Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Etupenkin kyynärnojan korjaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Etupenkin kyynärnojan korjaus

    Olen tässä jo pitemmän aikaa miettinyt miten tuon voisi korjata. Kyynärnojan kiinnitykset penkin rungosta ovat repeytyneet irti ja sitten vielä joku nahkahousu on sitä yrittänyt räkiä kiinni huonoin tuloksin. Miten kova homma olisi irroittaa se selkänoja muusta penkistä ja kuoria siitä nahat pois, että saisi sen hitsattua kunnolla kiinni, vai pitäisikö suosiolla ostaa käytetty ehjä penkin runko? Jos rupeais metsästämään käytettyä runkoa, niin mistä olis hyvä aloittaa metsästys? Samallahan voisi vaikkapa laittaa semmonen selkänoja, jossa olisi ristiseläntuen säätö.

    edit: Tulkitsinko oikeen perhealbumia, että joka selkänojan rungossa on valmis reikä kyynärnojalle? Jos näin on, niin silloinhan selkänojan rungoksi käy mikä tahansa, ei tarvitse metästää versiota, missä on kyynärnoja.

  • #2
    Näin on, koska minulla on (sormella koeteltu) "reikä" kuskin penkin oik sivussa ja olen ilman kyynärnojaa.

    Comment


    • #3
      Eipä aivan näin (C4:ssä ainakaan).

      1. Selkäosa ei ole irrotettavissa istuiosasta. Sorry. Päällyste on kuitnekin rungn päällä kuin "hanska käden päällä. Runko on vaihdettavissa. Olen sen kerran tehnyt. Romilkselta joku raato penkki. Todennäköisesti typ44 runko käy.

      2. se reikä... Kyllä siinä on reikä mutta siitä reiän ympäriltä puuttuu jotain helyjä ja sen takia alkuperäiset kyynernojat ei mene heittämällä kiinni. Toisallta jos saat vanhasta penkistä he helyt niin sitten...

      Veljeni lähetti minulle nankajakkaraani keskikyynernojan (vaalea beige nanka) joka löytyi helposti romuttamolta USA:sta. Siinä oli mukana alkuperäiset kiinnityssysteemit (nojan päässä) mutta ne ei sopinut penkkiin heittämällä. Siinähän on sellainen pitkä pultti ja sellainen mutteriprikka muistaakseni. Reikä penkissä on väärän kokoinen ja vaatisi jotain jota ei ollut ostettavissa VAG:ltä.

      Ehdotan että teet kuten minä. Penkin takapahvi pois. Pitkä läpipultti (tai vaikka samakin mikä siinä nojassa on) ja prikolla tai "lyhyellä lattaraudalla" ponnistus (sinulla ehjään) penkinrunkoon ja koko komeuden jäykistys pienillä pakoputkiklemmareilla. MInulla tuli ainakin tosi hyvä ja on sen näköinen kun olisi aina ollut siinä.

      Comment


        #4
        Juha: Mullakin olisi tuossa kyynärnoja asennusta vaille, mutta viikonloppuna kun kurkistin penkin sisään niin sain ikäväkseni todeta ettei siellä ole kyynärnojalle "vastakappaletta", eli jonkinlainen viritys pitäisi tehdä sinne penkin sisään. Voisitko selventää tuota sinun ratkaisua, eli miten sait sen vastakappaleen tukevasti kiinni siihen penkin runkoon?

        Comment


        • #5
          Siitä on nyt reilu kaksi vuotta kun laitoin sen. En oikein muista enään tarkasti.

          Perusajatus oli kuitenkin niin, että penkin rungossa oli valmiita reikiä jotka läpimitaltaan oli jonkin verran isompia kuin nojan pultin mutteri. Piti saada siis "eriste" ettei mutteri tullut läpi. Nojasta päin materiaali lueteltuna pultin kiiinnitys meni jotenkin näin (alkuperäinen pultti kaikkien läpi): noja-alkuperäinen pyöreä muovikaulus-verkoilu-penkin runko-pieni pakoputkiklemmari x2 peräkkäin-iso prikkalevy-pikkuprikka-mutteri. Koko komeus kiristetään "läjään".

          Pakoputkiklemmarit sattui olemaan mulla silloin ainoat jotka sopi pultin ympärille penkin rungon ja mutterin väliin selkänojan sisään estämään sen ettei mutteri tule liian isosta reijästä ulos.

          Tuo oli siis puhdasoppinen patenttiviritys mutta ainakin minulla se on kestänyt.

          Comment

          Working...
          X