Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Automaatti-ilmastoinnin vaihtaminen käsisäätöiseen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Automaatti-ilmastoinnin vaihtaminen käsisäätöiseen

    Onkohan täällä joku vaihtanut kiukuttelevaa automaatti-ilmastointia käsisäätöiseen?

    Tällä palstalla näyttää tuo automaatti-ilmastointi aiheuttaneen monelle päänvaivaa... Useassa tapauksessa syyllisiä ovat olleet jumiin menneet läppämoottorit. Tätä epäiltiin myös isäni autossa (Audi 80 1994) mutta irrotin eilen lämpöläppää säätävän moottorin ja sepä surraakin iloisesti kun kannoille antaa sähköä. Lisämittaukset paljastivat että läppämoottorille ei tulekaan ohjausvirtaa! Se on sitten toinen juttu että mihin se sähkö pysähtyy... liekö piuhoja poikki vai onko ohjausyksikkö viallinen? Mutta kumpikaan läppämoottori ei liiku; ei lämpösäädin eikä ilmanohjain.

    Siispä heräsi ajatus että josko hankkisi manuaalisen lämmityksen säätöpaneelin vivustoineen... Onko tietoa että meneekö sellainen heittämällä paikalleen? Onko kokemusta moisesta operaatiosta? Ja vinkkejä mistä löytää tällainen säätöpaneeli plus vivut?

    Tietenkin ottaisin myös vinkkejä vastaan tuon automaatti-ilmastoinnin sähkövian haarukoimisesta... Käytössäni ei ole mitään analysaattoreita eikä suoraan sanottuna edes tietoa onko noin vanhassa autossa tietokonetta josta vikakoodeja lukisi.

    Vinkeistä kiitollisena
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 11.10.2007, 13:19.

    #2
    Jos kiinnostaa, niin mielelläni vaihdan omasta autostani käsikäyttöiset osat ilman ilmastointia sinulle ja asennan automaatin itselleni. Voin maksaa hieman väliäkin. :)

    Comment


      #3
      Jos mikään läppämoottori ei saa ohjausta, niin ohjainyksikön jänniteregulaattori on rikki. Olen korjannut vastaavan tapauksen vm -96 A6:sta. Sen hajoamisen aiheuttaa yleensä läppämoottorin kuluminen, niin että hiilipöly vetää moottorin oikoseen.

      Comment


        #4
        Eikös tuossa automaatti-ilmastoinnin yhteydessä ole aina oma diagnostiikka. Ohjeet sen käyttämiseeen on dokumentoitu hienosti täällä. Ovat C4:een, mutta käypäset käsittääkseni myös muihin malleihin.

        Omasta C4:stä oli aikanaan juurikin tuo ohjausyksikkö sökö, vikakoodeja oli useampia, mutta loppujen lopuksi vika oli tuossa ohjausyksikössä.

        Comment


          #5
          Pasi; en ihan vielä tartu tarjoukseen enkä oikein faijan autosta voi omin päin osia luvatakaan :-) Lisäksi jos ymmärsin oikein niin sun säätimissäsi ei ole ilmastoinnin kompuralle nappia? Ja voipi olla ettet kauheasti tästä ohjausyksiköstä kostuisi. Noita linkkejä kun seurasin niin tää ohjusyksikkö nimenomaan on tuntunut olevan viallinen monilla ja sitä pidän todennäköisimpänä syyllisenä tällä hetkellä koska kerran läppämoottori ei vaikuta olevan oikoisessa. Tarvii tsekata seuraavaksi nuo vikakoodit.

          Kiitos vielä kaikille asiallisista vastauksista!

          Comment


            #6
            Eipä ole joo ilmastointia koko autossa. Noita automaatin ohjausyksiköitähän saa eBaysta alle satasella, joten se ei nyt rikkoutuessaankaan ole järjettömän suuri investointi.

            Comment

            Working...
            X