Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi V8Q ja eberin asennus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi V8Q ja eberin asennus

    Tervehdys kaikille!!

    Pakko on turvautua täältä löytyvään asiantuntevuuteen kun liikkeestä sitä ei löytynyt. Eli melkein kaikkiin muihin audin malleihin löytyi yksityiskohtainen asennusopas, mutta V8:iin ei. Koko malli oli tuntematon BOSCHin valikoimassa.

    Eli olen ostanut eberspächer hydronic lämmittimen audiini. Se pitäisi vielä asentaa, ja kuten kaikki tietävät, liikkeessä sen asennuttaminen maksaa paljon.

    Muuten asennuksessa ei varmaan ole ongelmia, kun vaan löytäisi letkut ja releet mihin eberi yhdistetään. Eli nyt on hukassa kabinettiin menevät sisätilan lämmittimen nesteletkut, ilmeisesti niihin se kuitenkin pitäisi asentaa. Toinen mikä on häveyksissä on ilmastoinnin(puhaltimen) rele. Siihenkin pitäisi joku johto eberiltä viedä.

    Jos joku on joskus mokoman asentanu V8:siin niin vinkkejä varmasti löytyy ja paljon. Kaikki apu on tervetullutta. Vinkeistä puheenollen, kannattaako bensaletku eberille vetää tankista asti vai löytyykö moottorin bensaletkusta kohta johon tuon voisi yhdistää?

    Laitan samalla eberille oman lisäakun releen kanssa, jolloin molemmat akut latautuvat moottorin ollessa käynnissä. Akun rele pitäisi kytkeä laturin D-napaan. Missä tämä D-napa on. Jos siitä tulee sähköjohto auton omalle akulle, niin silloin releen asentaminen olisi erittäin helppoa.

    Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä!! Niin ja jos joku näppäräsorminen henkilö löytyy joensuun alueelta, niin voisin vaikka paikan päällä käydä neuvoa kysymässä.
    Viimeksi muokannut porkkis; 9.11.2007, 15:47. Perustelu: ei allekirjoituksia

  • #2
    Vinkeistä puheenollen, kannattaako bensaletku eberille vetää tankista asti vai löytyykö moottorin bensaletkusta kohta johon tuon voisi yhdistää?
    Ei varsinaisesti liity tähän malliin mutta bensamalleissa ainakin pitää vetää letku tankkikojeesta asti. Muuten eberi hyytyy jonkin ajankuluttua. Letkun vetämisessä on oma hommansa ja eberin bensapumppu kannattaa asentaa ohjeen mukaan että toimii oikein.
    Dieseleissä olen kuullut tehtävän toisin....

    Comment


      #3
      93 V8:ssa taitaa olla uudempi ilmastointi eli kaksinäyttöinen, eiköstä vaan? Siihen käy C4-korisen ohjeet, jotka varmaan löytyy täältä foorumiltakin etsimällä.

      Bensa tankista suoraan, koska oma pumppu tankissa.

      Comment


      • #4
        Kyllä siinä on se kaksinäyttöinen automaatti-ilmastointi. Rupean etsimään asennusohjeita. Toki vinkkejä saa laittaa vielä. Esim komponettien sijoituspaikoista ym.

        Comment


        • #5
          ircin kautta sainkin hyvin infoa asennukseen liittyen. Suuret kiitokset kaikille hyvistä neuvoista! Tosin koitos on edessä vasta maanantaina, että yllätyksiä saattaa sitten vielä tulla.

          Comment


          • #6
            Bensa lähtö suoraan tankille. Takapenkin alla on peltinen luukku josta pääsee käsiksi tankille. Iso muovinen mutteri auki ja poraa kanteen reikä bensa lähdölle. Liitokseen esim. pikaliimaa tai jotain vastaavaa. Bensa pumppu taka-akselin viereen. Lisäakulle ohjaus ns. latauksen merkkivalon piuhasta. Kun autoa startataan niin ei ota virtaa lisäakusta. Silloin ei tarvii lataus johto olla sormen paksuinen. Laita myös lisäakun lataus piuhaan esim. 100amp sulake väliin. Jos sattuun rele jumiutumaan niin sulake palaa starttaus vaiheessa. Ja lämmön/ilmastoinnin säätimen takana on valmis nasta liittimelle eberiä varten.

            Comment


            • #7
              Projekti etenee, Sähköt on enää osittain jäljellä.

              Ilmeisesti tuo pinni ilmastoinninohjauksen takana on tuo 1-pinni, eli mikä puuttuu orkkis liittimestä.



              Tuo luukku oli takakontin perällä. Piuhoille löytyi hyvä läpivienti konepellin oikean takakulman alta.

              Kertoisitko tarkemmin tuosta lisäakun ohjauksen piuhasta. Liikkeessä sanottiin että laturin D+napaan, en ole kyseistä napaa vielä löytänyt, ja jos löytyy jokin helpompi vaihtoehto niin aina vaan parempi. Helpomalla tarkoitan yksinkertaisempia piuhan vetoja.

              Comment


              • #8
                Juup, eberi ollut asennettuna jo jonkun aikaa. Suosittelen kaikille jotka harkitsevat laitteen asentamista itse. Auton anatomia selkeytyy toden teolla.

                Erittäin opettavainen keissi! Jos joku tarvitsee vinkkejä ko. hommaan ni voin antaa niitä.

                Comment


                • #9
                  Tyhjä paikka liittimessä on juuri ohjaus eberille. Ja D+ napa löytyy suoraan laturin päästä. Ohut ns. laturin merkkivalopiuha. Siihen rinnalle ohjaus lisäakku releelle.

                  Comment


                    #10
                    Kannattaa muistaa myös se, että sen lisäakun releen tulee olla melko järeä. Kun käytät toista akkua eeperillä tyhjemmäksi ja starttauksen jälkeen liität ne yhteen, voi akkujen välinen virta kasvaa hyvinkin suureksi akkujen pienestä sisäisestä resistanssista johtuen. Joten mikään perinteinen 16 A:n rele ei välttämättä riitä. Tämä asia tietysti riippuu akkujen kunnosta ja tyypistä.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja pasi_ Näytä viesti
                      Kannattaa muistaa myös se, että sen lisäakun releen tulee olla melko järeä. Kun käytät toista akkua eeperillä tyhjemmäksi ja starttauksen jälkeen liität ne yhteen, voi akkujen välinen virta kasvaa hyvinkin suureksi akkujen pienestä sisäisestä resistanssista johtuen. Joten mikään perinteinen 16 A:n rele ei välttämättä riitä. Tämä asia tietysti riippuu akkujen kunnosta ja tyypistä.
                      Tätä joskus ihmettelin kun asuntovaunun akku lataantui kun oli autossa kiinni. (Silloin joskus kun ei ollut takasumari pakollinen) Hyvin pelasi vaikka johdot oli sellaista "nallilankaa" välillä vaunun akku oli lähes tyhjä kun laittoi johdon kiinni eikä ongelmia. Voisi joskus mitata ampeerimittarilla montako ampeeria ottaa vastaan, luulen ettei kovinkaan paljon.
                      Jossain näin myynnissä "apukaapeleita" tupakansytyttimestä toiseen, niillä lataa toista autoa 10min. ja eikun startaamaan.
                      PS: en kyllä suosittele kokeilemaan tollaisia apukaapeleita.

                      Comment

                      Working...
                      X