Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT:n vasen xenon ei syty aina

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TT:n vasen xenon ei syty aina

    Kyllä sähkö on kiva asia...

    Lueskelin vanhoja juttuja xenoneista mutta en löytänyt aivan omaani vastaavaa joten kysyn rohkeasti neuvoa tästäkin:

    Vasen xenon (alkuperäinen, auto on vm. 2003) ei syty joka kerralla, yleensä kylläkin. Autotallissa olen ollut huomaavinani, että silloin kun se syttyy, valon väri on aluksi hieman outo mutta muuttuu muutamassa sekunnissa normaaliksi.

    Jossain suositeltiin vaihtamaan xenon-polttimot jopa 50000km välein joten siinä mielessä polttimot voisi toki vaihtaa (110000km) mutta paraneeko ongelma sillä? Olisihan se ainakin halvempi yritys kuin uusi ballast?

    Ideoita?

  • #2
    Xenon ei syty aina

    Räpläilin tuossa kesällä työkaverin A4:sta jonka jälkeen Xenoneista ei toinen syttynyt. Ei muuta kuin purkamaan umpiota.

    Ainakin A4:n -00 Xenon laatikko on umpion alapuolella. Eli jos vettä pääsee jostain umpioon (kuten tässä tapauksessa) niin se valuu suoraa sytytys yksikköön. Yksiköstä ruuvitpois ja kansi auki. Kun kannen aukaisi oli puolet piireistä valkoisen "homeen" peitossa. Ei muuta kuin luonnonkarva suti käteen ja harjaamaan hapettumat pois. Ja sen jälkeen valo syttyi normaalisti. Varmuuden vuoksi lakkasin piirilevyn sen varalta että jostain pääseen vettä uudestaan yksikköön.

    Pensselin tekoa helpotti naapuri, joka kasvattaa strutseja. Strutsin sulista kun tekee harjoja/pensseleitä, ne eivät muodosta staattista sähköä. Mutta kai saman asian ajaa jouhtakin oleva pensseli.

    En tiedä missä TT:ssä sytytys yksikkö on, mutta kannen aukaisu ei kauaa ota. Kannattaa tarkastaa.

    Comment


      #3
      Tuo välillä syttyminen ja välillä taas ei on ensimmäinen merkki siitä, että lamppu alkaa olla käyttöikänsä lopussa eli suosittelen kokeilemaan vaikka ristiin. Jos tuon jälkeen se toinen puoli ei syty niin homma on selvä.

      Nuo xenonit alkaa olla niin halpoja nykyään, että ne kannattaa vaihtaa säännöllisin väliajoin. Itse vaihdan aina 2:n vuoden välein ja eron huomaa selvästi. Noista katoaa se teho salakavalasti...

      Comment


      • #4
        Nuo xenonit alkaa olla niin halpoja nykyään, että ne kannattaa vaihtaa säännöllisin väliajoin.
        Halpuus on suhteellinen käsite, onnettomasta polttimosta voi joutua maksamaan liki satasen.

        Comment


          #5
          No aika kalliit on jos 100euroa joutuu maksamaan. Itse olen käyttänyt vain ns. merkki xenoneita ja viimeksi laitoin Phillips:it. Pikaisella searchillä:

          http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=135

          Comment


          • #6
            Polttimoiden vaihto itse?

            Kuinkahan helppoa/vaikeaa polttimoiden vaihto mahtaa olla? Käsikirjasta kun ei ole mitään apua, koska sen mukaan vaihdon voi tehdä vain "valtuutettu merkkiliike". Ei kai se mitään ydinfysiikkaa voi olla, mutta ahdasta näyttää ainakin olevan...

            Paikallisen merkkiliikkeen mukaan "vika on ballastissa" - tämä diagnoosi siis sähköpostitse. Mistähän tietävät, että vika ei ole polttimossa???

            Comment


              #7
              Siis, jostain syystä useilla xenonit omistavilla on käsitys, että noiden vaihto vaatii suurtakin operaatiota/tietämystä. Nuo on ihan simppelisti kiinni, töpseli pois, tinki tai kiekko auki (ainakin A6:ssa sen lampun ympärillä on sellainen kierrettävä kiekko) ja lamppu pois. Tuo ei juuri eroa mistään H1, H4 yms. vaihto operaatiosta.

              Nyt tietenkin pitää mainita, että virrat on syytä katkaista, sillä jännite noissa on huomattavasti suurempi kuin tavallisissa polttimoissa. Virtaahan noissa ei kulje kuin sytytyksessä, mutta sattuu se silti (kokemusta on, tuli leikittyä/kokeiltua irtonaisilla xenoneilla joskus)

              Ballastin ehjyyden voi kokeilla juuri vaihtamalla nuo lamput ristiin, jos ongelma pysyy samana niin syynä on todennäköisesti tuo ballasti. Mutta itse olisin kyllä 80% varma, että siinä on menossa lamppu.

              Rohkeasti vain konepellin alle niitä lamppuja katsomaan =)

              Comment


              • #8
                Mulla taas joskus töyssyissä sammuu kuskin puolen valo. Syttyy kyllä uusiksi kun käyttää valot pois päältä. Taitaa mullakin olla alkuperäiset, 7 vuotta vanhat polttimot, kai kannattaisi jo siitäkin syystä uusia...

                Comment


                • #9
                  Ballastin vaihto mahdotonta?

                  Merkkiliikkeen mukaan TT:ssä ei voi vaihtaa ballastia vaan on vaihdettava koko umpio. Hinta 1230e plus työt. Heh heh...

                  Comment

                  Working...
                  X