Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Oskilloskoopilla mitattu Mafin päästä / releeltä jännite ja ei ollut kun pieniä pykyjä mitkä ei pitäisi vaikuttaa sekä lambdan lämmitysvastukset olivat ihan ok!
releeltä? pykyjä?
Oon todennut useampaan otteeseen, että kun tällä foorumilla joku sanoo mitanneensa jotain ilmoittamatta selviä tuloksia ja lopettaa lauseeseen "ei pitäs vaikuttaa", niin 9/10 kerrasta vika on juurikin siellä :)
Joo elikkäs mullakin syttyi abs-valo palamaan etummaisen vetonivelen vaihdon yhteydessä. Eli ei palanut mitään valoja, ajoin auton pukille ja vaihdoin nivelen, sen jälkeen valo palanut ja vikaa ei löydy. On otettu anturit irti ja puhdistettu. Myös sulakkeet katsottu. Jarrusatula kyllä pääsi (roikkumaan) anturin johdon varassa muutaman tunnin. Onko mahdollista, että johto päässyt irtoamaan jostain liittimestä syvemmältä? Jos on niin missä liittimet sijaitsee? Kaikenlaisia vinkkejä otetaan vastaan koska leima umpeutumassa :D
Laitetaas tänne vähän samasta aiheesta. Auto on A4 B6 vm2002. Eilen vaihdettiin takajarrusatula, levy ja palat kuskin puolelle. Sen jälkeen ilmailtiin vanhaan tyyliin ihan polkimella. Autoon kun käänsi virrat päälle kuului kolme piippausta ja jarrun hälytysvalo paloi. Auton käynnistyminen ei muuttanut asiaa. Autolla ajettu tänään normaalisti ja aina piippaa kolmesti kun virrat laittaa päälle. Joskus käynnistymisen yhteydessä nyt myös esp valo palaa, sammuu tosin. Abs valo ei herjaa. Vikakoodit luettu, 18057 missing message from abs controller, 65535 internal control module memory error. Nollasin koodin Vcds:llä ja heti ilmeistyi uudestaan.
Sellainen tausta että autossa kävi hetkellisesti jälkiasennusxenonit ja ne päälle laitettaessa sytytivät abs, esp ja jarruvikavalon. Eli joko boksi paloi tuosta heti. Huonosta akusta joku mainitsi mutta en usko kun piippaa ennen kuin ehtii startata. Poljin painuu hitaasti alemmas kun jarrulla seisoo. Jäikö ilmaa vielä vai kertooko jostain?
Vcds luettu läppärillä. Tänään koitan vagcomilla jos tulos eri. Laitan sulle mailiin vaikka kuvan koodeista. Läppäri oli kaverin kone ei ole kuin kuva siitä näytöltä. Piti jo eilen laittaa mailia kun huomasin että pelaat noiden kanssa. Onko tuo eri boksi kuin esim noissa just alle 2000 vehkeissä.
Okei. Voitais joku päivä koittaa silläkin. Saattaisko olla että tuo Vcds ei noita abs koodeja anna nollata. Abs toimii, juuri testasin soralla. Jos tuo koodi ja häly on peruja xenon räpellyksestä.
Tuosta 65535 koodista löytyy haulla juttua tältäkin foorumilta, boksi on mennyt ns. kolaritilaan ja virallisesti se pitäisi uusia, siksi ei ns. puolivirallisella työkalullakaan sallita moista operaatiota.
Juu selvä homma. Releytin xenonit ja hyvin rokkaa ei herjoja. Katotaan boksia jossakin kohtaa jos siitä herjan saa pois. Eipä tuo maailmanloppu nyt ole.
Esp valo palaa välissä joskus sammuu kuin painaa jarrua. Vähintään uudelleen käynnistämällä, missä vika, veikkauksia ? Koodit lukematta, liittyykö jarruvalokatkaisijaan ? Missä se sijaitsee. A6 v6 2.5 tdi 02. Moottorin koodi AYM
Edit: kokeilen tuuria ja ostaa kytkimen, missä se vain sijaitsee ? Jarrupolkimen lähellä ?
Teet vianhausta vaikeampaa kokeilemalla asioita. Ei ois eka kerta kun kokeilemalla aiheutetaan lisää ongelmia ja sitten on monta vikaa päällekäin.
Vikakoodit lukuun ensin.
Päivitän hieman, annoin asian olla sillä oli kahta eri vaihtoehtoa jarrupolkimen kytkimeen, saksalaista ja suomalaista versioo. Käsittääkseni oma auto on tuontiauto josta en ollut varma, jätin kytkimen ostamatta.
Vikaa ei ole tullut sen jälkeen kun vaihdoin jäähdytinneste anturin, samaan syssyyn mittaristossakin heräsi jäähdytinnesteeen mittari talviunilta. Kaikki voi olla sattumaa, enkä välitä mittaristosta enään sillä sille on tilattu jo huolto. Tarkempi ajankohta on vielä sopimatta !
Seuraavan kerran kun vika aktivoituu, pitää ajaa motomaattiin lukemaan koodit. En omista vielä vikakoodinlukiaa, Oireet viittaisi silti siihen kytkimeen sillä vain ja ainoastaan jarrupolkimen painamisella on vaikutusta esp valon syttymiseen.
Älä suotta tuhlaa rahojasi sinne. Osta mieluummin vaikka sitten piraatti-VCDS johto ebaystä, vaikka sekään ei ole hyvä ratkaisu. Toki jos taloudesta ei löydy edes kohtalaisella akulla varustettua kannettavaa niin projektille tulee melkoisesti lisähintaa..
Ostan mielummin alkuperäisen ja oikean kun piraatteja, sitten kun olen ostamassa. Siihen asti on mentävä joko motomaatilla, laakkosella / muilla autokorjaamoilla taikka jollain ystävällisellä foorumilaisella tms.
Piraatti ja auto kuulostaa todella huonolta yhdistelmältä, piraatti ja cd levy ei niinkään :D
Kiitos vinkistä jokatapauksessa!
EDIT:
Kurkkasin hintoja ja firmoja joista kyseisen kaapelin voi hankkia ja ohjelman. Toisella sivulla pelkkä kaapeli maksaa 350e, eikä ohjelmaa mukana, toisella sivulla 50e ja siinä on cd levy mukana. Olenko oikeassa että kaapelin lisäksi tarvitaan myös cd levy eli ohjelma tietokoneelle ? onko noista halvemmista mihinkään vai pitääkö suoraan ostaa tollanen kalliimpi + ohjelma ?
Nyt kaivattas taas apuja - en löytänyt aiempaa topiccia, joten jos löytyy niin ohjatkaa vain sinne :)
Eli, syttyi tuossa muutama viikko sitten ABS ja EPS -valot kojetauluun. Valot sammuu, kun käynnistelee uudestaan. Syttyvät sitten ihan satunnaisesti uudestaan - useimmiten paikallaan ollessa, joskus myös ajossa.
VCDS (ja huollossa vielä Boschin testerillä tsekattuna) antoi vasemman takarenkaan anturille vikaa. No, anturi vaihdettiin tänään. Hetken kaikki ok, eikä huollossakaan testiajon jälkeen mitään, mutta tovin ajelun jälkeen nuo valot taas taulussa.
Pahimpana pelkään ettei ABS-ohjausboksissa nyt sitten ole mitään?
Jostain luin, että jarrupolkimen viallinen anturi voisi tehdä tuota myös - se nyt olisi halpa vaihtaa mutta liekö totta?
Taas kuuntelen nöyränä tietävämpiä jos joku osaisi neuvoa.
Tähän kapistukseen on palanut nyt rahaa ihan riittämiin - samalla hintaa olisin jo ostanut toisen mutta... :)
Ja se kärry tarkemmin:
A4 B6 1.8T Quattro Avant 2004
Oliko se uusi anturi merkkarin tiskiltä laatuosa vai joku halvempi tarvike? Tuli vaan mieleen, yhtä passatin omistajaa autoin tutkimaan vastaavaa tuossa joku aika sitten... Takapyörän anturi kiukkusi siinäkin. Oli vaihdettu ensin anturi, sitten pyörännapa tunnistinkehineen, mitattu johdotukset, vaihdettiin vielä nupiksi ABS-boksi... Eikä mikään auttanut. Sitten vihdoin auton omistaja uskoi, kun kehotin hakemaan merkkarin tiskiltä varmasti toimivan anturin. Sillähän se tuli kuntoon.
Voi tarvikekin toimia, jokuhan ne alkuperäisosatkin tekee. Mutta olisi sitä rahaa silti aika paljon säästynyt jos olisi heti hakenut sen kalliimman anturin.
Jos uusi anturi on varmasti laatuosa, niin unohda sitten tämä vuodatus.
Tarkka vikakoodi olisi kyllä kiva nähdä, taitaa niitä jo B6 Audissakin olla aika monta mahdollista jotka kaikki viittaavat pyörän anturiin, mutta kertovat myös vähän minkä tyyppinen se ongelma on.
Mulla samaa vikaa paitsi vas. etupyörä mikä herjaa päivittäin. Tiputtaa myös nopeusmittarin pois pelistä samalla abs ja esp valojen sytyttyä.
Anturin vaihdoin uuteen. Anturin kehä on vaihtamatta mutta vika tulee useasti esiin auton seisoessa tyhjäkäyntiä paikallaan joten en usko vian olevan siinä. Veikkaan abs boxia?
Ja tosiaan sama a4 1.8t quattro avant 2004
Vikakoodia en tähän hätään saa kun hajotin vikakoodi läppärin..
Nyt sain vikakoodin ulos. Motonetin anturi(merkkiä en muista) vaidettua ilman tulosta. Ja valot syttyy useimmiten silloin kun auto seisoo paikallaan.
Oiskohan tää Amalinin keikka?
1 Fault Found
00283 - Front Left ABS Wheel Speed Sensor (G47)
30-00 - Open or Short to B+
Attached Files
Viimeksi muokannut Killeri; 14.12.2018, 19:52.
Perustelu: Vikakoodi tekstinä.
Auto tuli kuntoon kun abs boxi kävi Akilla. Kiitokset Akille!
Autolla pystyis ajamaan ilman boxia mutta nopeusmittari oli kateissa ja mittaristo vilkkui punaisenaan varoitusvaloja.
Boxi on kiinni torx ruuveilla (kpl6). Pissapojan ylempi säiliö irti ja ohjaustehostimen säiliö vähä sivuun niin mahtuu ruuvit kääntämään auki.
Oli vaihdettu ensin anturi, sitten pyörännapa tunnistinkehineen, mitattu johdotukset, vaihdettiin vielä nupiksi ABS-boksi... Eikä mikään auttanut. Sitten vihdoin auton omistaja uskoi, kun kehotin hakemaan merkkarin tiskiltä varmasti toimivan anturin. Sillähän se tuli kuntoon.
Voi tarvikekin toimia, jokuhan ne alkuperäisosatkin tekee. Mutta olisi sitä rahaa silti aika paljon säästynyt jos olisi heti hakenut sen kalliimman anturin.
Antureita on kahrella vastusarvolla ja tarttee olla sama vastusarvo ko vanhassa anturissa. Näyttää nämä kevemmät olevan nirsompia vastusarvon eroille, raskaalla ei ole välittänyt vaikka arvot olisivat olleet eri. Omassa kulkineessa törmännyt anturin toimimattomuuteen ko mon ollut eri vastusarvot.
Viimeksi muokannut Killeri; 7.3.2019, 20:17.
Perustelu: Lainaus kuntoon.
tässä hiljan taistellut tuon B6 1.8T:n ongelmien kanssa. Tarina menee näin:
- ABS/ESP valot tauluun. VCDS kertoo ABS-moduulilta katsottaessa, että 00283 - ABS Wheel Speed Sensor Front Left (G47) 30-00 - Open or Short to Plus.
Toimii välillä, välillä ei. Oudointa on, että antaa vian käynnistyksessä eikä niinkään ajon aikana. Jos vika on päällä startin jälkeen, se myös pysyy päällä. Jos taas vikaa ei startissa tule, se ei myöskään ajon aikana esiinny tai ainakaan varoitusvaloja ei syty. Vian ollessa päällä ei luonnollisesti ABS/ESP toimi, eikä myöskään nopeusmittari.
-> anturin puhdistus, ei apua.
-> uuden anturin asennus - tämä olikin hauska homma, koska vanhassa anturissa oli nelipinninen liitin ja uudessa (Delphi) 5-pinninen. Liitin vanhasta anturin johdosta, väri väriin huolellisesti kolvaten ja suojaten, asennus paikalleen.
-> edelleen ongelmaa ajoittain.
Jo ennen anturin vaihtoa alkoi flekti huutaa jo kylmäkäynnistyksessä ja mittariston moottorin lämpömittari kiipesi jo kylmällä koneella 90 asteeseen. Ajossa saattoi heittää tauluun lämpömittarin kuvan ja "KÜHLMITTEL"-tekstin.
-> VCDS kertoo, että koneen lämpötila n. 75 astetta ja toisaalta mittaristomoduulilta luettaessa ihan höpöjä, yli 110 astetta.
-> Akku meni vaihtoon, kun aloin jo epäillä että huonossa hapessa ollut akku voisi saada mittariston loistamaan. No, akun vaihto ei vaikuttanut mihinkään.
-> Samalla mitattu kaikki sulakkeet mitä löytyi ja tarkistettu, ettei ECU-boksissa ole kosteutta.
-> Uutta "ELTH" anturia kehiin ja nyt lämmöt ok koko ajan, eikä flekti huuda turhia tai tule lämpöhälytyksiä. Myös VCDS:n kautta katsottuna lämmöt ok sekä koneen ja mittariston moduuleilta katsottuna.
Mutta edelleen iskee satunnaisesti startissa tuota ABS/ESP -vikaa, ja koodiksi tallentuu 00283.
Mistähän tätä nyt seuraavaksi kannattaisi lähteä rassaamaan?
TL;DR: ABS/ESP-valot tauluun startissa silloin tällöin, vaikka ABS-anturi vaihdettu. Samaan aikaan lämpösekoilua, mutta korjaantunut anturin vaihdolla.
Tyyppivika A4 B6 ABSissa (Bosch 5.7), niikuin tuossa muutama viesti ylempänä kirjoitin. Noita tulee mulle jatkuvasti korjattavaksi.
Korjausasioissa yhteyttä: eleworks@outlook.com
Comment