-anturissa. Ilmastoinnin diagnostiikastahan nuot selviää. Isosta viasta ei voi olla missään tapauksessa kyse ja eiköhän se tästä selviä kun taas ehtii asiaan paneutua.
Niin ja kun tuossa kerroin että "pätkäisin molemmat" niin tarkoitin siis molemmat sini/musta johdot jotka vedin releelle. Puhaltimen maajohtopari oli vihreä/valkoinen, niitä en pidellyt.
Comment
-
Jos vaan huomenna ehdin/jaksan niin testailen paremmin. Puhallushan alkaa vasta kun neste on sen 30 astetta tjmsp. Jos siellä esim. on anturivikaa niin eihän siinä muuta tarvita. Vag-com laulamaan kunhan saan läppärin usb-sarjaportin asetukset siihen malliin että vehkeet juttelee keskenään.
Comment
-
Aloitetaas siis kaiken helpoimmasta. Katon huomenna kaikki sulakkeet, maadoitukset ja kokeilen toisella releellä. Tärkeintä nyt kuitenkin että ite lämmitin pelaa ja lämmittää moottorin. Kai ne talvikelit ja pakkaset sieltä vielä tulee ja siihen mennessä on jo ehtinyt sit fiksaamaan tämän viimeisimmän omituisuuden.
Comment
-
Puhallushan alkaa vasta kun neste on sen 30 astetta tjmsp.
Niin ja kun tuossa kerroin että "pätkäisin molemmat" niin tarkoitin siis molemmat sini/musta johdot jotka vedin releelle.
Edit, tarkistin kytkentäkaaviosta, ohut johto syöttää ilmastoinnin panelille virran, sitä ei saa katkaista.
Comment
-
No niin. Vika selvisi ja on korjattu. Nyt pelaa niinku sen on insinööri suunnitellut.
Ihan oma käpy oli tullut asennuksessa. Eli weban tarjoama virta oli vedetty suoraan puhallinmoottorille (haaroitus konehuoneessa) ja d1-pinnin johto autoon sisälle. Muutin puhallinmoottorin kytkennät takaisin alkuperäiseen asuun ja vedin weban piuhat sisälle asti sulakerasian taakse. Sieltä piuha poikki ja webaston johdot väliin ja avot.
Homman jujuhan on että ilmastoinnin ohjausyksikkö on saman sulakkeen takana kuin puhallinkin eikä siis saa virtaa jos weban virrat on kytketty suoraan puhaltimelle eikä sulakkeelle. Ilmeisesti webaston 1A ohjausvirta d1-pinnissä kuitenkin riittää herättämään ohjaimeen jotain eloa mutta puhallusnopeuden säätöön ei enää riitä jerkku. Sopisi hyvin aiemmin mainittuihin oireisiin (pari sekuntia puhallus päällä, katkaisu, pari sekuntia pois ja sama alusta.)
Nyt kuitenkin toimii, eihän tuo niin tekemätön homma ollutkaan vaikka etukäteen vähän hirvitti kun ei ole moista värkkiä ikinä joutunut pitelemään.
Ai niin. Yellow Top piti hankkia, ei vanha akku jaksanut alkuunkaan.
Comment
Comment