Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin ulkolämpötunnistimen ohitus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastoinnin ulkolämpötunnistimen ohitus?

    Ilmastointifirman mielestä ei ole mitään perustetta sille, että ilmastointi kytkeytyy toimimasta, kun lämpötila ulkona on n.+4 astetta. Laite toimisi muutenkin todennäköisesti täysin moiteitta, vaikka ulkona olisi jopa pakkasasteita.
    Onko kommentteja?
    Suunnitelmana on ohittaa tuo lämpötila-anturi esim. kytkimellä, jollei sitten pysyvästi.
    Ideana on, että ilmastoinnin voisi tarvittaessa kytkeä päälle huurteen poistoa helpottamaan. Kopressorin stefatkin pysyisivät paremmassa kunnossa, kun ilmastointia voisi talvella "pyörittää" aika ajoin.
    Siis.... Kysymys. Missä on tuo ilmastointikompressorin lämpötilatunnistin? Autossa on ajotietokone. Voisiko ulkolämmön mittaukseen olla sama tunnistin?
    Voisiko joku antaa neuvoja, kuinka projektin voisi toteuttaa.
    Autohan on tuo Wanha C4-koppainen 2,8.
    Kiitos kiinnostuneille.

    #2
    Entäs höyrystimen jäätyminen? Jos se käy kovin kylmänä ja sinne tulee kosteaa lähes 0 asteista ilmaa, se voi jäätyä umpeen eikä siitä kulje enää ilma läpi...

    Yksi anturi on perinteisesti puskurin ja syylärin välissä. Toinen pitäis olla vielä raitisilmasuodattimen suunnalla.

    Comment


      #3
      Panupa sen jo sanoikin. Nollakeleillä, kun ilmankosteus on suuri, vaarana on lauhduttimen jäätyminen. Tosin eipä sitä nollakeleillä kylmää paljon pyydetäkään, mutta jäätymisvaara on kuitenkin olemassa. Ja kun lauhdutin on yleensä syylärin edessä, niin lauhduttimen tukkeentuminen vaarantaa jossain määrin myös moottorin jäähdytystä.

      Toinen juttu on sitten se, että mihin sitä ilmastointia kylmillä keleillä tarvitaan? Tietysti huurteen ja kosteudenpoistoon, mutta ainakin profiilin A6:ssa on huurteenpoistolle oma asento HVAC:issa, jolloin kyllä ylimääräiset kosteudet lähtevät.

      Comment


      • #4
        No, just sen huurteenpoistoon tuota toimintoa viileillä syyskeleillä tarvitsisin. Muutama minuutti yleensä riittää kuivattamaan ikkunat. En usko, että se siinä ajassa niin jäihin menee. Tuollaisessa Wanhassa mobiilissa ( vm.-91 ) tuollaista mainitsemaasi toimintoa ei ole.

        Comment


          #5
          Ei mene ilmastointi onneksi päälle kun ohittaa ulkolämpöanturin. Siellä on myös kennolla lämpöanturi ja lisäksi paine anturit. Joka tapauksessa ilmastointi järjestelmässä on kaksipuolta. Neste ja kaasu. Kompurapuristaa kaasun nesteeksi, alle -5 asteen puolella kylmäaine nesteytyy. Ja jos kompura lähtisi päälle silloin kun kaasupuoli onkin nesteynyt niin kompura räjähtäisi tuhannen pi###n päreiksi.

          Comment


            #6
            No lauhduttimenhan ei luulisi koskaan jäätyvän, kun siihen kuitenkin tuodaan se lämpö höyrystimeltä, joten se on aina lämmin. Siksi sitä jäähdytyspuhallintakin pyöritetään. Ennemminkin se höyrystin voi jäätyä, joka on ehkä todennäköistäkin.

            Se huurteenpoisto ilmastoinneissa on niinkin hieno ja monimutkainen laite, kuin että puhalletaan täysillä laseille ja pidetään ilmastointia päällä. Ei eroa mitenkään siitä, että pidät normaalisti ilmastointia päällä. Tuo vain on kuljettajaa ajatellen tehty yhden napin päähän.

            Comment


            • #7
              No, mites semmonen asia on selitettävissä kun, joillain ihmisillä on pakastin esim. parvekkeella? Kesät, talvet, eikä se pakastin tunnu olevan siitä moksiskaan. Tai esim. kauppojen kylmäkoneethan on monesti sijoitettu häkkiin, tai ilmavaan lautakoppiin kiinteistön katolle. Sama juttu.... Kesä, tai talvi... Toimivat yhtä luotettavasti. Sama tekniikkahan niissä on, kuin auton ilmastointilaitteissa, vaikkain vähän kookkaampia. Ei mitään jäätymisongelmaa.
              Aika jännä juttu muuten.

              Comment


              • #8
                Tuosta huurteenpoistonapista... Onko autossasi automaattinen ilmastointi?
                Jos on, niin onko ohjausyksikkö samanlainen kuin tuossa kuvassa? http://personal.inet.fi/koti/kkoski3...w_by_night.jpg

                Comment


                  #9
                  Noissa kylmäkoneissa on varmasti automaattisulatukset kennoille, samoin kuin ilmalämpöpumpuissa.

                  Comment


                  • #10
                    A6toselle...
                    No just samanlainen! Tarkoitatko tuon sisäilmankieronapin käyttämistä? Se ei mene päälle, kuin silloin, kun ilmastointikin. Eli sitäkään ei voi käyttää, jos lämpötila on alle tuon +3 - +4 astetta.

                    Comment


                    • #11
                      Ei kun näppäät siitä vasemmasta yläkulmasta (AUTO-napin yläpuolelta) huurteenpoiston halutessasi päälle tai pois päältä.
                      Käytännössä se siis on sitä, että puhallin menee täysille ja ohjaa ilman vain kojelaudan päällä oleviin suuttimiin.

                      Comment


                      • #12
                        Okkim
                        Ai meinaatko. että ihan kotikäyttöönkin tarkoitetuissa pakastimissa olisi tuollainen ominaisuus? Kaverilla ainakin pelittää vanha pakastin moitteettomasti kylmässä autotalli/ vajayhdistelmässä. Ei varmasti ole ainakaan siinä muuta, kuin ihan pakolliset kylmän tuottamiseen tarvittavat vermeet. Hitsi, kun sais nyt mukaan tähän keskusteluun jonkun kylmäkone asentajan. ;o)

                        Comment


                        • #13
                          A6tonen
                          Puhallin meneekin täysille ja ohjaa sen tuulilasille, mutta kopressori pysyy mykkänä, mikäli lämpötilatunnistin nuuskii kelin olevan niin kylmä, ettei viilennystä tarvita. Insinöörit on varmaan ajatelleet, että ei kukaan voi enää niissä lämpötiloissa viilennystä oloonsa kaivata. Ei varmaankaan olla lainkaan ajateltu sen huurteenpoisto-ominaisuuksia. Mikähän mahtaa olla maineikkaan, talviauto Volvon, systeemi? Mahtaako olla rajoittimia ollenkaan?

                          Comment


                            #14
                            Finjerry, en tarkoita, enkä usko että on. Sanoin vain että noissa ammattilaitteissa sellaiset varmasti sellaiset on jos ne on ulkokäyttöön tehty.

                            Comment


                            • #15
                              okkim
                              Niin, niissä semmoiset saattaa kyllä olla. Olis kiva tietää homma ihan varmasti joltain taholta, vai mitä?

                              Comment


                                #16
                                Ilmalämpöpumpuista ainakin tiedän että siellä on sulatustoiminto. :)

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä näin on. Tutummin sitä markkinoidaan nimellä talvivarustus.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuo talvivarustus saattaa tarkoittaa jotain kompuran lämmittimimiä ja kennon sulatusvastusta. Mutta itse laitteen toiminnassa on lisäksi sulatussyklit joita ajetaan tietyin väliajoin. Sitä en tiedä mitä se käytännössä tekee. Nuo vastuksethan on nykyään termostaatilla toimivia, ennen ne oli itsestäänsäätyviä.

                                    Aika OT:ksi muuten menee... ;)

                                    Comment


                                      #19
                                      Ja kun tässä taannoin katselin jenkkikaappia mökille niin niissä mainittii suoraan ettei sovellu käytettäväksi alle +5:ssä.

                                      Onhan noita pakastimia ollut kylmällä kuistilla aina, mutta ehkä niissä on se ero, että ne on aina päällä.

                                      Myös ilmalämpöpumpuissa on se talvivarustus eli jokin vastuslämmitys. Alkuaikoina esim sen yhen halvan puulaakin malleissa ei sitä ollut ja nehän ei toiminu talvisin oikein hyvin.

                                      Mutta asiaan, tuo huurre on ikävä asia, mutta sille ei voi oikeen mitään näillä keleillä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mutta asiaan, tuo huurre on ikävä asia, mutta sille ei voi oikeen mitään näillä keleillä.
                                        Mitenhän sitä on pärjätty ennen ilman ilmastointia autossa... ;)

                                        Comment


                                          #21
                                          Itse kytken ilmastointi laitteen pois käytöstä kun lämpötila alkaa oleen reilusti alle +10C. Ei juurikaan huurtumis ongelmia, koska höyrystin ehtii kuivua ennen nolla kelejä. Ja siis ei tuo kompura vaan mene päälle silloin kuin matalapaine puoli on nesteytynyt, jos menisi niin hajoaisi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Perkkee...... Kyllä tuo projekti varmaan täytyy unohtaa.... Tai ainakin siirtää tulevaisuuteen. On niin monta mieltä tästä asiasta. Jospa olis joku raatoauto, jossa olis ilmastointi, niin kyllä kokeilisin. Virrat vaan suoraan akulta kompuralle ja katsoisin mitä tapahtuu. :o)

                                            Comment


                                              #23
                                              Niin siis se että pakkasella matalapaine puoli nesteytyy. On siis vallan faktaa/ fysiikkaa. Jos on kylmäaineen käsittelyluvat ja ilmastointilaitteiden huolto lupa, niin tämä pitää tietää. Ja totuus on että neste on metallia kestävempää, kun ne tiiviissä tilassa pistetään vastakkain painetestiin :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vielä tuli mieleen se, että eri aineilla on erilaiset nesteytymis-, kiinteytymis- ja höyrystymislämpötilat. Kuinka paljon mahtavat entisen R12:n ja sen seuraajien / korvaajien ( Useamman aineen yhdisteet ) nesteytymislämpötilat heitellä keskenään? Eipä varmaan paljoakaan, koskapa ovat samaa tehtävää varten suuniteltuja. Vai mitä?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  R12 eikä IXEONIA ei voi laittaa R134a järjestelmään. Eikä R12 saisi edes olla kenelläkään :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jotain seossotkua laittoivat R12 järjestelmään. Hyvin pukkaa +6 asteista ilmaa. En tarkkaan tiedä millä korvasivat, mutta toimii. Nyt kylläkin juttu rupeaa luistamaan ohi threadin... eikö?

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X