Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80, -94, sähkö virtalukon takaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80, -94, sähkö virtalukon takaa?

    Kävi rosvoja autossa; veivät radion. Tästä johtuen mittarivalot ovat pimeänä. Keskikonsolin uumenista tulee vyyhti, jossa on puna-sininen (jatkuva virta), valkosininen (mittarivalot) ruskea (?) valkoinen (?).
    Kahteen viimeiseen ei tule virtaa oli virrat sitten päällä tai pois. Mikä on se valkoinen tuplajohto, jonka päät on yhdistetty ja suojattu keltaisella kumitulpalla? Näyttää tehdasasenteiselta. Tulee saman vyyhdin sisältä, mutta piilotettu erkan sisään.
    Ennen vorojen käyntiä mittarivalot kuitenkin toimivat normaalisti, mutta nyt en muista miten piuhat silloin olivat.
    Onkohan joku piuha lähtenyt mankan mukana?
    Ainut tapa millä saan mittarivalot toimimaan, on kytkeä se jatkuvaan virtaan, mutta se nyt ei ole kovin viisasta :)
    Laitoin nyt väliaikaisesti mittarivalot radion herätteestä, syttyvät kun laitan mankan päälle :) Tosin ovat kovin himmeät, johtuen pienestä jännitteestä..

    #2
    Mittarinvalojen toiminta ei ole mitenkään riippuvainen siitä, vaikka katkastaisiin kaikki radion lähettyville tulevat johdot. Tarkastapa sulake.

    Se valkoinen tuplajohto taisi olla nopeustieto eli orkkisradion GALA-toiminnolle.

    Comment


    • #3
      Sen verran täytyy vielä tarkentaa, että kyseessä siis mittarin taustavalaistus. Symbolit siis toimivat kyllä.
      Jasso, miksi sitten tuo sinivalkoinen johto yhdistyessään punasiniseen saa mittarivalot syttymään? Mutta palavat jatkuvana. Tulevat samasta vyyhdistä... Sulakkeet on katsottu kolmeen kertaan.

      Comment


        #4
        Siis mitä johtoja sieltä on nyt katkottu? Radion johtosarja ei voi vaikuttaa mittariston valoihin.

        Palaako muut taustavalot keskikonsolissa jne.?

        Comment


        • #5
          Ei sieltä ole katkottu mitään johtoja. No kyllä se yksi johto nyt vain vaikuttaa, ja paljon.
          Eli valkosininen johto yhdistyessään virtaan, sytyttää mittariston taustavalot, sekä tuuletin säätimien valot.
          Kaappasin nyt hätäkeinona tuulettimen liittimen nipusta virran tuohon mittarivaloon, että näkee nopeuden pimeällä. Tietysti mittarivalo himmenee, kun laittaa tuuletinta kovemmalle :) En löytänyt mitään irtonaista johtoa, joka antaisi avaimen kääntämisen jälkeen yli 12V jännitteen.

          Comment


            #6
            Eli siis johtosarjat ovat ehjät? Eihän vain ole mittariston valojen himmennysnamikka väärässä laidassa?

            Selvennetään nyt hieman. Mihin nuo kolme mainitsemaasi johtoa ovat menossa? Radioon? Jokatapauksessa jännitemittarilla etsimällä ei pidä arvailla mikä piuha on mikäkin. Voin yrittää kaivaa kaavioista, mitkä johdot on kyseessä, kunhan ensin nyt selvitetään minkä johtonipun piuhoista on kyse.

            Ruskea on kuitenkin aina maa. Valkoinen on radion yhteydessä antennivahvistimen virta radiolta eli radion ohjaama +12V.
            Viimeksi muokannut jasso; 31.10.2007, 12:02.

            Comment


            • #7
              Johtosarjat ovat siististi erkan peitossa, eli ehjät. Iso-liitintä ei kuitenkaan ole. Valojen himmennin ei vaikuta mihinkään. Ennen sekin tosin toimi.
              Tuolla keskikonsolin uumenissa on seuraavanlaiset johdot sisältävät niput:
              Ruskea, punasininen, valkoinen, sinivalkoinen (tai siniharmaa).
              Ainut johto tuosta nipusta, johon tulee virtaa on tuo punasininen. Se on tällä hetkellä antamassa virtaa radiolle. Ruskea on maadoittamassa radiota. Ja tuo siniharmaa on yhdistetty tuuletinlittimen nivaskaan, jotta saan mittarivalot näkyviin.
              Sitten on nuo etu- ja takakaiuttimien johdot, radion antenni ja joku toinen antennin näköinen pehmustettu johto.

              Comment


                #8
                Valkoinen on antennivahvistimen johto, valko-sininen nopeustieto, puna-sininen jatkuva virta ja harmaa-sininen mittarivalaistus.

                Tuo harmaa-sininen tulee mittaristolta himmentimeltä, joka ohjaa sen siitä keskikonsolille erilaisiin valoihin. Vaihtoehtona äkkiseltään on se, että sulake on palanut tai himmennin on jostain syystä hajonnut. Kosketushäiriö mittariston liittimilläkin on mahdollinen. Palaako rekisterikilven valo, kun valot ovat päällä? Se on saman sulakkeen takana mittarivalojen kanssa.
                Viimeksi muokannut pasi_; 31.10.2007, 08:43.

                Comment


                • #9
                  Rekisterikilven valot palavat kyllä.
                  Minkävärinen tuo herätevirran johto sitten oikeasti on?
                  Jossain luki, että punainen, mutta sellaista ei näy.

                  Comment


                    #10
                    Minulla saattoi mennä nuo sekaisin. Harmaa-sininen on kuitenkin todella mittaristonvalaistus. Pasilla saattoi mennä heräte ja nopeustieto oikein päin :) Radiolta saatava heräte on kuitenkin joko sinivalkoinen tai valkoinen, menee aina sekaisin.

                    edit: Juu. Pasi oli oikeassa. Minä muistin väärin. Valkoinen on heräte radiolta.
                    Viimeksi muokannut jasso; 31.10.2007, 12:01.

                    Comment


                    • #11
                      Heräte radiolta? Mitä se käytännössä tarkoittaa? Siis onko se joku herätepaluu, vai mitä ihmettä..?
                      Onko tämä nyt sitten se etsimäni johto? Tähän valkoiseen
                      ei kuitenkaan tule virtaa ollenkaan.

                      Comment


                        #12
                        Siis valkoinen menee antennivahvistimelle radiolta. Radiolle ei noissa vanhoissa vehkeissä herätevirtaa tule erikseen, ainoastaan jatkuva +12V.

                        Kannattaa tässä vaiheessa nyt ottaa mittaristo käteen ja kattoa, että onko siellä jokin vika. Tuo harmaa-sininen tulee kuitenkin suoraan mittaristolta himmentimen perästä.

                        Jasso: ei miun tarvii muistella, katson kytkentäkaaviosta. :)

                        Comment


                          #13
                          Niin, kuten Pasi sanoi, varsinaista vikaa ei varmasti löydy keskikonsolista vaan kannattaa juuri aloittaa sieltä mittariston takaa. Ei kannata sen enempää niihin keskikonsolin johtoihin käyttää aikaa. Eikä varsinkaan vikaa pidä ratkaista kytkemällä niitä keskikonsolin johtoja uudelleen.

                          Ja se heräte radiolta antennivahvistimelle on siis +12V, jonka radio syöttää tuohon piuhaan, kun radio on päällä. Radio sammuksissa ei piuhassa kulje mitään. Sillä voi ohjata esim. vahvistinta, subbaria jne..

                          Pasi, minun pitäisi ensin muistaa, mihin ne kytkentäkaaviot olen laittanut :)

                          Comment

                          Working...
                          X