Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kojetaulun alla outo ohjainyksikkö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kojetaulun alla outo ohjainyksikkö

    Osaako joku kertoa, mikä purkki tämä on.
    Löytyi Audin kojetaulun alta ja vaikuttaa siltä, ettei se ole enää toiminnassa. Ainakin siitä on yksi johto irronnut.
    Olen aiemmin ihmetellyt erään katkaisimen tarkoitusta, mutta tuolle purkillehan se näyttää menevän. Nyt kun sitten vielä tietäisi/ymmärtäisi tuon purkin tarkoituksen.

    #2
    Se näyttäisi sisävalon ohjauspurkilta, tai ehkä hälyttimeltä.

    Comment


      #3
      Juu, sisävalon ohjaustahan tuo on. Jostain syystä Hellan oma katalogi, ja tuon putiikin katalogi sanoo tuon kohdalla tuotteesta Control Box, power steering.
      Viimeksi muokannut gedu; 27.9.2007, 10:03.

      Comment


      • #4
        Onko tuossa jokin viivetoiminto vai millä tavalla sen pitäisi sisävaloa ohjata?

        Tuo sisävalon ohjaus kuulostaa kyllä järkevälle selitykselle, mutta miksiköhän tuossa on tunnistin myös konepellille.

        Comment


        • #5
          Perinteisestihän VAGissa sisävaloja ohjataan niin, että oven lukosta avaimella vääntö auki/kiinni (tai kauko-ohjaimesta) sytyttää/sammutta sisävalon.
          Samaten kun auton sammuttaa, syttyy sisävalo.
          Ja tietty siinä on myös viivetoiminto.

          Voisko konepellin kytkin olla vain sitä varten, että jos on pelti jääny esim. tuulihaan varaan niin valo palaa? En ole kyl moiseen itse vielä törmännyt.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen
            ...Perinteisestihän VAGissa sisävaloja ohjataan niin...
            Tuo voi kyllä jäljitellä VAG-toimintoja, mutta korostetaan, että tämä Hellan laatikko on lähes kaikkine kytkentöineen jälkiasennusta ja tuo asennus on todella huonosti tehty.
            Siksi sen haluan pois.

            Harmi kun minun kirjat ei tunne noita laatikon kyljessä näkyviä numerointeja. 30 ja 31 kyllä selviä, mutta T-:sta ja mitä muita siinä on, ovat vieraita.
            Jos löytäisi sille irtonaiselle johdolla paikan, niin voisi kokeilla laitteen toimivuutta.

            Comment


              #7
              En ainakaan itse keksi konepellin kytkimelle kuin kaksi käytettyä tapausta: konehuoneen valo ja hälytin.

              Veikkaan, että on joko kokonaan tai ainakin osittain myös johonkin muuhun käyttöön kuin vain sisävalolle. Mitä ihmettä tuolla kytkimellä orkkissisävalon kanssa tekisi?

              Voisiko olla joku saattovalojuttu?

              edit: Eipäs ole. Tuo on joku hälytinhärpäke. Katsos tätä listaa:
              "5AA-003-525801, ALARMA ***, AUTO INSTALACION BASICA 12 VOLTS, HELLA, $ 187.40, SI"

              Nyt ei kuin etsi, kenen kanssa Hella puhelimessa puhuu :) Veikkaan, että auton torven ja vilkkujen.
              Viimeksi muokannut jasso; 27.9.2007, 20:40.

              Comment


              • #8
                Niih, emmä tarkoittanutkaan että se olis orkkis.
                Vaan jäljitelmä.

                Mutta tosiaan, tuo kytkin kyllä on sen verta outo kapistus ajattelemaani systeemiin, että...

                Comment


                  #9
                  Juu, eikun tarkotin siis orkkissisävalojen lamppua. Kytkinhän löytyy katosta jo ennestäänkin. Mitä hienoa olisi saada sisävalot keskikonsolista päälle?

                  Orkkishälyboksi sijaitsisi muuten apparin puolella.

                  Comment


                  • #10
                    Eilen napsin boksin pois ja samalla tutkailin johdotuksia.
                    Ainakin 30/31/15 löytyi. Maadoitus (31) ja jännite 15 meni useammallekin liittimelle.
                    Ainoa kiinni oleva ovikytkin oli konepellille.
                    Luultavasti se on kuitenkin ollut kytkettynä myös oviin, koska karmeista löytyy nuo sarjassa tulevat ovikytkimet.
                    Takaluukustakin löytyi ylimääräinen ovikytkin, mutta se saattaa olla myös kytketty toimivaan hälyttimeen.

                    Torven liittimissä oli jotain ylimääräistä, mutta matolaatikosta ei lähtenyt konehuoneeseen kuin tuo konepellin ovitunnistin ja 15-jännite, joka oli rosvottu puolalta.
                    Sulakerasiasta oli otettu ilmeisesti 30-jännite punaisella liittimellä varustetusta johdosta, joka taitaa alunperin olla irtonaisena sulakerasian alla.
                    Asennuksesta kertoo jotain se, että johdot kulkivat sulakerasian kannen välistä, eli mukava "pinta-asennus".
                    Ohjainlaite oli irrallaan kuljettajan jalkatilassa olevan hyllyn päällä...
                    Katkaisin on aika hankalassa paikassa, se nimittäin on ruuvattu siitä hyllyn "katosta" läpi.

                    Kyllä se varmaan jokin hälytin/sisävalo laatikko on, mutta kai se pitää seuraavaksi purkaa jos siitä varmuuden haluaa saada.

                    Laitetaan vielä hakusanaksi muille laatikon numero, eli 5AA 003 525 - 00 .
                    Liitinmerkintöjä: Hn, Mk, T-, T+ ja S tai 5 .

                    Comment


                      #11
                      Nämä on aina kivoja nämä "laatuasennukset". Pienellä vaivalla saisi hälyttimenkin kiinni auton omiin johdotuksiin, mutta aina pitää jostain jonkun oikoa. Ei sentään tullut ulkokautta johdot konehuoneesta sisälle...

                      Comment


                      • #12
                        Johdot menivät sen pitkän kumilistan alta konehuoneeseen, että ei se kaukana ole ulkokautta -asennuksesta. :)
                        Pirun ohkaista johtoa ja vielä 15-jännitettä sisällä, niin tuollaisethan voivat helposti alkaa aiheuttamaan nykimisiä tai hyytymisiä...

                        Tutkailin purkkia ja kuvassakin näkyviä kahta Hn-liitäntää se ohjaa.
                        Siellä on rele sisällä noita varten ja viereinen pistoke näyttäisi antavan ohjaukseen tarvittavat tiedot.
                        Hn-liittimet ovat lepotilassa auki ja tarvittaessa ne yhdistetään tuolla releellä.

                        Vaikka Hellan sisäkalut näyttivät laadukkaille, niin voisi antaa ison miinuksen sarjassa mukana tulevista liittimistä.
                        Niin kuin purkin kuvastakin näkee, että tuossa pitäisi olla kaksi moninapaliitintä, niin johdotukset tehdään silti tavallisilla lattaliittimillä.

                        Tietääkö muuten Heksi purkista jotain, kun pitäisi olla Heksille tuttu auto... ;)

                        EDIT: Lisätään, että Heksin kanssa on ollut joskus juttua auton hälyttimestä (Hella?), mutta minulle ei silloin tullut mieleen, että hälytin onkin saatettu vaihtaa myöhemmin toiseen.
                        Viimeksi muokannut audiq; 29.9.2007, 18:11.

                        Comment


                          #13
                          Enpä tiedä tuosta enempää. Muistelen että autossa oli Hellan hälytin. Taisi olla asennettuna jo silloin kun auto tuli meille. Ei ole ainakaan meidän tekemiä noi asennukset..! :)

                          Comment


                          • #14
                            No Hella on ainakin tuo mysteerilaatikko ja nykyinen on eri merkkinen, joten eiköhän tämä laatikko sitten Heksin aikainen hälytin ole.
                            Muistatko vielä Heksi, että oliko hälytin pelkästään katkaisijalla, vai oliko siinä kaukosäädin, kun tätä laatikkoahan ohjataan pelkästään katkaisijalla.
                            Tuo katkaisimen sijoitus olisi kyllä looginen paikka hälyttimen ohjaamiseen, kun ei ihan heti silmään pistä.

                            Comment


                              #15
                              Ei hajuakaan. Olin 12-vee kun auto myytiin. :) Voin kysyä isäukolta joskus.

                              Comment


                              • #16
                                Vanhassa TM:ssä oli mainos Hellan hälyttimestä. Pakettiin kuului vipukatkaisin, ovikytkimet, torvi ja ohjainlaite.
                                Hälyttimeksihän me tämä jo aiemmin tuomittiinkin, mutta nyt sai tuomio vielä vahvistuksen.

                                Comment

                                Working...
                                X