Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Erinäisiä vikoja S4:ssä (häly, akku tyhjenee...)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Erinäisiä vikoja S4:ssä (häly, akku tyhjenee...)

    Koinpa taas tänään yhden erilaisen päivän ässän omistajana.

    Lähdinpä aamupäivällä starttailemaan autoa tarkoituksena lähteä kauppaan. Istahdin autoon ja käänsin virta-avainta - palkkiona vaivalloinen hörähdys, eikä toivoakaan käyntiin lähtemisestä. Toiveikkaana käänsin virta-avainta uudemman kerran. Kun käänsin virrat päälle, mittariston valot syttyivät normaalisti, mutta käynnistystä yrittäessäni alkoi jumalaton nakutus merkkivalojen alkaessa pyöriä taulussa randomilla. Turha kai sanoakaan, ettei tässä vaiheessa konepellin alta kuulunut hurahdustakaan. Kokeilin varmuuden vuoksi, että akunkenkä on kunnolla kiinni ja yritin uudelleen. Sama juttu.

    Okei, joku ohimenevä häikkä ja akku lopussa. Käynnistysapua odottelemaan siis.

    No, muutamia tunteja tämän jälkeen sain vihdoin kaivattua apuvirtaa. Työntäessämme Audia parkkiruudusta pois (joskus kannattaisi peruuttaa auto ruutuun) hälytin alkoi ulvomaan. Sain hälyttimen vaiennettua ja kiinnitimme käynnistyskaapelit. Auto hurahti vihdoin käyntiin.

    Auto kävi jonkun ~viitisen minuuttia, jonka jälkeen sammutin kulkineen kokeillakseni kuinka käy uudelleenkäynnistyksen kanssa. Tässä vaiheessa irrotettiin väliaikaisesti akun oletettu virtasyöppö (vahvistimien ja soittimen virtapiuhat).

    Kääntäessäni avaimesta, hälytin meni taas päälle. Akku tyhjeni kaiketi tämän vuoksi uudelleen ja sain jälleen apuvirtaa, mutta sekään ei enää auttanut. Auto ei vain lähtenyt käyntiin.

    Tämän jälkeen hälytin alkoi temppuilla oikein toden teolla. Se alkoi huutamaan joka kerta, kun koetin käynnistää autoa, viimeisellä yrityskerralla jo koskiessani kytkimeen. Vaikka ovien lukot olivat auki, hälytin pirahti soimaan ovia aukoessa, takaluukkua avatessa jne. Eikä

    Hälytin on luultavasti tehdasasenteinen, missähän sen keskusyksikkö mahtaa sijaita?

    Akku on vanha, muttei ole aiemmin tyhjentynyt. Joku sitä kuitenkin purkaa, koska auto oli käyttämättä vain kaksi päivää. Huomenna olisi tarkoitus mennä ostamaan uusi akku.
    Kaksi kertaa aikaisemminkin ko. auto on meinannut lähteä sade/ kostealla säällä huonosti käyntiin. Aiemmin se vain pyöritti laiskasti, mutta käynnistyi silti. Nyt lopputuloksena oli se, että akunkenkä nykäistiin irti ja auto tyrkättiin takaisin ruutuun odottamaan tarkempaa perehtymistä asiaan.

    #2
    Melko varmasti laturi lopettanu lataamisen. Hiilet luultavasti menny, ei maksa korjaus paljoa, mutta ei kyllä uusi laturikaan kallis ole. Kaverin dexterissä oli sama ongelma aikanaan ja etittiin pitkään virransyöjää ja akkukin pari kertaa vaihdettiin, lopulta sain sen uskomaan että laturi lopussa. Vaihdon jälkeen ei enää ollut ongelmia.

    Ei taidettu ottaa mua todesta tässä jutussa, no eipä sitä muutenkaan.
    Viimeksi muokannut vV8m5; 2.10.2007, 21:02.

    Comment


    • #3
      omassa s2:ni tyhjenee kanssa akku aina silloin tällöin. varsinkin talvella. Akku oli miltein aina sellaisessa tiltissä että se ei ottanut aluksi virtaa vastaan. Auton virran kulutusta parkissa ollessaan on mittailtu ja todettu että mikään ei vie virtaa itsestään. Kaksi akkua vaihdettu sekä uusi laturi. Vika ei ole korjaantunut. Sit hommasin akkulaturin mikä on kytketty lohkolämppärin piuhaan. Sitten on kestänyt akussa virta talvella.

      Comment


        #4
        Tänään laitoin uuden akun ja on toistaiseksi toiminut ihan ok, vikamuististakaan ei löytynyt mitään. Toivottavasti asia korjaantui tällä, eikä vaadi muita toimenpiteitä. Jos vielä tekee samaa, täytyy miettiä sitä laturin vaihtoa.

        Tuli tässä mieleen, että edellisessäkin autossani (coupe q -92) oli samaa vikaa, eli akku saattoi purkaantua alle päivässä ilman mitään järkevää syytä. Kuten tässäkin tapauksessa, ongelmat alkoivat syksyn tullessa, eikä purkaantumisen syytä koskaan saatu selville.

        Comment


          #5
          Omassani häly jälkiasenteinen ja keskusyksikkö "torvessa",torvi kuskin sisälokasuojan takana.
          Keskusyksikköjä on myös asenneltu ratin alle,muovien taa.

          Itsellä ollut jo miltei pari vuotta patentti käytössä,kun purki virtaa.
          Laturin heräte johtoon tulee koko ajan 12V virtaa ja se purki akun.
          Otin herätteen parkeilta ja tällä on tultu hyvin toimeen.

          Comment


          • #6
            Minulla -92 kasikympissä kans ongelmana tuo akun purkautuimen. Noin vuosi sitten ilmeni asia ekan kerran - avaimesta käännettäessä aluksi vaimeasti lupasi, mutta sitten alkoi tuo ihme naksutus kuulumaan kun yritti uudemman kerran startata. Apuvirtaa kehiin ja käynnistyi mainiosti. Ostin tuolloin vuosi sitten uuden akun ja nyt keväällä teki saman tempun eräs aamu, eli akku tyhjänä. Latasin akun, toimi kesän ihan ok, mutta nyt taas tänä aamuna oli akku tyhjänä.

            Laturissa voisi kyllä varmaan olla vikaa, jos sen vaihtaisi...

            Comment


              #7
              Riikka, taipuuko lontoo? Jos niin lukase tämä sivu, voisko olla jotain yhteistä?

              http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ndowrelayclick

              Comment


                #8
                Lontoo taipuu jossain määrin. :)

                Itse asiassa minulla on ollut ongelmia sähkölasien/kattoluukun kanssa jo alkukesästä asti. Hälyttimen sekoilu alkoi vasta tuossa muutama päivä sitten. Kesällä tosiaan huomasin, että kuskin jalkatilassa olevat kaksi relettä kuumenivat ja surisivat itsekseen. Ikkunoiden toiminnassa oli muutenkin häikkää - välillä menivät kiinni, välillä joutui ottamaan releen pois ja laittamaan sen uudelleen paikalleen.

                Minulla on jo pitemmän aikaa ollut toinen releistä pois, koska en ole tahtonut ottaa riskiä, että koko mökki syttyy palamaan. Täytyypä varmuuden vuoksi nyt vielä katkaista tuo tekstissä mainittu keltainen johto, koska tuo mukavuustoiminto ei ole toiminut kuin kerran. Ja siitä edellisestäkin kerrasta järkytyin, että mitä helkkaria se nyt tekee. :)

                Comment


                • #9
                  Laturi

                  Mikähän vika mahtaisi olla 200 20v kun laturi kuumenee niin kuumaksi ettei
                  käsin kauaa voi koskea. Lataa kyllä ihan normaalisti.
                  Viimeksi muokannut wallu200tq; 8.10.2007, 18:02.

                  Comment


                    #10
                    Marko, onko laturin puhaltimen siivet kunnossa ja peräkoppa paikallaan? Mulla edellinen laturi oli aivan täynnä tiestä noussutta kuraa ja kompostoituneita syksyn lehtiä, niin ettei ilma kulkenut. Kannattanee putsata, voi saada lisää ikää. Laturi kehittää ladatessaan aika hyvin lämpöä, tuuletuksesta kannattaa huolehtia.

                    Comment


                      #11
                      Kyllä ainakin mulla laturi aika kuuma. Joten uskoisin olevan normaalia.

                      Comment


                      • #12
                        Siivet kunnossa ja koppa paikallaan. Viikonloppuna täytyy tutkia tarkemmin laturia.
                        Kävin tuossa pyörähtämässä Aditassa ja Uusi laturi oli 250-280€.
                        Mutta palvelu toimi ja Aditan miehet mittasivat akun jännitettä ja laturilta tulevat Amppeerit -> toimii kuulemma normaalisti, tosin epäili että laturi on Orginaali ja tullut jo tiensä päähän eli voi välillä temppuilla.
                        Ostin sitten tarvittavat korjaus osat.
                        Hiilien liukulaakeri 28mm 4.20€
                        Etu laakeri SKF 4.80€
                        Taka laakeri SKF 7.80€
                        Jännitteen säädin 29,50€
                        37.95€+alv= 46,30€

                        Motonetista samat osat edullisemmin.
                        Jännitteen säädin 32€
                        Liukurenkaat 3.90€
                        Hiilipään laakeri 2,90€
                        Hihnapään laakeri 3.90€
                        42.7€

                        http://www.adita.fi/

                        Comment


                        • #13
                          Noniin, mittailin vähän. Akun latausjännite oli valot yms. päällä 13.9V, mutta kun antoi auton käydä hetken aikaa laski jännite 13.5V. Ei liene ihan normaalia? Kaasua painettaessa ei latausjännitteeseen tullut mitään muutosta.

                          Toinen juttu minkä mittasin niin auto sammuksissa ja kaikki härpättimet pois päältä, oli akun kuorma noin 0,30A, normaalia? Käynnitykseneston ja radion (mukana mittariston kello yms.) sulakkeen kun veti poijes niin kulutus oli lähellä nollaa.

                          Eli voisko noista arvoista päätellä jotain epänormaalia, mikä söisi akkuni aina tyhjäksi?
                          Viimeksi muokannut fumer; 14.10.2007, 18:37.

                          Comment


                            #14
                            300mA on aika paljon lepovirraksi, jotain siellä jää päälle. Kokeileppa vetästä radio irti ja kato, että tekeekö se saman kun sulakkeenirroitus.

                            Jos se on sedan malli, niin takaluukun johdotus saranan kohdalta saattaa olla murtunut ja vetää esim. takaluukun valon päälle tms. On meinaan joissakin malleissa saman sulakkeen takana kuin radio, mittaristovalot, yms.

                            Comment

                            Working...
                            X