Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin säätöyksikön "muisti" ja säädön toiminta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastoinnin säätöyksikön "muisti" ja säädön toiminta

    Mulla oli koneremontin vuoksi akku irti reilun viikon, ja nyt ilmastoinnin säätöyksikkö toimii erilailla kuin ennen remppaa.

    Eli kun auton käynnistää uudelleen, lähtee ilmastointi aina käyntiin auto-asennolla ja asetuksella 22 C, siis huolimatta siitä, mitkä olivat asetukset edellisen ajon päättyessä.

    Selkeä muistikuva on, että aikaisemmin "vanhat" asetukset jäivät muistiin.

    Miten toimii teillä muilla...????

    Auto on siis 2,5 TDI (-97 C4) automaatti-ilmastoinnilla.
    Viimeksi muokannut harrifor; 20.11.2007, 09:47.

  • #2
    Kyllä sinne ne edellisen ajon asetukset pitäis jäädä muistiin.

    Enpä ole moisesta ongelmasta ennen lukenutkaan.
    Onko tuossa ohjausyksikössäkin saman tapainen systeemi kuin radiossa?

    Comment


      #3
      Ilmastoinnin ohjainyksikkö luulee jostain syystä, että "akku käy irti" jokaisen käynnistyksen jälkeen.

      Juotokset kannattaa tarkastaa siitä sekä liittimet.

      Comment


      • #4
        Kannattaa myös tarkistaa taulusta sulake jonka selitteessä "klima.... jotakin", meikällä teki tuota samaa kun oli proppu palanut, aina käynnistyksen yhteydessä 22°.

        Comment


        • #5
          Sulakkeet on ehjät.

          Säätöyksikössä taitaa olla jonkinlainen muistin paristo tms, koska lyhyen seisokin jälkeen arvon jo säilyvät, mutta häviävät yli yön seisokissa. Autoa on nyt käytetty n. 4 tuntia rempan jälkeen. Josko asia korjaantuu, kun autoa käytetään pitempiä aikoja ja paristo latautuisi.

          Miten muuten lämmityssäädöt oikeasti toimivat...siis miten ilmaa puhalletaan kylmään kabiiniin auto-asennolla...entä miten kun auto lämpenee. Koitin selvittää asiaa käyttöohjeesta, mutta en löytänyt siitä toiminnan kuvausta.
          Sen olen huomannut, että auto-asennollssa kylmällä ilmaa tulee vain tuulilasille, mutta ei jaloille. Tasaantuuko tuo auton lämmetessä vai miten...???

          Comment


          • #6
            Anna olla AUTO-asennossa vaan, silloin kabiini lämpeää nopeimmin.
            En ole itsekään ihan tarkkaan tutkinut miten aivan kylmällä koneella, mutta aluksi puhaltaa vissiin vain tuulilasille.
            Mitä enemmän jäädytinneste lämpeää, sitä suuremmalle teholle puhallin menee.
            Jossain vaiheessa tulee mukaan puhallus jaloille myös.

            Siitä sitten kun auto on lämmennyt tarpeeksi ja puhallin lakannut enempiä pöhisemästä, avautuu myös central-läpät ja alkaa tulla ilmaa suoraan naamallekin.

            Comment


            • #7
              Sisäkierto päällä auto lämpiää nopeasti. Näin tosin ikkunat alkavat huurtua jossain vaiheessa, jolloin kannattaa klikata sisäkierto pois päältä.

              Comment


              • #8
                Omalla kohdalla olen todennut automatiikan sikäli toimivaksi, että pidän sitä päällä yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Kesäkelillä vekotin pyrkii preferoimaan keskisuuttimia, joista puhkuu viileää ilmaa liiankin kanssa.

                Kesällä siis tasajako päälle aktivoimalla manuaalisesti ylä-, keski- ja alasuuttimet. Talvella täysautomatiikalla, jolloin lämpimän jako toimii hyvin tuulilasin ja jalkatilojen välillä.

                Esilämmitys aktivoituna mulla lukee lämpötilana aina 22 ja ilmanohjaus on automatiikan perässä. Joissain muissa yksilöissä/mahdolisesti joissain muissa softaversioissa on kuulemma erilaista käyttäytymistä.

                Comment


                • #9
                  Mahtaako noissa automaattitoiminnoissa olla suurtakin eroa auto/vuosimallien välillä kun mulla automoodi suosii vain ja ainoastaan keskisuuttimia.. Rasittava ominaisuus. Ja autona 10/96 A3

                  Comment


                  • #10
                    Tuossa -96 A4 on havaittavissa seuraavaa.
                    Eli kesällä suosii selkeästi keski luukkuja varsinkin jos kompura päällä. Toimii auto asennossa.

                    Talvella ei puhalla täysin kylmänä ollenkaan. Vasta kun vedenlämpö lähtee nousemaan alkaa puhista tuulilasiin ja myöhemmin jaloille. Keskiluukuista en ole auto asennolla talvella saanut ilmaa ulos. Joskus joutuu kovalla pakkasella laittamaan manuaalisesti keskiluukkuihin kun meinaa sivulasit jäätyä.

                    Porukoiden A6 audissa oli kesänjäljiltä jäänyt keskiluukkujen läppä jumiin ja puhalsi kokoajan naamalle -> lasit huuruun. Oli jättänyt vika koodinkin.

                    Comment


                      #11
                      A4 -97 tuntuu puhaltelevan näin talvella ensin oikeastaan pelkästään jalkatilaan ja sitten kun auton sisätila lämpenee myös tuulilasille. Keskisuuttimia se ei tunnu talvella käyttävän oikeastaan koskaan. Kesällä sitten suositaan taas pelkästään keskisuuttimia.

                      Comment


                      • #12
                        Näissä vanhemman mallin ilmastoinneissa AUTO-asennossa keskisuuttimista tulee ilmaa vasta kun hytti on lämmennyt tarpeeksi ja puhallusteho laskenut.
                        Urssissa olen katsonut, että teholla 4-5 alkaa vasta ohjata keskisuuttimiinkin.

                        Uudemmissa, kuten profiilin A6:ssa, ilmaa tulee kovemmallakin puhallusteholla keskisuuttimista.

                        Juhanilla lienee jotain vikaa, ilmastoinnin vikakoodit vaan lukuun niin tietää mistä kenkä puristaa.

                        Comment

                        Working...
                        X