Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AC-kompuran magneettikytkimen sähköt?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    AC-kompuran magneettikytkimen sähköt?

    Löytyisikö joltain kytkentäkaaviota ilmastoinnin kompuran magneettikytkimen sähkökytkentään tai tietoa kytkennästä.

    Ongelma näyttäisi olevan se, että magneettikytkin ei saa virtaa ja siksi kompura ei käynnisty. Mahtaakohan magneettikytkimen piirissä olla sitä suojaava sulake ja jos on niin missä moinen mahtaa sijaita? Sulakerasialta ei pikaisen etsinnän jälkeen moista löytynyt.

    #2
    Tarkennuksena vielä että kokeilimme vag-comin output testillä aktivoida magneettikytkintä mutta ei onnistunut. Kompura (ja kytkin) ovat uusia ja kytkimen toiminta testattu syöttämällä +12v suoraan liittimelle.

    Comment


      #3
      Antaakos itse ilmastointi mitä koodia tuosta kompuran pyörimättömyydestä?
      Varsinaista omaa sulaketta tuolla kompuralla ei taida olla. Toimiiko rele mikä ohjaa kompuraa 4 paikassa?

      http://www.s2-audi.co.uk/work_shop.htm Täältä löytyy kaavioita.
      Viimeksi muokannut Sleepy2; 10.10.2007, 09:09.

      Comment


        #4
        Unohtui mainita, ei mitään vikakoodeja ilmastoinnissa. Kaikki muut output testit toimivat.

        Comment


          #5
          Niin siis vag-comilla katsottuna vai ilmastoinnin kanavalta 52?

          Comment


            #6
            Vagcomilla katseltiin vikakoodeja.

            Comment


            • #7
              Kuis lämpöanturien tiedot vaikuttaa tuossa kohtaa?

              Comment


                #8
                Vois kannattaa katsoa siitä itse ilmastoinnin näytöltä tuo kanava 52, että mitä kertoo syyksi kompuran pyörimättömyyteen.
                Niin ja olihan ulkolämpötila yli +5 astetta? Alle tuon ei kompura lähde päälle

                Comment


                  #9
                  Talliolosuhteet, lämpöä yleensä 16-20 astetta plussan puolella.

                  En tiedä mutta luulisin että anturit eivät vaikuta silloin kun halutaan tehdä output test, laitteen pitäisi silloin aktivoitua kun pyydetään.

                  Comment


                    #10
                    Jatketaanpa vanhaa aihetta. Kesä lähestyy uhkaavasti ja ilmastointi pitäisi nyt laittaa kuntoon.

                    Ongelma siis se, ettei kompuran magneettikytkin saa virtaa ja kompura ei kytkeydy päälle. Vikakoodeja ei tule, katsottu vag-comilla ja kanava 52:selta.

                    Ajattelin nyt ihan ensiksi selvitellä tuon ilmastoinnin ohjausreleen toiminnan. Kellään ideoita, kuinka tutkia releen toiminta? Uusi rele on sen verran arvokas, ettei ihan huvin vuoksi viitsisi ostaa sitä.

                    Comment


                      #11
                      Mittaa tuleeko relelle ohjausta, ja käyttöjännite. Jos kummatkin tulee, mutta virta ei mene eteenpäin niin kontakipinnoissa on vikaa. Jos taas joku toinen puuttuu, niin vika on puuttuvassa asiassa :)

                      Comment


                        #12
                        Muistaakseni alapainekytkin on suoraan releessä kiinni eikä siis vedä ellei paineetta ole tarpeeksi. Tarkasta toki kaavioista.

                        Comment


                          #13
                          Minulla tuli kyllä heti koodi tuosta alapaine anturista, kun mehut karkasi.

                          Anturilta menee tosiaan suoraan releelle ja ohjausyksikölle.

                          Katsoitko vielä kanavat 1 ja 53?

                          Comment


                            #14
                            Olenkohan nyt ymmärtänyt tuon ilmastoinnin toiminnan oikein. Onko niin, että ilmastoinnin ohjausrele toimii vain painekytkinten ohjaamana? Tai kait se ilmastoinnin ohjainlaitekin sitä myöskin käskee, mutta ei nyt puututa siihen.

                            Eli kun kompressori käynnistyy, se alkaa kehittää painetta järjestelmään. Kun riittävä paine (yläpaine) saavutetaan, (ylä)painekytkin viheltää pelin poikki ja käskee releen lopettaa virransyötön kompuran magneettikytkimelle eli kompura pysähtyy. Sitten odotellaan paineen laskemista, jahka riittävän matala (alapaine) saavutetaan, (ala)painekytkin puolestaan käskee releen antaa virtaa kompuran magneettikytkimelle ja taas kompura rouskuttaa niin pitkään, että yläpaine saavutetaan.

                            Kompuran ei siis kuulu pyöriä jatkuvasti, vaan se toimii ikäänkuin sykleissä noiden painekytkinten antamien raja-arvojen välissä?

                            Onko ne kompuran jäähdyttimessä (tai siis siinä jäähyn yläreunassa olevassa putkessa) olevat kaksi mokkulaa noiden ylä- ja alapinekytkinten anturat vai onko niillä jokin muu tarkoitus?

                            Comment


                              #15
                              Eikö tässä uudemassa ilmastoinnissa ollut säätyvä tilavuuksinen kompura? Eli pyörii kokoajan tai ainakin minulla pyöri sen mitä pari viikkoa pelas.

                              Lauhduttimen edessä putkessa on compressor safety switch? ja high pressure switch. Low pressure switch höyrystimen luona kojelaudan alla.

                              Comment


                                #16
                                Enpä ole katsonut 1 ja 53 kanavia. Tsekkaan ne huomenna. Onko sillä muuten väliä, onko kone käynnissä ja kompura kytkettynä päälle, kun vikakoodeja katsoo?

                                Mitenhän nuo sähkökaaviot:
                                http://www.s2-audi.co.uk/work_shop.htm

                                Näyttäisivät olevan ilmastoinnin osalta 3B-koneisen kuvat. Mahtavatko päteä myös ABY-koneiseen autoon?

                                Edit: Ei pukkaa vikakoodeja 1/53 kanaviltakaan.
                                Viimeksi muokannut Ilkka L; 20.3.2008, 23:09.

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä se paineanturi antaa luvan kompuran käynnistymiselle!

                                  Eli järjestelmässä tulee olla kylmäainetta sen verran, että matalapaineanturi antaa luvan käynnille => Tarkasta kylmäainemäärä tai paineanturi... (Paineanturia voi koputella päältä, jos auttaisi! Tai ota paineanturin johto irti ja kytke suora johto liittimen napojen väliin, näin voit tarkastaa kyseisen asian!)

                                  -Matalapaineanturi antaa järjestelmälle luvan, jos järjestelmän paine on yli sallitun alarajan (matalapainekytkin suojaa kompuraa, ettei se kävisi liian vajaana/tyhjänä => Tämä tuhoaa kompuran hyvin nopeasti, jos käy liian vajaana !)
                                  -Korkeapaineanturi katkaisee kompuran käynnin, jos paine järjestelmässä nousee yli sallitun! => (Suojaa koko kylmäjärjestelmää liialliselta paineelta!) (Useimmissa järjestelmissä on myös varoventtiili, mikä laukoo tarvittaessa, JOS korkeapaineanturi EI toimi!) Ja kunnes taas paine on käyntijakson jälkeen laskenut riittävään paineeseen, käynnistyy kompura!

                                  Huom. Järjestelmän ollessa käynnissä, myös sisätilan lämpöanturi ohjaa järjestelmää aina, kun tarvetta on pyynnille!

                                  Comment


                                    #18
                                    Miten muilla kompura toimii biturboissa? Minä ihmettelin viime kesänä sen toimintaa, se kun tuntuu käyvän kokoajan kun napista on "hiutale" päällä. Näin siis pre-faceliftissä.

                                    Mitään vikaa siinä ei minun mielestä ole, mutta pitääkö sen muka pyöriä aina?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itse olen kanssa ihmetellyt sitä kun moni sanoo, että kompuran pitäisi pysähdellä välillä mutta en minä ole moista yhdessäkään autossa huomannu.

                                      Ehkä asia on uudemmissa niin kuin Ari tuossa edellä selvittää.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Saattaa olla, että on säätyvä tilavuuksinen kompura, jos pyörii jatkuvasti. Toiminnan voi tarkastaa painemittareilla!
                                        Tämä kompuran päälle/pois ilmiö riipppuu myös ihan ilman lämpötilasta ja oikeasta täytösmäärästä, sekä pyydetyn ilman lämpötilasta!! Sekä auton kierrosnopeudesta!


                                        Kannattaa myös tarkastaa välys kompuran moniurahihnapyörän ja tämän magneettikytkimen vetävän lautasen välistä kompuran ollessa pois päältä/auton ollessa sammutettuna! Liika välys myös ESIM Volvon V40/V70 malleissa estää kompuran käynnin...(Näitä on tullut useita korjattua :( )

                                        Tuu Mikko (okkim) joskus näyttään sitä, niin kattellaan lisää ja voitais huoltaa se ;)

                                        Comment


                                          #21
                                          Minkä kokoinen/näköinen värkki painekytkin muuten on? En ole moista koskaan käpistellyt ja olisi kiva tietää minkä näköistä mokkulaa tulisi etsiä auton syövereistä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tässäpä olisi ässän kompuran kuvia, voiko noista sanoa onko se muuttuvatilavuuksinen vai ei? Minä arvelen ettei ole. (Olis Marko pitänyt tulla näyttämään kun just tulin Tampereelta, mutta oli vähän kiirus... :) )

                                            Painekytkin on kolme-neljä senttiä pitkä mutikka. Tässä huono kuva, mutta näkeepähän jotain. Se on tossa lauhduttimen vasemmassa laidassa.
                                            Viimeksi muokannut okkim; 20.3.2008, 00:07.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Täytyy hiukan kaivaa infoa noista kompuroiden eroista ;) Mutta mielestäni tuo okkim:n kompura on ihan perinteinen malli..

                                              Edelliseen viestiini lisäys kyseiseen välykseen, jos jollain tiedolle on tarvetta.. Välys tulee olla n.1,0 mm ja sitä voi muuttaa oikeanlaisilla välysprikoilla.
                                              Ja tämä tapahtuu avaamalla kompuran akselin päässä olevan mutterin ja vetämällä irti magneettikytkimen käyttämän "jousilautasen" irti!

                                              Comment


                                                #24
                                                Pitääkö tai onko järkevää avata keulasta "huoltotilaan", jotta pääsee kiinni tuohon kompuran akseliin? Itsellä tismalleen samanlainen vika, eli output testillä ei saa kompuraa päälle vaan antaa errorin, mutta mitään vikakoodeja ei tule lokiin.

                                                VAG-COM:sta löytyy yläpaineanturin lukema tässä tapauksessa 0,0 , mutta en huomannut, että olisi ollut missään alapaineanturin lukemaa... mahtaako pitää paikkaansa?

                                                Ilmeisesti kylmäaineen määrää ei pysty itse toteamaan mistään järkevästi?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Juu ei pysty toteamaan, ellei ole mittareita matala- ja korkeapaine puolella kiinni...

                                                  Joissain vanhoissa r-12 ja r-22 laitoksissa oli näkölasi myös autoissa :)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kävin laitattamassa kylmäaineet "uusiksi" eli käytin ilmastointihuollossa ja todettiin että ainetta oli 470 grammaa järjestelmässä ja 550 grammaa on ohjearvo. Eli mehua oli kyllä myllyssä, mutta edelleenkään kompura ei käynnisty.

                                                    Ajattelin seuraavaksi katsoa sen magneettikytkimen välyksen koska sähköä menee magneettikytkimelle, mutta akseli ei pyöri.

                                                    Pääseekö kytkimeen kiinni poistamalla pelkästään puskurin vai pitääkö purkaa myös syylarit ja ilmastoinnin lauhdutin pois tieltä? Tätä hommaa en ole toistaiseksi joutunut tekemään, joten onko noissa A4:ssa jokin fiksu systeemi ettei tarvitse esim jäähdytinnesteitä valutella pihalle eli saako noita osia jotenkin "raotettua"?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Se on aika lähellä syyläriä, täytyy laittaa vähintään huoltoasentoon. Sitä keulapalaa saa siirrettyä vähän eteenpäin letkujen kanssa ettei tarvitse vesiä tyhjentää.

                                                      Voisko joku ässän omistaja testata miten tuo kompura on päällä? Onko se koko ajan, vai napsuuko välillä pois? Omassa tuntuu olevan "tehokompura" kun se on aina päällä. Minun mielestä sen ei kait pitäisi niin kuitenkaan tehdä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mikko: Montako johtoa menee kompuran magneettikytkimelle?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Yksihän sinne vain menee.

                                                          Ohjausyksikkö tunkee siihen karvaan sähköä niin kauan kun ilmastointi on päällä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Omaan tilanteeseen tuli selvyys.

                                                            Keula piti purkaa ja alkaa tutkimaan magneettikytkintä. Pitkän pähkäilyn jälkeen totesin että itse magneetti oli palanut tai johto on poikki. Mittasin karvojen välistä vastuksen ja kyllä - ei kontaktia.

                                                            Purkuoperaatio ei ollut vaikea jos olisi tiennyt tarkalleen mitä on tekemässä. Mutta ensikertalaiselle meni sormi monestikin suuhun hetkeksi, mutta sain homman kuitenkin tehtyä. Vinkkinä jos joku muu on vastaavaa tekemässä voin kertoa, että mitä enemmän purat osia tieltä sen helpompi on osia vaihtaa. Pirun tuulettimen lavat on vain todella pahasti tiellä tossa homassa.

                                                            Kuitenkin uusi magneetti "varaosakompurasta" ja homma lähti pelaamaan. Rikkinäisestä magneetista ei siis tullut minkäänlaista vikakoodia tai muutakaan ilmoitusta vaan kompura ei vain tällöin pyörinyt.

                                                            Taas on kylmä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X