Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Eberspächer - miten kytketään autom. ilmastointiin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Samakaltainen ongelma minullakin, kuin PKH:lla viestissä #30.
    Autona A4 B5 korinen, AWT 1.8T koneella vm. 2001.

    Kytkennät tehty Eberin ohjeiden mukaan, mutta kabiinin tulee vain kylmää.
    Ilmastointilaitteella näkyy 22 astetta, AUTO ja kolme pykälää puhallusta.
    Lämmintä saa sisälle Eberin ollessa päällä naputtelemalla lämpötilaksi HI tai kääntämällä virrat päälle.

    Sähkökytkennät on tehty releellä heti sulakkeen S225 jälkeen ja nastaan D1 on vedetty karva.

    Toimisiko kabiinin lämmitys seuraavalla toimenpiteellä? Käännetään D1 karva ohjaamaan vaihtorelettä ja ohjataan sulakkeen S5 lähteviä virtoja (samanlainen periaate kuin puhaltimen ohjauksessa) Onnistuuko tuolla kytkennällä saamaan manuaalitilan jäämään toimintaan, jolloin puhallussuunta ja -voima sekä lämpö olisi hallittavissa?

    Comment


    • Tuleeko Eberspächerin mukana merkki- ja mallikohtaiset asennusohjeet tai saisiko sellaiset jostain? Yritin kuuklettaa mutta vedin vesiperän. Saisin halvalla käytetyn D5WS:n (vm. 2012) ja haluaisin sen itse asentaa A4 B5 (vm. 1998) 1.9TDI Avant quattroon.

      Vihjeistä kiittäen, KV

      Comment


      • Ei tule ellei ole mallikohtaista asennussarjaa.
        Ne on vähän pihejä levittämään noita mallikohtaisia ohjeita ympäri ämpäri.
        mutta jos tuo auttais vähän
        https://dl.dropboxusercontent.com/u/...i_b6_eber1.pdf
        https://dl.dropboxusercontent.com/u/...b6_webasto.pdf
        Ja vieläkin löytyi lisää varmuuskopiolevyltä
        https://dl.dropboxusercontent.com/u/...b5_3b_eber.PDF
        https://dl.dropboxusercontent.com/u/..._1.9tdi_b6.PDF

        Jos pääsee altapäin tekemään niin se kannake siihen runkopalkkiin (nestesäiliön alle) vaan kiinni ja avot (tyyliin B6 1.9 tdi ohje)

        Käytetyn johtosarja voi olla aina vähän hassun mittainen ja releitä ei aina saa sinne minne haluais vaikka kuinka kolvaisi.

        Pakoputkeksi kelpaavaa kamaa myydään motonetissa jos on liian lyhyt.

        Edit ja pari hyödyllistä linkkiä mistä saa idoita ehkä

        http://www.vagarena.fi/index.php?topic=10616.0
        http://www.ffp-motorsport.com/bb/vie...eef52485aaf079
        Viimeksi muokannut kontio; 25.11.2013, 22:20.

        Comment


        • Ite panin vastaavassa ku valppaalla abs-pötikän rautaan kiinni..välijäähy tuolla vasemmalla eessä, en tajua miten sen sinne muka saa sopimaan. Helppo asentaa muuten poislukien sähköt :)

          Comment


          • Ei sitä välijäähdyttimelliseen versioon saakaan sinne. Toiselle puolelle voi saada. (mutta 1.9 koneessa ei mitään muuta järkipaikkaa kuin runkopalkki tai joku viritys siihen lähistölle).

            Comment


            • Vanhempiin (B5/B6 ja ehkä B7) ei sitten ole mitään järkeä ostaa merkkikohtaista asennussarjaa. Tankin oton joutuu joka tapauksessa poraamaan kanteen kun valmista paikkaa ei ole ja lämmitin mahtuu nätisti paisarin alle runkopalkkiin kiinni, jolloin letkujen lämpösuojia, yms. ei tarvitse mitä uudemmissa voi tarvita. Näin neloskoneisissa. Kutoskoneisissa joutuu soveltamaan lämmittimen pahimmillaan kardaanitunneliin.

              B8:ssa merkkikohtaisesta sarjasta hyödyllisimmät osat ovat juuri letkujen lämpösuojat ja tankin oton kulmaliitin.

              Comment


              • Voisiko joku neuvoa mihin nastaan tuo webaston johtosarjassa oleva ilmastoinnin ohjaus kytketään vm. 2006 3.0TDIq:ssa ja tarvitaanko välissä relettä vai ei?
                Googlaamalla ja searchilla on löytynyt jos jotain nastanumeroa mutta joku on tämän varmaan itsekin kytkenyt ja tietää.

                Liitin on todennäköisesti tuo 16-napainen ao. kuvassa:


                Ja ilmastointipaneeli näyttää päällepäin tältä eli onko tuo nyt sitten ns. laajennettu ilmastointi...

                Comment


                • D liittimen 11 pinniin, laitettava poikki ettei ole autoon kytkettynä ja ei releitä:
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=101

                  Comment


                  • Kiitoksia!
                    Olisko täällä seinäjoen lähialueella ketään joka vois koodata moottorilämmityksen ohjauksen tonne MMI:hin? Korvausta vastaan tietty.

                    Comment


                    • Päteekö tämä ohje muuten samaan autoon?
                      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...9&postcount=19
                      Vaikkakin nyt on siis kyse webastosta eikä eberistä..

                      Comment


                        Oma kulkineeni kävi tällä viikolla Eberi ongelmien takia takuuhuollossa. Sinne oli tullut Eberin tehtaalta uusi ohje vesiliitäntöihin. Eli uudella kytkennällä kiertää vesi ensin moottorissa ja sitten vasta kennolle.

                        En ole vielä ehtinyt tutustua siihen miten se on toteutettu mutta Toimii!! Eli moottori lämpeää vaikka lömpönamikat olisivat missä asennossa.

                        Kannattaa käydä kysäsemässä jos liikkeessä asennettu hiljattain.

                        Näin siis ainakin S6 4F -07.

                        Comment


                        • Vähän pitkissä kantimissa tämä mun webaston asennus mutta nyt alkaa olla valmista:) tuli mieleen että mikä tuon 11 nastan toimenkuva on tällähetkellä kun kerran siihen nyt tuleva piuha voidaan poikkaista ja eristää?
                          MMI koodaus varmaan onnistuu Nurmon autopistesteellä. Jos joku haluaa tehdä halvemmalla niin ei muutakuin viestiä.

                          Comment


                          • Vastailen tähän nyt itse itselle jos siitä olis vaikka jollekin myöhemmin hyötyä. Eli ton 11 nastan piuhan sai tosiaan laittaa huoletta poikki ja eristää auton puoli. Ei nähtävästi vaikuttanut minkään toimintaan. Läppien koodauskin tehty Nurmon autopisteen toimesta.

                            Comment


                              Nyt tarvisin vähän vianhakuun apua. Tuossa V8:ssa on eberin hydronic, varmaankin 5kw. Viime talvena vielä pelasi hyvin. Nyt kesän jälkeen ei sytytä olleenkaan. Naksunta kuuluu tankista niin kuin ennenkin ja vesi lähtee kiertämään kun laittaa päälle. Akkukin on ladattu täyteen, alkaa kylläkin olemaan ehtoopuolella kun pääsi jäätymään viime talvena.
                              Viestiketjua kun lueskelin läpi, niin voisiko hehkun vaihdolla lähteä pelaamaan taas? Ja onkohan se minkälainen homma? Eberin sijainti ainakin pitäisi olla hyvä vaihtoa ajatellen kun se on tuossa paisarin alapuolella näkyvillä.

                              Comment


                              • Tuossa V8:ssa on eberin hydronic, varmaankin 5kw. Viime talvena vielä pelasi hyvin. Nyt kesän jälkeen ei sytytä olleenkaan. Naksunta kuuluu tankista niin kuin ennenkin ja vesi lähtee kiertämään kun laittaa päälle.
                                Joko sieltä on (viimein?) palanut metalliverkko puhki?
                                http://www.ebay.co.uk/itm/WEBASTO-AI...item27ef341b81

                                -----------------------------------

                                C5 4.2 asennuskertomus
                                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...postcount=1265

                                Comment


                                  Mitäs se tuo verkko siellä tekee käytännössä? Ei ole ennestään tuttuja nämä lämmittimet. Pitänee kaivaa tuon eberin tarkat tiedot sen kyljestä, niin pääsee vähän eteenpäin tässä.

                                  Comment


                                    Ei kannata uskoa kaikkea mitä internetissä lukee. Omasta lämmittimestäsi et tuollaista löydä.

                                    Eberin vikakoodien luku ja siitä sitten eteenpäin.

                                    Comment


                                      Tässä on tuo minikello kabiinissa, niin siitähän ei tainnut koodeja saada. Mutta tuommonen siellä on mitä kuvassa näkyy. Perimätiedon mukaan nelisen vuotta sitten asennettu, ja varmaan käytetty sinne laitettu. Tuosta on tuo kansi joskus ilmeisesti haljennut ja sitten liimailtu kasaan.
                                      Liekkö joku osaisi sanoa tuolle mallitarkennusta kuvan perusteella? Juuri kävin jarrusprayn kanssa putsaamassa tyyppitarraa tuosta, niin entistä huonommin näkee mitä siinä lukee.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • Josko bensa ja 5kw niin kun on vesipumppu integroitu se on silloin B5WSC. Viikkokellon tai TP5 tai R+ kaukosäätimen vaatii koodeille, tai johtosarjaan K-linja PC diagnoosisoftaa kiinni.
                                        Viimeksi muokannut an13; 22.11.2014, 20:49.

                                        Comment


                                          Ok kiitoksia. Tuo B5WSC tuntuu tutulta, sen tyylistä sieltä oli ehkä luettavissa ennen kun töhrin enempää. Ja vesiletkutkin näytti tulevan siihen kiinni. Voisi käyttää vaikka tuolla Eeperillä, mikä täältä löytyy, jos ne saisi jotain koodia sieltä irti. Kun ne pakkasetkin sieltä joskus tälle talvea tulee.

                                          Comment


                                          • Eberiä asentamassa Urs4 -93

                                            Tästä topikista jotain selvennystä asiaan löytyikin, hakusessa nyt lähinnä siis kuinka saada puhallin toimimaan automaatti-ilmastoidussa. Osaako tuo paneeli hoitaa kaiken pelkästään kun sinne syötetään heräte tms kun lämmitin käynnistyy? Löytyykö netistä sähkökaavioita näihin?

                                            Comment


                                            • Mikähän nyt ei toimi 2008 A6 4F 2.0tdi D5WSC Eberin kanssa. Eberin musta/punainen ohjausjohto on viety automaatti-ilmastoinnin pinniin D11 Porkkiksen ohjeen, ja liitteenä olevan saksankielisen ohjeen mukaan, eli auton puoli on eristetty ja ei enää käytössä. Toisessa, liitteenä olevassa suomenkielisessä ohjeessa puhutaan 20-napaisesta mustasta liittimestä ja pinnistä 3? En huomannut katsoa kumpi määrä nastoja auton liittimessä oli. Ilmastointi on koodattu: Adaptation, channel 17 0 => 1, ja vikakoodeja ei ole.

                                              2.0tdi PD-moottorin vesiletkut on kytketty niin, että kannen takaosassa olevan metallisen vesihaaran puoli on kytketty lämmittimelle tulevaan letkuun ja lämppärinkennolta tuleva letku, jossa on ilmausruuvi on yhdistetty lämmittimeltä lähtevään letkuun.

                                              Lämmitin lähtee päälle, mutta sammuu muutaman minuutin päästä ja antaa ERR-koodin, jota ei tosin Easystart-kakella saa tulkattua sen paremmin. Ajon aikana jos eberin lyö tulille alkaa ilmastointi puhaltaa kylmää.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                Eikös se (ylempi) letku jossa on ilmausreikä, ole kennon paluupuolella eli kytkentäsi työntää nyt vastavirtaan. Muistaakseni itse tuollaiseen koneeseen tein liitoksen EGR-jäähdyttimen letkuihin.

                                                Jos on näytöllä varustettu (R+) ohjain niin saahan sillä luettua vikakoodit.

                                                Comment


                                                • Ristikytkentä kyllä selittäisi tuon ongelman, yrittää imeä kennon tyhjäksi. Onko varma tieto? Ohjeiden kuvat ovat niin huonoja ettei näe kumpi on kumpi.

                                                  Comment


                                                    Kaikissa malleissa on ilmaus kennon paluupuolella, sinne siis lämmitintä ei tule kytkeä. Näissä joissa lämmönsäätö toteutettu magneettiventtileillä, liitetään lisälämppäri syöttämään lämmintä venttiilille tulevaan letkuun.

                                                    Comment


                                                    • Niin tuo kyllä käy järkeen. Onneksi en pilkkonut alkuperäisiä letkuja :) Onko tuo magneettiventtiili suoraan kannen päässä olevassa haarassa? Ilmeisesti siitä kuitenkin lähtee letkut kennolle, eli pitäisi löytyä sen perusteella.

                                                      Comment


                                                      • Itse itselleni vastaten: Magneettiventtiili on vesikaukalossa. Eberin lämmin puoli magneettiventtiililtä moottorille tulevaan johtoon ja kylmä puoli moottori puolelle kaikki pelaa. Tovin sai tosin ilmata, ennen kuin alkoi toimia normaalisti.

                                                        Comment


                                                          Onko tässä A6 4F:ässä samanlainen läpivienti-reikä johdoille ECU:n alla kuten B6/B7:assakin on?

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X