Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vanhempi 100:sen vakionopeussäädin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vanhempi 100:sen vakionopeussäädin

    Käyttööni kulkeutui 90-mallinen Audi 100:nen. Autossa 2-litrainen 5-mukinen kone ja kilsoja 245 tuhatta. Kaikki toimii ajotietsikka mukaanlukien. Huomasin manuaalia selatessa, että siinähän on myös cruise control. Se ei kuitenkaan toimi. Autosta läytyy säädin konehuoneesta, varsinainen control-unit siitä matkustamon etuosasta ja tietenkin se viiksi jolla sitä ohjataan. Luulen, että koko kontrolli on otettu auton 1. omistajan toimesta pois käytöstä. Itse tekisen sen ottamalla sulakkeen irti. Ohjekirjan mukaan tarkastettuani sulake oli ehjä ja paikallaan. Control unitissa oli se riviliitin paikallaan. Onko ehdotuksia mistä tutkia seuraavaksi? Onko ehdotuksia mille pajalle auton veisi?

    Ei liity tähän cruise juttuun mutta mistä olisi fiksua ostaa Audin tuning osia. Ekana mielessä kirkkaat etuvilkun suojamuovit?

    #2
    Poljinanturit ovat vakiovastaus toimimattomaan cruiseen. Koita myös painella kaasuläpän alipainekelloa tai miksi sitä nyt kutsuisikaan. Ei saisi painua juuri yhtään eli jos se on löysä -> vuoto letkuissa tai ko. vempeleessä.

    Vilkkujuttuja yms löydät varmaan foorumin haulla.

    Comment


      #3
      Juu näitä hätäisiä jokapojan juttuja olen kokeillut mutta kun siinä cruise controllissa ei ole henkeä ollenkaan. Pitäisikö kojelautaan syttyä jokin valo kun sen kytkee viiksestä päälle? Pitää vielä käydä nuo mainitsemasi anturit läpi.
      Ehdotuksia pajasta henkilöstä joka olisi jyvällä asiasta?

      Comment


        #4
        Ei ole olemassa mitään indikaattoria laitteen kytkeytymisestä päälle. Omassa autossani cruise kummittelee pudottaen itsensä pois päältä. Poljin kytkimet olen putsannut ja alipaineet tarkistanut..

        Comment


          #5
          Pajoista en tiedä, itse väitän olevani kun oman johtosarjani tein tyhjästä jne.

          Toinen vaihtoehto sitten viiksen johtosarjavika eli vilkutellessa jne viiksen johdot joutuu jatkuvasti rasitukselle ja lopulta katkeavat. JaKalle veikkaan tätä.

          Lisätietona voisitte kumpainenkin kertoa kuinka monta nastaa teidän ohjauspurkeissa on niin voin muistella kytkentää. Luultavasti 8 tai 8+2? 12-nastainen ei tainnut koskaan olla t44:ssä käytössä.

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Jarkko Kalsi
            Omassa autossani cruise kummittelee pudottaen itsensä pois päältä.
            Minulla tuohon cruisen sekoiluun auttoi, kun ruiskuttelin viiksen katkaisijaan kontaktisprayta ja heiluttelin liittimiä.
            Toiminut jo pari kuukautta ilman ongelmia. Kop kop...

            Mikäs se on klubihinta tuolle viikselle? Maahantuojalla kuulemma 130?.

            Comment


              #7
              Kas Kas, olen mietteissäni sijoittanut vian johonkin syvemmälle johtosarjaan tai ohjainlaitteen juotoksiin. Viiksi ja sen johtimet ovat uusi näkökulma. Ne pitää ehdottomasti tarkistaa sopivan tilanteen tullen.

              Vika esiintyy muutaman kerran kuukaudessa (ajan 100km päivässä koulumatkaa) eikä sikäli ole kovinkaan haitallinen. Vian paukahtaessa päälle aiheuttaa se kuitenkin jonkin asteista vihatilaa =)

              Comment


                #8
                Viiksen klubihintakaan ei valitettavasti ole kovin ilmainen vaan n. 100 eur.

                Comment


                  #9
                  Itse tuli aikanaan purettua koko auto(lötkö) kilon palasiin asian tiimoilta.
                  Asia 1 alleviivattuna, mikä radio? jos ei orggis, irroita ja tarkasta cruisen toiminta! ISO-liittimessä on valkosininen johdin joka tuo nopeussignaalin soittimelle, jos jälkiasennusmallinen laulukone-osuu tämä johdin sähköantennin/vahvarin ohjauksen liittimeen joka sotkee cruisen saadessaa virtasignaalin laulukoneelta.
                  Asia 2, onko alipainevuotoja imeskelyjärjestelmässä?
                  Asia 3, johtuvatko alipainevuodot poljinkytkimistä?
                  Asia 4, ovatko poljinkytkimien sähköpiirit myös kohdallaan
                  Jos nämä kriteerit täyttyvät sen ohella että pata saa sähköä lienee kyseessä ihan oikea vika. Voi soittaa tai heittää eemelillä, tuli juuri rakennettua lötköön vanhan kakssatasen cruise tuossa iltapuhteina.

                  Comment


                  • #10
                    Taitaa olla enemmänkin ominaisuus, että vanhanmallinen vakionopeussäädin ei toimi.
                    Asennutin aikoinaan saksassa Coupeen VDO:n vakionopeussäätimen. Tuo malli oli joystick -mallisella ohjaimella, mutta siihen olisi (rahalla) saanut korvattua vasemman orkkis viiksen, jossa säädöt olisivat olleet.
                    Tuollaista katkomista esiintyi itselläkin epäsäännöllisesti. Ikävä tunne, kun tasaisessa nopeudessa auton vauhti alkaa yhenäkin hiljetä.
                    Rintapellin läpi tulevassa kaapelissa oli riviliitin, jonka purin ja juotin liitokset eristäen vulkanoivalla teipillä. Sen jälkeen ei temppuillut.
                    Muistelen, että mittariston takana on jokin heppoinen liitin, josta cruise saa ohjauksen -se sama, joka ohjaa GALA -tyyppistä radiota.

                    Comment


                      #11
                      No hyvä kundit. Noissa ohjeissa onkin sitten läksyjä jotka pitää käydä läpi. Autossa on varsinaiset rakentaja-ranen asennukset autostereoiden osalta joten sieltä ensiksi tutkimaan josko se valkoinen karva olisi....

                      Saattaa liittyä samaan hommaan kun ensimmäistä kertaa törmään sellaiseen, että autostereoiden lisävahvistin antaa kierrosnopeuden mukaista häiriöääntä aivan kun autossa olisi vaihtovirtageneraattori eikä minkäänlaisia häiriönpoistokondensaattoreita.

                      Jos kerran vakionopeudensäädin saattaisi olla jotenkin yhteydessä autostereoiden vakioliittimiin josta on repäisty vähemmän vakioasennukset niin mikä ettei niitä kannattaisi tutkia.

                      Viikonloppuna jokunen tunti audin sähköhommia niin eiköhän sitä viisastu.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Teppo Kalske
                        Viiksen klubihintakaan ei valitettavasti ole kovin ilmainen vaan n. 100 eur.
                        Mitenkäs tuo osien tilaaminen klubin kautta sujuu? Nyt nimittäin itseltäni hajosi valokatkaisija. Vain ajovalot syttyvät, parkit ei. Katkaisijan sisältä on murtunut muovinen jousi, jonka korjaaminen tuskin onnistuu.
                        Liityin klubiin vajaa viikko sitten, ja heti tuli tarpeeseen :-)

                        Comment


                          #13
                          http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...?p=18153#18153

                          Mikäli kuitenkin kyseessä valokatkaisija ilman cruisen ohjausta niin sen saat nopeimmin ja nähtävästi myös halvimmin paikalliselta VAG varaosatiskiltä 48 eur (443953513L 01C) tai motonetista vastaavaan hintaan. Myös tällä foorumilla on useampikin myynti-ilmoitus moisesta käytetystä:
                          http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ight=%2Aviiksi
                          http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ight=%2Aviiksi

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Teppo Kalske
                            Mikäli kuitenkin kyseessä valokatkaisija ilman cruisen ohjausta niin sen saat nopeimmin ja nähtävästi myös halvimmin paikalliselta VAG varaosatiskiltä
                            Tässä on ne cruisen napit, mutta uusi löytyy yllättäen paikallisen audikaupan tiskiltä hintaan 125e. Jos klubihintakin on sen satakunta euroa, taidan tällä kertaa maksaa sen reilun parikymmentä euroa siitä, että saan auton jo tänä iltana ajoon. Ei tuon korjaaminen tähän lopu, joten täytynee vielä jatkossa hyödyntää klubihintoja.

                            Varsinainen vika on siis se, että etu- ja takaparkit, kilpivalot ja mittarivalot eivät pala. Lisäksi joku edellinen omistaja on liittimen sulamisen takia tinannut (!) lähi- ja kaukovaloille menevät johdot suoraan liittimen napoihin. Kaukovalovilkku ei myöskään ole toiminut.

                            Sumuvalojen sulaneista pohjista löytyi 100 w polttimot. Olisikohan ajovaloissakin ollut joskus?

                            Comment


                              #15
                              Toki nuo isommat polttimot edesauttavat valokatkaisijan sulamista, mutta oikea syy sen sulamiseen on ilman releitä toteutettu teknisesti huono kytkentä.

                              Comment


                                #16
                                No nyt kelien lämmettyä lämpenin taas tuolle vanhalle cruise control asialle. Eli tuossa ylhäällä onkin jo asiantuntemusta mutta nyt se varsinainen syy selvisi säätimen toimimattomuudelle. Kaikki alkuperäiset autostereon ja siis säätimen johdot ovat siistissä nipussa teipattuna ja siirrettynä sivuun. Hankkimani audi 100:n manuaali ei pysty antamaan tähän tilanteeseen apua. Suurin osa johtonipun karvoista lienee stereoita varten mutta ainakin se sinivalkoinen lienee tuohon vakionnopessäätimeen?
                                Olisi kiva jos saisi vihjetä mitä tehdä ja mitä karvoja kytkeä ?

                                Comment


                                • #17
                                  Onko se cruise VDO:n tekeleitä ? Jos on niin löytyykö jotain tarkempaa tyyppimerkintää ? Minulta saattaisi hyvinkin löytyä asennusohjetta. Itselläni on mykistynyt jälkiasennus vdo cruise typ44:ssä enkä ole enää jaksanut sitä vähään aikaan ihmetellä, kun viimeisimmät pähkäilyt viittasivat ohjausboxi vikaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä se taitaa VDO olla. Sitä sai aikanaan jälkiasennuksena pitkällä viiksellä, jonka sai kytkettyä alkuperäisen viiksen nappeihin.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X