Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AC-kompuran magneettikytkimen sähköt?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Palataanpa vanhaan aiheeseen. Pitkästä aikaa jatkoin ilmastoinnin toimimattomuuden ihmettelyä.

    Kertauksena, tähän mennessä tehty seuraavaa: Vaihdettu kompura, jäähdytin, pari letkua ja kuivain. Järjestelmä täytettiin osienvaihdon jälkeen ja oletettavasti siellä on aineet edelleenin sisällä ja muutenkin sen pitäisi olla kunnossa. Ongelmana se, ettei kompuran magneettikytkin kytke laitetta päälle eli ei tule virtaa magneettikytkimelle.

    Tänään tutkin ilmastoinnin releen (443 919 578C) toimintaa. Se on siellä kuskin jalkatilassa verhoilupaneelin alla. Rele tuntuu toimivan, kytkee navat, kun sitä ohjaa 12v jännitteellä eli sen pitäisi olla ok. Myös relesokkeliin tulee jännitettä eli kompuran magneettikytkimen virtapiirin pitäisi myös olla ok. Kuitenkin, releen ohjauspiiriin ei tullut jännitettä kuin n. 3,9v eli oletettavasti relettä ei haluta kytkeä päälle.

    No ei siinä mitään. Kokeilin kytkeä relesokkelin navat hyppylangalla, jolloin oletettavasti kompuran magneettikytkimen pitäisi mennä päälle. Magneettikytkimellä ei tapahtunut kuitenkaan yhtään mitään?

    Kysymys: Voiko nuo ilmastoinnin painekytkimet tms. suojalaitteet estää magneettikytkimen virran saannin vaikka virtaa syötetään ilman relettä suoraan relesokkelista? Eli katkaisevatko painekytkimet tms. virran kulun välillä relesokkeli - kompuran magneettikytkin?

    Voinko myös kytkeä yhteen painekytkimien liittimien navat poissulkeakseni niiden epämääräisen toiminnan testatessani tota kompuran magneettikytkintä?

    Comment


    • #32
      Kyllä siitä releeltä on muistaakseni suora yhteys kompuraan.

      52 kanavalla kaikki ok?

      Comment


        #33
        Ei anna vikakoodeja miltään kanavalta.

        Jos relesokkelista on suora yhteys kompuraan, niin sitten ei kait ole muuta mahdollisuutta, kuin rele-kompura väliltä johto poikki/joku liitin irti, kun ei virta kulje.

        Onko tuo koko systeemi siis kytketty niin, että ylä- ja alapaine- sekä kompuran safety switch vaikuttavat vain kompressorin magneettikytkimen releen ohjaukseen? Jos näin niin periaatteessahan olisi mahdollista, että releen jumiutuessa "kompura päällä" -asentoon, kompura voisi jauhaa itsensä hengiltä. No se ei kait ole kovin todennäköistä.

        Mitäpä jos teen niin, että testimielessä kytken kompuran magneettikytkimelle virran manuaalisen katkaisijan kautta. Onko vaara, että hajotan systeemin tuolla kytkennällä, kun silloin kaikki turvakytkimet on ohitettu. Ajatuksena olisi siis ihan vain kokeilla, käynnistyykö kompura ja tuleeko järjestelmästä kylmää ilmaa.

        Comment


          #34
          Ei se siitä rikki mene kunhan et jätä yöksi käymään...

          Comment


            #35
            Jos on kauan ollut kytkemättä, niin voi vaatia jopa kytkimen letkeää kumivasarointia ja sokkihoitoa. Öljyä siellä tuskin niin vähän on, että saattaisi tykätä pahaa lyhyestä väkisinkäytöstä.
            Tuo kumivasarointi päti ainakin omaan 80-luvun kompuraan, jossa magneettikytkin oli vuoden verran turtana.
            Omalla vast... :)

            Comment


              #36
              Kokeilin tänään tuota kompuran magneettikytkintä laittamalla suoraan kompuran piuhaan 12V. Selvä klonk-ääni kuuluu kompurasta virrat sille kytkettäessä ja siitä voisi ainakin päätellä magneettikytkimen toimivan.

              Laitoin sitten auton käyntiin ja pistin kompuralle virtaa ja koitin selvittää puhaltaako vehje kylmää ilmaa auton sisälle. Kylmän ilman tulo jäi epäselväksi, koska ulkona oli melko kylmä (+8C) silloin. Vaikea sanoa oliko suuttimista tuleva ilma viileää ulkoilmaa vai ilmastoinnin jäähdyttämää.

              Jäi myös epäselväksi missä asennossa ilmastoinnin ohjauksen tulee olla, kun testailee sen toimintaa? Tuleeko sen olla "auto" -asennossa ja kompuran "lumihiutale" päällä vai onko sillä yleensä mitään väliä, kun kompuran ohjaus (se magneettikytkin) on ohitettu omalla kytkennällä?

              Se myös pikkaisen ihmetytti, ettei auton tyhjäkäynti mielestäni juurikaan muuttunut kompura päälle kytkettäessä, olin kylläkin "pellin alla" kompuran sähköt laitettaessa ja en kytkentähetkellä päässyt seuraamaan kierroslukumittaria. Pitäisikö kierroksissa huomata selvä notkahdus kompuran kytkeytyessä päälle?

              Niin ja sellainen vielä kiinnostaisi, että kuinka kylmää ilmaa ilmastoinnin tulisi puhaltaa?

              Comment

              Working...
              X