Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2:sen 3B lohkolämmittimestä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Nii vastus kyllä menisi mutta se kiinnityshässäkkä ei tuntunut mahtuvan. Ehkäpä sitte yritin väärässä asennossa. Pitänee jokupäivä paremmalla ajalla turata lisää...

    Comment


    • #32
      Joo, kiinnityshässäkkää (=T:n muotoinen kappale) en minäkään saanut lohkon reiästä sisään yhdessä elementin kanssa, vaikka kuinka sovittelin. Mutta sen saa laitettua vaikka sillä tavalla että sitoo ohuen narun siihen T-kappaleen kierteeseen, laittaa T-kappaleen ensin paikalleen lohkon sisään, ja vetää sitten sillä narulla T-kappaleen kierreosan lämmityselementin reikään.

      Comment


      • #33
        No jotta olisi lisää valinnan vaikeutta niin mä olen laitellut ykkösropun tilalle (AAN) Defan 393:sia :)

        Comment


        • #34
          :) Ja mä aattelin hommaa Temron kun niitä on muutamia vielä siellä täällä myynnissä.
          Noh, pyydän asentajaa varaamaan proppuja ja katotaan.
          Raportoin kyllä omalta osalta kun saan homman teetettyä.

          Comment


          • #35
            Kerrotaan vähän omasta lohkolämppärin asennuksesta. Pari viikonloppua sitten tuli tuollainen asennettua ja olihan se vähän haasteellista. Elementtinä oli Motonetistä ostettu Defa:n lämmitin ja moottorina UrS4:n AAN.

            Pakkaspropun irroitus oli oikeastaan helpompaa mitä kuvittelin. Hitsasin sellaisen ison puu/betoniruuvin (sille oli joku ihan oikea nimikin) metalliputken päähän ja napautin propusta läpi. Ohjeissa suositeltuun keulasta päin toiseen proppuun ei ollut mitään toivoa edes saada tuota työkalua mahtumaan koska tiellä olivat vielä Webaston putket (jotka olisi toki voinut poistaa kun Webastokaan ei toimi). Laitoin vastuksen sitten etummaiseen reikään.

            Kun tanko oli propusta läpi, tulppa lähti ihan käsivoimin vetämällä. Tämän jälkeen tuntui, että olisi päässyt liian helpolla. Ja totta, olikin...

            Suurimmaksi ongelmaksi osoittautui lohkolämmittimen liittäminen itse lohkoon. Defan vastus kiinnitetään sellaisella T-muotoisella ruuvilla joka vetää vastuksen tiiviisti lohkoon. Tai niin siis herrat tehtaalla ovat suunnitelleet. Ongelmana on vain se, että tuo ruuviosuus on kyseisessä vastuksessa aivan naurettavan lyhyt. Tästä johtuen jouduin keksimään parin tunnin pakkasessa sovittelun jälkeen jonkun muun ratkaisun.

            Ratkaisuna hitsasin kierretankoon kiinni lattaraudan pätkän ja hioin sen vastaamaan ulkonäöltään suurinpiirtein alkuperäistä liitintä. Ruuvipätkän tosin jätin reilusti pidemmäksi. Tämän jälkeen asennukseen meni 3min. Hitsaus kannattaa sitten tehdä huolella, muuten on joku kaunis päivä nesteet pihalla ja puolet liittimestä vesikanavassa.

            Liittimen mukana tulevan mutterin päästä joutui hiomaan hieman pois jotta kierretanko mahtuisi tulemaan sieltä uloskin. Itse ajattelin, että kyllä tuo kierre ja vetävä voima pitävät vedet sisällä, mutta näytti ainakin alussa muutaman tipan tiputtavan - kannattaa siis laittaa vaikka pulttiliimaa sinne väliin.

            Summa summarum: Lohkolämmitin toimii hyvin. Johdon laitoin IC:n edessä olevaan ilmanottoaukkoon jolloin itse asennus jää melko huomaamattomaksi.

            Comment


            • #36
              Ahdasta on mutta kyllähän se kakkoseen sujahti sitte lopulta ;) Alkujärkytyksestä ja epätoivosta huolimatta... Pistin pätkän lämmöneritys suojasukkaa piuhan päälle pakosarjan kohalle.
              Toimivuuden/veden pitävyyden pääsee kokemaan sitten joskus kun lintta omin voimin taas liikkuu. Letkumallin vastus on kyllä paljo kivampi, ainaki asennusmielessä :)

              Comment


                #37
                Mulla on sellaista alumiinihaitariputkea lohkiksen johdossa lämpöeristeenä. Menee niin pakosarjaa viistäen. Lisäksi kierteytin yhen koneenkannakkeen ylimääräisen reiän ja laitoin johdon siihen p-lenkillä kiinni.

                Comment

                Working...
                X