Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Eberspächer - miten kytketään autom. ilmastointiin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Eberspächer - miten kytketään autom. ilmastointiin?

    Tilanne siis seuraava:

    Asensin Hydronic B B4W lämmittimen tänään. Kaiken valmiiksi saatuani napin painallus ja kone lähti pyörimään, kuului tuulettimien ääntä ja vesi rupesi liikkumaan. Hetken päästä myös bensapumppu aloitti naksutuksen ja laite lähti käyntiin. Pakoputkesta tuli tavaraa ja ääni muistutti kaasupoltinta, huminan ja kohinan välimaastoa..

    Muutaman minuutin kuluttua laite sammui eikä enään lähde käyntiin. Ei sano mitään, edes releet ei naksu.

    Kellossa ei vikaa, koitettu hyppyjohdoilla ilman kelloa. Myös sulakkeet ehjiä.

    Näin monen viikon asennuksen jälkeen ei kovin toivottu lopputulos =(

    #2
    Jäikö auto käyttämättä lämpimäksi ja ilmaamatta? Haisee kovasti ylilämpösammutukselta. Kokeilitko varmuuden vuoksi 10 kertaa? Siinä tapauksessa vehje menee lukkoon ja pitää nollata. Joko korjaamolla tai kaukosäätimen toiminnolla. Uudessa EasyT kellossakin voi olla vikakoodien luku, koska vanhassa viikkokellossa oli. Vanhassa minikellossa sen sijaan ei ole. Kytkettiinkö sinivalkoinen kellolle?
    Onko puhallinrele käytössä? Jos kyllä, tuliko sen vetovirran maa varmasti 85-nastaan? Ovat siirtyneet diodilliseen releeseen eli vetovirran polariteetilla on väliä.

    Comment


    • #3
      Jäikö auto käyttämättä lämpimäksi ja ilmaamatta? Haisee kovasti ylilämpösammutukselta. Kokeilitko varmuuden vuoksi 10 kertaa? Siinä tapauksessa vehje menee lukkoon ja pitää nollata. Joko korjaamolla tai kaukosäätimen toiminnolla. Uudessa EasyT kellossakin voi olla vikakoodien luku, koska vanhassa viikkokellossa oli. Vanhassa minikellossa sen sijaan ei ole. Kytkettiinkö sinivalkoinen kellolle?
      Onko puhallinrele käytössä? Jos kyllä, tuliko sen vetovirran maa varmasti 85-nastaan? Ovat siirtyneet diodilliseen releeseen eli vetovirran polariteetilla on väliä.
      Autoa käytettiin hieman että vesi kiertäisi joka paikkaan, ei lämpimäksi asti. Puhallinerelettä ei ole, ainoastaan yksi (musta-lila) piuha ilmastoinnin taakse D-liittimen 1 nastaan. Vikakoodien lukua ei ainakaan kellon oppaassa opeteta.

      Äsken irrotin eberin pääliittimen ja laitoin takaisin sillä seurauksella että jokin heräsi. Alkoi kuulumaan suhinaa mutta 5 sekunnin päästä jostain kuului naks ja laite sammui eikä taaskaan sano mitään.

      Sinivalkoista piuhaa muistaakseni ei tuossa ollut, ainoastaa 3 (kelt-pun-rusk) mitkä meni kellolle.

      Voiko releessä olla vikaa kun ei edes naksu, kai sen pitäisi joka kerta uudestaan laittaa se suoja päälle?

      Comment


        #4
        Missä ihmeen releessä?
        Kellossa ei ole vikakoodinlukua ellei siihen kytketä sinivalkoista.

        Comment


        • #5
          Sinivalkoista piuhaa ei mun eberin johtosarjassa näy.

          Releelle menevät piuhat ovat:

          paksut lila-musta ja musta -> ilmastointilaitteelle, musta ei käytössä

          paksu puna-valkoinen -> sulakerasialle missä 3 sulaketta

          ohuet ruskea-valkoinen ja musta-punainen -> eberin pääliittimeen

          Comment


            #6
            Niin eli rele on käytössä vaikka ylempänä sanoit että rele ei ole käytössä. Ihan turhaan vedit sen mustalilan sinne ilmastoinnille koska saman asian olisi tehnyt se mustapunainen ilman relettä.
            Mene johonkin lukemaan vikakoodit, ei tuo tuosta muuten tokene varsinkaan jos olet 10 kertaa yrittänyt ja vehje on lukossa.

            Comment


            • #7
              Ok, en ymmärtänyt että toi on "se" rele. Pitää käydä lukemassa koodit tuossa keravan autosähkössä tms.

              Comment


                #8
                Asiani liittyy kanssa eeberiin jonka sain tänäin viimeinkin kytkettyä paikalleen ja lähti hienosti viellä toimimaankin ilman mitään ongelmia!

                Mutta kun, autossani on automaatti-ilmastointi ja sinne vedin piuhan D1 nastaan niinkuin olen täältä lueskellut ja kaikki toimii hyvin, mutta alusta alkaen ongelmana on ollut se vaikka jättäisin mitkä asetukset puhallukselle, lämmölle ja suulakkeille niin auto kun ei käy ja eeberi lähtee päälle niin näytössä on asetuksina 22 astetta ja toimii automaatilla vaikka autoa sammuttaessani en niitä ole sinne jättänyt!

                Mikä neuvoksi? Mitä pitäisi muutta että toimisi niillä asetuksilla mitkä näyttöön jättää?? haulla koitin etsiä apua mutta ei löytynyt!

                Comment


                  #9
                  Joudut tekemään homman vanhanaikaisesti, eli syöttämällä vaihtoreleellä virtaa sille aivoyksikölle. Mikä siinä 22 asteessa ja automaatissa tökkii? Puhaltaa liian kovaa ja imee sitäkautta liikaa virtaa?
                  Jos taas haluat välillä kokonaan ilman puhallusta niin laita katkaisija väliin D1-linjaan.

                  Comment


                  • #10
                    Huomatkaa myös että vaikka se automaatti laittaa sen asetuksen sinne 22C, niin puhallin lähtee pyörimään kunnolla vasta kun vesi on lämmennyt. Ei se ihan älyttömiä sitä akkua syö (jos sitä tuolla haettiin)
                    Viimeksi muokannut Nikke; 20.11.2007, 16:27. Perustelu: tupla ei:n korjaus

                    Comment


                      #11
                      Kyllähän se noinkin toimii ja uskon että virtakin riittää,
                      mutta olisi parempi jos saisi puhalluksen suoraan tuulilasiin jotta se sulaisi paremmin ja toisena olisihan sen vesiventtiilinkin hyvä olla kokonaan auki lämmityksen ajan vai onko sen aukiolo asetetutusta lömpötilasta riippumatta veden lämmöstä kiinni? vesi kylmää venttiili auki ja vesi kuumaa niin venttiili pienemmällä säädetyn lämpötilan mukaan
                      Katkaisijaa kanssa jo ehdin miettiä siihen D1-linjaan.
                      Eli jos virran syötön tekee aivolaatikolle "vanhanaikaisesti" niin mihin pinniin sitä pitää syöttää? eberiltä varmaankin siitä punamustasta johdosta vetovirta mutta mitä kautta se virta otetaan?
                      Viimeksi muokannut retulainen; 19.11.2007, 17:58.

                      Comment


                        #12
                        Autosi alipainetoiminen vesiventtiili vedetään kiinni vasta kun ilmastointiyksikkö haluaa katkaista kierron. Se ei ole seisontalämmittäessä kiinni. Muutenhan eberi sammuisi ylillämpöön koska neste ei kiertäisi. Varsinainen lämmönsäätö tapahtuu läppää kääntämällä.
                        Vaihtoreleen tarvitset tuohon ns vanhanaikaiseen kytkentään ja sulakkeelta ilmastointiyksikölle menevään linjaan. En kyllä itse moista lähtisi tekemään kun kerran D1 on olemassa. Et saavuta mitään sillä että jätät lämmöt HI-asentoon vaikkapa tuon automaatin 22 sijaan.

                        Comment


                          #13
                          Tutkiskelin kans eilen sitä alipaine venttiiliä ja totesin että on joko auki tai kiinni.
                          Tänä aamuna kun olin lähdössä töihin niin vartti kakskyt minuuttia eberin käyttöä ja lasit olivat sulat ja motti lämmin mutta parkkipaikan muissa autoissa oli paksu kuura lasissa ja pakkasta oli 6 astetta! joten kyllä se automaatin ilmanjakokin toimii ihan hyvin, kaiken kaikkiaan toimii siis todella hyvin taisin panikoida turhaan! Kiitoksia neuvoista kuitenkin!!

                          Comment


                          • #14
                            No joo mulla oli eberin virtapiuha äsken vähänaikaa irti ja kun laitoin takas eberi kävi taas minuutin verran ja ehti tohottaa pakoputkestakin jotain. Sitten ensin pakoputki hiljeni eli liekki sammu ja sen jälkee vesi taisi vielä vähän aikaa kiertää ja lopulta sekin sammui..

                            Comment


                              #15
                              Mulla on eberi ollut kaksi vuotta ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Ainut mystinen ominaisuus on se, että koneen ollessa käynnissä (yhtäaikaa eberin kanssa) lämmöt jäävät seilaamaan vähän ihmeellisesti. Noh, harvemmin tulee ajettua eberi päällä.

                              Comment


                              • #16
                                Nyt toimii eberi. Syynä oli ilmeisesti rikkinäinen lämpötila-anturi. Vielä kun saisi sisälle tulevat piuhat OIKEIN kytkettyä. Kiitokset vian korjaamisesta ja selvittämisestä Janille!

                                Comment


                                  #17
                                  Jep, koodia antoi satunnaisesti F71 eli ylikuumenemisen anturi joka sitten vaihdettiin.

                                  Ilmastoinnin ohjaus on kytketty D1 napaan mutta puhaltimen sähkönsyöttö vielä kytkemättä, siksi näyttö vaihtelee kahden palkin ja nollan väliä kun yrittää pulssittaa puhallinta muttei pysty.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ongelmat senkun jatkuvat, toissapäivänä auto ei ollut lämmennyt ollenkaan ajasimella. Eilen aamulla lämpesi napista hyvin n.20min ja ajastimella oli ilmeisesti vähän lämmittänyt koska putket olivat lämpimät.

                                    Nyt tänä aamuna napista painamalla toimi n. minuutin jonka jälkeen pelit seis ja ainakaan heti ei syttynyt uudestaan..

                                    Mahtaakohan tosta saada ikinä toimivaa?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla oli kans ongelmia eberin kanssa, mutta paikallinen asentaja avusti ongelman kanssa. Alunperin värkki toimi normaalisti(about kuukauden) Se punamusta johto tulee suoraan siihen autoilmastoinnin nastaan ja ruskea ohut, joka tulis kai alunperin sille releelle(jota en ole laittanut ollenkaan) tarvii kytkeä johonkin kuluttajaan maajohdoksi(Toi ruskea ei mulla ollut missään aluksi ja nyt laitoin ledin). Kone tunnistaa ilmeisesti siitä johdosta sen, että puhallin toimii(tai että sille ainakin menee jotain virtaa). Näin alkoi taas puhista.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niin että mun ongelmat saattaisi johtua kun eberi ei ole vielä loppuun asti kytketty puhaltimelle?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Näin vois kuvitella!!!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mulla oli ongelma Webaston kanssa lasien sulamisen suhteen. Webastoa käytettäessä suurin osa ilmasta ohjautui jalkatilaan. Laitoin pulssiohjatun releen yläpuhalluksen väliin. Webasto painaa nyt virtuaalisesti yläpuhalluksen päälle aina, kun Webasto käynnistyy.

                                            Comment


                                            • #23
                                              phuh tuolla sulakerasian takana vallitsee aikamoinen sekamelska eikä toi korjausopas kerro suoraan minkäväriset piuhat on puhaltimelle. Eli osaisiko joku neuvoa mihin piuhoihin sulakerasian taakse pitää toi eberin musta ja musta-lila kytkeä? Sulake nro. 25?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vaihdoin lämmittimen sisään turhaan johtosarjan lämpöantureineen. Eberi on silti täysin mykkä.


                                                edit: Vikokoodit käyty nollaamassa nyt huollossa ja lämmitin käynnityikin ihan hienosti sen jälkeen. Noh pakoputket ja imuputket kiinni niin eipä enään sytykkään. Vesipumppu ja tuuletin kyllä pyörii ja bensaakin tulee mutta bensa ei syty. Alkaa loppua huumori ja rahat taas tältä syksyltä. jos jatkais korjaamista vaikka taas vuoden päästä.
                                                Viimeksi muokannut juhop; 6.11.2008, 15:24.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Taas koodit luettu ja ei vikakoodeja. Kaikki toimii paitsi bensa ei vaan syty. Hehkutulppa ihan punaisena ja bensaa virtaa ja tuuletin pyörii mutta ei vaan syty. Hehkun sihti ok, samoin ilmareijät. Mikähän tuota nyt vaivaa? Millasella paineella sitä bensaa kuuluisi tulla letkusta? Ihan tippojako vaan?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    HYDRONIC B 5 W S Nominal fuel quantity 11.5 cm3/90 sec.
                                                    Että aika vähän ...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Onko se hehku tasaisen punainen vai vaan kärjestä? Vaihda se ellei ole tuore.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Se hehkuu n. 4/5 osaa ( uusi hehku 86? ). Se vähän epäilyttää että ilmaa ei menis tarpeeks, tarvii laittaa turbo..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Lämmittimen hehku oli sillä tavalla rikki että kun sen kiristi paikalleen niin alkoi pätkimään. Hehku vaihdettiin ehjään ja lämmitin pelaa!

                                                          Sain johdot nyt loppujen lopuks sisällekkin selville sillä seurauksella että puhallin pelaa lämmittimen mukana.

                                                          Musta paksu -> puhaltimen johtoon sulakerasialle päin
                                                          Musta/lila paksu -> puhaltimelle päin
                                                          Musta/punanen ohut -> ilmastoinnin taakse D1 pinniin.

                                                          Kiitos kaikille avusta!!
                                                          Viimeksi muokannut juhop; 21.11.2008, 21:37.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Laitetaampa tähän ketjuun jatkoksi tällainen ongelma eli profiilin kulkineeseen asensin webaston Thermotop C - lämmittimen. Lämmitin toimii OK eli lämmittää nesteen niinkuin pitääkin mutta sisäänpuhallettava ilma ei lämpene.

                                                            Eli neste kiertää oikeinpäin, ei tule ylikuumenemiskoodeja ja lämmitin pysyy päällä ainakin 45 min. vaihdellen tehoasteita normaalisti. Ilmastoinnin paneeli herää kun neste lämmennyt tarpeeksi, menee tilaan 22C, AUTO ja puhallusnopeus kolmosella.

                                                            Jostain syystä lämmönsäätöläppä menee täysin kiinni asentoon. Lämmintä saa sisälle webaston ollessa pelkästään päällä naputtelemalla lämpötilaksi HI tai kääntämällä virrat päälle jolloin paneeli pysyy samoilla asetuksilla kuin ilman virtoja eli 22C, AUTO ja kolme pykälää puhallusta.

                                                            Webaston vaihtorele kytketty suoraan puhallinmoottorin liittimeen, kokeiltu myös kytkeä sulakerasian taakse. Releen ohjauskarvasta vedetty lisä ohjaus johto ilmastoinnin paneelin taakse D1-nastaan.

                                                            Ilmastoinnin paneeli pelaa muuten normaalisti, ei vikakoodeja ja uudelleenasetuksen aikana läppien asennot muuttuvat ohjearvojen mukaisesti.

                                                            Onko tuossa paneelissa olemassa jotain tuuletus/lämmitys moodin vaihtoa kun D1:seen syötetään jännite vai onko paneeli yksinkertaisesti viallinen vai mikä tässä nyt mättää?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X